APUA lentoyhtiöistä ja ylipainosta...
Onko teillä kellään KOKEMUSTA miten pääsee kaikkinen matkatavaroineen koneeseen jos matkatavaroiden paino ylittää saalitun määrän. Meillä ois nyt ylipainoa sellanen 15 kg.
Maksattaako ne aina vai onko joku lentoyhtiö reilumpi ja joustavampi tässä asiassa?
Kommentit (11)
BernillaBlue:
Onko teillä kellään KOKEMUSTA miten pääsee kaikkinen matkatavaroineen koneeseen jos matkatavaroiden paino ylittää saalitun määrän. Meillä ois nyt ylipainoa sellanen 15 kg.
Maksattaako ne aina vai onko joku lentoyhtiö reilumpi ja joustavampi tässä asiassa?
KLM suostui ottamaan muutaman kilon ylimääräistä. Mutta tuskin mikään lentoyhtiö suostuu 15kg ylimääräistä ottamaan. Eikä kyse ole reiluudesta ja joustavuudesta vaan turvallisuudesta. Mieti mitä tapahtuisi jos jokainen matkustaja saisi ottaa sen 15kg ylimääräistä...
Enpä tiedä, pääseekö muuten kuin maksamalla. Sellainen kokemus tosin on, että Suomesta lähdettäessä raja on ollut 20 kg, mutta Vietnamista takaisinpäin tultaessa 30 kg, vaikka lennot ovat olleet samojen yhtiöiden koneilla.
Kun olemme matkustelleet pitkillä lennoilla, meillä on ollut ylipainoa just tuollainen 10-15 kg per pakaasi ja toistaiseksi olemme päässeet pälkähästä sillä, että laukkuun on kiinnitetty lippunen, jossa lukee " Heavy" . Ei ylimääräisiä maksuja.
En usko että kyseessä on lentoyhtiöiden väliset erot, vaan ihan asiakaspalveliasta riippuu. Toki veikkaan, että viimeaikaisten sääntöjen kiristysten takia en henkilökohtaistakaan joustoa enää niin paljon tapahdu. Varmin tapa olisi laittaa rahtina ylimääräinen, se kun tulee halvemmaksi. Tuo 15 kg maksaa kyllä maltaita jos sen joutuu siinä tiskillä maksamaan.
low cost carrierit joutuvat kompensoimaan halvat lippujen hinnat tiukoilla matkatavararajoituksilla. lisäksi koneet bookataan täyteen, joten ylipainosta on syytäkin ottaa maksu.
perinteiset yhtiöt voivat joustaa tässä(kin) asiassa, silloin maksamminen riippuu lennon varaustilanteesta (täynnä/tyhjää) ja virkailijasta.
Finnairilla en ole koskaan joutunut maksamaan ylipainosta, vaikka joskus matkatavaroita on ollut melkein 20 kg ylimääräistä. Olen tehnyt niin, että yritän valkata mukavan oloisen virkailijan, siinä vaiheessa kun ilmenee ylimääräkilot olen ystävällisesti selittänyt oleskelun olevan pitempikestoista, enkä millään saanut vähempää tavaraa mukaan. Aina olen päässyt pälkähästä. Toinen konsti on ollut se, että pakkasin käsimatkatavaroihin kamalasti painavia juttuja, jätin käsimatkatavarat syrjemmälle ja menin tsekkaamaan matkalaukun sisään. Oli pari kiloa ylipainoa, virkailija kysyi onko minulla käsimatkatavaroita. Sanoin että ei, niinpä pääsin pälkähästä. Tuo ei kyllä ole kovin hyvä keino, sillä joillain kentillä munnitaan/mitataan myös käsimatkatavarat.
Mutta paljon siis riippuu lentoyhtiöstä (halpalentoyhtiöt tasan tarkkaan veloittaa jokaisesta ylikilosta), virkailijasta ja siitä onko lento täynnä.
Mieheni teki myös kerran niin, että kysyi ihan pokkana eräältä kanssamatkustajalta voisiko hän tsekata yhden hänen laukuistaan. Mies oli silloin muuttamassa suomeen ja tavaraa todellakin oli! Kentällä (Pariisi CDG) oli vaihtanut siis pari sanaa jonkun tunisialaisen miehen kanssa, joka oli lentämässä Helsinkiin ilman matkatavaroita. Tämä sitten otti mieheltäni tuon yhden laukun. Aika uhkarohkeaa...
Mutta mieheni vei nyt ylimääräistä painoa ainakin 25 kg ja tämä on totta mutta enkä kyllä muita uskalla neuvoa kokeilemaan. Oli se sellaista hermorääkkiä, ainakin minusta, kun siellä sivussa odotin ja jännitin.
Mieheni vei sukulaisilleen vaatteita ja kenkiä ja hän meni siis ekana check in jonoon ja ensimmäinen virkailija jonka hänet otti vastaan sanoi että sinulla on ehdottomasti liikaa ylipaininoa eikä suostunut ottaan yhtään laukkua vastaan.
Miespä sitten ei siitä lannistunut, minä oisin kyllä siinä vaiheessa antanut periksi, vaan meni uudestaan jonoon ja sattui sitten toiselle ymmärtäväiselle ja ihanalle virkaijalle jolle selitti tilanteen ja joka antoi hänen viedä ylimääräistä sanoi vielä ettei tämä yhtiö päästäsi ketään viemään yhtään ylimääräistä kiloa mutta hän katsoo sormien läpi silloin kun tuntee että siihen on syytä.
Se on siis kiinni tuurista, virailijasta ja lentoyhtiöstä minunkin kokemuksen mukaan.
Kun muutin Suomesta pois, sain 20 kg ylipainoa korvattua Finnairin pisteillä - onkohan se mahdollisuus edelleen olemassa?
Kun anoppi palasi täältä kotiin kaikkine sukulaisten tuliaisten kanssa, ylipainoa oli 15 kg ja jouduimme pulittamaan hinnan 10 kilosta. Kalliiksi tuli sillä ylipainon hinta lasketaan kalliimman luokan lipun hinnan mukaan. Pienesti otti pattiin sillä tuliaiset olivat " turhia" , samaa tavaraa saisi heiltä kotoaankin....
Kun meillä on ollut ylilikoja alle 10kg, koskaan ei ole veloitettu millään lentoyhtiöllä.
Kun muutin tanne Englantiin, oli minulla jonkin verran matkatavaroissani ylipainoa, ei tosin paljoa, silla olin lahettanyt talvivaatteet ja muuta sellaista jo etukateen. Jouduin kuitenkin maksamaan, vaikka yritin virkailijalle ystavallisesti selittaa, etta olen muuttamassa maahan pysyvasti. Virkailija totesi, ettei han voi asialle valitettavasti mitaan ja viela lisasi, etta BA on todella tarkka ylipainosta.
British Airways ja Finnair ovat ainakin minun kohdallani ollet erittäin joustavia -kerran tulin Japanista uomeen -29 kiloa oli ylikiloja ja kerran Saksasta 17kiloa oli ylikiloja, kukaan ei edes huomauttanut asiasta! TUURIPELIÄ!!!? Jos se heikentäisi matkustajien turvallisuutta niin rajat olisivat rajat ja niitä noudatettaisiin mutta esim minun kohdallani ei ole tainnut kovin " nipottajaa" olla.... Olen aina ollut erittäin tyytyväinen näiden kahden lentoyhtiöiden asiakaspalveluun! =)
Eipä silti, että oltaisiin yritettykään, mutta ne kaksi kertaa kun oli liikaa painoa, ei saatu viedä koneeseen.
Ekalla kerralla mieheni oli menossa lomalle Intiaan. Laukussa oli 15 kg liikaa. Joutui ottamaan laukusta tavaraa pois 10 kg. Tai no, jäihän siihen laukkuun ylipainoa vielä 5 kg... Olin viemässä häntä kentälle, joten ei alettu maksamaan. Siinä jäi tuliaisia pois matkasta aika monta.
Toisella kerralla minä olin tulossa BA:lla Suomeen. Käsimatkalaukku (ei ollut muuta tavaraa) oli 2 kg liian painava. Piti laittaa ruumaan. Oli sitten kiva, kun oli tuliaisiksi tarkoitetut liköörikarkit menneet hajalle laukussa... :/
Ai niin, Intiasta Suomeen tullessa meillä oli 15 kg liikaa, mutta intialaisella virkailijalla ei edes ilme värähtänyt :)