AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
Itse olen sosionomiopinnoissa 0,41 pisteen päässä alimmasta hyväksytystä pisterajasta ja 3. varasijalla. Hieman ärsyttää jos jää niin pienestä kiinni :(
LemmeIn!!! kirjoitti:
Itse olen sosionomiopinnoissa 0,41 pisteen päässä alimmasta hyväksytystä pisterajasta ja 3. varasijalla. Hieman ärsyttää jos jää niin pienestä kiinni :(
Toivottavasti pääset! Niin lähellä. Mulla taas jää useammasta pisteestä niin ei toivoakaan :'D
Ahh man, minne hait? Ite oon siis lähimpänä Hamkin päiväkoulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjotaan yhtä paikkaa, mutta ala ei kiinnosta D': Miksi mä tungin sen tuonne?? No jestas. Jollekkin paikka.
Se on jännä miten tavallaan "kevyesti" tulee ne hakutoiveet lätkittyä keväällä. Mieli ennättää muuttua ja sitten kun paikka on oikeasti tarjolla, tajuaa ettei olekaan ja hyvä juttu. Vaikka hakisi samaa koulutusta eri paikkoihin kannattaa miettiä se järjestys niin ,että tosiaan pystyy lähtemään opiskelemaan sinne mistä paikan saa.
Tilanteet muuttuu, esim. keväällä oli omalla kohdalla auki perheen kanssa ollaanko muuttamassa eri kaupunkiin. Kaksikin eri vaihtoehtoa tulevaksi kotikaupungiksi tai jääminen vanhaan. Joten oli silloin vaikea tietää mikä syksyn tilanne tulee olemaan.
Näinhän se on, että ihmisillä on erilaisia tilanteita.
Kaveri haki lähikaupunkiin ja Helsinkiin samaan koulutukseen. Kerkesi jo iloita kun sai paikan lähikaupungista. Kun se ei ollut se ykkös toive, ei voinut ottaa sitä vastaan ennenkuin muut haut oli selvät. Sitten sieltä Helsingin paikasta jono liikahtikin ja joutui ottamaan sen koska kumminkin haluaa aloittaa opiskelun viimeinkin . Harmittelee kyllä kun Helsingissä on kaikki kalliimpaa ja on kauempana kotoa ja kavereista.
Ite pistin kaiken sen varaan, että pääsen opiskeleen todistusvalinnan turvin. Vasta koulun lopussa tajusin kaksoistutkinnon rajun puolen ja muistin, että lukioarvosanat siirretään ja muunnetaan ammattikouluntodistukseen.
Ammattikoulusta oli siis tullut eniten vitosia, sitten nelosia ja yksi kolmonen...Mutta lukio toi mukanaan liikaa huonoja arvosanoja ja koko todistuksen keskiarvo laski.
Eli toisin sanottuna, kaksoistutkinto oli farssi, koska pistin kaikki voimat amikseen, en lukioon. HIEMAN ÄRSYTTÄÄ.. (ja siis ei mennyt myöskään se valintakoe ihmeemmin, niin en taida päästä)
Mitä sitä nyt tekis syksyllä... :/
Mä hain keväällä sillä periaatteella, että kunhan on monimuoto ja julkisilla pääsee suoraan kaupunkiin missä koulu sijaitsee ja sekin max pari tuntia, niin ok. Mutta sattumoisin 1. hakukohteen lähipäivät julkaistiin ennen kuin koetuloksia alkoi tulla. Kokonaisia viikkoja lähiopetusta, kuukauden aikana kahdesti. Ei olisi ilman majoitusta onnistunut, saatika että töistä olisin pystynyt irroittautumaan noin usein, vaikka opintovapaata olenkin ottamassa.
Hain myös paikkakuntani kouluun ja viereiseen kaupunkiin, jonne pääsee päälle puolessa tunnissa julkisilla. Sain sentään viereisestä kaupungista koulupaikan, en jäänyt odottelemaan ylimpien hakukohteiden tuloksia. Erittäin tyytyväinen olen päätökseeni, eikä tulevassa koulussa ole viikon aikana kuin kaksi koulupäivää ja sekin nyt näin alkuun. Myöhemmin vähenevät tuosta entisestään.
Itse opiskelin vuoden opinnot avoimen kautta ja siitä erillishaussa toukokuussa hain tutkinto-opiskelijaksi ja nyt syksyllä siis jatkuu koulu sitten.
OlenTyhmäPää kirjoitti:
Ite pistin kaiken sen varaan, että pääsen opiskeleen todistusvalinnan turvin. Vasta koulun lopussa tajusin kaksoistutkinnon rajun puolen ja muistin, että lukioarvosanat siirretään ja muunnetaan ammattikouluntodistukseen.
Ammattikoulusta oli siis tullut eniten vitosia, sitten nelosia ja yksi kolmonen...Mutta lukio toi mukanaan liikaa huonoja arvosanoja ja koko todistuksen keskiarvo laski.
Eli toisin sanottuna, kaksoistutkinto oli farssi, koska pistin kaikki voimat amikseen, en lukioon. HIEMAN ÄRSYTTÄÄ.. (ja siis ei mennyt myöskään se valintakoe ihmeemmin, niin en taida päästä)
Mitä sitä nyt tekis syksyllä... :/
Hae polkuopintoihin, ensi keväänä siirtohaussa tutkinto-opiskelijaksi.
Pudottaako koulut sisälle pääsyn pisterajaa ikinä? Tai ottavatko ns. "ylimääräisiä" sisään?
ps. varmaan 0 iq kyssäri, mut haluisin pitää toivoo yllä.
Vierailija kirjoitti:
Pudottaako koulut sisälle pääsyn pisterajaa ikinä? Tai ottavatko ns. "ylimääräisiä" sisään?
Voivat ottaa paljonkin yli, jos verkkopainotteinen tutkinto.
Minä pääsin Metropoliaan 28 vuotta vanhalla YO-todistuksella :)
Vähän jännää tavata uusia (nuoria) opiskelukavereita.
Onko opintopolku päivittyny sitten aamun? Vipunen oli päivittyny.
Vierailija kirjoitti:
Onko opintopolku päivittyny sitten aamun? Vipunen oli päivittyny.
Itselläni ei ole ainakaan päivittynyt opintopolku tänään, muuta kuin aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Sisälle pääsyyn ei ole mitään kiinteitä pisterajoja. Kun opiskelemaan otetaan tietty määrä opiskelijoita niin pisterajaksi muodostuu sen viimeisen sisälle päässeen pisteet. Jos näistä valituista jotkut ei ota paikkaa vastaan tai pääsee ylempiin hakutoiveisiin niin varasijoilta jotkut saa paikan. Taas sen viimeisen pisteet on se raja jolla on päässyt sisään. Yleensä nämä on jonkun verran alemmat pisteet kuin aluksi valittujen.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin Metropoliaan 28 vuotta vanhalla YO-todistuksella :)
Vähän jännää tavata uusia (nuoria) opiskelukavereita.
Kyllä lähes kaikilla kursseilla on myös vanhempia opiskelijoita. Onnea opiskelupaikasta.
Olisin voinut valita ykkösvaihtoehdon toisin, mutta tottakai otan paikan vastaan ja aloitan opinnot.
Hain keväällä puolivitsillä ilman aikomustakaan mennä valintakokeeseen. On jo kokopäivätyö missä viihdyn.
Hain kouluun ammattikoulun papereilla, koska oli helppo saada vitosia kaikista suorituksista. En silti odottanut, että pääsisin todistusvalinnalla heti sisään.
Nyt naurattaa koko asia, mutta mielenkiinnolla ja tosissaan aloitan opinnot. Varmasti hyödyntävät tulevaisuudessa, koska on samaa alaa missä nyt työskentelen.
Vierailija kirjoitti:
Olisin voinut valita ykkösvaihtoehdon toisin, mutta tottakai otan paikan vastaan ja aloitan opinnot.
Hain keväällä puolivitsillä ilman aikomustakaan mennä valintakokeeseen. On jo kokopäivätyö missä viihdyn.
Hain kouluun ammattikoulun papereilla, koska oli helppo saada vitosia kaikista suorituksista. En silti odottanut, että pääsisin todistusvalinnalla heti sisään.
Nyt naurattaa koko asia, mutta mielenkiinnolla ja tosissaan aloitan opinnot. Varmasti hyödyntävät tulevaisuudessa, koska on samaa alaa missä nyt työskentelen.
Onnea opiskelupaikasta! Saako udella opiskelualaa?
Jotenki alkaa vähän ärsyttämään noi alimmalla hyväksyttyillä pisteillä päässeet ensikertalaiset. Insinöörikoulutukseen hyväksytään kouluun alle 30 pisteen suorituksella ja maksimithan on 80 pistettä. En voi kehua, että itsellänikään superhyvin olisi AMK-valintakoe mennyt, mutta silti olisin ensikertalaisena päässyt heittämällä sisään. Mutta kun en ole ensikertalainen, niin yritetäänpä ensi vuonn uudelleen. Toivottavasti tulevat opiskelijat on motovoituneita opiskelemaan ja heidän valintakoe on vain mennyt vähän mönkään. Nyt kun kuitenkin omaan jo yhden korkeakoulututkinnon, niin seurailen vain kuinka alas tuo alin hyväksytty putoaa. Ei ensikertalaisilla on oikeesti tosi kovat pisteet sisäänpääsyyn. Taidan itsekin miettiä toimintasuunnitelman ensi vuodelle. Onnea kaikille paikkansa saaneille ja tsemppiä sekä intoa opiskeluun!
Osaako joku katsoa Oamk sosionomi puolelta montako paikkaa on jäljellä ensikertalaisille? Itse käytän puhelimella, joten nään vaan 51/60 vastaanotettujen paikkojen tilanteen.
Tilanteet muuttuu, esim. keväällä oli omalla kohdalla auki perheen kanssa ollaanko muuttamassa eri kaupunkiin. Kaksikin eri vaihtoehtoa tulevaksi kotikaupungiksi tai jääminen vanhaan. Joten oli silloin vaikea tietää mikä syksyn tilanne tulee olemaan.