Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautisoireiden muutos

Vierailija
22.07.2015 |

Hei,

Minulla on kummallisesti kuukautisoireet muuttuneet viimeisten parin  kuukauden aikana. Aikaisemmin minulla ei ole ikinä ollut kuukautisten aikana minkäänlaisia muita oireita, paitsi alaselän jomotus. Viime kuukausina kuitenkin mukaan on tullut aika voimakas kuvotuksen tunne, rintojen arkuus, huippaus ja kamala paleleminen sekä pieni lämpöily. Pahoinvointia on ollut muutenkin jonkin verran. Olen joutunut viimeisen puolen vuoden aikana ottamaan kaksi kertaa jälkiehkäisypillerin (toinen näistä tasan kaksi kuukautta sitten). Voiko näillä pillereillä ja oireilla olla jotain yhteyttä toisiinsa?

Oireet ehkä tuntuvat siksi aika pahoilta, koska aikaisemmin tällaisia ei ole ikinä ollut, mutta ajattelin silti kysyä, jos täältä saisin jonkinlaista loogista selitystä asialle.  

Olen 21-vuotias ja kuukautiskiertoni on ollut säännöllinen viimeiset kuusi vuotta. 

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

jälkiehkäisypillereiden käyttö voi vaikuttaa seuraavien kuukausien kuukautisiin. Ne myös saattavat aiheuttaa kuvailemiasi oireita.

Kuukautiset muutenkaan harvoin pysyvät samanlaisina murrosiästä vaihdevuosiin. Välillä voi olla hormonitoiminnan muutoksista johtuvaa yllättävää oireilua kuukautisten aikana. 

Koska tunnut reagoivan melko voimakkaasti hormonimuutoksiin, muista aina käyttää kondomia yhdynnöissä, ettei jälkiehkäisyn tarvetta tulisi. On kyse sinun hyvinvoinnistasi. 

t. Mia, terveydenhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla