Olen lähihoitajakoulun ensimmäisessa harjoittelussa, ja tuntuu jo nyt, etten jaksa tälläistä työtä
En ole edes vahvuudessa ja teen lyhyempää päivää, silti tuntuu liian raskaalta fyysisesti. Eritteet ja pahasuiset mummot eivät minua häiritse, mutta työn fyysisyys tuntuu vaikealta. Kannattaako jatkaa?
Kommentit (83)
Minä 69 vuotta .Aina tehnyt töitä ja nyt eläkkeellä olen henkilökohtainen assistentti eräälle erittäin vaikealuonteiselle naiselle. Olen tottunut häneen ,haukkuminen tavallista.
Joka viikko lopettaa joku,tänään viimeksi.Ja toinen aikoi myös lopettaa että kyllä on vaikeaa hänellä.
Asiasta ei voi keskustella. Itse selviän koska paukautan takaisin jos alkaa riitelemään ilman aihetta. Hän voi keksiä riidellä tapettien kanssa, jos ei muuta ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Lähärinä tuskin jaksat eläkkeelle asti. Useimmilla hajoaa joku paikka. Jos ei polvet, niin olkanivelet.
Sitten sinut laitetaan uudelleenkoulutukseen. Voisit miettiä jo valmiiksi, mikä se tulee olemaan ja mennä suoraan sinne, vielä kun olet terve.
Ei hajoa paikat, jos on normaalipainoinen, kohtalainen lihaskunto, ja kaikista tärkeimpänä: työskentelee ergonomisesti.
Vierailija kirjoitti:
Harkka voi olla raskaampi, kuin oikea työ, koska monesti harjoittelijaa juoksutetaan ja pompotetaan joka suunnasta.
Siksi työpaikalla tulee olla opiskelija vastaava.
Itse olin ja tein selväksi pomoa myöten miten opiskelijaa kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lähäri-koulutukseen ilman, että tietää, mitä työ sisältää? Mitä siis luulit sen ’mummojen’ hoitamisen kyseisellä koulutuksella olevan? Iltasatujen lukemista ja syöttämistä?
Miten kehtaat alentaa noin ikääntyvien ihmisarvon. Häpeä!
Kannattaa lopettaa se koulu. Etsi parempi ja kevyempi ala, tällä alalla ei ole mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sul on vaan huono kunto, laihdutat ja käyt salillla. Hoitajat tekee fyysistä työtä oikeasti.
mitä fyysistä siinä muka on? "jussi" teki fyysistä työtä, kun kuivasi suon kuokalla. nykyään juuri kukaan ei tee fyysistä työtä. no ehkä palomiehet hyvin pienen osan työajastaan.
Jos sinä mussutat sipsiä tietokoneen ääressä niin älä luule, että hoitajat tekisivät niin. Hoitajat nostavat ja siirtävät usein melkein liikuntakyvyttömiä ihmisiä, kuntouttavat, suihkuttavat, kykkivät hoitamassa säärihaavoja jne.
Miksi hoitajat rikkovat itsensä nostamalla! Olen ollut hoitoalalla 32 vuotta, enkä nosta. Kuntouttava työote takaa laadun ja ergonomisen työskentelyn.
Olet vasta ensimmäisessä harjoittelussa. Siitä se alkaa ja alku voi tuntua raskaalta, ihan sama mitä tekisit tai missä olisit. Tulet vielä näkemään kaikenlaisia työpaikkoja, ehkei ihan heti kannata luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet vasta ensimmäisessä harjoittelussa. Siitä se alkaa ja alku voi tuntua raskaalta, ihan sama mitä tekisit tai missä olisit. Tulet vielä näkemään kaikenlaisia työpaikkoja, ehkei ihan heti kannata luovuttaa.
Ihan perseestä se koko homma on, vaikka miten kääntelisi. Itse tunsin aikanaan heti alussa, että nyt ei ole oma juttu, mutta väkisin pusersin läpi. Ihan sama tunne oli työelämässä ja 5 vuotta jaksoin, kunnes silmät muljahti päässä ympäri ja jouduin burnikselle.
Tuli mieleen, että kun olin aikanaan yhdessä hoivapaikassa töissä, niin hoitaja sai kesken päivän hermoromahduksen ja jätti yhden hankalan asiakkaan housut kintuissa sätkimään vessapöntölle ja lähti itse kahvihuoneeseen itkemään ja tuijottamaan kattoa. Hän sai sitten vissiin viikon saikkua, mutta sitten olisi pitänyt palata takaisin. Ei näkynyt enää, varmaan sai pitkän karenssin.
Ihan hullua täällä se, että ihmiset ehdottaa aloitettavaksi kuntokuurin tai salille menon.
Ei se vähennä sitä lähihoitajan työn fyysistä kuormitusta ja rasitusta. Lähihoitajissa ja laitoshuoltajissa on usein monilla ongelmana se, että koska työ on niin fyysistä, niin ihmisillä on tullut ongelmia käsien ja jalkojen kanssa. Varsinkin nivelet, kuten ranteet ja nilkat ovat menneet pskaksi ja vaikka on leikattu, niin ongelma ei ole korjaantunut. Monilla myös paljon selkäongelmia.
Pskalla palkalla pitää vielä pilata monien terveys. Mutta joo, ehdottakaa vaan lisää kuntosalia.
En rehellisesti sanoen ymmärrä miten niinkin moni jaksaa tuollaista työtä. Itse alkaisin huomattavasti mieluummin siivoojaksi - sama fyysisyys, mutta ilman kuormittavaa ihmiskontaktia.
Vierailija kirjoitti:
hyvä, että alempilaatuinen aines karsiutuu nykyään jo koulussa, etteivät tule töihin valittamaan, saikuttamaan ja lakkoilemaan.
Kaikkien kannalta olisi toivottavaa että sairaalloisen ylipainoiset ihrapossut jätettäisiin tylysti sairaalan tai hoitokodin ulkopuolelle.
Olin aikanaan puoli vuotta vanhuspuolella ja se työn yksitoikkoisuus, raskaus ja harmaus oli henkisesti lannistavaa. Sen kestäminen vaatii tiettyä luonnetta, jossa ei parane olla liikaa mielikuvitusta tai unelmia tai mitään. Pitää vaan jaksaa puurtaa ja puurtaa, loputtomasti ja vuoro toisensa jälkeen. Ja koskaan ei tule valmista. Työkaverit kävivät jotenkin hitaalla, he eivät ymmärtäneet huumoria tai seuranneet edes uutisia. Kaikki vaan odottivat seuraavaa vuoroaan. Kahvipöydässä oli todella masentava henki ja osa työkavereista oli vastenmielisen toksisia uusia tulokkaita ja opiskelijoita kohtaan. He halusivat lamata nämäkin ja viedä heiltä ilon.
Ei ole saatu kesäsijaisia ainakaan meidän hoivapaikkaan. Nyt ollut sama juttu jo pari kolme vuotta. Nuoret ei enää halua tulla tekemään raskasta työtä ja se on tavallaan aika ymmärrettävää.
Tuo on yksi paikka. On monenlaista lähihoitajan työtä.
Onhan tuo itsellesi herätys pitää parempaa huolta itsestäsi.
Tee se tutkinto loppuun vaan. Etsit sitten sopivan työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua täällä se, että ihmiset ehdottaa aloitettavaksi kuntokuurin tai salille menon.
Ei se vähennä sitä lähihoitajan työn fyysistä kuormitusta ja rasitusta. Lähihoitajissa ja laitoshuoltajissa on usein monilla ongelmana se, että koska työ on niin fyysistä, niin ihmisillä on tullut ongelmia käsien ja jalkojen kanssa. Varsinkin nivelet, kuten ranteet ja nilkat ovat menneet pskaksi ja vaikka on leikattu, niin ongelma ei ole korjaantunut. Monilla myös paljon selkäongelmia.
Pskalla palkalla pitää vielä pilata monien terveys. Mutta joo, ehdottakaa vaan lisää kuntosalia.
Koska fyysinen työ on ihan oikeasti kivempaa sellaiselle, jolla on peruskuntoa. Eikä tunnu pahaltakaan, koska jokainen työpäivä ei ole äärimmäinen fyysinen huippusuoritus.
t. Fyysisen työn tekijä
Älä tee tutkintoa loppuun. Sinut voidaan pakottaa johonkin ankeaan hoivapaikkaan väkisin. Pienillä paikkakunnilla ei esim ole valinnanmahdollisuutta ja te-toimisto pakottaa hakemaan sinne tai jäät ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska fyysinen työ on ihan oikeasti kivempaa sellaiselle, jolla on peruskuntoa. Eikä tunnu pahaltakaan, koska jokainen työpäivä ei ole äärimmäinen fyysinen huippusuoritus.
t. Fyysisen työn tekijä
Ei sitä jokapäiväistä fyysistä ja henkistä kuormitusta kuitenkaan pidemmän päälle jaksa, vaikka kuinka olisi peruskuntoa. Ja se kunto siinä tehdessä kyllä kasvaa, mutta vaikka se kasvaakin, niin silti sitä työtä ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä lihaskunto kyllä tukee niitä niveliäkin. Lisäksi normaalipaino, ettei ole vielä oman kehon taakka nivelillä kestettävänä. Mutta joo, totuushan on, että kyllä se keho alkaa hajoilla jossain kohtaa hyväkuntoisillakin, mutta omilla valinnoilla sitä voi ehkä vähän jarruttaa.
Itse olen tehnyt taatusti hoitajien työtä fyysisempää työtä maa- ja metsätalouden ja puutarha- ja viherrakennusalan parissa jo kohta 30 vuotta, ja kyllähän tässä alkaa vähän kolotuksia olla vaikka olen yrittänyt kunnostani huolta pitääkin.
Jos sinä mussutat sipsiä tietokoneen ääressä niin älä luule, että hoitajat tekisivät niin. Hoitajat nostavat ja siirtävät usein melkein liikuntakyvyttömiä ihmisiä, kuntouttavat, suihkuttavat, kykkivät hoitamassa säärihaavoja jne.