Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten järjestätte kirjahyllyn?

Vierailija
19.04.2022 |

Onko aakkosissa, aiheittain tai kirjan värin mukaan vai ihan muuta? Omat hyllyt on jonkinlaisen aiheen mukaan, mutta osin sekaisin kun keskityn lukemiseen.

Torkku

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheittain ja aiheen sisällä aakkosissa. Eli kuten kirjastossakin on.

Vierailija
22/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokirjat ovat aiheen mukaan eli tavallaan kirjastoluokittain ja kaunot aakkosissa.

Näin minullakin, eihän sitä tarvittavaa kirjaa muuten löydä.

Minulla on sellaisia kirjoja, joiden selässä lukee niiden nimi.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheen mukaan.

Saman tekijän kirjat tietystä aiheesta ovat peräkkäin. Vasemmalla puolellani on pikku hylly, jossa on tietosanakirjasarja, uskontokritiikkiä, 4-osainen Raamattu selitysteksteineen, tähtitiede- ja kosmologiahylly.

Oikealla puolellani on hyllyssä tieteenhistoriaa, ilmailua, ilmasotahistoriaa, historiaa sekä pseudotiedettä ja huuhaata kritisoivaa kirjallisuutta.

Telkun vieressä vitriinissä on keräilemiäni lapsuudesta rakkaita kirjoja.

Ns. Man cavessa on radiotekniikkaa käsittelevää kirjallisuutta sekä kuriosireetiksi kerättyä huuhaata(ufoja, uskonnollisia höyrypääkirjoja).

Pitäisi hankkia suurehko lasitettu kirjakaappi.

Kaappien kätköissä on kaikenlaista kertomakirjallisuutta.

Vierailija
24/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin itse haluan.

Vierailija
25/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokirjat ovat aiheen mukaan eli tavallaan kirjastoluokittain ja kaunot aakkosissa.

Ja käyt ne kaikki läpi kun haluat löytää tietyn kirjan? Taidetaan puhua aika eri mittaluokan kirjastoista.

Vierailija
26/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot painavat kirjat alas, muut jokseenkin hankintajärjestyksessä, eli aika sekaisin. Tietokirjat pidän erillään kaunokirjallisuudesta.

Vierailija
27/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestän? Jos nuo kirjat edes jotenkin noissa hyllyissä on... Kirjasarjan kirjat yrittänyt laittaa yhteen kohtaan, muuten ihan miten sattuu. Hyllyjäkin on kolmessa huoneessa, eikä kaikki kirjat ole kylläkään hyllyissä. Juu en löydä kuin ehkä uusimmat hankinnat, jotka seilaa pitkin asuntoa, riippuen mihin haluan asettua lukemaan.

Kirjaston lainoista yritän pitää parempaa järjestystä.

Vierailija
28/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja käyt ne kaikki läpi kun haluat löytää tietyn kirjan? Taidetaan puhua aika eri mittaluokan kirjastoista.

Hyvin harvalla ihmisellä olen nähnyt valtavia kirjastoja. Tässä keskustelussa useimmilla vaikuttaa olevan kotikirjasto, johon eksyy. Uskokoon ken tahtoo.

Vierailija
29/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan kirjasta. Kirjasarjat vierekkäin isoon hyllyyn. Yksittäiset kirjat värien mukaan pienemmissä hyllyissä. Sitten on yksi hylly, joka on varattu tänä vuonna luetuille kirjoille. Se täyttyy sitten vuoden kuluessa.

Kirjat ovat kahdessa rivissä, matkakirjat ja sarjakuvat menevät takariviin koska niitä luen harvemmin.

Joskus ahdistaa, kun erästäkin kirjasarjaa minulla on monessa eri koossa, pokkareita ja kovakantisina.

Vierailija
30/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harvalla ihmisellä olen nähnyt valtavia kirjastoja. Tässä keskustelussa useimmilla vaikuttaa olevan kotikirjasto, johon eksyy. Uskokoon ken tahtoo.

No, tähän ketjuun vastaavat ne, jotka kirjoja omistavat.

Monellakaan eivät kirjat välttämättä ole näkyvillä.

Naapurin rouvan olohuoneessa ja tupakeittiössä ei ole kirjahyllyä, mutta työhuoneessaan hänellä on koko seinän peittävä kirjahylly.

Vierailija
31/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihepiirien mukaan omiin lokeroihin ja lokeroissa pituusjärjestyksessä.

Vierailija
32/47 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat ovat meillä käyttötavaraa, joten järjestys muuttuu jatkuvasti. Jos joku otetaan hyllystä luettavaksi tai lainattavaksi, laitetaan tyhjään kohtaan toinen tilalle. Välillä saa kyllä käydä läpi aika monta hyllymetriä, ennen kuin löytää etsimänsä.

Vierailija
33/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värin mukaan. Kaunis katsella. Mitään ei kyllä löydä...

Vierailija
34/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat (100v) omassa hyllyssä. Muut koon mukaan.

Vierailija
35/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden huoneen hyllyissä on keittokirjat ja puolison harrastuksiin liittyvät kirjat. Toisessa on kaunokirjallisuus, tällä erää sekaisin ja mullin mallin, kun kirjoja on vähennetty radikaalisti. Kolmannessa on tietokirjat, matkakirjat, erilaiset kuvateokset ja muut ei-kaunokirjalliset. Sekin on hieman sekaisin nyt, hyllyssä on jopa hieman tilaa. Aiemmin oli kirjoja kahdessa rivissä ja sen vuoksi oli mahdotonta löytää mitään. Tässä hyllyssä on aihepiireittäin aika hyvin kirjat, samoin siinä on karttamappeja ja albumeita. Kaunokirjallisuushylly pitäisi kyllä järjestää, on huonossa jamassa, kun mitään järjestystä ei ole. 

Vierailija
36/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sinä oikeasti tunnusta olevasi noin typerä? Ei minun tarvitse aloittaa vasemmasta yläreunasta ja siitä tavata kirja kerrallaan löytääkseni haluamani. Et kai sinäkään niin tee mennessäsi kirjakauppaan tai kirjastoon, jossa olet asioinut useammin kuin kerran. Vähänkin älykkäämpi yksilö (joihin sinä et ilmeisesti kuulu, vaikka sinulla onkin 200 metriä kirjoja), osaa suunnistaa oikean hyllyn kohdalle varsin nopeasti, oli ne sitten teemojen, aakkosten tai kirjaston järjestelmien mukaan järjestetty. 

Minulle myös kirjani ovat niin rakkaita, että tunnen ne ulkonäöltä. Näin ollen tiedän jo ennalta, minkä kokoista ja väristä kirjaa olen etsimässä. Löydän hakemani nopeasti. 

Jos kuvitellaan, että kirjat olisivat aakkosjärjestyksessä tekijän mukaan, niin eiköhän kuka tahansa käsitä, että esim. C-kirjain on alkupuolella ja V lopussa. Ei ole mitään syytä aloittaa A:sta ja siitä edetä kirja kirjalta. Vaikka sinulla olisi hyllyissäsi kirjastoluokituksen mukaiset tarrat, niin ehkäpä osaat suunnistaa oikean numerosarjan kohdalle aloittamatta pienimmästä. 

Tai ehkä et. 

Mutta ilmeisesti sinulla on paljon kirjoja, joita et edes lue saati vilkuile niitä, etkä tunne niitä millään tavalla. Olet ostanut ne, jotta voit leuhkia kansalliskirjaston kokoisella kokoelmalla. Normaali ihminen ei tee niin. Oikeasti sinulla tuskin on kahta tai kolmea huonetta enemmän kirjahyllyjä, ja sellaisesta kokoelmasta oikeasti kirjoistaan pitävä ihminen löytää etsimänsä ihan vain vilkaisemalla huoneen toisesta nurkasta. 

Vierailija
37/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunokirjat kirjailijoittain mutta eivät aakkosissa, muut kirjat aiheittain.

Tämä. Tosin on mulla tietokirjallisuudessakin kirjoittajien mukaan pitkälti, koska välillä on vaikea päättää, kuuluuko jonkun teoreetikon kirja nyt esim filosofiaan vai yhteiskuntatieteisiin.

Vierailija
38/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne harvat kirjat, joita omistan, ovat kronologisessa järjestyksessä. 

Niitä täydentävä oheismateriaali on järjestetty koon mukaan. 

Vierailija
39/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kielen mukaan.

Suomenkielisillä on omat hyllynsä ja englanninkielisillä omansa. Samoin ruotsin ja norjankielisillä.

Historia ja dokumentit on omana osionaan nekin kielien mukaan.

Muuten ei ole mitään erityistä järjestystä.

Ja minulla on kirjoja paljon! Olen kirjojen suurkuluttaja. 

Vierailija
40/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sinä oikeasti tunnusta olevasi noin typerä? Ei minun tarvitse aloittaa vasemmasta yläreunasta ja siitä tavata kirja kerrallaan löytääkseni haluamani. Et kai sinäkään niin tee mennessäsi kirjakauppaan tai kirjastoon, jossa olet asioinut useammin kuin kerran. Vähänkin älykkäämpi yksilö (joihin sinä et ilmeisesti kuulu, vaikka sinulla onkin 200 metriä kirjoja), osaa suunnistaa oikean hyllyn kohdalle varsin nopeasti, oli ne sitten teemojen, aakkosten tai kirjaston järjestelmien mukaan järjestetty. 

Minulle myös kirjani ovat niin rakkaita, että tunnen ne ulkonäöltä. Näin ollen tiedän jo ennalta, minkä kokoista ja väristä kirjaa olen etsimässä. Löydän hakemani nopeasti. 

Jos kuvitellaan, että kirjat olisivat aakkosjärjestyksessä tekijän mukaan, niin eiköhän kuka tahansa käsitä, että esim. C-kirjain on alkupuolella ja V lopussa. Ei ole mitään syytä aloittaa A:sta ja siitä edetä kirja kirjalta. Vaikka sinulla olisi hyllyissäsi kirjastoluokituksen mukaiset tarrat, niin ehkäpä osaat suunnistaa oikean numerosarjan kohdalle aloittamatta pienimmästä. 

Tai ehkä et. 

Mutta ilmeisesti sinulla on paljon kirjoja, joita et edes lue saati vilkuile niitä, etkä tunne niitä millään tavalla. Olet ostanut ne, jotta voit leuhkia kansalliskirjaston kokoisella kokoelmalla. Normaali ihminen ei tee niin. Oikeasti sinulla tuskin on kahta tai kolmea huonetta enemmän kirjahyllyjä, ja sellaisesta kokoelmasta oikeasti kirjoistaan pitävä ihminen löytää etsimänsä ihan vain vilkaisemalla huoneen toisesta nurkasta. 

Miksi ihmeessä olet noin kärkäs?