Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhillä on kodit aina ihan täynnä kaikenlaista tavaraa?

Vierailija
23.04.2022 |

Tarkoitan nyt tässä ihmisiä, joilla se köyhyys on osa identiteettiä.
Eli ei koske ihmisiä, jotka kokevat vähävaraisuuden olevan elämäntilanne, ei osa identiteettiä.

Nämä tavaranpaljouden keskellä asuvat köyhät eivät välttämättä edes ole taloudellisesti mitenkään erityisen vähävaraisia tai pienituloisia, mutta he ovat itse sitä mieltä, että he ovat köyhiä.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu ihan köyhästä. Jollain elämänhallinnan puute, pieni asunto tai pakko pitää tavaroista kiinni kun uutta ei ehkä saa. Tavaraa ei voi antaa pois jos olisi pienikin mahdollisuus jos sen voikin saada myytyä.

Kyllä omassa minimalismissani vakaa toimeentulo helpottaa asioita. Voin vain viedä käytöstä poistettavat tavarat hyväntekeväisyyskirpparille ilman, että niitä tarvitsee säilöä nurkissa. Keskiluokkainen voi osoittaa hyvää makua ostamalla vain vähän ja laadukasta, jos sellainen on itselle tärkeää. Ei ole samalla tavalla tyylikästä omistaa kahdet kengät köyhänä ja toisen parin rikkoutuminen voi suistaa talouden raiteiltaan. Pienemmillä tuloilla ostaminen oikeasti tuntuu hyvältä. Kukaan tuntemani kirppishaukka tai vaikka alennusten metsästäjä ei ole mikään varakas ihminen. Tavarat tuovat materiaalista turvaa, joka rikkaammalla on seinissä, pankkitilillä tai osakesalkussa. Hiilijalanjälki matkusteluineen ja asumisväljyyksineen on kuitenkin usein isompi. Tavaraa voi olla kotona, mökillä, veneessä ja autossa. Kaikki tietysti hyvää ja tarpeellista eikä kuin köyhän mauton ja halpa roina.

Köyhäkin voi olla tiedostava, en osta krääsää.  Tiedätkö edes miksi vietetään paita nurin -päivää?

Vierailija
42/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä. Käytettyä tavaraa tulee varmaan paljon myyntiin ellei sitten aikuiset lapset halua vanhempiensa kalusteita, vaatteita, astioita ja liinavaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä. Käytettyä tavaraa tulee varmaan paljon myyntiin ellei sitten aikuiset lapset halua vanhempiensa kalusteita, vaatteita, astioita ja liinavaatteita.

Itse tykkään kukkakupeista ja äitini on luvannut antaa sellaisen astiaston minulle.

Vierailija
44/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle tulee miettiminen mitä vanhempiensa tavaroille tekee.

Vierailija
45/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäin työttömäksi, annoin ja myin lähes kaiken tavarani pois. Nyt kaksiossani on enää sänky, ruokapöytä tuolineen, työpöytä, pieni sohva, 2 nojatuolia, senkki ja vaatekaappi. Tilaa on kummasti, enkä kaipaa mitään muuta tilan täytteeksi. Siivoaminenkin on helppoa ja nopeaa. 

Vierailija
46/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle tulee miettiminen mitä vanhempiensa tavaroille tekee.

Ja sitten jää vielä se perikunnan asunto mitä ei nuoret osta, kun työkokeilussa ei makseta palkkaa. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.

Vierailija
47/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaminen, vaikka käytetynkin on eräänlaista terapiaa köyhälle ja usein myös yksinäiselle. Saa jotakin josta on edes vähän iloa. Ilmaiseksi tavaran saaminen on taas jo ihan joulua.

Vierailija
48/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jäin työttömäksi, annoin ja myin lähes kaiken tavarani pois. Nyt kaksiossani on enää sänky, ruokapöytä tuolineen, työpöytä, pieni sohva, 2 nojatuolia, senkki ja vaatekaappi. Tilaa on kummasti, enkä kaipaa mitään muuta tilan täytteeksi. Siivoaminenkin on helppoa ja nopeaa. 

Itse kyllä säilytän vaatteita, mutta en ole aikeissa ostaa mitään paitsi lapsille nyt kun kaikki hinnat nousevat eikä työn saamisesta ole tietoa.

Vierailija
49/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän äiti ja muut sukulaiset toi kaikenlaista rompetta pakolla mitä ei tarvittu, mutta ex otti kaiken vastaan. Nyt ollaan erottu mutta jätti romppeensa mun luokse. Pitäsi viedä kaatopaikalle kaikki turha, mutta mulla ei ole autoa. Lisäksi se maksaa viedä tavaraa pois. On myös ihan ok tavaraa jota en malttaisi vaan heittää menemään, mutta on kova homma saada myydyksi. Siksi on tällä hetkellä liikaa tavaraa.

Vierailija
50/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu ihan köyhästä. Jollain elämänhallinnan puute, pieni asunto tai pakko pitää tavaroista kiinni kun uutta ei ehkä saa. Tavaraa ei voi antaa pois jos olisi pienikin mahdollisuus jos sen voikin saada myytyä.

Kyllä omassa minimalismissani vakaa toimeentulo helpottaa asioita. Voin vain viedä käytöstä poistettavat tavarat hyväntekeväisyyskirpparille ilman, että niitä tarvitsee säilöä nurkissa. Keskiluokkainen voi osoittaa hyvää makua ostamalla vain vähän ja laadukasta, jos sellainen on itselle tärkeää. Ei ole samalla tavalla tyylikästä omistaa kahdet kengät köyhänä ja toisen parin rikkoutuminen voi suistaa talouden raiteiltaan. Pienemmillä tuloilla ostaminen oikeasti tuntuu hyvältä. Kukaan tuntemani kirppishaukka tai vaikka alennusten metsästäjä ei ole mikään varakas ihminen. Tavarat tuovat materiaalista turvaa, joka rikkaammalla on seinissä, pankkitilillä tai osakesalkussa. Hiilijalanjälki matkusteluineen ja asumisväljyyksineen on kuitenkin usein isompi. Tavaraa voi olla kotona, mökillä, veneessä ja autossa. Kaikki tietysti hyvää ja tarpeellista eikä kuin köyhän mauton ja halpa roina.

Köyhäkin voi olla tiedostava, en osta krääsää.  Tiedätkö edes miksi vietetään paita nurin -päivää?

Tiedän ihan hyvin ja kiinnitän paljon huomiota vähiin vaateostoksiini. Vastasin otsikon kysymyksiin niistä köyhistä, joiden tavarapaljoutta ap ihmetteli. Kaikilla varakkaillakaan ei ole yli-isoa omakotitaloa, paria autoa, jatkuvia matkoja, mökkiä ja venettä vaikka kärjistin. Mutta kuluttamismahdollisuudet ovat erilaisia. Todennäköisyys on sen puolella, että köyhän hiilijalanjälki on pienempi, kuten kirjoitinkin.

Vierailija
51/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin (liiallinen) tavaramäärä tuo turvallisuutta. Psykologinen juttu.

Vierailija
52/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa todella houkuttelevalta kun ajattelen omaa kaksiotani, jonka seinänvierustat ovat täynnä paitsi huonekaluja, sekalaisia pinoja ja kasseja tavaraa, jotka eivät enää mahdu vähäisiin kaappeihin.

Syyllistyn pienituloisena ja masentuneena helppoihin mielihyvänhakukeinoihin, kuten alennusmyynneistä turhien vaatteiden ostamiseen, kirpparien kippoihin ja kaikkiin pieniin ostoksiin joista loppujen lopuksi syntyy yhdessä todella iso kustannus.

Vierailija
53/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kun rahatilanne on huono

Vierailija
54/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kun rahatilanne on huono

Ruoan hinta nousee kesällä, öljylämmitys maksaa 4000, kun ennen 2000.

Ei taida moni ostella ylimääräistä.

Vierailija
55/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mitään ei voi hävittää, kun vastaavaa tavaraa ei ole varaa ostaa, jos sitä joskus sattuisi tarvitsemaan (tuskin ikinä tarvitsee...).

Just tämä. Kaikki pahvit pitää säästää askarteluun. Esim joulukortteihin. Saman syyn takia pitää säilyttää saadut joulukortit, koska niitä voi leikellä omatekoisiin yms. Itse säästän tilkkutäkkiä vasten rikkinäisiä vaatteita. "Rikas" kaveri sanoi, että ostaa sit valmiita tilkkuja.

Just tämä. Minä en ole edes köyhä, mutta ajatusmaailma on just tuo. En halua heittää roskiin tavaraa jota voisi vielä käyttää. Kierrätän ja tuunaan. Säästän rahaa näin, mutta toki sitä tavaraa kertyy. Yksi kaverini heittää huoletta pois tavaraa jatkuvasti ja ostaa uutta sitten kun taas tarvii. Tapansa kullakin. Mutta köyhällä ei ole sitä vaihtoehtoa ostaa aina uutena kaupasta tavaraa jos sattuukin tarvitsemaan, joten ei kannata hävittää olemassa olevia.

Vierailija
56/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä ja minulla ei ole varaa ostaa kaikkea tarvitsemaani ja siksi joudun tekemään paljon itse. Siksi on ompelukone ja saumuri (kaavapaperi, kankaita, viivaimia yms.), sahoja, poria, dremel, poranteriä, talttoja, viiloja, meisseleitä, puuta, metallia ja nippeleitä; maalaustarvikkeita, muotoiluvälineitä, liimoja jne. Toisaalta tykkäänkin tehdä itse ja opetella uutta. Pieni asunto kun on, niin onhan sitä väistämättä kertymää ja työssäkin täytyy esitellä monia näytteitä, joita on pakko vain jemmata jossain eli kotona. Vieraita en kutsu kotiini.

Vierailija
57/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt kaaos.

Oon tehnyt paljon vaihtokauppaa, lähinnä mun panos on ollut toimia lastenvahtina ja itse olen saanut kirppistavaraa.

Kitppistavara on mennyt kirppikselle. Noudetaan kotoa, omistaja hinnoittelee, myy ja tilittää puolet.

Aluksi sain rahaa, mutta viime vuodet on rahoilla ostettu jotain myynnissä olevaa.

Esim oöen saanut jätesäkkikaupalla villavaatteita. Olen purkanut, pessyt ja kutonut. Mulla oli 2 isompaa tilausta, kummatkin on tehty ja töimitettu.

Sain Arabian astioita. Vein ne vintage palveluun ja nyt on lapsilla ja minulla sunnuntai astioita ja uudet aterimet. Ei oikeastaan muulle käyttöä.

Näistä vaihdoista olen tutustunut yhteen kauppiaaseen. He asuvat isossa omakotitalossa, 3 lasta, 5 lastenlasta. Kotona ei ole ikinä karsittu.

Ennen joulua alkoivat pakkaamaan ja nyt ovat tuoneet tänne 7 pakettiautollista.

Kaikki vaatteet pitää pestä, kenkille etsiä pari, lankata, palapelin palat laskea jne jne.

Polttoaine on arvokasta ja olen saanut kirppiksen omistajan tutun mennessä ohi, n puolet ovat lähteneet. Tämä tuttu ajaa rekkaa ja tavarat ovat menneet omaan koppiin.

Minimalistinen kotini ei yhtäkkiä enää ollut minimalistinen, vaan täyskaaos päällä.

Voin sanoa ei ole ollut kaunista, kun monta sataa laatikkoa yhtäkkiä on sisätiloissa

Vierailija
58/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exän äiti ja muut sukulaiset toi kaikenlaista rompetta pakolla mitä ei tarvittu, mutta ex otti kaiken vastaan. Nyt ollaan erottu mutta jätti romppeensa mun luokse. Pitäsi viedä kaatopaikalle kaikki turha, mutta mulla ei ole autoa. Lisäksi se maksaa viedä tavaraa pois. On myös ihan ok tavaraa jota en malttaisi vaan heittää menemään, mutta on kova homma saada myydyksi. Siksi on tällä hetkellä liikaa tavaraa.

Onko sinulla mahdollisuutta esim polttaa nuo kaikki? Kaikki vaan yhteen tai kahteen kekoon, vähän bensaa päälle ja tulitikku perään. Sillä tavoin pääset eroon kaikesta roinasta mikä palaa.

Vierailija
59/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole köyhä mutta kämppä pursuaa silti tavaraa! Ei ole kuitenkaan niin paljon rahaa, että olisi varaa ostaa isompi lukaali nykyisessä elämäntilanteessa eli näillä mennään. Tavaraa vievät mm.kirjat ja lapsen harrastusvälineet. Kanahäkkivarasto on auttamattoman pieni kaikelle. Olen myynyt ja vienyt kierrätykseen paljon tavaraa mutta aina tulee uutta tilalle, kun lapsi on kasvanut. Se on elämää! En edes halua asua kliinisessä tyhjässä kämpässä, jossa ei näy ihmisten elämästä mitään.

Vierailija
60/86 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materia tuo turvallisuuden tunnetta. Niinkuin talismaani