En pysty nukkumaan!
Olen valvonut useamman vuoden jo. Nukkumiseni on vain tunnin tai kaksi jaksoja kerrallaan, jonka jälkeen herään pirteänä. Saatan keittää keskellä yötä kahvia, ja nukahdan hetkeksi uudelleen. Unilääkkeitä en halua käyttää, koska normaaliannokset eivät vaikuta minuun millään tavalla, ja niistä tulee tokkurainen olo seuraavaksi aamuksi. Elämä on kauheaa kun ei pysty nukkumaan niinkuin normaalit ihmiset!!
Kommentit (25)
Suomen aikuisväestöstä noin 40 prosenttia kärsii unettomuudesta.
Keittäisit yöllä vaikka kamomillateetä, jos jotain kuumaa haluat juoda. Kahvinjuonti ei nyt ainakaan asiaa auta mitenkään.
Joskus olen kaljoitellut kun ei saa nukuttua. Ei sillä unta saa mutta ei ota niin hermoille valvoa humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen kaljoitellut kun ei saa nukuttua. Ei sillä unta saa mutta ei ota niin hermoille valvoa humalassa.
Alkoholi aiheuttaa unettomuutta.
Jos asut pääkaupunkiseudussa, niin Kampissa Aavan lääkäriasemalla pitää kokenut unilääkäri Henri Tuomilehto vastaanottoa. En ole varma, onnistuuko etävastaanotto.
Mitä asioita teet päivittäin unen tukemiseksi? Tuo kahvinjuonti yöllä ei ainakaan kuulosta kovin järki-idealta. Sen vaikutus kestää tosi monta tuntia. Jotkut unettomat ei voi juoda ollenkaan kahvia tai voivat juoda kahvia vain aamulla/aamupäivällä ilman että se sotkee unta. Sama koskee muitakin kofeiinia sisältäviä tuotteita.
Itse unettomuudesta ennen kärsineenä ja satunnaisesti nykyäänkin kärsivänä joudun tekemään tosi paljon asioita unen tukemisen eteen. Muuten uni häiriintyy helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi aiheuttaa unettomuutta.
Alkoholi tuhoaa palauttavaa syvää unta ja jatkuva käyttö puhkaisee unettomuutta.
Tuttu oli kerran ollut jossain palautumista mittaavassa analyysissä ja tirpaissut kännit yhtenä iltana Eipä juuri ollut sinä yönä palautumista havaittavissa.
Jotkut (bentso) unilääkkeet vaikuttaa samoihin gabareseptoreihin kuin alkoholi. Jos niihin tulee koukku voi olla hankala saada luonnollinen uni takaisin. Samaten tiedän alkoholisoituneita ihmisiä joiden pitää ottaa vähän alkoholia ihan vain saadakseen unen päästä kiinni. Muuten ei nukuta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä asioita teet päivittäin unen tukemiseksi? Tuo kahvinjuonti yöllä ei ainakaan kuulosta kovin järki-idealta. Sen vaikutus kestää tosi monta tuntia. Jotkut unettomat ei voi juoda ollenkaan kahvia tai voivat juoda kahvia vain aamulla/aamupäivällä ilman että se sotkee unta. Sama koskee muitakin kofeiinia sisältäviä tuotteita.
Itse unettomuudesta ennen kärsineenä ja satunnaisesti nykyäänkin kärsivänä joudun tekemään tosi paljon asioita unen tukemisen eteen. Muuten uni häiriintyy helposti.
Kofeiinin puoliintumisaika on viisi-kuusi tuntia. Eli noin monta tuntia myöhemmin puolet nautitusta kofeiinista vaikuttaa vielä elimistössä.
Sama täällä. En saa nukuttua millään ja usein otan kaljaa vain sen takia. Vaikka tiedän että se ehkä pahentaa asiaa. Muuten valvon koko yön ja seuraavana päivänä ihan sekaisin. Unilääkkeitä on, ja rauhoittavia muttei varsinkaan ne auta juurikaan. Melatoniini on kuin pastilli. Todella rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiinin puoliintumisaika on viisi-kuusi tuntia. Eli noin monta tuntia myöhemmin puolet nautitusta kofeiinista vaikuttaa vielä elimistössä.
Juon kahvia vain maun vuoksi. Elimistöstäni puuttuu kofeiinireseptori jotka takia olen kofeiinille immuuni.
-ap
Syö kaurapuuroa yöllä koko kattilallinen.
Vierailija kirjoitti:
Keittäisit yöllä vaikka kamomillateetä, jos jotain kuumaa haluat juoda. Kahvinjuonti ei nyt ainakaan asiaa auta mitenkään.
Kahvi/kofeiini ei piristä kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Syö kaurapuuroa yöllä koko kattilallinen.
Ja sitten onkin mukava kärsiä ummetuksesta ja muista suolisto-oireista.
Vierailija kirjoitti:
Nussittuna nukkuisit paremmin.
Ei välttis toimi enää tietyn iän jälkeen...
Ikä tekee tehtävänsä ja kun sukurauhaset rupsahtaa lopullisesti ei tuosta neuvosta ole enää hyötyä...
Keskivertoisesti ehkä 43vuoden iässä ei toimi enää monellakaan tuo kuin ehkä kerran kaksi vuodessa ja pian ei ehkä ollenkaan.. Niiih....
Palstakaan ei ole kuin puolisen tuntia enää auki. Mitähän sitä yöllä puuhailisi?
-ap
Vaimokin lähti jo vuosia sitten kun ei kestänyt unettomuuttani.
Yöt ovat pitkiä kun ei mitään tekemistä.