Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholismin raja/määritelmä

Vierailija
22.04.2022 |

Meillä käydään miehen kanssa vääntöä asiasta. Hän juo alkoholia mielestäni liikaa. Itse hän sanoo että niin kaikki muutkin juovat ja että se on ihan normaalia. Olen kuulemma vain niuho asian suhteen.

Mitä te pidätte alkoholismin rajana tai rajana sille minkä verran puolisonne juontia sietäisitte?

Itselleni olisi todella ok jos joisi esim kerran viikossa humalaan ja mahdollisissa juhlissa. Lomalla voisi juoda pari (kaksi) päivittäin ja vaikka kerran humalat🤷🏻‍♀️
Näissä olisin toki valmis joustamaan aina tilanteen mukaan, mutta näin niin kuin esimerkkinä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrät ovat niin isoja, että niitä ei edes kannata laskea. Töissä käydään kuitenkin arkisin.

Vierailija
22/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo olutta lähes päivittäin 1-6 tölkkiä. Humalassa 1-4 kertaa viikossa.

Käy töissä ja hoitaa kaiken kyllä.

AP

Just luin jostakin, että väkivaltaisessa suhteessa väkivallan kohde muuttuu ajan kuluessa heikommaksi ja heikommaksi, ja siksi väkivallan kohteen on niin vaikea erota väkivaltaisesta puolisosta. Tämä siis tuli mieleen sinusta, sillä tuollainen kännääminen on jo pitkälle edennyttä alkoholismia, jota siedät samoin kuin väkivallan kohde sietää jatkuvaa väkivaltaa. Laittaisin kovat piippuun: "Valitse minä tai pullo." - Tiedän, ei olisi helppoa, mutta miksi pilata oma elämä? Ja vielä: bonuksena saattaisit pelastaa puolisosi alkoholismilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyseessä on alkoholisti, kun kerran noin usein juo.

Vierailija
24/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy pitämään tipattomia taukoja, mutta tekee niistä todellakin numeron! Julistellen tyyliin: Tipatta oltu nyt 4 päiväää, 8 tuntia, 34 sekuntia 🙄

Ja kiitosta pitäisi suitsuttaa 😬

Vierailija
25/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Just luin jostakin, että väkivaltaisessa suhteessa väkivallan kohde muuttuu ajan kuluessa heikommaksi ja heikommaksi, ja siksi väkivallan kohteen on niin vaikea erota väkivaltaisesta puolisosta. Tämä siis tuli mieleen sinusta, sillä tuollainen kännääminen on jo pitkälle edennyttä alkoholismia, jota siedät samoin kuin väkivallan kohde sietää jatkuvaa väkivaltaa. Laittaisin kovat piippuun: "Valitse minä tai pullo." - Tiedän, ei olisi helppoa, mutta miksi pilata oma elämä? Ja vielä: bonuksena saattaisit pelastaa puolisosi alkoholismilta.

Ja vielä lisäys edelliseen: voi olla alkoholisti, vaikka hoitaa työnsä ja asiansa kunniakkaasti. Alkoholismi on etenevä sairaus.

Vierailija
26/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kyllähän tuo on jo alkoholin ongelmakäyttöä.

Käytetyt alkoholimäärät tulevat aivan varmasti kasvamaan, ja alkoholismiin sairastuminen on monen vuoden "urakka". Mutta kun riippuvuus on syntynyt, se on heroiinin luokkaa, ja hyvin harva pääsee alkoholiriippuvuudesta eroon ennen kuolemaa, joka valtaosalla johtuu alkoholista ja sen aiheuttamista sairauksista.

Tämä on niin totta. Maailman surullisin juttu on katsoa vierestä, kun läheinen ihminen tavallaan katoaa sen alkoholin myötä. Sen ihmisen oma persoona vaan katoaa hiljalleen.

Vierailija
27/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ja vielä lisäys edelliseen: voi olla alkoholisti, vaikka hoitaa työnsä ja asiansa kunniakkaasti. Alkoholismi on etenevä sairaus.

Pitkään pystyy hoitamaan työn. Monesti se käänne tapahtuu hiljaa. Käännääminen illalla venyy pitkäksi ja ei olekaan enää aamuisin työkuntoinen.

Vierailija
28/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on alkoholismia.

Vierailija
29/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu että normaalisti saa vetää pään täyteen kerta viikkoon mutta lomalla vaan kerran.

Ihmekään että tulee riita.

Mun mielestä annosmäärää tärkeämpi kriteeri on se, että onko pakko juoda.

Jos pystyy olemaan vaikka pari kuukautta kokonaan ilman, niin asia kunnossa.

Jos taas joka viikko on pakottava tarve juoda vaikka se sixpacci, niin se on alkoholismia.

Vierailija
30/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismin määritelmä ei riipu juodun alkoholin määrästä vaan riippuvuudesta. On eri asia olla suurkuluttaja kuin alkoholisti.

Mutta miksi määritelmä tai sen täyttäminen on tässä oleellista? Jos puolisosi alkoholin käyttö haittaa suhdettanne ja arkeanne, se on ihan relevantti syy esimerkiksi eroon. Ihan turhaa jäädä väittelemään siitä, onko mies alkoholisti vai ei.

Alkoholismin määritelmä: ei pysty lopettamaan juomista niin kauan kuin on viinaa jäljellä.

Vierailija
31/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on myrkkyä.  Humala on on myrkytystila. Alkoholin aiheuttamista tuhoista kehossa saa pitkän listan, joten joo on paljon juoda joka ikinen päivä alkoholia vaikka vain pieniäkin annoksia. 

Vierailija
32/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ei tuollaisia alkoholisteja mikään pelasta.  Jos miehen mielestä on ihan normaalia niin milläs saat sellaisen uskomaan miten vaarallista se on?

Vierailija
33/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaaseen ja pitkäaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy usein esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä, ärtyneisyyttä, unettomuutta ja ruokahaluttomuutta.

Alkoholi estää uusien neuroneiden ja niiden välisten yhteyksien syntymisen, mikä johtaa alkuvaiheessa muisti- ja oppimisongelmiin ja myöhemmin jopa aivojen surkastumiseen. Aivojen kudoskato on alkoholisteilla jopa maksakirroosia yleisempi sairaus ja suurkuluttajilla todetaan usein muistin ja päättelykyvyn heikentymistä, aloitteellisuuden vähenemistä ja motorisia ongelmia. Juomisen lopettaminen parantaa suorituskykyä, mutta jos muutokset ovat suuria, täydellistä palautumista entiselle tasolle ei välttämättä enää tapahdu.

Runsaaseen alkoholinkäyttöön liittyvä hermoston vahingoittuminen on mittava terveysongelma ja esimerkiksi valkean aivoaineen kato on alkoholisteilla maksakirroosiakin yleisempää. Valkean aivoaineen kadon oireena on dementiaa, joka voidaan todeta neuropsykologisin testein keskimäärin joka toisella alkoholin suurkuluttajalla. Lievän dementian on toisinaan havaittu korjaantuvan pitkän raittiin kauden aikana. Sen sijaan pikkuaivojen etuosa näyttää tuhoutuvan usein pysyvästi, ja tyypillinen oire alkoholin aiheuttamassa pikkuaivoatrofiassa on kävelyn epävarmuus. Vakavimpia aivovaurioita ovat kuitenkin tapaturmien kautta syntyneet aivovammat, joista yli puolet on saatu juovuksissa. Tapaturmien aiheuttamat aivovammat ovat alkoholisteilla kolme kertaa yleisempiä kuin väestössä keskimäärin. Alkoholi lisää myös aivovaltimotukoksen ja lukinkalvon alaisen vuodon riskiä. Alkoholin pitkäaikaiskäyttö voi aiheuttaa lähes minkä tahansa neurologisen oireen tai löydöksen.

Alkoholi saattaa aiheuttaa runsaasti nautittuna aivovaltimoiden tukoksia ja repeämiä, mikä voi johtaa aivoja vioittavaan hapen puutteeseen. Vahva humalatila voi johtaa aivovaurioon etenkin nuorilla, koska heillä verensokeri laskee liian alas ja aivojen energian saanti estyy. Alkoholisteilla on tavallista suurempi riski kuolla aivohalvaukseen.

Vierailija
34/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Jos pistetään valitsemaan, hän valitsee pullon.

Jos hän valitsee puolison, ei se todellakaan pelasta alkoholismilta, vaan piilottaa juomisen.

Alkoholisti ei parane millään ultimatumin asettamisella. Alkoholismista paranee vasta sitten, kun itse on halukas ja valmis parantumaan.

Vierailija
35/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismin määritelmä ei riipu juodun alkoholin määrästä vaan riippuvuudesta. On eri asia olla suurkuluttaja kuin alkoholisti.

Mutta miksi määritelmä tai sen täyttäminen on tässä oleellista? Jos puolisosi alkoholin käyttö haittaa suhdettanne ja arkeanne, se on ihan relevantti syy esimerkiksi eroon. Ihan turhaa jäädä väittelemään siitä, onko mies alkoholisti vai ei.

Alkoholismin määritelmä: ei pysty lopettamaan juomista niin kauan kuin on viinaa jäljellä.

Alkoholisti voi olla jo paljon aikaisemminkin. Esim minun puolisoni katson kyllä varhaisvaiheen alkoholistiksi, vaikka meillä on koko ajan reippaasti viinaa talossa. Mutta kun katson, millä kiireellä hän juoksee ensimmäisen perjantaioluen kimppuun, niin näen että riippuvuus on jo olemassa.

Vierailija
36/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu että normaalisti saa vetää pään täyteen kerta viikkoon mutta lomalla vaan kerran.

Ihmekään että tulee riita.

Mun mielestä annosmäärää tärkeämpi kriteeri on se, että onko pakko juoda.

Jos pystyy olemaan vaikka pari kuukautta kokonaan ilman, niin asia kunnossa.

Jos taas joka viikko on pakottava tarve juoda vaikka se sixpacci, niin se on alkoholismia.

Tuurijuoppous on myös alkoholismia, eli voi olla pitkäänkin juomatta ja sitten taas ryypätä x ajan, kunnes taas on juomatta x ajan, kunnes putki taas alkaa jnejnejne...

Vierailija
37/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni hoiti aina työnsä kunnolla eikä koskaan ajanut autoa juotuaan. Ei siis joutunut rattijuopumuksesta kiinni eikä koskaan aiheuttanut kolaria.

Mutta kaikki lomat meni suurin piirtein 24/7 kännissä, koskaan ei minnekään voitu lähteä autolla, minä jouduin ohjaamaan venettä pikkulikasta kun isä oli aina kännissä.

Juhlat meni aina pilalle. Rahaa olisi tarvittu vähän muuhunkin kuin hänen pulloihinsa.

Vanhemmat oli lähes viisikymppisiä kun vihdoin erosivat. Silloin oli jo liian myöhäistä. Meni vain muutama hassu vuosi niin isä kuoli maksakirroosiin. Äiti hankki eron jälkeen uuden juoppolallin kaverikseen, joten kotielämä ei parantunut.

Isä oli muuten ihan järkevä mies, mutta kun kerran antoi periksi viinanhimolleen niin se oli menoa. Harmi.

Minun lapsuuteni ja nuoruuteni kuluivat siihen kun toivoin vanhempien eroavan. Mitään normaalia perhe-elämää meillä ei ollut. Ikävät muistot jäi molemmista.

Vierailija
38/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa alkoholismi kriteerit, siihen on ihan tautiluokituksessa ohjeistus,miten määritellään. Keskeistä ei ole, kuinka paljon juo, vaan juoko haitoista huolimatta ja voiko hallita lopettamista tai onko juominen pakonomaista- vaikka pieniäkin määrinä.

Vierailija
39/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alkoholismi han on etenevä sairaus, joten se, mitä se tänään on, ei tarkoita että se jatkuu samana. Siksi kannattaakin tiedostaa se ajoissa.

Vierailija
40/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ei tuollaisia alkoholisteja mikään pelasta.  Jos miehen mielestä on ihan normaalia niin milläs saat sellaisen uskomaan miten vaarallista se on?

"...saattaISIt pelastaa...". Ei alkoholisti lopeta ennen kuin itse sitä haluaa, mutta toisen ihmisen tiukka minä tai pullo -vaatimus saattaa olla se, mikä sysää muutoksen alkoholistissa. Tiedän asian, koska minulle on käynyt niin: raitistuin toisen ihmisen minä tai pullo -vaatimuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan