"Hoitajien muita ala-arvoisemmasta asemasta kertoo jotain sekin, että he eivät saa irtisanoutua työstään ilman julkista arvostelua ja vaikuttamisyrityksiä." Miksi hoitajia pidetään roskasakkina?
Nuorempana sairastuin influenssaan ja olin teholla. Siellä ja kuntoutuksessa todella opin arvostamaan hoitajien tekemää työtä. Ilman heitä päiväni olisivat päättyneet nopeasti.
Ehkäpä luonto opettaa vielä näitä hoitajien väheksyjiä. Toivottavasti väheksyjät ovat silloin vähintään yhtä kovassa kunnossa kuin minä olin sairastuessani.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, nämä hoitajien ulostulot kyllä antavat hoitajista todella huonon kuvan eikä hoitajien keskimääräinen äo taida olla kovin korkea...
Kuulisitpa kun ne tahii tehdä lääkelaskuja. Ei ole kovinkaan suurta luottoa niiden kykyihin
Laitatko selkosuomeksi.
Tahii, tahii.Yrittää tehdä, muttei osaa ja onnistu
Päätit sitten ihan laittaa itse esimerkin miten se ei aina voi onnistua.
Ei ainakaan teknisistä aloista kannata haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
mark kirjoitti:
Minusta nämä lakot kaikilla aloilla on hieman outoja. Oudoiksi ne tekee se että työntekijä on itse alunperin allekirjoittanut työsopimuksen eli hyväksynyt sen ja siinä näkyy mm palkka. Vuosien jälkeen yritetään sitten kiristää väkisin panoksena täysin sen ulkopuolella olevat sairaat ihmiset. Eli periaatteessa olisi sama että hoitaja osoittaisi aseella omaistasi ja ampuisi jos ei saa palkankorotusta. En väitä etteikö työ olisi arvokasta.
Miksi ahtaajien ja paperimiesten lakkoja ei kritisoida? Miksi heille ei säädetä pakkolakia tehdä töitä, onhan kyse kansantaloudesta, jonka varassa kaikki olemme?
Olet ehkä niin nuori, ettet vielä seurannut aikaasi, tai ehkä et seuraa yhäkään, mutta kyllähän esim ahtaajat on pakotettu töihin kesken lakon, muistan ainakin kaksi kertaa historiassa. Juuri siksi, kun työ on yhteiskunnallisesti kriittistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, nämä hoitajien ulostulot kyllä antavat hoitajista todella huonon kuvan eikä hoitajien keskimääräinen äo taida olla kovin korkea...
Kuulisitpa kun ne tahii tehdä lääkelaskuja. Ei ole kovinkaan suurta luottoa niiden kykyihin
Laitatko selkosuomeksi.
Tahii, tahii.Yrittää tehdä, muttei osaa ja onnistu
Ei ainakaan teknisistä aloista kannata haaveilla.
Sehän ikävää. Onneksi voi roikkua palstalla.
tahallinen väärinymmärrys. Irtisanoutumista (vakinaisesta /varmasta, normaalipalkatusta työstä) tukien varaan pidetään ihan yleisesti hieman moitittavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mark kirjoitti:
Minusta nämä lakot kaikilla aloilla on hieman outoja. Oudoiksi ne tekee se että työntekijä on itse alunperin allekirjoittanut työsopimuksen eli hyväksynyt sen ja siinä näkyy mm palkka. Vuosien jälkeen yritetään sitten kiristää väkisin panoksena täysin sen ulkopuolella olevat sairaat ihmiset. Eli periaatteessa olisi sama että hoitaja osoittaisi aseella omaistasi ja ampuisi jos ei saa palkankorotusta. En väitä etteikö työ olisi arvokasta.
Miksi ahtaajien ja paperimiesten lakkoja ei kritisoida? Miksi heille ei säädetä pakkolakia tehdä töitä, onhan kyse kansantaloudesta, jonka varassa kaikki olemme?
Koska ahtaajien ja oaperimiesten palkat maksaa voittoa tekevät yksityiset yritykset. Hoitsut työskentelee julkisella sektorilla, jonka palkat maksetaan kerätyillä verorahoilla. 2000-luvun alkupuolelta lähtien tämä julkinen sektori on maksettu ottamalla lisää velkaa ja kiitetty säästää vähentämällä työläisiä. Uuden soten tarkoitus on säästää kuluissa. Toimipisteitä suljetaan ja houtsuja vähennetään.
Eilen oli uutisissa, että sote tulee panostamaan yliopistosairaaloihin, joihin otetaan rahat pienemmiltä sairaanhoitopiireiltä. Päijät- ja Kanta-Häme esimerkkeinä. Ei hyvä heilu, ja pitäisi ehkä pysähtyä miettimään mitä tarkoittaa yksittäisen hoitajan kannalta. Ehkä varmistaa, että tosiaankin pääsee sinne hotelliin siivoajaksi, tai mihin nyt vaan irtisanoutuva kuvitteleekin menevänsä. Toisaalta kehoitan irtisanoutumaan, jos on niin ala-arvoista orja-ja pakkotyötä, niinkuin annetaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
tahallinen väärinymmärrys. Irtisanoutumista (vakinaisesta /varmasta, normaalipalkatusta työstä) tukien varaan pidetään ihan yleisesti hieman moitittavana.
Mikä siitä tekee moitittavaa? En nyt ihan ymmärrä miksi kaikilla pitäisi olla vakituinen työsuhde. Itse olen tehnyt elämäni aikana työtä 15 vuotta määräaikaisissa työsuhteessa. Siinä sivussa hoidan myös yritykseni liittyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
mark kirjoitti:
No onko ne uhannut lakkaavansa työskentelemästä?
Annetaan vaan korotukset, että hoitajilla on sitten millä maksaa seuraavien lakkoilijoiden palkankorotukset.
Turha luulla että ovat ainoita, ketkä haluaa ja ansaitsee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mark kirjoitti:
No onko ne uhannut lakkaavansa työskentelemästä?
Riippuu hoitajatkaan tietääkseni ole uhanneet työntekemistä uhanneet lopettaa. Pelkästään irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan vaan korotukset, että hoitajilla on sitten millä maksaa seuraavien lakkoilijoiden palkankorotukset.
Turha luulla että ovat ainoita, ketkä haluaa ja ansaitsee lisää.
Sitä keskustelua olisikin kiinnostavaa seurata, kun sari sairaanhoitaja ja eero ensihoitaja alkaa vikisemään, miksi poliisit tai lastentarhaopet eivät tarvitse enempää palkkaa.
Luuletteko et haluavat muille maksaa yhtään mitään, jos se on omastaan pois?
Ei mikään ihme, että sama ammattiryhmä vastusti eniten koronarokotteita.
Ei tuollainen järjenjuoksu onnistu muilta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajien irtisanoutuminen nyt sitten on niin suuri uhka jos heidän järjen juoksunsa ei muutenkaan kummoinen ole?
Vierailija kirjoitti:
Tehyn sisältä ei noussut minkäänlaista kapinaa hoitajien pakkorokotuksista.
Mistä siis päättelet sairaanhoitajien vastustaneen koronarokotteita?
Miten kukaan voisi arvostaa hoitajia, kun he eivät itsekään arvosta työtään tai itseään tippaakaan? Pelkkää valitusta ja narinaa vuodesta toiseen.
Se arvostus lähtee itsestä ja hoitajien asenne ei anna pienintäkään syytä arvostaa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Pakkorokotuksia vastusti jokainen terveellä järjellä ajatteleva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollainen järjenjuoksu onnistu muilta.Tehyn sisältä ei noussut minkäänlaista kapinaa hoitajien pakkorokotuksista.
Jos veikata pitäisin niin todennäköisesti ihan vain palstalta. Ei näillä surkeimmilla trolleilla mitään muuta elämää edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voisi arvostaa hoitajia, kun he eivät itsekään arvosta työtään tai itseään tippaakaan? Pelkkää valitusta ja narinaa vuodesta toiseen.
Se arvostus lähtee itsestä ja hoitajien asenne ei anna pienintäkään syytä arvostaa heitä.
Työn ja itsensä arvostaminen on ihan eriasioita. Juuri sen vuoksi irtisanoutumisuhka on nyt olemassa että hoitajat arvostavat itseään enemmän kuin ns. pakkotyötä.
Sairaanhoitajilla kokonaisansio on suurempi kuin suomalaisilla palkansaajilla keskimäärin. On ihan itse keksitty näitä "rosk a. sakki"-ol ki. u k_koja, kun oikeita perusteita vaatimuksille ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollainen järjenjuoksu onnistu muilta.Tehyn sisältä ei noussut minkäänlaista kapinaa hoitajien pakkorokotuksista.
Jäikö sinulta vauvapalsta talvella lukematta?