Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten järjestätte kirjahyllyn?

Vierailija
19.04.2022 |

Onko aakkosissa, aiheittain tai kirjan värin mukaan vai ihan muuta? Omat hyllyt on jonkinlaisen aiheen mukaan, mutta osin sekaisin kun keskityn lukemiseen.

Torkku

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelen välillä järjestystä, mutta nyt on vakioitunut kaunokirjallisuudessa jako suomalaiseen ja ulkomaiseen kaunoon, ulkomaisesta on vielä oma osio itä-aasialaiselle kirjallisuudelle, sillä sitä on paljon. Lisäksi on runot erikseen sekä jonkinlainen spefi-hylly ja klassikkohylly, joskin jälkimmäiseen on tilan puutteessa mennyt vähän muutakin... Ennen oli vähän luovempia järjestyksiä, mutta sittemmin olen huomannut, että kirjailijan nimen perusteella aakkostus on helpoin tapa löytää etsimänsä, varsinkin jos kirjoja on paljon. Mihinkään kirjojen värin tai koon perusteella jakoon en lähde, olisi aika sekava järjestys. Tietokirjallisuus/"non-fiction" on aihepiirin ja kirjailijan mukaan järjestetty.

Vierailija
42/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokirjat ovat aiheen mukaan eli tavallaan kirjastoluokittain ja kaunot aakkosissa.

Näin minullakin, eihän sitä tarvittavaa kirjaa muuten löydä.

Minulla on sellaisia kirjoja, joiden selässä lukee niiden nimi.  

Ja käyt ne kaikki läpi kun haluat löytää tietyn kirjan? Taidetaan puhua aika eri mittaluokan kirjastoista.

Hyvin harvalla ihmisellä olen nähnyt valtavia kirjastoja. Tässä keskustelussa useimmilla vaikuttaa olevan kotikirjasto, johon eksyy. Uskokoon ken tahtoo.

En tiedä mikä lasketaan valtavaksi kirjastoksi, mutta kyllä mun monilla kavereilla on 1-2 isoa kirjahyllyä, se on mun mielestä sellainen määrä, jossa aakkostuksesta/järkevästä järjestyksestä on jo hyötyä. Itselläni on pari pariin metriin kohoavaa metrin levyistä hyllykköä ja olisi niissäkin etsimistä, jos olisi esim. värin tai koon mukaan järjestetty. Eihän saman tekijänkään kirjat välttämättä mene sävy sävyyn tai ole saman kokoisia, joten kokisin itse aika sekavaksi koittaa etsiä kirjoja ilman mitään kunnon järjestystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeasti ottaen aiheen mukaan.

Vierailija
44/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasarjoittain, aiheittain ja koon mukaan.

Vierailija
45/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjallisuus aakkosissa, tietokirjallisuus aakkosissa kunkin luokan sisällä. Käytän YKL:ää. Työskentelen kirjastossa, niin tulee selkärangasta.

Vierailija
46/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokirjat ovat aiheen mukaan eli tavallaan kirjastoluokittain ja kaunot aakkosissa.

Näin minullakin, eihän sitä tarvittavaa kirjaa muuten löydä.

Minulla on sellaisia kirjoja, joiden selässä lukee niiden nimi.  

Ja käyt ne kaikki läpi kun haluat löytää tietyn kirjan? Taidetaan puhua aika eri mittaluokan kirjastoista.

Et kai sinä oikeasti tunnusta olevasi noin typerä? Ei minun tarvitse aloittaa vasemmasta yläreunasta ja siitä tavata kirja kerrallaan löytääkseni haluamani. Et kai sinäkään niin tee mennessäsi kirjakauppaan tai kirjastoon, jossa olet asioinut useammin kuin kerran. Vähänkin älykkäämpi yksilö (joihin sinä et ilmeisesti kuulu, vaikka sinulla onkin 200 metriä kirjoja), osaa suunnistaa oikean hyllyn kohdalle varsin nopeasti, oli ne sitten teemojen, aakkosten tai kirjaston järjestelmien mukaan järjestetty. 

Minulle myös kirjani ovat niin rakkaita, että tunnen ne ulkonäöltä. Näin ollen tiedän jo ennalta, minkä kokoista ja väristä kirjaa olen etsimässä. Löydän hakemani nopeasti. 

Jos kuvitellaan, että kirjat olisivat aakkosjärjestyksessä tekijän mukaan, niin eiköhän kuka tahansa käsitä, että esim. C-kirjain on alkupuolella ja V lopussa. Ei ole mitään syytä aloittaa A:sta ja siitä edetä kirja kirjalta. Vaikka sinulla olisi hyllyissäsi kirjastoluokituksen mukaiset tarrat, niin ehkäpä osaat suunnistaa oikean numerosarjan kohdalle aloittamatta pienimmästä. 

Tai ehkä et. 

Mutta ilmeisesti sinulla on paljon kirjoja, joita et edes lue saati vilkuile niitä, etkä tunne niitä millään tavalla. Olet ostanut ne, jotta voit leuhkia kansalliskirjaston kokoisella kokoelmalla. Normaali ihminen ei tee niin. Oikeasti sinulla tuskin on kahta tai kolmea huonetta enemmän kirjahyllyjä, ja sellaisesta kokoelmasta oikeasti kirjoistaan pitävä ihminen löytää etsimänsä ihan vain vilkaisemalla huoneen toisesta nurkasta. 

Kukakohan se nyt tässä koettaakaan leuhkia ja asettaa itseään jalustalle... Ihmeellistä vänkäämistä taas, mutta ei kai tältä palstalta pitäisi muuta odottaakaan.

Vierailija
47/47 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja on vain yksi muutaman hyllymetrin verran ja muutama sata kappaletta lukulaitteella. Kirjat on hyllyyn järjestetty aihepiirin ja koon mukaan. Jos kirjoja olisi enemmän, muunlainen järjestys olisi luultavasti käytännöllisempi, mutta näin pienestä kirjamäärästä löytää haluamansa näinkin.