Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2022

Vierailija
22.04.2022 |

Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?

Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)

Kommentit (2045)

Vierailija
1861/2045 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei eikös polkuopintoihinkin voi hakea useaan eri koulupaikkaan? Ja sitten jos kävisi niin että pääsisi vaikka kahteen eri kouluun polkuopintoihin niin sitten ei vaan ota sitä toista vastaan/maksa sitä maksua milloin se paikka automaattisesti peruuntuu?

Vai?

Sinun pitää itse perua se paikka kirjallisesti ja useimmin voi olla, että vaatii jonkin hyvän syyn. Se ilmottautuminen on sitova. Lukee siinä, kun haet polkuopintoihin. Voi olla, että joudut maksamaan siitä toisestakin vaikka et mene sinne toiseen.

Vierailija
1862/2045 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäten yllä olevaan. Itse kyselin noista polkuopinnoista suoraan koululta, että jos hakisi vaikkapa samaan koulutukseen polkuopintoina päiväopintoihin ja monimuotoon ja tuli viestiä "Ei ole mahdollista ilmoittautua samalla istunnolla useaan polkuun. Samalla istunnolla pystyy kuitenkin ilmoittautumaan yhteen polkuun sekä useaan moduuliin ja/tai opintojaksoon." "Kahteen polkuun ei ole mahdollista saada paikkaa. Mikäli henkilöllä on jo paikka polussa, ei järjestelmä anna ilmoittautua uuteen polkuun tai vastaanottaa tarjottua paikkaa" jne.

Itselläni ainakin lukittautui nuo muut polkuopinnot järjestelmässä, kun hain päiväopinnon polkuopintoihin. Voi siis hakea vain yhteen polkuopintoon.

Ainoa vaihtoehto on ilmottautua eri koulujen polkuopintoihin, mutta kuten sanoin niin ne ovat sitovia ja voi kostautua pahasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/2045 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eimaccia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos täällä on jotain Haaga-helian opiskelijoita niin voitteko kertoa että kannattaako hankkia Windows-läppäri vai Macbookki? Nettisivuilla mainitaan kyllä että Windows 10 käyttistä suositellaan mutta toisaalta monet ohjelmoijat pitävät Macia parempana ja kätevämpänä ja siihenhän voi tosiaan asentaa Win10 virtualmachinen kautta kun taas sama ei onnistu toisinpäin

en ole kyllä koskaan kuullut, että ohjelmoijat suosioi maccia.

Googlettamalla ja youtubea selailessa tulin siis tohon johtopäätökseen, koska suurin osa ohjelmistokehittäjistä siellä väitti Macin olevan parempi ja monipuolisempi myös senkin takia että se on läheisempi Linuxia mikä oli monille taas se paras vaihtoehto. En itse tiedä mikä on oikeasti se paras, siksi kysynkin. Ikävä kyllä hyvät Windows läppärit näyttää olevan huomattavasti kalliimpia kuin perus Macbook Air...

Hmm no joo, mutta mitä itse olen ollut useassa eri tekniikan alan yrityksessä töissä, niin kaikillä ohjelmistokehittäjillä on kyllä ihan Windows koneet työelämäpuolella. Linux on asia erikseen. Mutta itse en koskisi maciin edes pitkällä tikulla! monet esimerkiksi simulaatio-ohjelmistot ainakin insinööripuolelta ei ole macin osalta niin hyvin tuettu kun windows. macilla on monta sudenkuoppaa siinä, mitä tulee ohjelmistojen yhteensopivuuteen. 

Vierailija
1864/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, en tiedä onko tyhmä kysymys mutta Vipusen mukaan eräässä koulutuksessa aloituspaikkoja on 30, mutta jo paikan vastaanottaneita on 48.

Ymmärrän siis miten valittuja voi enemmän kuin aloituspaikkoja, mutta miten paikan vastaanottaneita?

Sinne on otettu paljon enemmän väkeä kuin aloituspaikkoja. Näin tehdään herkästi etenkin verkkopohjaisissa opinnoissa, kun kustannukset eivät merkittävästi eroa onko opiskelijoita 30 vai 50.

Vierailija
1865/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma varasija on liikkunut jopa 11. sijaa. Lähellä, mutta silti niin kaukana. Vielä 15.varasijalla. En usko, että pääsen. Vipusessa näyttäisi olevan 4 valittua enemmän kuin paikkoja on alunperin ollut. Liekö sitten ottaneet lisää opiskelijoita. Muuten olisi noin 3 ottamatta paikkaa tai ehkä hieman enemmän jos vipunen siis "pyöristää" aina kolmeen nuo luvut. Jos on tuo 3-4 lisäpaikkaa niin sitten olisi 6-7+ paikkaa vapaana. Ehkä on siis vielä toivoa. Vaikka varasija on liikkunut 11. sijaa niin silti on erikoista, että alimmat pisteet ovat pysyneet aivan samoina. Varmaankin sieltä välistä on vain lähtenyt 11 jonottajaa pois.

Jännittävää ja ahdistavaa samaan aikaan tämä. Tiedä onko toivoa vai ei. Ei voi oikein tehdä vielä mitään suuria päätöksiä kunnes ovat nuo lopulliset tulokset tulleet 2.8.

Vierailija
1866/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ajatellut, että restonomi- ja agrologikoulutuksiin on päässyt tänä- ja viime vuonnakin hyvin alhaisilla pisteillä? Ilmeisesti nykyinen maailmantilanne on aiheuttanut sen, että hakijat menevät muille aloille. Itseäni restonomi on aina kiinnostanut. 

Vierailija
1867/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään ollut liikettä opintopolussa viikonlopun aikana?

Vierailija
1868/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli päivittyneet varasijat ainakin yhdessä koulutuksessa. 

Vierailija
1869/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan ajatellut, että restonomi- ja agrologikoulutuksiin on päässyt tänä- ja viime vuonnakin hyvin alhaisilla pisteillä? Ilmeisesti nykyinen maailmantilanne on aiheuttanut sen, että hakijat menevät muille aloille. Itseäni restonomi on aina kiinnostanut. 

Mielenkiintoisia aloja, mutta eivät oikeita minulle. Tunnen toki henkilön joka haki myös restonomiksi. Minusta hyvä ala, mutta ei nykyään hirveän arvostettu ainakaan nuorison puolella. Ei kuulu trendikkäisiin aloihin ikävä kyllä.

Vierailija
1870/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan ala ei ole työllistänyt enää tällä vuosituhannella. Palvelualoilla pärjää ilman koulutustakin eikä korkeakoulututkintoa vaativia palvelutuotannon työpaikkoja ole tuossa mittakaavassa tarjolla. Agrologiopintoihin on lähdetty omalta kotitilalta käsin ja palattu sinne.

Vierailija
1871/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole trendissä. Moni nuori ei edes tiedä mitä oikeasti haluaa, mutta seuraa trendejä. Iso osa ei jää sille tielle vaan vaihtaa alaa myöhemmin. Tällä hetkellä erittäin moni haluaa olla vaikkapa tradenomi, it-inssi, fysioterapeutti tai vaikkapa sosionomi. Onhan noihin kysyntääkin. Kaikki eivät ikävä kyllä kuitenkaan pysy noissa töissä. Esim fysioterapia on erittäin suosittu, mutta kuulemma harva pysyy täysin fysioterapeuttina vaan lisäkouluttautuu muuhunkin vaikkapa jalkaterapeutiksi ja siihen päälle vielä erikoiskoulutuksia fysioterapiaan. Se on niin kilpailutettu ala, että erikoisosaamista pitää olla. Lopulta harva jää ihan fysioterapeutiksi koko uransa ajaksi tai edes puolet siitä. Ehkä vain pienen osan. Itse fysioterapeuteista on pulaa. Harva haluaa tehdä sitä työtä itsessään.

Tradenomi on aika yleispätevä ja sillä voi tehdä laidasta laitaan vaikka millaista työtä. Inssinä myös. Hieman sama kuin olisit filosofian maisteri... Aika laaja käsite ja voit tehdä aikalailla minkälaista työtä vain.

Hienoa, että olet itse tiennyt aina haluavasi olla restonomi. Se lupaa hyvää ja pitkää onnellista uraa josta nautit.

Vierailija
1872/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Olen päässyt todistuksen perusteella Laureaan(Hyvinkää), mun 3 valinta. En ole osallistunut valintakokeisiin, koska olin silloin ihan toisella puolella maailmaa. Jäin kuitenkin jonottamaan verkkokampuksella(valinta 1 ja 2), koska elämän tilanne on sellainen, että olisi sopivampi (olen vakituisessa työsuhteessa ja työantaja etuna anna vaan 20vrk vuodessa maksullista vapaata opiskelua varten. Kun katsoin, niin suurin osa päivistä on kuitenkin ke-pe tai to-la, eli aika nopeasti ne 20vrk menee...). Mun 1 valinnassa olen varasijalla 1 ja 2 valinnassa sijalla 2.

Mitä mieltä olette, kannattaako edes sinne soitella asiasta (jos vaikka joku muu olisi mieluummin opiskellut mun paikalla ja itse sitä jonottaa jne).

Vierailija
1873/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justi kirjoitti:

Moi. Olen päässyt todistuksen perusteella Laureaan(Hyvinkää), mun 3 valinta. En ole osallistunut valintakokeisiin, koska olin silloin ihan toisella puolella maailmaa. Jäin kuitenkin jonottamaan verkkokampuksella(valinta 1 ja 2), koska elämän tilanne on sellainen, että olisi sopivampi (olen vakituisessa työsuhteessa ja työantaja etuna anna vaan 20vrk vuodessa maksullista vapaata opiskelua varten. Kun katsoin, niin suurin osa päivistä on kuitenkin ke-pe tai to-la, eli aika nopeasti ne 20vrk menee...). Mun 1 valinnassa olen varasijalla 1 ja 2 valinnassa sijalla 2.

Mitä mieltä olette, kannattaako edes sinne soitella asiasta (jos vaikka joku muu olisi mieluummin opiskellut mun paikalla ja itse sitä jonottaa jne).

Ota palkatonta vapaata lopuille opiskelupäiville. Monet kurssit voit todennäköisesti käydä verkkoversiona, vaikka virallisesti olisitkin päiväopiskelija.

Vierailija
1874/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eimaccia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eimaccia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos täällä on jotain Haaga-helian opiskelijoita niin voitteko kertoa että kannattaako hankkia Windows-läppäri vai Macbookki? Nettisivuilla mainitaan kyllä että Windows 10 käyttistä suositellaan mutta toisaalta monet ohjelmoijat pitävät Macia parempana ja kätevämpänä ja siihenhän voi tosiaan asentaa Win10 virtualmachinen kautta kun taas sama ei onnistu toisinpäin

Googlettamalla ja youtubea selailessa tulin siis tohon johtopäätökseen, koska suurin osa ohjelmistokehittäjistä siellä väitti Macin olevan parempi ja monipuolisempi myös senkin takia että se on läheisempi Linuxia mikä oli monille taas se paras vaihtoehto. En itse tiedä mikä on oikeasti se paras, siksi kysynkin. Ikävä kyllä hyvät Windows läppärit näyttää olevan huomattavasti kalliimpia kuin perus Macbook Air...

Hmm no joo, mutta mitä itse olen ollut useassa eri tekniikan alan yrityksessä töissä, niin kaikillä ohjelmistokehittäjillä on kyllä ihan Windows koneet työelämäpuolella. Linux on asia erikseen. Mutta itse en koskisi maciin edes pitkällä tikulla! monet esimerkiksi simulaatio-ohjelmistot ainakin insinööripuolelta ei ole macin osalta niin hyvin tuettu kun windows. macilla on monta sudenkuoppaa siinä, mitä tulee ohjelmistojen yhteensopivuuteen. 

Kiitos paljon avusta. Nyt kun vaan pystyisin päättämään minkä merkin ja mallin ostaisin

Vierailija
1875/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eimaccia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eimaccia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon avusta. Nyt kun vaan pystyisin päättämään minkä merkin ja mallin ostaisin

Itse suosittelisin Lenovo Legion 5, toki riippunee budjetistasi ja suorituskyvyn tarpeesta.

Itse ostin juuri Legion 5 ja tuolla kyllä pärjää sen 4-5vuotta helposti.

Uudemman genin raudalla luontaisesti enempi käyttöikää, tosin hinta korkeampi. Eiköhän sopivan hintainen löydy.

Vierailija
1876/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laurea: johtaminen ja kehittaminen-sosiaali-ja-terveysalanmuutoksessa-yamk/, pääsikö kukaan varasijoilta sisälle? Itse en halunnut jännätä varasijoilta vaan otin seuraavan toiveeni vastaan kun sinne suoraan pääsin.

Sama, en jäänyt odottelemaan, kun olin varasijalla 36

Vierailija
1877/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oma varasija on liikkunut jopa 11. sijaa. Lähellä, mutta silti niin kaukana. Vielä 15.varasijalla. En usko, että pääsen. Vipusessa näyttäisi olevan 4 valittua enemmän kuin paikkoja on alunperin ollut. Liekö sitten ottaneet lisää opiskelijoita. Muuten olisi noin 3 ottamatta paikkaa tai ehkä hieman enemmän jos vipunen siis "pyöristää" aina kolmeen nuo luvut. Jos on tuo 3-4 lisäpaikkaa niin sitten olisi 6-7+ paikkaa vapaana. Ehkä on siis vielä toivoa. Vaikka varasija on liikkunut 11. sijaa niin silti on erikoista, että alimmat pisteet ovat pysyneet aivan samoina. Varmaankin sieltä välistä on vain lähtenyt 11 jonottajaa pois.

Jännittävää ja ahdistavaa samaan aikaan tämä. Tiedä onko toivoa vai ei. Ei voi oikein tehdä vielä mitään suuria päätöksiä kunnes ovat nuo lopulliset tulokset tulleet 2.8.

Valitut= tarkoittaa kaikkia niitä, joille paikkaa on tarjottu. Osa näistä on päässyt ylempiin kohteisiin.

Vierailija
1878/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitut= tarkoittaa kaikkia niitä, joille paikkaa on tarjottu. Osa näistä on päässyt ylempiin kohteisiin.

Ei tarkoita, vaan se tarkoittaa sitä, kuinka moni siellä on sisällä juuri sillä hetkellä. Eli kuinka monella Opintopolku on vihreällä sitä varten.

Muutenhan kaikissa tradenomeissa sun muissa olisi miljoona valittua, kun niihin niin moni pääsee.

Monella helposti järjestettävällä alalla aloituspaikat on vähän viitteellinen luku, kun lopulta päädytään ottamaan enemmän kuin on paikkoja.

Vierailija
1879/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin 1. Varasijalta sisälle viimeviikolla. Olin alusta asti ykköspaikalla että pitkään sai odottaa paikan saamista.

Vierailija
1880/2045 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaa hirveästi kun menetin ensikertalaisuuden väärälle alalle :( Varasijat eivät liikkuneet ollenkaan, vaikka revin mielestäni hyvät pisteet kokeessa.

Pääseeköhän sitä enää muuta opiskelemaankaan. Jätin aiemmat opinnot kesken, koska en nuorena ollut yhtään valmistautunut alan todellisuuteen. Itseviha vaan kasvaa, ehkä ensi vuonna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan