Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet naisista jotka ei osaa neuloa?

Vierailija
18.04.2022 |

Meidän suvussa kaikki naiset osaa neuloa ja tehdä muitakin naisten töitä. En tunne ainuttakaan sellaista naista, joka ei osaa neuloa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko kutomista? Minä en osaa. Halun opetella tuhosi jo ala-asteella opettaja joka pisti purkamaan patalappuni useita kertoja. Siirryin teknisiin töihin kolmannella.

Miten monet kässän opet onkin niin kamalia, erityisesti silloin kun itse kävin koulua. Nykyään mukavampia lasten puheista päätellen.

Vierailija
22/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa neuloa, en kutoa enkä edes osaa ompelukonetta käyttää. Ei kiinnosta edes opetella. Hyvin olen pärjännyt ilmankin. On ihan toiset mielenkiinnon kohteet. Remontti hommat sujuu ja ne kiinnostavat ja niissä haluankin kehittyä. Mulle riittää ne mummoilta saatavat villasukat.

Mä osaan tehdä noita kaikkia, mutta neulomisesta tykkään eniten. Tein juuri korkkilattian mökin tupaan, tuli hyvä mieli lopputuloksesta, mutta oli kyllä polvet kovilla. Neulominen on rentouttavampaa.

Mutta itse asiasta en ajattele sinänsä mitään. Kukin kuluttaa elämänsä kuten parhaaksi näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuloa, mutta osaan hitsata, juottaa, porata, sahata, takoa ja rälläköidä. Osaan myös virkata vähän. En tiedä mitä minusta ajatellaan, enkä välitä.

Vierailija
24/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myoliini kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myoliini kirjoitti:

Naisten tyot lansisuomalaisten juttu. Idassa oli usein miehet rintamalla tms., jolloin naisten piti osata kaikki

tarvittava myos itse.

Toisaalta nykyaikana totta tuokin, mita joku mainitsi. Eli neulomisen valiin jattava henkilo osaa paremmin todennakoisesti sitten jotain muuta. Harvempi tekee vapaaehtoisesti jotakin, missa on vain huono tai vain nipinapin keskiverto?

Ei idässä miehet ole sen useammin kuin lännessäkään rintamalla olleet, vaan juopottelemassa.

T. Karjalan tyttö.

Totta tavallaan tuokin, mutta sama vaikutus.  Kaikki hommat pitaa opetella itse, kun ei ole syysta tai toisesta ketaan muutakaan hommia tekemassa tai edes auttamamassa alkuun. Ja itse kylla olen omissa sukuhaaroissa huomannut taman idan ja lannen eron selkeina, varmasti myos kyse ihan tapakulttuurista ja pinttyneista ajattelutavoista. Juoppoja vaikuttaisi olevan tasaisesti kaikissa sukuhaaroissa, niin surullista kuin onkin.

Niin totta. Itselläni on itäsuomalaiseen tyyliin nuorena kuolleet isovanhemmat, joten hiljainen tieto on aivan nollassa. YouTubesta pitää katsoa melkein sängyn petauskin, siinä missä länsisuomalaisilla on aina ollut koko suku neuvomassa.

-Karjalan tyttö.

Vierailija
25/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tähän asiaan vain yksi kommentti. (Huolimatta provoaloituksesta)

Kangaspuilla kudotaan

Puikoilla neulotaan

Neulalla ommellaan.

Tämä on kieliopillisesti oikein, murteista viis.

Mitäkö ajattelen? No en mitään, valtavirtaa. Nykyään neulominen on taas muodissa, enkä ajattele siitäkään mitään muuta kuin että minä osasin ja tiesin teitä ennen.

Vierailija
26/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko kutomista? Minä en osaa. Halun opetella tuhosi jo ala-asteella opettaja joka pisti purkamaan patalappuni useita kertoja. Siirryin teknisiin töihin kolmannella.

Se on neulomista. Kutominen tapahtuu kangaspuilla, ei puikoilla.

Ei, kyllä se on kutomista. Voidaanhan tästä väitellä, kun ei muutakaan tekemistä ole :D tai voisi taas kerran yrittää kutoa, sitä onnetonta patalappua tietysti.

No mitäs sinä niillä kangaspuilla teet???

Vierailija
27/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä se on kutomista. Voidaanhan tästä väitellä, kun ei muutakaan tekemistä ole :D tai voisi taas kerran yrittää kutoa, sitä onnetonta patalappua tietysti.

No mitäs sinä niillä kangaspuilla teet???

Juhannuskokon.

Vierailija
28/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekaan tullut aiemmin ajatelleeksi tätä, mutta nyt oivalsin että yksikään ystäväni ei neulo 🤔

En myöskään itse. Lukiovuosina neuloin muutaman kirjoneulepuseron ja siihen se jäi.

N58

Vierailija
29/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku miesmäinen rekkalesbo ehkä.

Vierailija
30/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisystävä ei osaa neuloa mutta ompelukonetta käyttää taitavasti. Toisaalta mulle ei ole mitään merkitystä kummallakaan ominaisuudella.

Vierailija
31/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. On nainen

2. Ei osaa neuloa

3. En minäkään osaa kuin teoriassa oikeaa ja nurjaa, tasaisuus jäljessä muistuttaa perunapeltoa

4. Mistäs sitten juteltaisiin, mistä molemmat saisi enemmän juttua irti?

Vierailija
32/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa. En ole oppinut millään vaikka yritystä on ollut. Kaikki muut onkin perheessäni oikeita käsityöihmisiä. Minä osaan ommella napin, tosin varmaan senkin väärin.

Vierailija
33/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monilla on traumoja koulun käsityötunneista. Erityisesti neulomisen ja virkkaamisen osalta. Minä olin surkea käsitöissä, vaikka muuten loiston koulussa. Traumaattinen oli jo pelkästään se pahimmillaan arvosana kuusi käsityöstä. En osaa neuloa kuin jotain helppoa tyyliin kaulaliina. Mutta minusta käsityö vie aivan liikaa aikaa suhteessa tulokseen eikä siitä hyödy muutoin kuin korjatessa jotain. Silti käsityön perusteet on hyödyllistä oppia. Mutta motivaatiota aineeseen lisäisi se, että olisi valinnaisia töitä. Näin ei tarvitse tehdä sitä, missä on umpisurkea kuten minä olin virkkauksessa.

Näinhän se voi olla. Minun intoni edes yrittää tuhosi koulussa opettaja julistamalla miten minua vääräkätistä ei voi opettaa eikä osaa. Neulominen ja virkkaus oli tuskaa ja surkeaa. Olin perheen naisista ainoa vasuri eikä kotonakaan osattu auttaa.

Vierailija
34/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi punnita sitä, että mikä vaikuttaa jaksamiseen eniten eli ihmisen psyykkiseen ja fyysiseen kuntoon. Jos tuosta näkökulmasta pohtii asiaa niin kunnon kohotus voi olla tärkeämpää kuin kutominen. Eli käyttää aikansa mieluummin liikuntaan.

Vierailija
35/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuloin jonkin aikaa ja laitoin sitten kutimeni odottamaan seuraavaa kertaa.

Vierailija
36/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään osaa. En ole oppinut millään vaikka yritystä on ollut. Kaikki muut onkin perheessäni oikeita käsityöihmisiä. Minä osaan ommella napin, tosin varmaan senkin väärin.

No hei, itse ihmettelin kun "norjalaispaidassani" oli yllättäen napit samalla puolella napinläpien kanssa. Oli ex-mies kai hädissään ommellut ne johonkin, kun olivat pesussa lähteneet...

Vierailija
37/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä ap??!! Osaako ap tulla lainkaan toimeen naisten kanssa? Osaako ap neuloa, tai virkata tai siivota kodin tai osaako ap hoitaa lapset, jos niitä ylipäänsä on? Osaako ap synnyttää lapset, imettää ym. osaako ap  tämän jälkeen myös olla samaan aikaan töissä, kun hoitaa kodin ym? Kysyn, että osaako ap itse neuloa? 😂

Vierailija
38/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanot naisesta, joka ei osaa kutoa?

Vierailija
39/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää aattelen, että hyvä juttu. Olen nimittäin itse erinomainen neuloja/kutoja ja jos kaikki muutkin olisi, niin enhän pääsisi taidoillani leveilemään :).

Vierailija
40/45 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tähän asiaan vain yksi kommentti. (Huolimatta provoaloituksesta)

Kangaspuilla kudotaan

Puikoilla neulotaan

Neulalla ommellaan.

Tämä on kieliopillisesti oikein, murteista viis.

Mitäkö ajattelen? No en mitään, valtavirtaa. Nykyään neulominen on taas muodissa, enkä ajattele siitäkään mitään muuta kuin että minä osasin ja tiesin teitä ennen.

Kieliopillisesti on yhtä oikein sanoa vaikka ”Puikoilla ommellaan” tai ”Kangaspuilla leikataan”. Kielioppi ottaa kantaa kielen rakenteisiin, ei yksittäisiin sanoihin.

Yksittäisien sanojen merkityksien (eli oikeakielisyyden) suhteen asia on niin, että kutomista voi käyttää neulomisen synonyyminä. Tämä asia on ihan sanakirjasta tarkastettu. Eli puikoilla tosiaankin saa kutoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi