Arvostatteko hyviä käytöstapoja?
Tää on yhden toisen ketjun spin-off, mutta halusin tehdä oman aloituksen aiheesta, koska toivoisin, että ihmiset alkaisivat miettiä, kuinka kukaan enää kohta jaksaa tässä yhteiskunnassa, kun muita ei kohdella kunnioittavasti. Nekin jotka ovat epäkunnioittavia muita kohtaan, kuitenkin toivovat hyvää kohtelua ja kunnioittavaa käytöstä muilta.
Nykyään puhutaan mikroaggressioista, kuten silmien pyörittelystä. Tulin ajatelleeksi, että kyse saattaa olla osittain ainakin siitä, että käytöstapoja ei enää pidetä niin arvossa ja näin se sitten näkyy, että kaikki käyttäytyy oman edun mukaan ja aika aggressiivisesti.
Mitä muut ajattelette?
Ap
Kommentit (20)
En jaksa uskoa enää mihinkään hyvään. Tänäänkin näin nuoren kauniin fiksun näköisen naisen käyttäytyvän Alepassa ala-arvoisesti. Jos olisin ollut rohkea ja vahva, niin olisin puuttunut asiaan.
Kyllä todella arvostan. Varsinkin kun nuoret ihmiset käyttäytyvät kohteliaasti ja sivistyneesti, ilahdun ihan hirveästi!
Kyllä, sekä hyviä käytöstapoja että etiketin tuntemista.
Totta kai arvostan hyviä käytöstapoja kuten kaikkien pitäisi. Valitettavan monella niitä ei tunnu kuitenkaan olevan, varsinkaan nuorilla.
Olen itse 40 ja minun ikäiseni eivät mielestäni pidä käytöstapoja minään tärkeänä asiana, pitävät jotenkin vanhanaikaisena ihmistä, joka puhuu käytöstavoista. Itse kuitenkin uskon, että käytöstavoilla, että ollaan kohteliaita ja ystävällisiä, ei esim näytetä kaikkea turhautumista niin suoraan jne, voitaisiin parantaa yhteishenkeä ja hyvinvointia monessa yhteisössä, esim työpaikoilla.
Ap
Ap, olen ollut tätä mieltä 9-vuotiaasta asti. Olen lähemmäs 40v. myös itse. Ei se ole niin että sitä saa mitä tilaa, olen ollut liiankin ystävällinen vaikka vain ihan kaupan kassalle ja katsotaan ns. nenän vartta pitkin tai tiuskitaan sitten takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 40 ja minun ikäiseni eivät mielestäni pidä käytöstapoja minään tärkeänä asiana, pitävät jotenkin vanhanaikaisena ihmistä, joka puhuu käytöstavoista. Itse kuitenkin uskon, että käytöstavoilla, että ollaan kohteliaita ja ystävällisiä, ei esim näytetä kaikkea turhautumista niin suoraan jne, voitaisiin parantaa yhteishenkeä ja hyvinvointia monessa yhteisössä, esim työpaikoilla.
Ap
Olen itse suurin piirtein saman ikäinen. Minun tuttavapiirini koostuu ihmisistä jotka ovat minua suurin piirtein 10 vuotta vanhempia tai nuorempia (en laske tähän sukulaisia mukaan). Me kyllä arvostamme hyviä käytöstapoja. Ei sellaisesta tosin ole mielestäni koskaan keskusteltu mutta tiedän kuitenkin, että asia on näin.
En sellaista päälleliimattua, ulkoa opeteltua, vaan aitoa toisten huomioimista. Juuri joku etiketin tunteminen on toisarvoista, vaikka olisi hyödyllistä tuntea, mutta mielestäni myös tervettä rikkoa vanhoja ja luutuneita käsityksiä. Vaikkapa että kesäjuhlissa naisilla kuuluu olla mekon kanssa sukkahousut.
Olen aina pitänyt hyviä käytöstapoja ihan yleissivistykseen liittyvänä asiana. Mennessäni 16-vuotiaana ensimmäisen kesätöihi kaupankassalle, oli ihan järkytys huomata kuinka huonosti ihmiset käyttäytyivät.
Kun mietin, en keksi yhtäkään tilannetta missä minulle olisi ollut haittaa hyvistä käytöstavoista. Hyötyä niistä on sen sijaan ollut useinkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt hyviä käytöstapoja ihan yleissivistykseen liittyvänä asiana. Mennessäni 16-vuotiaana ensimmäisen kesätöihi kaupankassalle, oli ihan järkytys huomata kuinka huonosti ihmiset käyttäytyivät.
Kun mietin, en keksi yhtäkään tilannetta missä minulle olisi ollut haittaa hyvistä käytöstavoista. Hyötyä niistä on sen sijaan ollut useinkin.
Niin ja olen 34-vuotias.
Kyllä arvostan ja itsekin pyrin siihen. Huomenta, kiitos, anteeksi… pieni hymy. Näillä pääsee jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sekä hyviä käytöstapoja että etiketin tuntemista.
Tämä!! Näitä opetin pojallenikin paljon. Rajat pitää olla myös.
Pidän varsin kummallisena, jos joku EI arvosta hyviä käytöstapoja. Hyvä käytöshän ei ole mitään yliampuvaa kohteliaisuutta, vaan ihan tavallista ihmisten hyvää kohtelua.
En arvosta. Arvostaminen vaatisi, että asiassa olisi jotain erityistä. Hyvät käytöstavat ovat minusta itsestään selvyys.
Vierailija kirjoitti:
En arvosta. Arvostaminen vaatisi, että asiassa olisi jotain erityistä. Hyvät käytöstavat ovat minusta itsestään selvyys.
Eli käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että sinä käyttäydyt ihmisiä kohtaan töykeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että sinä käyttäydyt ihmisiä kohtaan töykeästi.
Varsin erikoinen tulkita siitä, että minulle hyvät käytöstavat ovat asia, jota ei tarvitse erikseen korostaa, koska tulevat ns. selkäytimestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin erikoinen tulkita siitä, että minulle hyvät käytöstavat ovat asia, jota ei tarvitse erikseen korostaa, koska tulevat ns. selkäytimestä.
Ei ole mikään erikoinen tulkinta vaan sinusta saa heti mielikuvan, että olet todella ylimielinen ja ärsyttävä.
No, minulle riittäisi se, että ihmisiä ei tahallisesti loukata. Tämä on aika yleistä, on hauska pelleillä toisen ihmisen kustannuksella. Pahimmillaan tämä on sitä, ettei pidetä edes ihmisenä, törkeintä kun tehdään sellaisesta ihmisestä jota et edes tunne arvotonta pilkkaa.
Eivätpä opeta eräät lapsiaan tai kasvata lapsiaan, nauravat itse vieressä tai ovat itse vitsailemassa. Ilmeisesti näille millään ei ole väliä eikä arvoa. No, käytöstä se on sekin, että heittelee tyhjät limupullonsa asuinkerrostalonsa pihalle tai porrastasanteelle, näkee siinä jotain vitsikästä. Ja vanhempansa taitaa kannustaa moiseen. Vitsi on vitsi, mutta tökerö käytös ei ole vitsi. Ei, näillä ei ole mitään tapoja. Ei edes hautausmailla!
Vierailija kirjoitti:
Totta kai arvostan hyviä käytöstapoja kuten kaikkien pitäisi. Valitettavan monella niitä ei tunnu kuitenkaan olevan, varsinkaan nuorilla.
Ei kaikki nuoret ole törkyturpia, onneksi.
Olen vähän päälle 50v ja asiakaspalvelukokemukseni mukaan, jota on kertynyt melkein 30 vuotta, pahiten käyttäytyvät keski-iän ylittäneet naiset, sitten saman ikäiset miehet, kolmekymppiset itseriittoiset tyypit (minäminä-ihminen).
Nuoriso eli teinit ja reilu parikymppiset tulevat aika hännillä eli ovat paremmin käyttäytyviä kuin vanhempiensa ikäiset.
Toki jokaiseen ikäryhmään mahtuu kaikenlaista tallaajaa
Nykyajassa on tosi paljon myös vastuunvälttelyä ja manipulointia. Vääristellään ja vastuutetaan.