Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vaatimattoman näköiset lapset usein myös puetaan vaatimattomasti ja pidetään epähuoliteltuina?

Vierailija
23.04.2022 |

Minä olin vaatimattoman näköinen lapsi. Nyt aikuinen, joka on opetellut pitämään huolta ulkonäöstään ja saa joskus päätkin kääntymään. Olin harmaavarpunen, eikä äitini koskaan letitellyt hiuksiani tai ostanut minulle nättejä vaatteita. Sen jonkun kerran, kun minulla jostain syystä oli jokin kaunis vaaleanpunainen mekko ylläni ja kiva kampaus, niin todella tunsin oloni hyväksi ja prinsessaksi. Siksi ihmettelen tätä, kun monesti näyttää että jos lasta ei aivan ole ulkonäöllä siunattu, niin hänestä ei muutenkaan pidetä niin hyvää huolta. Eikö vaatimattomamman näköinen lapsi ansaitse sitä? Sen sijaan hyvännäköisiä lapsia kyllä myöskin puetaan kauniisti ja muodikkaasti, ja leikataan heille muotikampaukset parturissa tai kampaajalla. Vaikka ne vaatimattomamman näköiset sitä paljon enemmän tarvitsisivat. En ymmärrä.

Kommentit (197)

Vierailija
1/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen vain otsikon. Taidat keksiä omiasi.

Vierailija
2/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö vaatimattomuus naamasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tuo on lapsen ulkonäöstä kiinni vaan siitä, että kaikkia eivät ulkonäköön kuuluvat asiat kiinnosta. En tiedä mitään sen vastenmielisempää kuin käydä vaateostoksilla tai kampaajalla tai käyttää aikaa meikkaamiseen. Jos vanhempi on tällaista tyyppiä, niin helposti silloin lapsenkaan ulkonäkö ei ole kovin huoliteltu.

Vierailija
4/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä -ttu on vaatimattoman näköinen lapsi? Samalta ne kaikki näyttää.

Vierailija
5/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vanhemmat osaa, ehdi tai niitä ei kiinnosta.

Vierailija
6/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimaton näyttää koomiselta hienosti puettuna. Tiedän sen itsestäni. 

Vierailija
7/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tuo on lapsen ulkonäöstä kiinni vaan siitä, että kaikkia eivät ulkonäköön kuuluvat asiat kiinnosta. En tiedä mitään sen vastenmielisempää kuin käydä vaateostoksilla tai kampaajalla tai käyttää aikaa meikkaamiseen. Jos vanhempi on tällaista tyyppiä, niin helposti silloin lapsenkaan ulkonäkö ei ole kovin huoliteltu.

Eli silloin on ok että lapsen tukka on rasvainen ja takussa?

Vierailija
8/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle laittaa jotain kivempaa päälle, voit olla varma siitä, että menee ihan retaleiksi. Muutenkin kasvaa niin nopsaa, että ei hirveästi kannata käyttää rahaa muotiin.

Vierailija
9/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on "vaatimattoman näköinen lapsi"? En ymmärrä nyt yhtään tuota kysymystä. Omaan silmään kaikki lapset ovat lapsia, ja kukaan ei ole sen vaatimattomampi kuin toinen. Olen ollut aikoinaan päiväkodissa töissä ja siellä näki monenlaisia vaatteita lapsilla, jokainen vanhempi kun pukee tyylillään. Toki joitain lapsia oli puettu merkkivaatteisiin, sävysävyyn ja toisilla taas oli ihan markettivaatteita ja eri kuosia. Mutta vaatteiden sisällä aivan tuikitavallisia lapsia kaikki.

Vierailija
10/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höpönpöpön. Komeissa vaatteissa näyttää mies komealta, oli lähtökohdat mitkä vaan. Sama naiselle tosin naisella hiukset ja ehostuskin merkkaa.

Vierailija
11/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhemmat tiedostamattaan haluaa korostaa kauniin lapsen ulkonäköominaisuuksia, kun taas rumemmalla ei ole mitään väliä. Huonolta näyttää vaatteista ja kampauksesta huolimatta.

Ja siis itse kuulun tuohon jälkimmäiseen kategoriaan, eikä äiti myöskään koskaan laittanut hiuksia kauniiksi tai ostanut nättejä mekkoja. Joskus hävetti luokkakuvissa kun muut ovat sievänä, niin mulla joku vanha collegepusero päällä.

Vierailija
12/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpönpöpön. Komeissa vaatteissa näyttää mies komealta, oli lähtökohdat mitkä vaan. Sama naiselle tosin naisella hiukset ja ehostuskin merkkaa.

No en nyt menis sanomaan. Jos pärstä näyttää hevonperseeltä, ei ne vaatteet mitään auta.

Vierailija
13/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, vaikka täällä lytätäänkin. Jos kivat vaatteet ja kampaus saa lapsen tuntemaan olonsa hyväksi, ehdottomasti kannattaa joskus näihin panostaa. Enkä puhu nyt pienistä merkkivaatteisiin puetuista tenavista enkä kerskakulutuksesta. Kouluikäiselle nämä jutut voi jo tosiaan olla merkityksellisiä.

Vierailija
14/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi voi olla "vaatimattoman näköinen"? Millä kriteereillä lasten ulkonäköä tässä mitataan? 

Jos olit harmaavarpunen mutta nyt saat päät kääntymään, niin olet oikeasti nätti. Tai sitten vain kuvittelet, että päät kääntyvät. 

Vaatimattoman näköinen ihminen on vaatimattoman näköinen silloinkin, vaikka olisi hienot vaatteet ja kampaus. Toki omasta ulkonäöstä saa huolehtia, mutta aniharva muuttuu kaunottareksi jos on hyvin laitetut hiukset ja hienot vaatteet. Vastaavasti erityisen kaunis nainen on nätti missä vain, ja joskus jopa ihaillaan kauniita naisia joilla on vain farkut ja joku virttynyt liian iso paita päällä. 

Vierailija
15/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhemmat tiedostamattaan haluaa korostaa kauniin lapsen ulkonäköominaisuuksia, kun taas rumemmalla ei ole mitään väliä. Huonolta näyttää vaatteista ja kampauksesta huolimatta.

Ja siis itse kuulun tuohon jälkimmäiseen kategoriaan, eikä äiti myöskään koskaan laittanut hiuksia kauniiksi tai ostanut nättejä mekkoja. Joskus hävetti luokkakuvissa kun muut ovat sievänä, niin mulla joku vanha collegepusero päällä.

Tuotapa minä ap:kin pelkään. Mutta lapsi ei koe asiaa noin, vaan ihmettelee miksi häntä ei kohdella ja vaateteta yhtä hyvin kuin muita.

Ja älkää jaksako tuota "kaikki lapset ovat samannäköisiä", kun tutkimuksia myöten on todettu, että jopa päiväkodeissa kohdellaan hyvännäköisiä lapsia paremmin kuin norminaamoja. Totuuden kieltäminen ei ole hyödyksi kenellekään. Kaikkia lapsia tietenkin pitää kehua kauniiksi mutta me aikuiset voidaan ottaa realiteetit huomioon ja satsata aivan erityisesti hiukan vähemmälle osalle ulkonäön osalta jääneisiin lapsiin.

Vierailija
16/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän oma lapsi ole itselle se maailman kaunein. Lapsi kasvaa ja kehittyy, mutta äiti näkee hänet aina suloisena pullaposkisena vauvana.

Ja jos todella on jollain tapaa erityisen kaunis lapsi, niin ehkä nämä lapsensa missiksi tekijät ajattelevat tämän olevan niin egonsa vanki tulevaisuudessa, että pärjäävät paremmin ulkonäköään korostavassa työssä, kuin missään missä tarvitaan aivoja.

Enkä väitä kauniita ihmisiä tyhmiksi. Heillä vaan ego sellainen usein, että mieluummin haluavat menestystä ulkonäkönsä huomioimisella, kuin älykkyydellään.

Vierailija
17/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimattoman näköisen lapsen vahvuus on usein jokin muu kuin ulkonäkö

Vierailija
18/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatimattoman näköisen lapsen vahvuus on usein jokin muu kuin ulkonäkö

Nuoruusiässä se on kuitenkin tärkein asia mille itsetunto rakentuu.

Vierailija
19/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on toisin päin. Kauniit lapset puetaan niin, ettei ne vaatetuksellaan herätä enempää huomiota. Merkkivaatteilla koitetaan sitten kohentaa sen vähemmän söpön ulkonäköä.

Vierailija
20/197 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö vaatimattomuus naamasta?

Ei ollut puhe vaatimattomuudesta vaan vaatimattoman näköisyydestä.