KUNTOUTUKSEEN?? Skolioosi taustalla
Hei.
Oon hieman yli 40 v ja ikäistäni paremmassa kunnossa, kiitos aktiivisen elämäntavan. Olen siis aina harrastanut liikuntaa. Selkäni on hoidettu teininä 11-14v korsettihoidolla, ei tarvinnut tämän vuoksi sitten leikata kun kolmevuotinen korsettihoito tehosi.
Olen ollut 20 v työelämässä ja välillä etenkin yläselkäni kipeytyy lapojen välistä, jossa mutkakin on. Sieltä kipu tulee niskaan ja lopulta migreeni. Selkääi ei ole kuvattu sitten teinivuosien. Työfysioterapeutilla olen kerran käynyt. Sairaslomaa en selästäni ole kuitenkaan tarvinnut kuin kerran kaikkien vuosien aikana vaikka se kipuileekin, migreenistä joitakin päiviä on kertynyt (ei kuitenkaan edes vuoden sisällä) vaikka päätä särkeekin usein. Liikun, pidän selästä huolta. Kipugeeliä tarvittaessa tai särkylääkettä.
Kysyin joskus työterveyshoitajalta pääsisinkö kuntoutukseen. Kertoi mun olevan liian nuori(?!). Olin silloin n. 38.. No, nyt olen 42. Milloin on sopiva aika edes hakea kuntoutusta? Pitääkö olla puolirampa, että sinne pääsee? Tuntuu hölmölle kun eikö kuntoutus ole työkykyä ylläpitävää?
Vinkkejä miten voisin asiaa pyytää?
Kommentit (7)
Ihan itse voi hakeutua fysioterapiaan. Meillä on mahdollista päästä myös terveyskeskuksen fysioterapiaan, mikä on edullista, tai sitten voi pyytää lääkäriltä lähetteen ja mennä yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse voi hakeutua fysioterapiaan. Meillä on mahdollista päästä myös terveyskeskuksen fysioterapiaan, mikä on edullista, tai sitten voi pyytää lääkäriltä lähetteen ja mennä yksityiselle.
Tämän tiedän, mutta haluaisin kelan kuntoutukseen tms.. Sellaiseen, josta saa palkan ja jossa ollaan esim. kokonainen viikko ma-pe.
ap
Käsittääkseni kelan kuntoutuskursseille tarvitsee lääkäriltä suosituksen sinne. Eikä kurssin ajalta välttämättä makseta palkkaa, vaan siltä saa kuntoutusrahaa.
Kuulostaa, ettet edes ole lääkärin hoidossa selkäsi takia.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni kelan kuntoutuskursseille tarvitsee lääkäriltä suosituksen sinne. Eikä kurssin ajalta välttämättä makseta palkkaa, vaan siltä saa kuntoutusrahaa.
Kuulostaa, ettet edes ole lääkärin hoidossa selkäsi takia.
En olekaan. Selkä on nuorena hoidettu, mutta ei ne mutkat sieltä katoa, ne ovat ikuisia. Kipuja voi tulla ja uusia vaivoja toki.
Ootteko olleet kuntoutuksessa ja millä "kriteereillä" pääsee?