Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joissakin työpaikkailmoituksissa mainitaan etuna perehdytys työhön

Vierailija
19.04.2022 |

Aikamoista.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta minulle.  Itselleni sanottiin jo 10 vuotta sitten töissä että on jokaisen työntekijän velvollisuus itse huolehtia osaamisestaan.  Eli neuvoja voi kysyä ihan mistä huvittaa - ja jos niitä sattuu jostakin saamaan.  Kaikki eivät esimerkiksi halua opastaa muita, ja jos vielä työnantajan suulla luvataan ettei välttämättä edes tarvitse, moni kokeneempi ja työssään epävermempi huomaa hyvin pian olevansa ns. pisissä.

Itselläni rahoitusalalalla toimineena samantapainen kokomus.  Ongelma tuli siitä, ettei samoja työtehtäviä tullut kovin usein niin, jotta niihin olisi muodostunut rutiini.  Jos jokin tietyn työtehtävän suorittaminen tuli eteen vain neljän kuukauden välein, niin olihan selvää, että sen haltuun ottoon meni aikaa.  Jotkut kollegoista olivat näppäriä ja oppivat kaiken kerrasta, itselläni tumpelommalla oli vaikeampaa.  Mutta eihän Suomessa enää mitään rutiinitehtäviä missään olekaan, ne hoidetaan automaatiolla tai sitten ne on siirretty ulkomailla tehtäviksi.

Vierailija
22/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatetaan myös maksaa palkkaa. Huonoa palkkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että oikein perehdytys työhön vautsi vau. 

Ja ehkä jopa palkallisena! Ja ihan työnantajan piikkiin!

Sehän on jo melkoinen etu, kun tapana on perehdyttää  porukka rekrykoulutuksena veronmaksajien piikkiin, tai sitten työhöntutustumisina ja harjotteluina tai koeajalla alemmalla palkalla.

Ennen muinoin perehyttäminen oli itsestäänselvyys, koska on aika vähän niin yksinkertaisia hommia joihin voi hypätä suoraan ulkoa pukille. Pelkästään laitteet ja ohjelmistot eroavat jo firmakohtaisesti, vaikka vaihtaisi firmaa samasta tehtävästä.

Vierailija
24/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas niin lukutaidotonta porukkaa että hirvittää. Jos ilmoituksessa lukee että tarjotaan perehdytys, sen ajatuksena lienee lähinnä se että ei etsitä välttämättä valmista osaajaa vaan että valitulle tullaan opettamaan tarvittavat työtehtävät. Ei sitä minään etuna yritetä myydä.

Vierailija
25/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä työpaikka-ilmoitukset on jo silkkaa komediaa.

Eduiksi nykyisin myös luetaan hyvät työkaverit, auton käyttö (työssä jossa liikutaan koko ajan paikasta toiseen), nykyaikaiset työvälineet, työvaatteet, työtilat..

Vierailija
26/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas niin lukutaidotonta porukkaa että hirvittää. Jos ilmoituksessa lukee että tarjotaan perehdytys, sen ajatuksena lienee lähinnä se että ei etsitä välttämättä valmista osaajaa vaan että valitulle tullaan opettamaan tarvittavat työtehtävät. Ei sitä minään etuna yritetä myydä.

Hyvä, jos niin toimitaan.  Nykyisin työntekijältä yleensä edellytetään oma-aloitteisuutta työtehtävien opettelussa, eikä kaikista siihen ole.  Kysymys kuuluukin: mistä yksinkertainen työtehtävä henkilölle, joka ei ole näppärä oppimaan uutta?

Vierailija
27/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa Ladan runsaalta varustelistalta, johon on listattu jo itsestäänselvyyksiä kuten:

Kannellinen hansikaslokero

Kääntyvät häikäisysuojat

Vierailija
28/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perehdytys on lakisääteistä, eikä mikään etu.

No, olen ollut eräässä paikassa muutaman kuukauden, missä minua ei perehdytetty lainkaan. Yritin siinä sitten jotain työkavereilta kysellä ja tunkea mukaan palavereihin sekä asiakaskäynneille, mutta aivan pihalla olin eikä pomo auttanut yhtään. Loppui sitten lyhyeen tämä työpaikka. Aivan järkky paikka. 

Vierailija
29/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi perehdyttää työntekijöitä?  Jos joku ei opi, potku vain persuksiin, uusia työntekijöitä löytyy aina!  Työnantajan markkinathan meillä on jyllänny jo vuosikymmenet.

Vierailija
30/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä paikassa mainittiin ihan erikseen isona etuna vapaa-ajan tapaturmavakuutus.

Ööh, okei, mutta n. 5-8e kuussa maksava, ja ylipäätään vakuutus, ei ole mikään etu.

Vierailija
31/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi perehdyttää työntekijöitä?  Jos joku ei opi, potku vain persuksiin, uusia työntekijöitä löytyy aina!  Työnantajan markkinathan meillä on jyllänny jo vuosikymmenet.

Ja nyt työnantajat vinkuvat kuin pikkulapset, kun osaajia tietyille aloille ei vain löydy.

Osaa ne työtekijätkin jaloillaan äänestää. Ei hätää.

Kaikkien pitäisi tehdä töitä vain laskutuspohjaisesti. Ei työntekijä - työnantaja-valta-asetelmaa!

Itse määräisivät palkkansa, työnantajalle olisi myös paljon helpompaa ja nopeampaa ottaa ihmisiä tekemään töitä.

Vierailija
32/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä paikassa mainittiin ihan erikseen isona etuna vapaa-ajan tapaturmavakuutus.

Ööh, okei, mutta n. 5-8e kuussa maksava, ja ylipäätään vakuutus, ei ole mikään etu.

Mäkin olen huomannut saman, meinasin sanoa kans... Ja ei ollut siis pelkkä ilmoitus, vaan hehkutettiin ihan haastattelussa. Oon varmaan tosi ankea ihminen, mutta mä vaan mietin, että mitä hittoa minä siitä hyödyn, olen aikuinen ihminen ja joutunut jo muutenkin hankkimaan kaiken maailman omat vakuutukseni. Valinnut ja määritellyt itse, mitkä sopii. En ole extremeä harrastava just kotoa muuttanut teini, jolle kaikki ilmainen on siistiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän