Maatilan pitäjät, millaista on lastenhoito ja lapsien arki maaseudulla?
https://www.apu.fi/artikkelit/suomen-koyhin-kansa-elaa-juuassa-on-totut…
Tuosta artikkelista heräsi mielenkiinto ja pohdinta aiheeseen, lauseesta ettei vanhemmat juuri ehdi viettää aikaa lastensa kanssa. On ehkä päinvastainen lausahdus kuin (ymmärtämätön) ajattelisi. Millaista lapsiperheiden arki maalaispitäjässä, karjanpitäjillä on suhteessa lasten elämään? Miten saa pikkulapset hoidettua talon töiden ohella? Minkä ikäiset touhuavat jo omillaan? Minä kun mietin uskaltaako eskari-ikäistä jättää hetkeksikään yksin, mutta miten maalla ehtii ja pystyy vahtia pikkulapsia? Onnistuuko lasten kuljettaminen mukana tilan töissä, lisääkö vaan vahtimista tai hermostuvatko lapset?
Entä millaista on kouluikäisten vapaa-aika maaseudulla? Tekevätkö tilan töitä, vai viettävätkö aikaa laitteilla? Onko seuraa ja kavereita omasta takaa?
Aidosta mielenkiinnosta kysyn kun en tiedä, toki jokaisella perheelle ja tilalla omanlaistaan, mutta mikä teidän oma näkemyksenne on?
Kommentit (23)
Kaikilla mun tuntemilla eläintilallisilla täällä on isovanhemmat apuna. En siis väitä, että kaikilla on, mutta tavallista se on.
Miksi kuvitellaan, että vanhemmat voi ottaa lapset mukaan töihin, eihän kirurginkaan lapsi leiki poliklinikan nurkassa 8 tuntia, miksi maatilalla oletetaan, että lapset menevät siinä sivussa?
Meillä lapset on päivähoidossa klo 5:30-9:30 ja 15 - 19:30 jokaisena viikonpäivänä. Kyllä, laittomaltahan tuo vaikuttaa, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kunta tarjoaa päivähoitopaikan arkena, viikonloput kustannetaan itse. Kunnasta yritetään joka vuosi selittää, että heille tämä on kallista, mutta minä puolustaudun kysymällä, että maksavatko he meille lomittajan, jotta minä voin olla tekemättä töitäni. Päivähoidossa näkevät kavereita ja naapurissa on melkein samanikäinen tyttö, josta myös on seuraa.
Lapsilla on ehdoton kielto tulla karjapihaan ja navettaan, ne ovat työpaikkoja. Vanhemman kanssa pääsee joskus mukaan töihin, mutta ei meillä eskari-ikäinen itsekseen haahuile pitkin tilaa. Hän on ensin aamulla hoidossa, sitten eskarissa ja tulee kotiin klo 15 tienoilla, kun vien pienemmät illaksi hoitoon. Sen jälkeen hän on joko mummolassa 1 km päässä tai naapurissa hoidossa.
Todennäköisesti tilan töihin ryhtyvät heti, kun mielenkiintoa asiaan syntyy. Toistaiseksi navetassa kiinnostaisi vasikoiden juottaminen, mutta ei minulla ole aikaa seistä vierellä kahta tuntia ja jättää omia töitä tekemättä.
Eipä ennen vanhaan maatilojen lapsilla ollut mitään päiväkotipaikkoja. Leikki-ikäiset puuhailivat itsekseen ja vauvat laitettiin esim. karsinaan tai liekaan missä eivät olleet vaaraksi itselleen sillä aikaa, kun vanhemmet tekivät töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla mun tuntemilla eläintilallisilla täällä on isovanhemmat apuna. En siis väitä, että kaikilla on, mutta tavallista se on.
Suurin osa tiloista tosiaan on sellaisia että kulkevat sukupolvelta toiselle ja tapana on että edellinen isäntäsukupolvi jää asumaan tilan välittömään läheisyyteen ja osallistuu edelleen tilan hoitoon ja etenkin nuoren isäntäparin lastenhoitoon.
Harvassa ovat nuo karjatilat nykyään. Isommissakaan kunnissa niitä ei ole usein kuin muutama yksittäinen.
Vierailija kirjoitti:
Harvassa ovat nuo karjatilat nykyään. Isommissakaan kunnissa niitä ei ole usein kuin muutama yksittäinen.
Mulla on tässä aika lähellä useampia. Mutta totta on, ettei ole enää samalla tavalla kuin vaikka 20 vuotta sitten. Nyt ovat isompia nuo yksittäiset tilat.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ennen vanhaan maatilojen lapsilla ollut mitään päiväkotipaikkoja. Leikki-ikäiset puuhailivat itsekseen ja vauvat laitettiin esim. karsinaan tai liekaan missä eivät olleet vaaraksi itselleen sillä aikaa, kun vanhemmet tekivät töitä.
Näin toimittiin, mutta nykyään maatilojen lapsillakin on päivähoito. Ei vaan riitä sekä aamu- että iltalypsyn aikaan. Samalla tilalla tai lähellä asuvat isovanhemmat voivat olla apuna, mutta pahimmassa tapauksessa lapsi joutuu huolehtimaan dementoituvasta vanhuksesta.
Kyllä maatiloilla lapset ja vanhemmat viettävät paljon aikaa yhdessä maatilan töissä. Lapset ovat mukana traktorissa pienestä pitäen, ja sitten kun ylettyy rattiin, pienin ja heikoin saa alkaa ajamaan, kun muut siirtelevät vaikka heinäpaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvitellaan, että vanhemmat voi ottaa lapset mukaan töihin, eihän kirurginkaan lapsi leiki poliklinikan nurkassa 8 tuntia, miksi maatilalla oletetaan, että lapset menevät siinä sivussa?
Meillä lapset on päivähoidossa klo 5:30-9:30 ja 15 - 19:30 jokaisena viikonpäivänä. Kyllä, laittomaltahan tuo vaikuttaa, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kunta tarjoaa päivähoitopaikan arkena, viikonloput kustannetaan itse. Kunnasta yritetään joka vuosi selittää, että heille tämä on kallista, mutta minä puolustaudun kysymällä, että maksavatko he meille lomittajan, jotta minä voin olla tekemättä töitäni. Päivähoidossa näkevät kavereita ja naapurissa on melkein samanikäinen tyttö, josta myös on seuraa.
Lapsilla on ehdoton kielto tulla karjapihaan ja navettaan, ne ovat työpaikkoja. Vanhemman kanssa pääsee joskus mukaan töihin, mutta ei meillä eskari-ikäinen itsekseen haahuile pitkin tilaa. Hän on ensin aamulla hoidossa, sitten eskarissa ja tulee kotiin klo 15 tienoilla, kun vien pienemmät illaksi hoitoon. Sen jälkeen hän on joko mummolassa 1 km päässä tai naapurissa hoidossa.
Todennäköisesti tilan töihin ryhtyvät heti, kun mielenkiintoa asiaan syntyy. Toistaiseksi navetassa kiinnostaisi vasikoiden juottaminen, mutta ei minulla ole aikaa seistä vierellä kahta tuntia ja jättää omia töitä tekemättä.
Meillä lapset on mukana tilan töissä, navetassa ja traktorihommissa.
Eipä ole ikinä tarvinnut kukonlaulun aikaan viedä lapsia päivähoitoon.
Ja eskarilainen osaa jo hakea kuivikkeita kuormaajalla ja työntää rehut lehmille. Hoitaa myös vasikoita sekä siivoaa ja kuivattaa parsia.
Mökkikylällä oli ennen toistakymmentä maitotilaa, nyt on enää kaksi. Molemmat ovat tosi isoja yli 200 lypsävää, robotit hoitavat lypsyhommat, ruuanjakelun jne. Kummallakin tilalla on nuori perhe, joissa rouvat ovat muualla töissä, mutta nyt perhevapaalla. Lapset ovat äidin työssäollessa ihan normaaliajan päivähoidossa kuntakeskuksessa. Molemmilla tiloilla on isännän lisäksi yksi vakituinen työntekijä ja lisäksi tilapäistä työvoimaa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Mökkikylällä oli ennen toistakymmentä maitotilaa, nyt on enää kaksi. Molemmat ovat tosi isoja yli 200 lypsävää, robotit hoitavat lypsyhommat, ruuanjakelun jne. Kummallakin tilalla on nuori perhe, joissa rouvat ovat muualla töissä, mutta nyt perhevapaalla. Lapset ovat äidin työssäollessa ihan normaaliajan päivähoidossa kuntakeskuksessa. Molemmilla tiloilla on isännän lisäksi yksi vakituinen työntekijä ja lisäksi tilapäistä työvoimaa tarvittaessa.
Näin se on nykyisin. Ystävä meni naimisiin maanviljelijän kanssa. Ei käy kuulemma navetassa koskaan, se on miehen työpaikka. Oma on lähikaupungissa taloushallinnon tehtävissä. Lapset päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Millon nuo lapsiraukat saa nukkua?
Aivan hyvin voisit mennä navettaan myöhemmin.
Läheskään kaikilla lapsiperheillä ei nykyisin ole maaseudulla isovanhempia "apuna". Kaikki lapsiperheet eivät edes halua pyytää isovanhempia lastenhoitajaksi ja eri syistä. Nykyisin lapsia hoidetaan ja kasvatetaan eri tavalla kuin 1960-1980-luvuilla. Kasvatusperiaatteet eivät mene eri sukupolvilla yksiin. Holtittomat ja rajattomat isovanhemmat antavat lapselle periksi kaiken, minkä lapsen äiti ja isä rajoittavat.
Maalaistaloissa on riitoja miniän ja anopin välillä, pojan ja isän välillä jne. Kukaan ei halua enää nykyaikana asua kolmen sukupolven taloudessa - ei edes maalaistalossa - ja hyvä niin. Kodin kireä ilmapiiri ja jatkuva riitely omien vanhempien tai appivanhempien kanssa kuormittaa kohtuuttomasti parisuhdetta ja perhettä.
Maaseudulla alle kouluikäiset lapset käyvät esimerkiksi seurakunnan päiväkerhoissa tai kunnan avoimessa varhaiskasvatuksessa tai varhaiskasvatuksessa ja esikoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin lapsia hoidetaan ja kasvatetaan eri tavalla kuin 1960-1980-luvuilla. Kasvatusperiaatteet eivät mene eri sukupolvilla yksiin. Holtittomat ja rajattomat isovanhemmat antavat lapselle periksi kaiken, minkä lapsen äiti ja isä rajoittavat.
1960-1980-luvuilla lapsille pidettiin kuri. Nykyisin taas lapsille asetetaan lempeät rajat. Tästä saa jatkuvasti vääntää peistä isovanhempien kanssa, kun eivät ole tottuneet sanoittamaan ja haluaisivat rangaista lasta jos lapsi ei ole heitä totellut.
Tuppaavat olemaan aika kaukana ne päivähoitopaikat näin pääosin. Kalliita kilometrejä nykyisillä polttoaineen hinnoilla ja aikaa palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on mukana tilan töissä, navetassa ja traktorihommissa.
Eipä ole ikinä tarvinnut kukonlaulun aikaan viedä lapsia päivähoitoon.
Ja eskarilainen osaa jo hakea kuivikkeita kuormaajalla ja työntää rehut lehmille. Hoitaa myös vasikoita sekä siivoaa ja kuivattaa parsia.
Hienoa, jos teillä tuollainen onnistuu 120 lypsävän kanssa. Ja että voit kaikessa rauhassa tehdä niin kirjanpidot kuin auttaa eläinlääkäriäkin, vaikka lapset ovat ympärillä.
Minulla ei ole sydäntä laittaa lapsia karsinaan, vaikka tiedän, että monella kotieläintilalla niin tehdään. Rehun meillä jakaa koneet, ei lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millon nuo lapsiraukat saa nukkua?
Aivan hyvin voisit mennä navettaan myöhemmin.
Alapeukuttajille tiedoksi että ei todellakaan 8h unet riitä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi. Kyllä niitä on edelleen, tilakoko kasvanut. Minulla toisessa naapurissa 1500 nautaa, yhdessä 800 ja seuraavassa 200. Jokaisessa lähemmäs 10 työntekijää.
Meillä mansikkatila ja nuorimmainen kulki vaunuissa mukana viime kesänä. 2 vanhempaa alakoululaista ovat jo tottuneet kuvioon eli tietävät missä olen. Laitan aamupalan valmiiksi ja poimijoille teen ruoan jokatapauksessa kotona. Aloitan päivän klo 5 jolloin lapset nukkuvat ja olen yleensä takaisin, kun heräävät, samalla teemme vahdinvaihdon miehen kanssa, joka lähtee hommiin.
Miksi ihmeessä eskari-ikäistä ei uskaltaisi jättää yksin? Muutamaa kuukautta vanhemmat lapset jo menevät yksin kouluun.