Kokemuksia psyykelääkkeiden käytöstä kriisitilanteessa?
Onko jollain täällä kokemusta psyykelääkkeiden käytöstä kriisitilanteessa ilman, että olisi mitään ns oikeaa masennusta?
Tilanne on vaan niin kuormittava, että oma pää ei enää jaksa ja en saa nukuttua. Jotta saan arjen pyörimään yksin kahden tuentarpeisen erityislapsen kanssa, lääkäri tarjosi nyt pillereitä avuksi. En siis koe olevani masentunut sinällään, mutta elämäntilanne on niin äärimmäisen kuormittava, että jotain on pakko tehdä että oma pää jaksaa. Kaikkea mahdollista ja mahdotonta tukea on haettu, mutta niin kauan kun katsotaan että järki juoksee vanhemman päässä, ei mitään ole tarjolla. Lääkkeet minulle oli eka konkreettinen apukeino. Ajattelin, että josko näiden voimilla jaksaisin sitten vielä taistella lisää... Onko lääkkeet auttaneet?
Kommentit (27)
sain ssri-lääkkeet kriisissä ja menin psykoosiin niistä.
Vierailija kirjoitti:
Oivoi.... No, ehkä siinä vaiheessa joku tulee auttamaan vihdoinkin.
Ap
Sen ainakin kannattaa muistaa että masennuslääkkeiden paras teho ilmenee vasta 2-3kk kuluttua ja suuremmalla annoksella kuin aloitusannos.
Eli jos nyt on kriisi, niin et välttämättä pariin kuukauteen vielä saa masennuslääkkeestä apua mutta sen jälkeen helpottaa.
Eri asia sitten bentsot mutta niitä ei syystä määrätä kovin helposti kun porukka jää koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oivoi.... No, ehkä siinä vaiheessa joku tulee auttamaan vihdoinkin.
Ap
Ei autettu silloinkaan. Odotan edelleen terapiaa ja tapahtuneesta yli vuosi.kohta kaksi oikeastaan.yksin on pärjättävä mutta älä lääkkeisiin koske.
Vierailija kirjoitti:
Sen ainakin kannattaa muistaa että masennuslääkkeiden paras teho ilmenee vasta 2-3kk kuluttua ja suuremmalla annoksella kuin aloitusannos.
Eli jos nyt on kriisi, niin et välttämättä pariin kuukauteen vielä saa masennuslääkkeestä apua mutta sen jälkeen helpottaa.
Eri asia sitten bentsot mutta niitä ei syystä määrätä kovin helposti kun porukka jää koukkuun.
Ketiapiini ei ole masennuslääke.
Itsellä myös tutkimuksissa oleva ADHD ja minulle määrättiin vähän epätyypillinen masennuslääke ADHD lääkkeen puuttuessa vielä. Siksi ajattelin kokeilla, mikäli tämä auttaisi sitten jaksamaan lasten kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain sitä pienen annoksen taittamaan itkuisuutta/ahdistusta ja avustamaan nukahtamista. Ainakin tunteita tuntui pieni annos tasaavan.
En ole ikinä syönyt mitään lääkkeitä niin hieman jännittää. Ap
Itselleni lääkkeet eivät auttaneet. Ainoastaan kuormituksen purkaminen auttoi, eli jotkut asiat oli vain jätettävä tekemättä tai siirrettävä harmaaseen tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös tutkimuksissa oleva ADHD ja minulle määrättiin vähän epätyypillinen masennuslääke ADHD lääkkeen puuttuessa vielä. Siksi ajattelin kokeilla, mikäli tämä auttaisi sitten jaksamaan lasten kanssa. Ap
Voxra?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitettiinkö jossain kohtaa niin?
Vierailija kirjoitti:
Itselleni lääkkeet eivät auttaneet. Ainoastaan kuormituksen purkaminen auttoi, eli jotkut asiat oli vain jätettävä tekemättä tai siirrettävä harmaaseen tulevaisuuteen.
Tämä se varmaan olisi, mutta kukaan ei nyt auta lasten kanssa ja olen joutunut asettumaan lasten isää vastaan nyt hankasti, että lapset saavat apua... Minulla ei yksinkertaisesti ole mitään, mistä purkaa kuormitusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voxra?
Joo! Pieni varovainen toive, että jotain apua olisi.. ap
Voimia sinulle, ap!
Jos olet jo hakenut apua lääkäriltä, miksi ihmeessä täältä kyselet neuvoa lääkkeiden suhteen?
Sinuna kokeilisin, tuskin siitä haittaakaan on.
Mutta jaksamista!
Kyllä ne mulla ainakin on auttaneet, olen saanut nukuttua paremmin ja pää on jotenkin ollut turtuneempi tuskaan. Masennuslääkkeissä tosiaan vaan on se harmi, ettei ne auta akuuttiin tuskaisuuteen vaan vasta pidemmän käytön jälkeen. Bentsot auttaisi heti, mutta niitä on nykyään tosi vaikea saada, muistan että nuorena niitä sai tosi helposti vaikken edes halunnut. Se on muutenkin vähän outoa noiden bentsojen kanssa, kun jotkut saa niitä ihan tolkuttomat määrät 100kpl paketteja ja joillekin ei anneta edes yhtä 30kpl pakkausta millään. En tiedä mikä logiikka noissa on, onko se täysin lääkärikohtaista, vai mikä siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Ja siis itselläni oli totaaliuupumus mikä itselleni tapahtui. En ole koskaan ollut kovinkaan tunteikas henkilö, saatikka herkkä itkemään.. Mutta ensimmäistä kertaa elämässäni itkin ihan kaikille ja kaikkialla. En edes uskaltanut mennä viikkoon kauppaan, kun kerran purskahdin sielläkin itkemään ja hävetti ihan hemmetisti kyyneleet silmissä juosta kotiin kaupasta. En tiedä vieläkään oikein miten se uupumus saa itkemään niin paljon ja niin uupunut olin henkisesti.
Nyt tilanne paljon parempi, vaikka en vieläkään täysin ole uupumuksesta parantunut, mutta kun alkoi purkamaan sitä työmäärää ja stressiä, niin alkoi helpottamaan. Nyt tässä teen pikkuhiljaa asioita, mitkä on jäänyt tekemättä
Vierailija kirjoitti:
Voimia sinulle, ap!
Jos olet jo hakenut apua lääkäriltä, miksi ihmeessä täältä kyselet neuvoa lääkkeiden suhteen?
Sinuna kokeilisin, tuskin siitä haittaakaan on.
Mutta jaksamista!
Kiitos! Kyselen kokemuksia, sillä en ole ikinä syönyt mitään lääkkeitä enkä oikein tiedä mitä odottaa. Hieman jännittää, aika helposti laitettiin reseptit kouraan. Ap
Ei ainakaan kunnallinen terv.huolto.
Terv. Kokemusta on, pahemmaksi menee
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan kunnallinen terv.huolto.
Terv. Kokemusta on, pahemmaksi menee
Olen itse ensimmäistä kertaa yksityisen piirissä työn kautta, kuntapuolella ei saa apua kukaan ja se on kauhea tilanne... Ap
Itkeminen loppui ainakin ekaan ketiapiinipilleriin... Mutta eihän tässä mitään järkeä ole!
Taustalla siis vaikea avioero, eksä joka pelaa lapsilla, huoltajuuskiista, lasten psyykkinen oireilu, ero hyvästä parisuhteesta kaiken em. vuoksi. Tämä suhde olikin mulle ainoa ns. voimavara ja nyt sitten pitää jaksaa jotenkin kemiallisin keinoin kait. Ap