AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
K4771 kirjoitti:
Mulla ei jostain syystä Vipunen näy oikein. Jamk fysioterapeutin monimuoto ei näy mulla ollenkaan tietokoneella vaikka päiväopinnot näkyy. Kännykällä näkymä taas hassu eikä pysty hakukriteerejä tarkastelemaan. Olen varasijoilla fyssariksi monimuotona ja pieni olematon toivon kipinä että varasijat vielä liikkuisi, kun todella tahmeaa ollut, viisi sijaa vain pudonnut.
Saisko joku analysoitua mulle vähän tuota tilannetta, että paljonko on paikan vastaanottaneita ja näyttääkö toivottomalta ensikertalaisena vielä pääsykokeen perusteella varasijoilta päästä sisään? Vajaan pisteen päässä alimmasta hyväksytystä sisäänotetusta olis tällä hetkellä.
Saikkariksi onneksi pääsen joka tapauksessa, mutta kyllä tuo fyssaripuoli olis se mun juttu enemmän ehdottomasti.
Kannattaa aloittaa fyssarin polkuopinnot tai seuraavaan hakuun odottaa, et menetä ensikertalaisuutta. Toki kun sotealaoista kyse, niin voithan sä siirtohaussa hakea sairaanhoitajasta fyssariksi :)
Vierailija kirjoitti:
K4771 kirjoitti:
Mulla ei jostain syystä Vipunen näy oikein. Jamk fysioterapeutin monimuoto ei näy mulla ollenkaan tietokoneella vaikka päiväopinnot näkyy. Kännykällä näkymä taas hassu eikä pysty hakukriteerejä tarkastelemaan. Olen varasijoilla fyssariksi monimuotona ja pieni olematon toivon kipinä että varasijat vielä liikkuisi, kun todella tahmeaa ollut, viisi sijaa vain pudonnut.
Saisko joku analysoitua mulle vähän tuota tilannetta, että paljonko on paikan vastaanottaneita ja näyttääkö toivottomalta ensikertalaisena vielä pääsykokeen perusteella varasijoilta päästä sisään? Vajaan pisteen päässä alimmasta hyväksytystä sisäänotetusta olis tällä hetkellä.
Saikkariksi onneksi pääsen joka tapauksessa, mutta kyllä tuo fyssaripuoli olis se mun juttu enemmän ehdottomasti.
Kannattaa aloittaa fyssarin polkuopinnot tai seuraavaan hakuun odottaa, et menetä ensikertalaisuutta. Toki kun sotealaoista kyse, niin voithan sä siirtohaussa hakea sairaanhoitajasta fyssariksi :)
Polkuopintojakin mietin, mutta päädyin siihen että otan saikkaripaikan vastaan ja yritän siirtohaulla vielä kohti ensisijaista unelmatutkintoa sitten kesken opintojen. Kuitenkin ekan vuoden opinnot on hyvin paljon samat, niin siitä pystyisi hyvin vielä hyppäämään saikkarista fyssariksi.
K4771 kirjoitti:
Samaan paikkaan ei ensikertalaisena 1. varasijalla. Harmittaa aika paljon, kun Laureaan 1. varasijalla ja Jamkiin olin 2. varasijalla. Jamkista joku taisi perua, mutta nyt näyttää että kaikki valintakoepaikat olisi vastaanotettu (6 ensikertalaista ja 3 ei-ensikertalaista).
Että kiva jos jää 1. varasijalle kahteen paikkaan, yksi paikka saatu, mutta en tiedä voinko vastaanottaa. Huomiseen aikaa ;)
Vierailija kirjoitti:
K4771 kirjoitti:
Samaan paikkaan ei ensikertalaisena 1. varasijalla. Harmittaa aika paljon, kun Laureaan 1. varasijalla ja Jamkiin olin 2. varasijalla. Jamkista joku taisi perua, mutta nyt näyttää että kaikki valintakoepaikat olisi vastaanotettu (6 ensikertalaista ja 3 ei-ensikertalaista).
Että kiva jos jää 1. varasijalle kahteen paikkaan, yksi paikka saatu, mutta en tiedä voinko vastaanottaa. Huomiseen aikaa ;)
Varasijat ovat voimassa 2.8. asti, ellei koulutus tule sitä ennen sitovasti täyteen.
Mikä Oamk sosionomi puolen tilanne?
Vierailija kirjoitti:
K4771 kirjoitti:
Aivan kuten ajattelinkin, että epätodennäköistä päästä sisään. Ärsyttää kun aikataulua ei orientaatioviikosta ilmeisesti tiedä ennen kuin sitovasti paikka otettu vastaan, mutta kyllähän minä kärkyn peruutuspaikkaa silti viimeiseen asti. Työn puolesta pikkuisen aiheuttaa päänvaivaa, kun ei osaa sanoa että tarviiko koko viikon vapaata vai ei.
Itse pääsin metropoliaan monimuotoon tutaa opiskelemaan juurikin erillishaun kautta :) tosin olen satunnaisia yliopiston kursseja tehnyt avoimen puolelta muutaan vuoden aikana ja töiden ohessa. Joten ei ollut omat opinnot virallisia metropolian polkupintoja. Maksullisia silti, mutta työssäkäyvänä on varaa niistä maksaa :)
Vierailija kirjoitti:
polkuo kirjoitti:
Terve!
Lämpimästi suosittelisin teille polkuopinnot. Ainut minus on , että niitä on NIIN niukasti tarjolla, ja ne maksaa tietty. Itselläni jäi 1p vailla opiskelupaikkaa viime vuonna.
Suurin osa polkuopinnoista on periateella " nopeat syö hitaat" , eli pitää saman tien ilmoittautua, osalla on koe/motivaatio kirje jne jne. Vaatii todella korkea motivaatio sanoisin.
Itse aloitin 1/2022, hurjalla vauhdilla(täysin uupunut!!) kasasin 55op, ja hain erillishaussa 5/2022. Viikon sisään sain tieto että sain paikkaa! Erillishaku on yleensä toukokuussa ja marraskuussa.
Todella kannattaa yrittää polkuopinnot, älkää luovuttako. Opiskelette saman ryhmän kanssa joka tapauksessa opintojen aikana. Jos esim. kyseinen alaa ei kiinnosta - ei hätä, ensikertalaisyys säilyy.
PS: Suurin osaa polkuopinnoista ovat elokuun aikana. Ja paljon tsemppiä!
OAMK, tietojenkäsittely monimuoto - ensikertalainen.
Polkuopinnot eivät toisaalta myöskään takaa paikkaa opintoihin ja riippuen alasta niin saattaa olla vaatimuksena korkea keskiarvo polkuopinnoissa. Polkuopintoihin eivät kaikki saa myöskään tukia. Se on vähän siellä välimaastossa.
Tunnen kyllä ihmisiä jotka ovat olleet polkuopinnoissa ja viikonloppuisin tehneet töitä, että saavat jotain rahaa. Jotkut ovat päässeet sitä kautta sisään ja jotkut eivät. Tosin ovat lopulta päässeet kuitenkin opiskelemaan ja saaneet hyväksiluettue.
Suurin ongelma tosin kaikilla on ollut rahoitus. Aikuiskoulutusrahasto esim ei isolla mahiksella anna rahaa tuohon, koska ei ole tutkintoon johtava koulutus. Työkkäristä voi hyvällä tuurilla saada itselleen sovittua tuettua omaehtoista opiskelua, mutta se on ennen ollut vaikeaa ja nykyään kuulemma vaikeampaa tiukentuneen talouden takia, sekä muiden erinäisten muutosten myötä.
Kela myöntää vain opintotukea tai muita opintososiaalisia etuuksia tutkintoon johtavissa koulutuksissa ja näin on myös nekin poissa pelistä.
Tosiaan nämä henkilöt jotka tunnen jotka ovat käyneet polkuopinnot ovat tehneet töitä aika ahkerasti siinä ohella eivätkä todellakaan ole muutamissa kuukausissa tehneet noita opintoja(Useimmilla myös hyvät säästöt jotka ovat huvenneet opintojen ohella vaikka ovatkin töitä tehneet). Ne opinnot ovat muutenkin tarkoitus tehdä vuoden aikana kuten muutkin opiskelijat tekevät ensimmäisenä vuotena. Riippuen tietenkin alasta, mutta vaikuttaa epätodennäköiseltä, että suurimmassa osassa opinnoista ehtisit tehdä tuolla aikataululla.
Kyllä tein TODELLA paljon työtä. Keskiarvo oli 4,2. Keskiarvo kyllä ratkaisee. Miksi epätodennäköistä!?Kyllä työtäkin tein
samalla. Avain sanaa on motivaatio ja edelleen sanon että on mahdollista. Olen hoitaja ammatiltani, niin loput varmaan ymmärrät.
Pääsin Turun AMK opiskelemaan ja olen ottanut paikan vastaan. Pitääkö mun tehdä vielä jotain muuta ennen koulun alkua? Olen löytänyt vähän ristiriitaista tietoa. Pitääkö ensimmäisen vuoden kursseille ilmottautua erikseen?
Pääsin opiskelemaan Jamk tieto- ja viestintätekniikkaa monimuotona ja nyt toisella varasijalla Kamk Datasta tekoälyyn. Vaikea päätös jäädäkö odottamaan vai ottaa vastaan tuo Jamk. Toki Jyväskylä vielä aika kaukana joten tuo Kamkin paikka olisi helpompi kun sijaitsee Helsingissä.
Päätöksiä kirjoitti:
Pääsin opiskelemaan Jamk tieto- ja viestintätekniikkaa monimuotona ja nyt toisella varasijalla Kamk Datasta tekoälyyn. Vaikea päätös jäädäkö odottamaan vai ottaa vastaan tuo Jamk. Toki Jyväskylä vielä aika kaukana joten tuo Kamkin paikka olisi helpompi kun sijaitsee Helsingissä.
Onko KAMK sulla eka hakukohde? Jos on, niin sähän voit ottaa Jyväskylän paikan ehdollisena vastaan ja jäädä odottelemaan Kajaanin tuloksia. Ellet sitten halua säästää mahdollista ensikertalaisuutta.
Opintovapaata pitää hakea 45 päivää ennen opintojen alkua, mutta entä jos tulen valituksi kouluun varasijalta heinäkuun lopussa ja opiskelu alkaa elokuun puolivälissä?!
Vierailija kirjoitti:
Päätöksiä kirjoitti:
Onko KAMK sulla eka hakukohde? Jos on, niin sähän voit ottaa Jyväskylän paikan ehdollisena vastaan ja jäädä odottelemaan Kajaanin tuloksia. Ellet sitten halua säästää mahdollista ensikertalaisuutta.
Joo niin teinkin, tässä vaan kituuttelen itseäni kun en tiedä kumpi ns. "parempi paikka"
Vierailija kirjoitti:
Opintovapaata pitää hakea 45 päivää ennen opintojen alkua, mutta entä jos tulen valituksi kouluun varasijalta heinäkuun lopussa ja opiskelu alkaa elokuun puolivälissä?!
Voit myös hakea opintovapaata nyt ja ilmoittaa 2 viikkoa ennen sen alkua, että et otakaan sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin Turun AMK opiskelemaan ja olen ottanut paikan vastaan. Pitääkö mun tehdä vielä jotain muuta ennen koulun alkua? Olen löytänyt vähän ristiriitaista tietoa. Pitääkö ensimmäisen vuoden kursseille ilmottautua erikseen?
Oletko ilmoittautunut oppilaitokseen läsnäolevsksi?
Lisäksi käsketään tutustua oman koulutusala ohjeisiin ja uuden opiskelijan ohjeisiin ja lisäksi pitää aktivoida käyttäjätunnukset jne
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkinnot-ja-opiskelu/uusille-opiskelijoille…
Olen ensimmäisellä varasijalla paikkaan jossa on yksi paikka vastaanottamatta. Jos joku nyt ottaa paikan vastaan tai hylkää sen, miten pian saan siitä tiedon? Minun pitäisi huomenna ilmoittaa, lähdenkö ulkomaille kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Tätä pitäisi alkaa kohta hakemaan, mutta en tiedä miten järjestäisin työt.
Koulua kahdesti viikossa, muutoin itseopiskelua. Esimies ehdottanut että osan koulupäivistä pitäisin vapaapäivinä, enkä opintovapaina. Yritän myös siirtyä lyhyempään työaikaan, en todellakaan täysiä tunteja jaksa koulun ohessa tehdä. Vaan en tiedä miten sekään sitten onnistuu...
47 paikkaa viel ottamatta vastaan vipusen mukaan. Omat sijoitukset ei-ensikertalaisena 4. ja 37.varasija. Noissa molemmissa jonoissa pisteiden laskemisen perusteella myös ensikertalaisia hakijoita(eli en nää sijoitustani ei-ensikertalais kiintiössä, oon nähny screenshotteja, että osalla koulutuksista näkyy myös tämmönen jono opintopolussa).
Uskaltaako tässä vielä toivoa, että paikka irtoaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit myös hakea opintovapaata nyt ja ilmoittaa 2 viikkoa ennen sen alkua, että et otakaan sitä vastaan.
Olen nyt vuosilomalla, samoin esimies...