AMK valintakoe kevät 2022
Yhteishaku meni jo, nyt valintakokeet edessä! Minne laitoitte hakemusta ja oletteko jo aiemmin hakeneet? Menettekö ensikertalaisina vai ei-ensikertalaisina? Kuinka olette valmistautunut pääsykokeisiin?
Joka tapauksessa tsemppiä meille kaikille! :)
Kommentit (2045)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lunttaajat vielä selvittämättä noista jonoista. Varasijat saattavat senkin takia laskea huomattavia hyppyjä.
Miten ne muka ny jälkikäteen selvitettäis. Eihän tossa nyt olee päätä eikä häntää
Lopulliset tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 8.7. Joten on tässä hyvin aikaa vielä näitä selvittää. Nämä nykyiset tulokset ovat vasta alustavat, ja en usko että tässä vaiheessa ollaan keretty tekemään muutakuin tarkastamaan kokeet.
Jos on saanut esimerkiksi hyväksytyn tuloksen eli opiskelupaikan, ei sitä enää muuteta.
Mikäli ei pääse varasijoilla ylempään hakutoiveeseen.
Hei te keillä on kokemusta/tietoa polkuopinnoista, millanen se hakemus sinne on? Koska siis ilmeisesti se pitää täyttää nii nopeesti kuin vaan pystyy, että on mahiksia päästä sisään sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Oon mokannu ja pahemman kerran. Kävin katsomassa noita paikkoja ja multa perui alempi, koska pääsin yhtä ylempään.
En uskonut pääseväni. Tuon opiskelupaikan paikkakunta on pieni ja kuulemma aivan toivoton, ihmiset erikoisia. Voi saatana. Voi saatanan saatana. Alemmalta paikalta olisin päässyt Ouluun, oon aivan idiootti kun laitoin tämän näin päin. Tuntuu pahalta, oikeesti sairaanomanen tunne :( Miten voin olla näin tyhmä.
No et ole ainoa, joka ei ole ajatellut asiaa loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Siirtohaku on keksitty.
!!! Kiitos, pitää ottaa selvää tästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon mokannu ja pahemman kerran. Kävin katsomassa noita paikkoja ja multa perui alempi, koska pääsin yhtä ylempään.
En uskonut pääseväni. Tuon opiskelupaikan paikkakunta on pieni ja kuulemma aivan toivoton, ihmiset erikoisia. Voi saatana. Voi saatanan saatana. Alemmalta paikalta olisin päässyt Ouluun, oon aivan idiootti kun laitoin tämän näin päin. Tuntuu pahalta, oikeesti sairaanomanen tunne :( Miten voin olla näin tyhmä.
Näitä kommentteja en tajua, itellä oli ykkönen se minne halusin eniten, sinne pääsinkin
Tämä ei ollut ykkösenä, 3. paikka korvasi neljännen. Kaikki paitsi tämä kolmas olisivat olleet Oulussa.
Jos varasijat ei liiku, joudun viettämään 3,5 vuotta kaupungissa, jota vihaan. Tuntuu lapselliselta. Onkohan kellekään muulle käynyt näin :(
Mikä ala minne pääsit?
SOTE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja en tajua, itellä oli ykkönen se minne halusin eniten, sinne pääsinkin
Tämä ei ollut ykkösenä, 3. paikka korvasi neljännen. Kaikki paitsi tämä kolmas olisivat olleet Oulussa.
Jos varasijat ei liiku, joudun viettämään 3,5 vuotta kaupungissa, jota vihaan. Tuntuu lapselliselta. Onkohan kellekään muulle käynyt näin :(
Voit olla ottamatta opiskelupaikkaa vastaan.
Miten varasijojen liikkumisen laita ja onko kaikki tulokset jo tulleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kuormitan keskustelua, niin tämä on nyt mun vika viesti. Pidin kanssa hetken rauhoittuakseni.
Oon jo jättäny kerran opiskelupaikan ottamatta vastaan, koska en ollut vielä varma mille alalle haluaisin. En enää haluaisi tuhlata aikaa vaan päästä jo opiskelemaan ja sitten töihin, oon tähän mennessä käynyt vaan lukion. Yritän varmaan tsempata itteäni ja mennä kumminkin, sotelta onneksi helpompi saada töitä sieltä kaupungista, jonne olisin halunnut.
Jos siis ylempien varasijat ei liiku, yritän kärvistellä siellä ei-niin-ihanassa kaupungissa ja muutan heti kun mahdollista siihen toiseen tai takaisin kotikaupunkiin :') En halua toista välivuotta.
Vierailija kirjoitti:
Oon mokannu ja pahemman kerran. ...
Tuon opiskelupaikan paikkakunta on pieni ja kuulemma aivan toivoton, ihmiset erikoisia. ... Alemmalta paikalta olisin päässyt Ouluun, oon aivan idiootti kun laitoin tämän näin päin.
Does not compute, kuulostaa Oululta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kuormitan keskustelua, niin tämä on nyt mun vika viesti. Pidin kanssa hetken rauhoittuakseni.
Oon jo jättäny kerran opiskelupaikan ottamatta vastaan, koska en ollut vielä varma mille alalle haluaisin. En enää haluaisi tuhlata aikaa vaan päästä jo opiskelemaan ja sitten töihin, oon tähän mennessä käynyt vaan lukion. Yritän varmaan tsempata itteäni ja mennä kumminkin, sotelta onneksi helpompi saada töitä sieltä kaupungista, jonne olisin halunnut.
Jos siis ylempien varasijat ei liiku, yritän kärvistellä siellä ei-niin-ihanassa kaupungissa ja muutan heti kun mahdollista siihen toiseen tai takaisin kotikaupunkiin :') En halua toista välivuotta.
Tsemppiä sulle, varmaan välivuotta parempi ottaa se inhokkipaikka, ehkä saat kuitenkin sen vähemmän inhottavan paikan, odottele rauhassa, juuri nyt ei vissiin mitään ole menetetty ja liikkuu nuo sijat kaikissa paikoissa jonkun aikaa, ainakaan omilla päätöksiällä ei ole kiire
Millä pisteillä päässyt fyssariksi?
Varasija 31 monimuotoon, ei varmaan tarvi haaveilla :(. Ei muuta kuin plan B käyttöön.
Viime vuonna huvikseni kokeilin pääsyä polkuopintoihin. Tosiaan haku alkoi muistaakseni klo10. Tein kahvit ja otin kahvikupin käteen. Kello oli 10:01. Olikin jo mennyt kaikki (2) paikat ja pääsi vain "varasijoille" odottamaan. Todellisuudessa ottivat 4 nopeinta ja niistä 2 parasta (kuulemma joku koe). Tämän jälkeen maksu.
Varmaan karsisi paljon hakijoita, jos pitäisi heti maksaa vaikka kyseinen 900€ tai puolet ns. ennakkomaksuna. Tämä sitten palautettaisiin jos et pääsekkään.
Elikkä polkuopintoihin pääsee lähinnä vain ne ketkä ovat nopeita. Pari paikkaa yleensä per koulutus ja 2-4 nopeinta per koulutus pääsee eteenpäin testiin/kokeeseen.
Ei ole kokemusta miten helposti polkuopinnoista pääsee "oikeaksi" opiskelijaksi. Kuitenkin jotain olen lueskellut niin siihen on sitten oma hakulomake ja hakuaika. Tarvitsee yleensä olla alla 55-60op (polkuopinnot 60op) tehtynä, että voi hakea. Näitä paikkoja saattaa tosiaan olla myös se 1-2 eli jos polkuopinnoissa on 2 opiskelemassa niin saatat joutua kilpailemaan paikasta. Hyvällä tuurilla molemmat pääsevät. Saattaa myös olla aikaisempien vuosien polkuopiskelijoita tai näin olen kuullut.
Hakuaika taitaa usein olla myös samoihin aikoihin yhteishaun kanssa eli monet polkuopiskelijat hakevat myös yhteishaussa normaalisti, koska jos pääset sitten yhteishaun kautta niin voit aikalailla hyväksilukea koko ensimmäisen vuoden.
Voisi siis päätellä, että polkuopinnot ovat sinänsä riski, mutta voi myös auttaa pääsemään kouluun. Antaa ainakin lisää mahdollisuuksia seuraavana vuonna, kun haet uudestaan kouluun.
Joku fiksumpi voi varmaan kertoa enemmän, jos on jotain henkilökohtaista kokemusta polkuopinnoista normiopintoihin siirtymisessä.
Osaako joku tulkita tätä Vipusta:
Mietin, tarkoittaako tuo "Paikan vastaanottaneet", että noin moni on jo hyväksynyt opiskelupaikan? Mitä eroa tuolla "Valitut" ja "paikan vastaanottaneet" -kohdilla on?
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Olen varasijalla 1, mutta heti perään lukee että valintatavalla ei varasijoja käytössä nämä rajoitukset astuvat voimaan kun kaikki haun tulokset on julkaistu. Voinko siis päästä varasijalla vai en?
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku tulkita tätä Vipusta:
Mietin, tarkoittaako tuo "Paikan vastaanottaneet", että noin moni on jo hyväksynyt opiskelupaikan? Mitä eroa tuolla "Valitut" ja "paikan vastaanottaneet" -kohdilla on?
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Valitut ovat niitä, joilla on Opintopolku tällä hetkellä vihreänä.
Paikan vastaanottaneet ovat niitä, jotka ovat ottaneet Opintopolusta paikan vastaan, painaneet siitä peukun alta "Otan paikan vastaan".
Vain ylimpiä toiveita voi tällä hetkellä ottaa vastaan. Vipusesta voit (tietokoneella) filtteröidä hakutoiveiden mukaan.
Jee kirjoitti:
Olen varasijalla 1, mutta heti perään lukee että valintatavalla ei varasijoja käytössä nämä rajoitukset astuvat voimaan kun kaikki haun tulokset on julkaistu. Voinko siis päästä varasijalla vai en?
Vielä voit, mutta sitten oletettavasti ensi viikolla, kun ihan kaikkien hakujen tulokset kaikista kouluista (myös yliopistoista) on tullut, et enää voi.
Vierailija kirjoitti:
Varasija 31 monimuotoon, ei varmaan tarvi haaveilla :(. Ei muuta kuin plan B käyttöön.
Ei välttämättä, riippuen linjasta. Viime syksynä oma varasija liikkui 40 sijaa insinöörin monimuotolinjalla 😊
Laureaan fyssariksi ei-ensikertalaisena läpi, 89.30 pistettä.
Mikä ala minne pääsit?