Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2022

Vierailija
22.04.2022 |

Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?

Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)

Kommentit (2045)

Vierailija
1901/2045 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän verran liikkumista varasijoissa voi vielä viimesen viikon aikana tapahtua 🤔

Vierailija
1902/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota polkuopintojen mahdollisuutta ja niihin hakemista nyt syksyllä.

Jäin varasijalle 21. tietotekniikan insinöörin opintoihin ja harmittaa kovasti.

Jos pääsen polkuopintoihin niin onkohan mahdollista saada tuo aikuiskoulutustuki jos kaikki vaatimukset täyttyvät?

Minulla on yli 8 vuotta työhistoriaa ja muutenkin kaikki kohdat natsaisivat tuen suhteen.

Onko jotain syytä miksi aikuiskoulutustukea ei voisi saada?

Soitin koulutusrahastoon ja sieltä sanoivat, että ei näe estettä tuen saamiselle. Aikuskoulutustukihakemus kuitenkin käsitellään sitten kun on päässyt opiskelijaksi.

Vasta sitten saa tietää saako tukea vai ei kun on jo päässyt opiskelijaksi.

Tässä vaiheessa paikkaa ei voi käsittääkseni taloudellisen syyn vuoksi perua jos rahoitus ei onnistukaan.

Ei ole oikein hääviä olla sitten ilman rahaa jos aikuiskoulutustukea ei jostain syystä myönnetä. :/

Aika ei valitettavasti riitä perheen lisäksi sekä työn että täysipäiväisen opiskelun hoitamiseen vaan täytyy valita jompikumpi.

Joten, onko aikuiskoulutustuen saamisesta tarkempia tietoja? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

~ kirjoitti:

Jos pääsen polkuopintoihin niin onkohan mahdollista saada tuo aikuiskoulutustuki jos kaikki vaatimukset täyttyvät?

Minulla on yli 8 vuotta työhistoriaa ja muutenkin kaikki kohdat natsaisivat tuen suhteen.

Soitin koulutusrahastoon ja sieltä sanoivat, että ei näe estettä tuen saamiselle. Aikuskoulutustukihakemus kuitenkin käsitellään sitten kun on päässyt opiskelijaksi.

Tässä vaiheessa paikkaa ei voi käsittääkseni taloudellisen syyn vuoksi perua jos rahoitus ei onnistukaan.

Ei ole oikein hääviä olla sitten ilman rahaa jos aikuiskoulutustukea ei jostain syystä myönnetä. :/

Aika ei valitettavasti riitä perheen lisäksi sekä työn että täysipäiväisen opiskelun hoitamiseen vaan täytyy valita jompikumpi.

Hienoa, jos noin ovat koulutustukirahastosta sanoneet. Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että polkuopintoihin ei juurikaan tukia myönnetä.

Vierailija
1904/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varasija 1. Piinaava loppuviikko tiedossa!

Vierailija
1905/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

~ kirjoitti:

Ystäväni ei saanut aikuiskoulutustukea polkuopinnoissa. Muutama tuttu ei myöskään saanut mitään tukia. Syitä oli esimerkiksi se, että polkuopinto ei kouluta sinua mihinkään tutkintoon. Yksi ehto muistaakseni lähes kaikissa noissa tuissa on, että ne tähtäävät tutkintoon. Polkuopinnoissa tosin et ole normaali opiskelija, eikä sinulla ole varmistettua opiskelupaikkaa eli et tähtää tutkintoon (vielä). Näitä on tullut kyseltyä myös itsekkin ja sain myös tuollaisen vastauksen aikalailla kaikkialta mistä tukea opiskeluun voisi saada. Opintotukeakaan ei saa, koska polkuopinto on avoin koulu, etkä tosiaan ole opiskelemassa tutkintoon. Ainut mitä voi saada on työkkärin tuettu omaehtoinen opiskelu (Ansiosidonaisella).

Tätä sai ennen suht helposti, jos opinnot jotenkin auttavat työllistymään ja lähes ainahan ne auttavat työllistymään/kehittämään omaa uraa. Itsellenikin työkkäristä sanottiin, että hae vain. Erittäin todennäköistä, että saat tämän tuen omaehtoiseen opiskeluun. Itselläni onneksi loppumassa määräaikainen työsuhde tämän kuun lopussa, joten voisin tosiaan saada tuota tukea(Pitää olla työtön, että voi saada tuon tuen).

Siltikään se ei ole taattu. Työkkärin virkailija sanoi, että hän kyllä tukisi, mutta ikinä ei tiedä minkä päätöksen joku toinen käsittelijä tekee. Se siis riippuu niin siitä kuka käsittelee sen hakemuksesi ja millä päällä kyseinen henkilö on.

Itse olen toisaalta miettinyt näitä vaihtoehtoja ja jos en saa tuota omaehtoisen opiskelun ansiosidonaista niin haen viikonlopputöitä ja ehkä viikollakin satunaisesti jotain pätkiä. Näin voisi päästä sinne 1300-1500e/kk tuloihin, jos joka viikonloppu on töissä. Ei mitään herkkua, mutta ehkäpä sillä selviäisi sen 9kk~ Ennen seuraavaa hakua. Tosin eipä se hirveästi muutu vaikka saisi opintotukea. Oikeastaan tulot saattaisivat jopa pudota, koska opintotuessa on älyttömän pienet tulorajat eli joutuisin kuitenkin todennäköisesti tekemään viikonloppuisin töitä koko opiskelun ajan. Hyvällä tuurilla saisi osa-aikaisesti tehtyä opintoihin liittyviä töitä sitten myöhemmin.

Aikuiskoulutustuki olisi mukavempi.

Vierailija
1906/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lisätä vielä ylempään tuosta omaehtoisesta opiskelusta työkkärin tuilla, että ennen tosiaan sai aika helposti. En tiedä miten nykyään on. Voisi kuvitella, että hankalempaa, kun kaikesta kiristetään ja leikataan.

Vierailija
1907/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

~ kirjoitti:

Vierailija
1908/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt varasija 1. Piinaava loppuviikko tiedossa!

Itse varasijalla 4. 😊

Vierailija
1909/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahteen paikkaan ensimmäisellä varasijalla, onhan tää kyllä aika tuskaa odotella

Vierailija
1910/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahteen paikkaan ensimmäisellä varasijalla, onhan tää kyllä aika tuskaa odotella

Mitkä alat? :)

Vierailija
1911/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varasijalla 1. ensimmäiseen hakukohteeseeni, alkujaan olin sijalla 14. Otin ehdollisena 2. olleen paikan vastaan. Nyt tuonne ensimmäiseen paikkaan johon jonotan, on aloituspaikkoja ollut alkujaan 140. Nyt hyväksyttyjä on kuitenkin jo 141 ja paikkaa tarjottu 159:lle. Mitä tämä tarkoittanee? Opiskelumuoto on monimuoto. 

Vierailija
1912/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varasijalla 1. ensimmäiseen hakukohteeseeni, alkujaan olin sijalla 14. Otin ehdollisena 2. olleen paikan vastaan. Nyt tuonne ensimmäiseen paikkaan johon jonotan, on aloituspaikkoja ollut alkujaan 140. Nyt hyväksyttyjä on kuitenkin jo 141 ja paikkaa tarjottu 159:lle. Mitä tämä tarkoittanee? Opiskelumuoto on monimuoto. 

Monimuotoihin otetaan tosi usein paljon enemmän opiskelijoita kuin aloituspaikkoja oli ilmoitettu.

Vierailija
1913/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa sitä et on nostettu sisäänpääsevien määrää. Lähes kaikissa opinnoissa tulee lisäpaikkoja. Joissakin vähemmän ja joissakin enemmän. Yleensä sellaiset opinnot joihin otetaan muutenkin vähän niin lisäpaikkoja on myös vähän 1-4 lisäpaikkaa tyylisesti. Kun taas noissa joissa otetaan vaikkapa tuo 50 tai 100 tai vaikkapa 150 niin lisäpaikkojen määrä myös helposti kasvaa. Tosin nyt kun on noita joitain paikkoja katsellut niin jopa tuommoisiin mihin aloituspaikkoja on ollut joku 38. niin nyt on otettu jopa 51 sisään, kun taas yhdessä toisessa oli vain 2 lisäpaikkaa.

Vierailija
1914/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 aloituspaikkaa, valitut 75 ja vastaanottaneet 57. Tarkoittaako tämä että paikkoja on tuo 75? :)

Vierailija
1915/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

55 aloituspaikkaa, valitut 75 ja vastaanottaneet 57. Tarkoittaako tämä että paikkoja on tuo 75? :)

Joo sen verran sinne on valittu, mutta se ei tarkoita sitä, että sinne otettaisiin luopujien tilalle uusia tyyppejä.

Vierailija
1916/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

~ kirjoitti:

Mä olen saanut polkuopintoihin aikuiskoulutustukea. Näistä opinnoista on pari vuotta aikaa. Ainahan nää ratkaistaan tapauskohtaisesti, mutta polkuopinnot ei automaattisesti tarkoita sitä, etteikö aikuiskoulutustukea saisi :)

Vierailija
1917/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kirjoitin hakijapalveluihin ja valitettavasti on nyt niin, että vaikka olen varasijalla 1 ja 2,niin kuten vastaisivat "Varasijanousu päättyy 2.8. eli sen jälkeen ei voi enää nousta varasijalta.

Kaikki edellä olevat ovat kuitenkin ottaneet paikan verkkototeutuksessa sitovasti vastaan, eli varasijalta nousu näyttää epätodennäköiseltä." ja koska tavallaan otin paikan ehdollisesti vastaan (olen jonossa edelleen siis), eli samalla" Paikan vastaanottoa ei voi perua, ja ensikertalaisuuden menettää kun ottaa paikan vastaan. ".... eli nyt täytyy miettiä miten saan hommat hoidettua, kun 2-3krt viikossa pitäisi mennä 2,5h yhden suuntaan ja elää n. puolet palkasta(eli noin 800e/kk)...

Vierailija
1918/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justi kirjoitti:

Eilen kirjoitin hakijapalveluihin ja valitettavasti on nyt niin, että vaikka olen varasijalla 1 ja 2,niin kuten vastaisivat "Varasijanousu päättyy 2.8. eli sen jälkeen ei voi enää nousta varasijalta.

Kaikki edellä olevat ovat kuitenkin ottaneet paikan verkkototeutuksessa sitovasti vastaan, eli varasijalta nousu näyttää epätodennäköiseltä." ja koska tavallaan otin paikan ehdollisesti vastaan (olen jonossa edelleen siis), eli samalla" Paikan vastaanottoa ei voi perua, ja ensikertalaisuuden menettää kun ottaa paikan vastaan. ".... eli nyt täytyy miettiä miten saan hommat hoidettua, kun 2-3krt viikossa pitäisi mennä 2,5h yhden suuntaan ja elää n. puolet palkasta(eli noin 800e/kk)...

Otat kaikki mahdolliset kurssit verkkototeutuksena. Kyllä tämä jotenkin järjestyy!

Vierailija
1919/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin tänään sisään 11. Varasijalta. Tradenomiksi (Tietojenkäsittely) Tikkurilan Laureaan. Eli vielä teillä kaikilla on pieni mahdollisuus päästä sisälle myös! Sormet ristissä teille kaikille!

Vierailija
1920/2045 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti Citymarket-ihminen.

Ainakin Joensuussa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi