Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono äiti? En jaksa tehdä vauvalle ruokia itse

Vierailija
21.04.2022 |

Koen tästä hirveää syyllisyyttä. Varsinkin kun tuttavapiirissä on luomutyyppejä, jotka jaksavat kaikki soseet tehdä alusta alkaen itse vain parhaista raaka-aineista. Mulle purkki on niin helppo napsauttaa auki ja lämmittää. Toki annan vauvalle maistiaisia esim kananmunaa ja hedelmää, mutta itse syömäni pääruoka ei ole vauvalle sopivaa niin että olisi helppo ottaa siitä aina sivuun. Syön aika mausteista ruokaa ja itsekin usein valmis/noutoruokia. Olen niin väsynyt tässä arjessa että kokkaaminen on viimeinen juttu mikä nyt kiinnostaa :(

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä ja miten olette onnistuneet siirtymään pilteistä pois?

Vierailija
42/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tehny sellaisen huomion, että jos vanhemmat hirveästi stressaa lastensa syömisestä (kaikki pitää olla itse tehty ja superterveellistä), sellaiset lapset on kaikista ennakkoluuloisimpia ja huonoja syömään. Rennosti vaan ja pääasia on että saa ruokaa.

Joo, totta. Voiskohan sillä olla (rennon ruokaan suhtautumisen lisäksi), jotain tekemistä asian kanssa, että jos vanhemmat itsekin tykkäävät erikoisemmista ruuista (kuten ap:kin sanoi tykkäävänsä mausteisesta ja take-away usein eksoottista, jotain kiinalaista, nepalilaista jne.), ja itsekin kokeilevat kaikenlaista uutta ja erikoista, niin silloin ei myöskään onnistu se "otat omasta ruuasta sivuun ennen maustamista" niin vain.  Mutta lapselle esimerkki on, että on uutta ja erikoista ruokaa, mikä on kiinnostavaa ja hyvää.

Taas ne "omasta ruuasta otan lapselle ennen kuin laitan suolan" -tyypit sit itse vissiin vetää sitä perus perunaa ja porkkanaa jauhelihalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi meni päiväkotiin 1v3kk. Sitä ennen viimeistään oli irti niistä (toki joskus söi purkkiruokaa kotona sen jälkeenkin, jos vanhemmille oli jotain thaikkuruokaa tms.).

Vierailija
44/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miksi vauva-aikana osa vanhemmista haluaa kauhean tarkasti ja suurella vaivalla syöttää vain itsetehtyä luomua ja pukea jotain erikoisvaatteita, mutta se sama lapsi päiväkoti-ikäisenä ja koululaisena syö sitten teollista valmismössöä joka on vain lämmitetty koulun keittiössä, hampurilaisia viikonloppuna ja vaatteet on kehitysmaissa tuotettua pahinta tekokuitua jollain Ryhmä Hau-kuvalla.

Ap, lapsesi kasvaa varmasti ihan hyvin myös niillä purkkiruuilla. Lisäksi hän tulee varmuudella syömään paljon laaduttomampaakin ruokaa tulevaisuudessa (ja silläkin ihmiset elävät ihan hyvin). Kyllä se äitiyden ydin on jossain muualla kuin itse väkerretyissä soseissa.

Vierailija
45/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon tehny sellaisen huomion, että jos vanhemmat hirveästi stressaa lastensa syömisestä (kaikki pitää olla itse tehty ja superterveellistä), sellaiset lapset on kaikista ennakkoluuloisimpia ja huonoja syömään. Rennosti vaan ja pääasia on että saa ruokaa.

Joo, totta. Voiskohan sillä olla (rennon ruokaan suhtautumisen lisäksi), jotain tekemistä asian kanssa, että jos vanhemmat itsekin tykkäävät erikoisemmista ruuista (kuten ap:kin sanoi tykkäävänsä mausteisesta ja take-away usein eksoottista, jotain kiinalaista, nepalilaista jne.), ja itsekin kokeilevat kaikenlaista uutta ja erikoista, niin silloin ei myöskään onnistu se "otat omasta ruuasta sivuun ennen maustamista" niin vain.  Mutta lapselle esimerkki on, että on uutta ja erikoista ruokaa, mikä on kiinnostavaa ja hyvää.

Taas ne "omasta ruuasta otan lapselle ennen kuin laitan suolan" -tyypit sit itse vissiin vetää sitä perus perunaa ja porkkanaa jauhelihalla.

Tämä! Omiin ruokiini ainakin tulee paljon muitakin mausteita kuin suola ja raaka-aineet ei oo sitä peruna-porkkana-linjaa. Lapselle syötin vauvana purkista, sitten isompana vähitellen samaa kuin itselle. Nykyään ainakin maistaa mitä vaan.

Vierailija
46/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tekee omat valintansa, mutta joskus olen miettinyt, että eihän aikuisetkaan jaksa aina syödä valmisruokia niin miksi vauvan pitäisi? Tuskin taaperollekaan ostetaan mitään lihapullia ja muuseja kaupasta valmiina.

Vauvalle on niin helppo tehdä ruokaa, koska se voi olla ihan samaa kuin muulle perheelle. Katsoo vain, että ainekset sopivat vauvalle. Ei sitä edes tarvitse soseuttaa, koska vauva voi syödä sitä itse.

Ehkä monet ajattelee asiaa vain jotenkin monimutkaisesti ja sit se purkkiruoka on olevinaan sen helppo vaihtoehto.

Vierailija
47/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oman jaksamisen mukaan. Tein itse kaikille kolmelle lapselleni ruuat, mutta sit käytin kertakäyttövaippoja, kestoiluun ei riuttänyt enää energiaa. Valintoja...

Vierailija
48/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerkiät kuitenkin olemaan somessa. Se vie yllättävästi tärkeää aikaa. Kannattaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen elämässä. Vauva tarvii parasta monipuolista ruokaa joka tekee hyvää vanhemmillekin.

Vierailija
49/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se, että tekee vauvalle samaa ruokaa kuin muille, tarkoita, ettei siinä voisi mausteita olla. Ehkä ihan ekoina maistelukuukausina on parempi antaa "selvempiä" makuja allergioiden tunnistamiseksi, mutta kyllä sellainen 10 kk vauva voi aika pitkälle syödä samaa kuin muutkin, suolattomana toki.

Kyllä meillä purkkiruokiakin syötiin, mutta pääosin tein itse ruuat. Varsinkin kuopuksen kohdalla, kun esikoiselle piti kuitenkin tehdä ruokaa.

Vierailija
50/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvoin eineksillä ja opin syömään salaattia ja kasviksia vasta teini-iässä. Silti olen hyvässä kunnossa, urheilullinen, koultukselta DI ja urakehitys on huimaa! Olen myös mukava ihminen kenellä on ystäviä ja puoliso. Älä huoli, et ole yhtään huonompi äiti vaikka et tee itse lapsen ruokia.

Vierailija
51/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerkiät kuitenkin olemaan somessa. Se vie yllättävästi tärkeää aikaa. Kannattaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen elämässä. Vauva tarvii parasta monipuolista ruokaa joka tekee hyvää vanhemmillekin.

Tämä juuri. Mitä enemmän kodin hommat on koneistettu ja helpotettu, sitä laiskempia vanhemmat ovat ruokkimaan lapsiaan oikealla ruualla.

Vierailija
52/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä miksi vauva-aikana osa vanhemmista haluaa kauhean tarkasti ja suurella vaivalla syöttää vain itsetehtyä luomua ja pukea jotain erikoisvaatteita, mutta se sama lapsi päiväkoti-ikäisenä ja koululaisena syö sitten teollista valmismössöä joka on vain lämmitetty koulun keittiössä, hampurilaisia viikonloppuna ja vaatteet on kehitysmaissa tuotettua pahinta tekokuitua jollain Ryhmä Hau-kuvalla.

Ap, lapsesi kasvaa varmasti ihan hyvin myös niillä purkkiruuilla. Lisäksi hän tulee varmuudella syömään paljon laaduttomampaakin ruokaa tulevaisuudessa (ja silläkin ihmiset elävät ihan hyvin). Kyllä se äitiyden ydin on jossain muualla kuin itse väkerretyissä soseissa.

Äitiyteen kuuluu kuitenkin kunnollisen ruuan tarjoaminen lapselle.

Vierailija
53/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi meni päiväkotiin 1v3kk. Sitä ennen viimeistään oli irti niistä (toki joskus söi purkkiruokaa kotona sen jälkeenkin, jos vanhemmille oli jotain thaikkuruokaa tms.).

Päiväkodissa jatkoi eineksillä.

Vierailija
54/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan itse varmasti hoitanut _kaiken_ tiptop oppikirjojen mukaan, kun on aikaa täällä somessa roikkua?

Vierailija
55/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tekee omat valintansa, mutta joskus olen miettinyt, että eihän aikuisetkaan jaksa aina syödä valmisruokia niin miksi vauvan pitäisi? Tuskin taaperollekaan ostetaan mitään lihapullia ja muuseja kaupasta valmiina.

Vauvalle on niin helppo tehdä ruokaa, koska se voi olla ihan samaa kuin muulle perheelle. Katsoo vain, että ainekset sopivat vauvalle. Ei sitä edes tarvitse soseuttaa, koska vauva voi syödä sitä itse.

Ehkä monet ajattelee asiaa vain jotenkin monimutkaisesti ja sit se purkkiruoka on olevinaan sen helppo vaihtoehto.

Mä en koskaan tee itselleni ruokaa. Siis lämmitän/paistan/keitän kyllä, mutta mitään oikeata ruuanlaittoa, mihin menee aikaa, siis jotain kastikkeiden fondi-soveltamista tai jotain hankalia uuniruokia tms. en koskaan. Koskaan ei mene yli 15min ruuanlaittoon. Esim. täysjyväpasta + jauheliha, sipuli, tomaattimurska, valkosipuli, basilikaa. Jotain salaattia kylkeen. En sanoisi ruuanlaitoksi, max15min keittiössä, eikä tuo nyt epäterveellistä ole.  Samaan tapaan voi paistaa jotkut kanafileet ja salaatti kylkeen taas. Mutta ei se nyt vauvanruokaa ole. Ja tosi hyviä on valmisruuat nykyään. Ruokakaupastahan saa ihan ravintolatasoistakin ruokaa nykyään valmiina. Vaatii tietty vähän tuloja, että voi niitä ostaa.

Vierailija
56/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiyteen kuuluu kuitenkin kunnollisen ruuan tarjoaminen lapselle.

Ja kerropas nyt sitten, että millä tapaa ne purkkiruuat ei ole kunnollisia? Päin vastoin niihinhän on nimenomaan mietitty oikeat suhteet eri raaka-aineille, että ateriasta tulee mahd. terveellinen jne. Millaisia negatiivisia terveysvaikutuksia näet purkkiruokien käytössä?

Vierailija
57/65 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piltillä meillä on kasvanut kolme vauvaa, siinä on kaikki mitä tarvitaan, niissä on enimmäkseen vielä kotimaisia raaka-aineita.

Sirmiruokaa kurkkua, porkkanaa yms. oon antanut siinä sivussa, se kehittää vauvan motoriikkaa.. ei todellakaan tarvitse kokata mitään apinaneväitä jos ei jaksa...

Vierailija
58/65 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyäidit viitti laittaa kotiruokaa. Somessa vaan luetaan ja pällistellään. Sitten tulee taas lapsille allergioita ym. joihin yritetään keksiä hienoja syitä että ei tarvi totuutta kertoa vanhemmille.

Vierailija
59/65 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piltillä meillä on kasvanut kolme vauvaa, siinä on kaikki mitä tarvitaan, niissä on enimmäkseen vielä kotimaisia raaka-aineita.

Sirmiruokaa kurkkua, porkkanaa yms. oon antanut siinä sivussa, se kehittää vauvan motoriikkaa.. ei todellakaan tarvitse kokata mitään apinaneväitä jos ei jaksa...

Ei apinaneväitä vaan ruokaa ihmisille. Emme ole apinoita.

Vierailija
60/65 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyäidit viitti laittaa kotiruokaa. Somessa vaan luetaan ja pällistellään. Sitten tulee taas lapsille allergioita ym. joihin yritetään keksiä hienoja syitä että ei tarvi totuutta kertoa vanhemmille.

Kannattaa tutustua asiaan vähän paremmin, ennen kuin kirjottelee tällaisia . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän