Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2022

Vierailija
22.04.2022 |

Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?

Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)

Kommentit (2045)

Vierailija
1621/2045 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku selventää mulle, hain monimuotoon, ensikertalaisena ja pääsykokeella, jäin varasijoille jotain melkein 30. Kun valitsen vipusesta ensikertalaisina kohdeltavat ja koepisteet valintatapajonoksi, niin vipunen antaa että

Ensisijaisesti hakeneet 18

Kaikki hakeneet 21

Valitut 21

Paikan vastaanottaneet 21. Eiks mun pitäis kaiken järjen mukaan kuulua tohon 18 hengen porukkaan ja valittuihin tuon perusteella 😂

Onko sulla varmasti valittuna se syksy koulutuksen alkamisajankohtana?

On.. kävin miettimään et tarkottaako toi kaikki hakeneet myös ensisijaiset laskettuna mukaan vai kaikki muut hakeneet? Sit toi selittäis ton.

Niin kuuluuko ne tuohon? Ja joo olen siis myös hakenut tuonne ykkös (ja ainoana) toiveena, koska ainut tuon alan koulu, johon pääsen junalla vähän kauempaakin helposti.

Vierailija
1622/2045 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pisteitä ootte saanut valintakokeista? Itsellä 48,jotain ja tällä hetkellä alin jolla päässyt 54 jotain.

Itselläni 67.47 pistettä sosionomikoulutukseen ja alin hyväksytty 67.88 Hämeenlinnaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opintopolku päivittynyt?

Vierailija
1624/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin ei ole päivittänyt tai mun todistusvalinnan varasija 8 ei liikkunut yhtään alusta asti. En oikein tiedä pääsenkö koska opiskelemaan tai onko mulla mahdollista päästä 8 varasijalla sisään sosionomi päivä opetus Diak AMK.

Vierailija
1625/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

62,75 pistettä

Vierailija
1626/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku selventää mulle, hain monimuotoon, ensikertalaisena ja pääsykokeella, jäin varasijoille jotain melkein 30. Kun valitsen vipusesta ensikertalaisina kohdeltavat ja koepisteet valintatapajonoksi, niin vipunen antaa että

Kaikki hakeneet 21

Valitut 21

Paikan vastaanottaneet 21. Eiks mun pitäis kaiken järjen mukaan kuulua tohon 18 hengen porukkaan ja valittuihin tuon perusteella 😂

Ensisijaisuus ja ensikertalaisuus ovat eri asioita.

Vierailija
1627/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hakeneet 21

Valitut 21

On.. kävin miettimään et tarkottaako toi kaikki hakeneet myös ensisijaiset laskettuna mukaan vai kaikki muut hakeneet? Sit toi selittäis ton.

Niin kuuluuko ne tuohon? Ja joo olen siis myös hakenut tuonne ykkös (ja ainoana) toiveena, koska ainut tuon alan koulu, johon pääsen junalla vähän kauempaakin helposti.

Ota Vipusesta pois se rajaus ensikertalaisiin, niin näet kaikkien hakijoiden määrän. Siellä on todennäköisesti ei-ensikertalaisia hakijoita, jotka ovat menneet kovemmilla pisteillä sinusta ohi.

ensisijainen = hakukohde, joka on hakijan 1. toive

ensikertalainen = hakija, joka ei ole koskaan ennen vastaanottanut opiskelupaikkaa korkeakoulussa

Vierailija
1628/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hakeneet 21

Valitut 21

Ota Vipusesta pois se rajaus ensikertalaisiin, niin näet kaikkien hakijoiden määrän. Siellä on todennäköisesti ei-ensikertalaisia hakijoita, jotka ovat menneet kovemmilla pisteillä sinusta ohi.

ensikertalainen = hakija, joka ei ole koskaan ennen vastaanottanut opiskelupaikkaa korkeakoulussa

Kirjoitin alussa huonosti, kuulun siis myös tuohon ensisijaisesti kys. koulutukseen hakeneisiin sekä ensikertalaisiin? Eikö sillä perusteella minun kuuluisi olla tuossa porukassa. Jos ensisijaisesti hakeneita ei lasketa tuohon kaikkien hakeneiden porukkaan niin sit ei epäselvyyttä (eli oikeasti kaikki hakeneet olis tuo 18+21).

Vierailija
1629/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan päivittää vasta maanantaiks :/

Vierailija
1630/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hakeneet 21

Valitut 21

Kirjoitin alussa huonosti, kuulun siis myös tuohon ensisijaisesti kys. koulutukseen hakeneisiin sekä ensikertalaisiin? Eikö sillä perusteella minun kuuluisi olla tuossa porukassa. Jos ensisijaisesti hakeneita ei lasketa tuohon kaikkien hakeneiden porukkaan niin sit ei epäselvyyttä (eli oikeasti kaikki hakeneet olis tuo 18+21).

Eihän se ensisijaisuus vaikuta muuten kuin että ensisijaisesti sinne hakeneet eivät lähde jonosta pois toisen toiveen takia.

Paikat jaetaan pistejärjestyksessä. Näin keväisin monella on yliopistoa ylimmät toiveet ja kun sinne ei pääse, etenkin toiskertalaiselle kelpaa se vikan hakutoiveen ainoa AMK-paikka, johon on saanut huippupisteet. Sellainen menee keskinkertaiset pisteet saaneet ykköstoivelaisen edelle, tietenkin.

Vierailija
1631/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MukkelisMakkelis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan päivittää vasta maanantaiks :/

Viime lauantaina minulla opintopolku päivittyi illalla joskus seitsemän aikaan, eli on kai se mahdollista että tulee tänään päivitys.

Vierailija
1632/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko muilla vipunen?

Vierailija
1633/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko muilla vipunen?

Ei, ilmeisesti bugittaa aina viikonloput.

Vierailija
1634/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kellään ilmeisesti opintopolku päivittynyt, kun on näin hiljaista :D

Vierailija
1635/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo onpa kumma homma ku eivät tänään päivittäneet

Vierailija
1636/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina päivittyy vasta. Kaikki jonot pitää laskea uusiksi.

Vierailija
1637/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyylä luulis, että nykyaikana sais jo vähemmän työtä vaativia järjestelmiä opiskelijavalintaan.

Vierailija
1638/2045 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyylä luulis, että nykyaikana sais jo vähemmän työtä vaativia järjestelmiä opiskelijavalintaan.

Niinhän sitä luulisi nykyteknologian avulla. Toisaalta vaikuttaa todella keskeneräiseltä koko järjestelmä ja se onkin muuttunut jatkuvasti sen jälkeen kun se otettiin käyttöön muutama vuosi sitten. Vaikuttaa välillä olevan hieman hakusessa koko systeemi. Kaiketi liittyy tuohon, että on satsattu vähemmän rahaa koulutusjärjestelmään. Ainakin OECD:n mukaan kun esim. muissa pohjoismaissa on alettu panostaa enemmän opiskelijoihin/opintoihin/opetusjärjestelmään niin Suomessa tämä panostettu summa on laskenut aika reilustikkin. Koulutusjärjestelmä on hieman kuihtunut/huonontunut ja siihen on panostettu vähemmän. Varmaan vaikuttaa myös siihen, että Suomi ei ole enään pärjännyt esim. PISA:ssa ja osaamisen taso ylipäänsä hieman laskenut. Suomalainen kouluja käynyt ei ole enään kuuminta markkinoilla edes ulkomailla.

Tällä uudella järjestelmällä haluttu todennäköisesti säästää ja tehdä homma mahdollisimman "helpoksi". Sinänsä tulokset vaikuttavat laihoilta.

Toisaalta on myös merkkejä, että "vanha" järjestelmä tai sen eri muodot alkavat taas saada suosiota eli haastatteluja ja erilaisia testejä/tehtäviä alaan liittyen joiden perusteella sitten valitaan oppilaat jotka sopivat alalle, sekä on tarpeeksi motivaatiota. Tämä voisi nostaa taas Suomea taas ylöspäin kartalle, kun aloille pääsisivät ne jotka sinne kuuluvat ja löytyy intohimoa/kiinnostusta aloihin.

Vierailija
1639/2045 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opiskelijatunnuksia alkaa tulla sähköpostiin niin, että olisi mahdollista kirjata itsensä kouluun ja tehdä alkutestit? Onko tietäjiä paikalla?

Vierailija
1640/2045 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä alkutestit on ja onko joka koulussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä