Uusperheen lapset ja eriarvoisuus
Avoliitossa, molemmilla yksi oma lapsi. Lapset asuvat meidän kanssa.
Mies osti torilla omalle lapselleen jäätelön. Mun lapselle ei. Minä ostan miehen lapselle vaatteetkin omista rahoistani.
Suutuin.
Mies suuttui koska suutuin.
Kommentit (48)
Kummallisia vastauksia. Jos mies on lasten kanssa torila, onko tosiaan palstalaisten mielestä ok, että hän ostaa vain toiselle jäätelön?
En katselisi tuollaista nihilisti miestä hetkeäkään. Peruskäytöstapoihin kuuluu, että joko molemmille tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia vastauksia. Jos mies on lasten kanssa torila, onko tosiaan palstalaisten mielestä ok, että hän ostaa vain toiselle jäätelön?
En katselisi tuollaista nihilisti miestä hetkeäkään. Peruskäytöstapoihin kuuluu, että joko molemmille tai ei ollenkaan.
Ei todellakaan ole Ok, vaikka kyseessä olis naapurin kakara joka on otettu mukaan torille.
T.mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole Ok, vaikka kyseessä olis naapurin kakara joka on otettu mukaan torille.
T.mies
Juuri näin! Pusu!
Siis mitä ihmettä? Aikuiset ihmiset ovat sitä mieltä että on ok mennä kahden lapsen kanssa jäätelökioskille, mutta ostaa vaan toiselle lapselle jäätelö?
Se naisen lapsikin kuuluu perheeseen, muutoin kannattaa etsiä itselleen lapseton kumppani.
Minä en ikinä katselisi miestä, joka käyttätyisi noin.
Eihän silloin mennä mihinkään jäätelölle, jos ei kaikille osteta samalla.
Olin aiemmin tavaratalossa töissä ja oli todella epämukava seurata uusperheitä, kun kassalla tehtiin hirveä numero kuka maksaa mitäkin ja lapsien ilmeistä näki miten nöyryyttävää se oli heillekin. Aikuiset voivat sumplia raha-asiat sitten kahden kesken.
On täysin omaa tyhmyyttäsi jos ostat toisen lapselle vaatteita, mutta mies lähtisi tuossa tilanteessa tasan tarkkaan vaihtoon. Mun lasta ei kohdella tuolla lailla epäreilusti aikuisen toimesta ja tämä myös kertoo miehestä todella paljon huonoa, että edes ajatteli tuon olevan ok. Järkyttävä sydämetön mies. Jätski on niin pieni ostos, että sellaisen voi ostaa vaikka kenelle ohikulkijalle, mutta että jättää oman avopuolisonsa lapsen ilman ja syö itse hyvällä omallatunnolla??!!
Miksi edes lähdetään mihinkään uusperhekuvioon, jos se on tuollaista "sinun lapsi, minun lapsi, sinun lapsen kulut, minun lapsen kulut"-vänkäämistä. Jos on saman katon alle haluttu asumaan, niin kyllä niistä lapsista kuuluu huolehtia kaikista tasapuolisesti, oli ne sitten kumman hyvänsä.
Ei se ole lasten syy, jos vanhemmat ei ole tulleet toimeen sen ensimmäisen puolison kanssa eivätkä tunnu tulevan toimeen seuraavankaan.
Olen myös samaa mieltä, että uusperhekuviot ovat syvältä. Elin sellaisessa itsekin joitakin vuosia ja toisen osapuolen lapsi oli varsinainen kivi kengässä. Ostin omille lapsilleni kaikki vaatteet, ruuat, kustansin harrastukset jne jne. Heidän isästään ei ollut juuri mitään apua, koska oli sitä mieltä ettei omien lastensa elättäminen kuulu hänelle ja jouduin taistelemaan elatusmaksuista. Isovanhemmat eivät tukeneet taloudellisesti eikä muutenkaan.
Toisen osapuolen lapselle osti (turhaa) tavaraa ja vaatteita jatkuvasti äitinsä, isänsä maksoi todella muhkeaa elatusmaksua ja näiden lisäksi myös kummatkin isovanhemmat ostelivat vähän väliä "jotain pientä" ja tiedän, että äitinsä sai lisäksi taloudellista tukea vanhemmiltaan.
Ongelmaksi tässä kuviossa muodostui se, etten minä ostanut tälle lapselle mitään! Niin lapsi kuin isänsä ja äitinsä syyllistivät minua siitä, etten osanut lapselle samalla vaatteita, kun ostin omille lapsilleni. Todella. Ei kuulemma olleet lapset samanarvoisia. Mutta: jäätelön olisin kyllä ostanut tuossa ap:n tilanteessa.
Tuo jäätelökeissi nyt on aivan typerä. Ihan hyvin olisi voinut niin pienen ostoksen kustantaa, mutta on kyllä ihan omaa tyhmyyttä jotain vaatteita ja muuta ns. isompaa jatkuvasti ostaa toisen lapselle omilla rahoilla. Vanhemmat huolehtikoon omiensa vaatteista yms.
Tietynlaisten ihmisten ei kyllä kannata perustaa uusperhettä. Se vaatii joustoa ja ymmärrystä ja huumorintajua ja pitkää pinnaa. Kaikesta ei voi eikä kannata nipottaa.
Yleisesti.. Jätskit ja pullakahvit ostetaan kyllä kaikille, mutta vaatteet ja isommat ostokset se oma vanhempi kustantaa omalle lapselle.
T:uusperhe elämää jo 15v takana.
Minusta on törkeää jättää toinen lapsi ilman jäätelöä.
Joko sovitaan selvästi että kaikilla lapsilla on mukana sen verran omaa rahaa että voivat ostaa itselleen pikkujuttuja, tai sitten tuollaiset muutaman euron - parin kympin kustannukset maksaa kaikille lapsille se aikuisista joka on lasten mukana. Isommat kuluerät voi sopia niin että kumpikin maksaa oman lapsensa menot, tai sitten kaikkien lasten kaikki kulut maksetaan yhteiseltä tililtä johon kumpikin aikuinen laittaa rahaa.
Jos on sovittu, että kumpikin maksaa vain oman lapsensa kulut, niin yllättävät menot voi silti maksaa ja periä puolisolta jälkikäteen, jos on kerran niin tarkkaa.
Minä kyllä olisin ap:n asemassa kilahtanut jos lapseni olisi jätetty ilman jäätelöä tilanteessa jossa olen käyttänyt omia rahojani kumppanin lapsen hankintoihin. Muutenkin pitäisin ääliönä ihmistä joka ei voi tarjota muutaman euron jäätelöä lapselle. Ei tuollaisen niuhon kanssa mitään parisuhdetta kannattaisi muutenkaan alkaa taistelemaan.
Vastenmielinen ja törkeä mies, ei tuollainen sovi parisuhteeseen, varsinkaan uusperheessä. Potkaise pihalle mahdollisimman pian.
Kertoo kyllä kaiken oleellisen ihmisestä ettei voi yhtä jäätelöä ostaa puolisonsa(!) lapselle. Minä ostaisin kaikille, jotka seurueessa on, olivatpa vaikka lasten kavereita tai jotain sukulaisia, ellei jokainen lapsi halua ostaa omilla rahoillaan. Ei kai kukaan täysjärkinen edes harkitsisi muuta?
Jokaisen lapsen isä on itse velvollinen elättämään ja ostamaan lapselleen perustarvikkeet.
Ja antamaan myös en verran taskurahaa, että lapsi voi joskus ostaa myös herkkuja, kuten jäätelön kioskilta.
Jäätelötötterö kioskilta ei näinä päivinä ole mikään halpa ostos kellekään.
Ja ap vois jutella avomiehensä kanssa siitä, miten menetellään, jos mies on liikenteessä yksin lastesn kanssa.
Sillä noloahan se on, jos mies on lasten kanssa ja ostaa jäätelön vain omalle lapselleen.
Ja mistä ap tietää että noin käynyt.
Jos ap oli itse mukana, niin tottahan ap itse voi ostaa jäätelön omalle lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaisten ihmisten ei kyllä kannata perustaa uusperhettä. Se vaatii joustoa ja ymmärrystä ja huumorintajua ja pitkää pinnaa. Kaikesta ei voi eikä kannata nipottaa.
Yleisesti.. Jätskit ja pullakahvit ostetaan kyllä kaikille, mutta vaatteet ja isommat ostokset se oma vanhempi kustantaa omalle lapselle.
T:uusperhe elämää jo 15v takana.
Ongelma tuossa ap.n keississä on ensinnäkin vastavuoroisuuden odottaminen. Toisekseen miehen lapsellinen itsekäs laskeskelu ja optimoiminen.
Ostan miehelleni vaatteet ym tarvikkeet, ihan omasta tahdostani. En ole mitään odottanut vastaan. Mieheni puolestaan kyyditsee lastani tarvittaessa, maksaa myös lapseni tarvikkeet kaupassa silloin kun sattuu olemaan maksajana, käyttää lapsen pyörää huollossa, lahjoittaa hänelle elektroniikkaa jne jne. Kyselemättä mitään korvaukseksi.
Kun kumpikaan ei odota vastavuoroisuutta, ei laskeskele, niin molemmat tekee numeroa tekemättä asioita toisenkin hyväksi ja hommat mennee lopulta likelle tasan.
Harva uusperhe kuvio toimii ja harva pystyy tasapuolisuuteen suosimatta omiaan. Kyllä eriarvoisuuden lapset vaistoavat iästä riippumatta vaikka eivät vielä uskaltaisi kapinoida sitä vastaan muuta kuin kiltisti nöyrtyen mutta muisti on pitkä epäreilusta kohtelusta.
Jos on noin pihin tai köyhän miehen kanssa perustanut uusperheen niin olisi pitänyt naisen varmistaa etukäteen antamalla rahaa miehelle että kaikki lapset saavat saman. Sitä uusperhe puolisoa valistetaan etukäteen ja varmistetaan ettei tuollaisia tilanteita pääse tapahtumaan. Kamalinta kun lapset laitetaan eri arvoiseen asemaan ja sitten ihan turha jälkeenpäin valittaa kun vahinko on jo tapahtunut.
Ala- asteen luokkaretkelle kun en saanut kotoa rahaa ollenkaan niin opettaja osti jäätelöt kaikille joilla ei ollut omaa rahaa joskus 60-luvulla.
On kyllä uskomattoman pienisieluinen ukko, ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan OK. Vastaavasti nainen voi mennä kahden kanssa kauppaan ja ostaa vain toiselle farkut.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on kuitenkin isä.
Sitä emme voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä? Miksei hän ostanut jäätelöä lapsellenne?
Koska hän on mullan alla tai koska hän vain lahjoitti siittiön.
Saataiskohan noi uusperhe viritelmät kiellettyä lailla, kun kukaan ei niissä tunnu viihtyvän?