Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset, jotka tulevat katsomaan uutta kotia eivätkä tuo mitään tuliaisia

Vierailija
22.04.2022 |

Voi hemmetti.

Pääsiäisenä miehen sisko perheineen + appivanhemmat tulivat meille puolen tunnin varoitusajalla, eivätkä tuoneet tullessaan yhtään mitään. Meiltä onneksi löytyi kahvipöytään tarjottavaa, kun muutosta jäi pakastimeen valmispullia ja - pasteijoita. Normaalisti meillä ei ole herkkuja kuudelle ylimääräiselle tyypille.

Nyt miehen toinen sisko kyseli, ollaanko kotona tänään jos tulevat poikkeamaan. Ai että tätä rahanmenoa. Vanhimmalle lapselle on tulossa kaksi kaveria yökylään, joten se olisi taas kymmenelle hengelle keksittävä jotain.

Mies ei luonnollisesti näe asiassa ongelmaa, mutta minua ihmetyttää miehen suvun tapa tulla tyhjin käsin. Varsinkin, jos tullaan uutta kotia katsomaan (tai vaikka vauvaa ensimmäisen kerran).

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne vaan tulla tupsahtaa, niin ei kai niille mitään tarvi tarjota. Ehkä heidän suvussa on sellanen tapa.

Vierailija
2/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meilläkään noin perheen kesken mitään tuomisia normaalisti tuoda, mutta joku tupaantuliainen olisi ehkä ollut heiltäkin paikallaan, jos uudesta kodista kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ottaa päähän. Sekä tapa tulla lyhyellä varoitusajalla, että tapa tulla ilman tuliaisia. Mieheni veli puolisoineen on tällainen: tullaan kylään syömään ja juomaan meidän maksamia ruokia ja juomia, mutta heillä tarjolla ei ole kuin hanavettä. Kerran tarjosivat ruokaa, jota olivat vielä syömässä kun mentiin sovittuun aikaan. Eikä meilläkään mies tajua mitään.

Vierailija
4/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne vaan tulla tupsahtaa, niin ei kai niille mitään tarvi tarjota. Ehkä heidän suvussa on sellanen tapa.

Aivan! JA sun suvun tapa on tästälähtien että tarjotaan vaan kaljukahvit!

Ja kun se tulee juoruna sun korviin että " ei se Tiitan perhe tarjonnut edes kakkua" niin sanot vaan että se on meidän tapa!

Vierailija
5/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan mitään kahvileipää, joten kyllä harmittaa ilman tuomisia tulijat.

Voisi edes keksipaketin tuoda tai pullapitkon.

Vierailija
6/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että tästä tuli mieleen tapaus vuosien takaa.. oltiin kutsuttu mun äiti ja anoppi meille kahville. Äiti kantoi aina jotain tuliaisia mukanaan, siis ihan pientä: pussi mandariineja tms mistä tiesin mun tykkäävän. Anoppi tuli aina kahta kättä kantaen ja se oli mulle, ja puolisollekkin käsitykseni mukaan, ihan OK. Mutta se paasauksen määrä minkä anoppi aloitti, kun näki mun äidin tuliaiset! "Kyllä MINÄKIN niin jotain aina tullessani toisin, jos vaan TIETÄISIN, mistä te tykkäätte!" Ööh, etkö sä parikymmentä vuotta tuon miehen kanssa samassa osoitteessa asunut? Eikä siinä ajassa selvinnyt, mistä hän pitää?

Vierailija
7/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole koskaan mitään kahvileipää, joten kyllä harmittaa ilman tuomisia tulijat.

Voihan sitä pitää kaapissa keksipakkaa tai pakasteessa pullaa vierasvarana.

Näin on aina tehty normaaleissa kodeissa.

Kummalliseksi mennyt tämä nykyinen aika, jos ei ole mitään vierasvaraa pakasteessa.

Minua itseäni kyllä hävettäisi, jos ei olisi kahvileipää ollenkaan vieraille tarjota.

Melko köyhän oloista on silloin perheessä.

Vierailija
8/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkia. Kyllä pitää aina viedä jotain, kun kylään menee, vaikka kahvipsketti, se on oikein hyvä vieminen. Uuden kodin katsojien nyt sinakin pitää viedä jotain! Vaikka kukkia tai sitten vaikka lahjakortti.

Vierailija
9/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ottaa päähän. Sekä tapa tulla lyhyellä varoitusajalla, että tapa tulla ilman tuliaisia. Mieheni veli puolisoineen on tällainen: tullaan kylään syömään ja juomaan meidän maksamia ruokia ja juomia, mutta heillä tarjolla ei ole kuin hanavettä. Kerran tarjosivat ruokaa, jota olivat vielä syömässä kun mentiin sovittuun aikaan. Eikä meilläkään mies tajua mitään.

Muistatko itse viedä aina tuliaisia, kun kylään menet?

Vierailija
10/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisia. Ja niitä riittää.

Vierailija
11/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, että jos tulee kauempaa käymään, niin ei edes kahvia vieraille tarjota?

Tuntuu kylmältä vastaanotolta, tosi epäkohteliaalta ja tylyltä.

Vierailija
12/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummalliseksi mennyt tämä nykyinen aika, jos ei ole mitään vierasvaraa pakasteessa.

Minua itseäni kyllä hävettäisi, jos ei olisi kahvileipää ollenkaan vieraille tarjota.

Miksi pitäisin vierasvaraa pakkasessa, ei ole meidän tapa.

Enkä ole köyhä. EN syö kahvileipää, siksi ei ole pakasteessa tai muualla.

Vierailija
13/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljut kahvithan on nykyään ihan ok.

Vierailija
14/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse leivo, saati syö näitä makeita pullia, siksi en niitä osta.

Jos tiedän, että on vieraita tulossa, varaan sekä suolaista että makeaa tarjottavaa.

Vierailija
15/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meille ei kukaan tule kutsumatta. Jos joku soittaisi ja kysyisi, että sopiiko tulla pikaisesti käymään, niin sanoisin suoraan että tule kaupan kautta ja tuo jotain kahvileipää tullessasi, koska meillä ei sitä ole. En pidä pakkasessa mitään turhaa, se on muutenkin aina ihan täynnä.

Vierailija
16/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loisia. Ja niitä riittää.

Onko se loisimista, jos käy kylässä sukulaisten luona.

Sehän on vastavuoroista, että käydään vieraisillä puolin ja toisin.  Mitä loisimista se sellainen muka on?

Maaseudulla asuvat käyvät vkonloppuina ja lomilla kaupungissa ostoksilla ja samalla pistäytyvät veljen tai siskon perheen luona.  Onko se jotain loisimista, jos aattelee, että siellä tarjotaan kahvit ja sitten lähdetään kotiin päin ajelemaan.

Vastavuoroisesti tämä kaupunkiperhe tulee taas käymään maaseudulla jonakin sunnuntaina tai juhlapyhänä.

Näin ainakin meillä menee.  Halutaan nähdä toisiamme ja lapset saavat leikkiä keskenään.

Ihminen on sosiaalinen olento, haluaa liikkua ja tavata muita ihmisiä, jutella ja nauraa ja kuulua  yhteisöön.  

Se on normaalia elämää.

Vierailija
17/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appivanhemmat tulivat ensimmäiseen omistusasuntoomme "kylään" kello 6.30 itsenäisyyspäivän aamuna, ilmoittamatta.

Oltiin muutettu koko edellinen päivä yöhön asti, kaikki tietenkin aivan sekaisin, minulla tentti seuraavana aamuna.

Anoppi ryntäsi keittiöön riehumaan, että "eihän täällä kaapeissa edes ruokaa" ja kun mies sanoi, että vie vanhempansa syömään, minä sanoin etten voi lähteä koska tentti. Appi alkoi meuhkata, miten hänen tyttäriensä ei ikinä tarvitse lukea tentteihin, että vain tyhmät lukee.

Tää ns. "vierailu" on syöpynyt mieliini, vaikka siitä on jo vuosia aikaa.

Kaiken kruunasi se, että meidän kotimme ei koskaan ollut appivanhempien puheissa "Matin ja Liisan koti", vaan aina "Matin asunto".

Nyt kun itse olen anoppi, en voi muuta kuin ihmetellä, miten törkeitä voi oikeasti ihmiset olla.

Vierailija
18/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vaatimattomista oloista ponnistavat kaupunkilaiset ovat sukupolvien myötä vieraantuneet vanhoista hyvistä käytöstavoista. Ehkä ankara elämä ja puute ovat sillä tavalla kovettaneet, ettei ole ollut resursseja edes kauniisiin käytöstapoihin ja toiset huomioivaan käytökseen eikä niitä ole lapsillekaan siirtynyt opittuina malleina. Uudet sukupolvet eivät siis välttämättä edes tunnista niiden tarvetta vaan ihmettelevät vain, ”miksi ihmeessä tekisin sitä tai tätä kun…”. Ja vaikea sitä on aikuisena enää oppiakaan sitten.

Meidän suvussa ei koskaan mennä kylään omien eikä vieraampien luo tyhjin käsin, koska se nyt vain ei kuulu tapoihin. Poikkeuksena tietenkin on jokin ”pistäydyn kotimatkalla tuomassa pikaisesti sinulle tämän kirjan jonka olen lukenut” -tyyppiset piipahdukset.

On yllättävän vaikea tinkiä omista käytöstavoista, vaikka toinen käyttäytyisi kuinka ajattelemattomasti. Niinpä itsekin varmaan kaivelisin pakastimen pohjalta tarjottavaa ja keittäisin kahvit yllätysvieraille, koska muu tuntuisi tökeröltä.

Vierailija
19/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on köyhää syödä pullaa

Vierailija
20/31 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulevat katsomaan uutta kotia, miksi heille pitäisi tarjota mitään? Kierros kodissa ja  sitten seistään pihamaalla juttelemassa vähän aikaa. Sitten terve vain!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi