Jaksamisvinkkejä kehään työssäkäyvät äidit!
Nyt on se aika vuodesta, että kannattaa ennakoida oma uupumiskynnys...
eli mitä niksejä yeillä on työssäkäyvät siskot arjen jaksamiseen?
Tässä muutama oma niksini:
- ei lapsivieraita viikonloppuna
- valmisruokia launantaina
- pyykkikone käyttöön joka aamu, kun lähtee töihin- lataa koneeseen likapyykki illala, kone päälle aamulla- illalla valmiit pyykit- eikä pyykkivuori odota viikonloppuna...
- ostetaan kerralla viikon ruuat, maidot hylaa( lidlissä 75 senttiä/ tlk)- hyla kestää koko viikon ja ylikin
ENTÄ LISÄÄ!!!
Kommentit (68)
ei tarvi minkään nauhojen kanssa pelailla, kuka sellaista jaksaa..
kun oivaltaa ja hyväksyy ettei kotona tartte aina kaiken olla tiptop!
Riittää kun ruokaa ja puhtaita vaatteita löytyy, villakoirat yms ei katoa.
Itse olen töissä vain 3pvä/vko, silti imurointiväli 2-3vkoa, vaikka olenkin luonteeltani tarkka. Kamat paikoillaan, harjalla keittiöstä murut, vessat pestävä mielestäni useammin.
Eikä ole paineita, vaikka lapsilla harrastuksia 11x/vko.
Mulla on ilmeisesti päässä vikaa, mutta en oikein ymmärrä tuota touhotusta kovasta kiireestä.
Mulla oli ennen hevonen ja kävin ratsastamassa 5-6 päivänä viikossa. Silloin oli kiire, kun iltaisin oli pois kotoa vielä sellaiset 3 tuntia.
Nyt ei muuta olekaan kuin luppoaikaa tai siltä tämä ainakin tuntuu. Töissä 40 tuntia viikossa, 2 lasta (toinen koulussa, toinen päivähoidossa), talo yli 400 neliötä ja lisäksi pitkäkarvainen koira, joka on pestävä säännöllisesti.
Silti illat on pelkkää peukaloiden pyörittämistä. Pyykkiä pesen paljon, mutta kuivausrumpu helpottaa asiaa huomattavasti. Kaupassa käymme 2-3 kertaa viikossa ja ruokaa teen vähintään joka toinen ilta. Sämpylöitä leivon pari kertaa viikossa, kun ei muutakaan tekemistä ole.
Ja tää tulee vielä johonkin jaksamisketjuun! Miten kukaan jolla oikeasti on oikea arki pyöritettävänä, kantaa ensin huolta jostain saippuasarjoista??
Mitä sinua rasittaa, jos minä haluan katsoa Housen ja Beckit, mutten jaksa katsoa niitä suorana, vaan myöhemmin. Ja miten niin "ensin huolta"????? Mistä ihmeestä tonkin revit??? Kyllä monille se tunti tai kaksi television ääressä voi auttaa jaksamista, kunhan ei "jaksa" liian myöhään. Eikä mulla ole saippuoistani mitään huolta, kun ihan rauhassa voin ne katsoa, kun jaksan.
Johan täällä oli noita jaksamisvinkkejä vaikka muille jakaa, kuka niitä alkaa toistaan? Sitä paitsi, hirmuhyvävinkki nro 2 eli palkkaa siivooja, ei niin vain ole kaikkien työssäkäyvien arkeaan pyörittävien tavoitettavissa.
Kerrotaan sitten mun hyvä vinkki: Ota miehesi / puolisosi mukaan arjen pyörittämiseen. Helpottuu kummasti elämä, kun toinenkin kokkaa, siivoaa ja pyykkää siinä missä itsekin. Ei tarvi edes miettiä mitään vinkkipinoja. Jaksamme muutenkin.
t. 28
Kolmella koululaisella harrastuksia riittää...
Vietimme syysloman kokonaan kotona ja käytin sen suurimmaksi osaksi SIIVOAMISEEN. Kuulostaa kauhealta, mutta minulle se teki parempaa kuin kahden viikon loma Etelässä! Meillä siis yleensä kaikki paikan hujan hajan ja rojukasoja joka paikassa. Loman jälkeen asunnossamme oli varmaan enää kolmannes alkuperäisestä (turhasta) rojumäärästä ja joka paikka hohti puhtauttaan. Olen opetellut tietoisesti pitämään kodin puhtaana ja tip-top siistinä, koska se selvästi on parantanut koko perheen elämän laatua ja jaksamista.
jos joitain sattuis siis, niin päivystäjä on paikalla klo 12 asti,
itse menen töihin jo klo 7.30 ma-pe.t. ap
eli eri perheillä voi olla eri tapoja tilanteen mukaan- sekin on ok
ps. meilläkin on siivoja 1 x kk
ja minulla liikuntaharrastus 1 x vk( mies hoitaa lapsia- 6 vuoden taistelun tulos)
ja maksullinen lastenhoitaja kerran1 x kk la tai su (ja pääsen vapaalle, koska mies paljon poissa, eikä pysty auttamaan juurikaan lastenhoidossa)t.ap
Jos on kaiket päivät kotona, mutta silti pitää käyttää siivoojan palveluita ja 6 vuotta piti taistella sen kanssa, että saat kerran viikossa käydä omassa harrastuksessa.. huhhuh.
Teemme viikonloppuisin tupla/tripla (joskus jopa isommat) annokset ruokaa ja pakastamme. Helpottaa kummasti, kun viikolla saa ottaa pakasteesta valmiita annoksia, eikä tarvitse kuin keittää perunat/pasta/riisi, eikä aina sitäkään. Nyt meinaan esim. tehdä tupla-annoksen lasagnea ja siitä menee kaksi annosta pakkaseen. Sunnuntaille pitää vielä keksiä jotain...
Viime viikonloppuna tuli tehtyä porsaanfileetä, lihapullia ja bolognese-kastiketta, joita kaikkia löytyy vieläkin pakkasesta.
Ensi viikolla on siis taas tiedossa vaihtelevia kotiaterioita :)
Meillä vähän samoilla linjoilla kui 51:llä - siis käytännöt. Mutta on meillä myös arkea helpottavia rutiineja:
- Lapsilla on 5 x viikossa harrastuksia joihin minä kuskaan heidät - syy: Käyn itse 45-60 min juoksulenkillä (tai välillä kävelemässä) sillä välin. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
- Tällä välin mies laittaa kotona keittiön ruokailun jäljiltä, tekee seuraavan päivän ruoan, siistii paikkoja ja hoitaa kotona olevien iltavalmistelut.
- Torstai-iltaisin siistimme paikat vielä tavallista paremmin ja perjantai-aamuna otamme herättyämme lakanat pois. Perjantaina kun kotiudutaan taas yhdestä harrastuksesta siivotaan yhdessä, toinen alakerran, toinen yläkerran. 7-vuotias esikoinen pyyhkii latian (koska haluaa!!!). Kun on valmiiksi siistiä isohkon talon siivoaa parissa tunnissa.
- Lapset siivoavat joka ilta omat huoneet eli lelut paikoilleen. Ylläpidämme perussiisteyttä joten ei tule kaaosta.
- Pyykkikone, kuivausrumpu ja astianpesukone pyörivät meillä vain yösähköllä, eli aina klo 22 jälkeen. Ajastimet auttavat.
- Meillä on hakemisessa ja viemisessä työnjako: Toinen vie ja toinen hakee hoidosta.Se, jolla ei ole hakuvuoroa käy tarvittaessa kaupassa täydentämässä. Varsinaiset ruoat mietitään ja ostetaan n. kerran viikossa.
Voin kyllä sanoa että kaikkein suurin apu arjen jaksamiseen minullakin on osallistuva mies :) Mutta kyllä silti voimat on vähissä, meillä molemmilla! Kiitos hyvistä vinkeistä siis!
minä aina naputtelen kännykkään saman tein, mikä tuote kotona loppuu. Eli esim. silmämeikinpoistoaine, talouspaperi, mustapippuri..
Sitten kun olen kaupassa, on helppo tsekata kännykästä, mitä kotoa uupuu. Eikä aikaa kulu toisaalta kotona kauppalistan teossa, kauppaan lähdettäessä.
Teen aamulla kahdet voileivät töihin. Aamukahvilla syön toisen, iltapäivällä ennen lasten hakua päiväkodista toisen.
Aamulla kotona ei maistu aamupala, töissä jo lasten ja miehen kuskauskierroksen jälkeen maistuu. Aloitan aamun rauhallisesti kahvikupin ääressä, ilman rynnimistä töihin, joita sitten saakin paahtaa koko päivän.
Ennen puoltapäivää syön lounaan ja iltapäivän makean mieliteon vältän syömällä toisen eväsvoileivän. Mukana (työpaikan jääkaapissa) on aina myös juomajugurtteja ja täysmehupillijuomia, että voi tankata niin, ettei ole kotiin illalla tullessa kiljuvanälkäinen. Jaksaa ottaa paremmin vastaan lasten päivän väsyrähjäämiset ja laittaa ruokaa.
Suomeksi: säännöllistä syömistä, ei liian pitkiä ruokataukoja, ei liian nälkäisenä töistä kotiin.
Osoitan aitoa empatiaa, koska tiedän, miten väsyttää. Samalla sanoitan sitä, ettei aina tarvitsekaan jaksaa paahtaa sata lasissa. Saa olla hitaampi ja innottomampi, kunhan tekee työnsä kuitenkin kunnolla. Jaksaa paremmin, kun ei vaadi itseltä supertehokasta ja pirteää oloa 365 päivää vuodessa. Työt eivät tekemällä lopu.
siivoan joka ikinen päivä VÄHÄN. En tee koskaan perinteistä siivousta (kun en kerkee), et siivoisin koko kämpän raikkaaksi vaan siivoan yhtenä päivänä makuuhuoneet, toisena vessan jne. Joskus kuorin perunoita kerralla enemmän kun säilyvät jääkaapissa kyllä kylmässä vedessä pari päivää. Ja harrastan hyötyliikuntaa kelkkomalla lapset hoitoon pyöränkärryllä!!!
nautin aamukahvin ja Hesarin kaikessa hiljaisuudessa, laitan itseni valmiiksi, laitan aamupalatarpeet valmiiksi muuta perhettä varten, katson että lasten vaatteet ja koulutavarat ovat jotakuinkin jossakin päin ja hiippailen töihin. Mies sitten herää yhdessä lasten(4) kanssa, ja hoitelee heidät päiväkotiin ja kouluun. Mies tekee lyhyttä työpäivää, joten myös hakee lapset iltapäivällä ja käy kaupassa. Se jo auttaa kummasti jaksamaan. Usein on ruokakin jo valmiina kun tulen töistä kotiin. Mulle jää sitten vaan yleensä tiskikoneen lataaminen illalla.
ja sitten hän "jaksaa" möllöttelemällä parikin jaksoa jotain roskaa per ilta? On siinäkin äiti sitten. Milloin hän sen lapsensa kanssa? Jos lapsi haetaan normaalisti neljän viiden välissä, tuossahan jää tunti ja risat sille mukulalle.
Millaisen äidin ensimmäinen huolenaihe on se, että tulee purkitettua sarjaohjelmia?????
wc-pöntöllä asioillaan. Musta tuo ampuu jo aika rankasti yli. Tai sit sillä on tosi paha ummetus.
Tämä ei ole käytännön vinkki kotioloihin, vaan enemmän työssäkäymiseen ja asennoitumiseen elämään arkena ja loma-aikoina:
Jos on syysloma / joululoma / talviloma / pääsiäisloma / ja ah, taas kaivattu kesäloma, työtä kannattaa tietoisesti yrittää löysätä hyvissä ajoin ennen lomalle jäämistä. Itselläni usein tahti aina kiihtyi ennen lomaa, kun oli muka pakko ehtiä tehdä kaikki ennen lomalle lähtöä. Sitten lomanalku riidellään väsymyksestä. Onko oikein? Ei ole.
Riippuu työstä, miten hyvin näin voi tehdä, mutta asiantuntijatehtävissä (toimistotöissä, tietotyöläisenä) voi sähköpostia, työpöytää, rästitöitä alkaa raivaamaan viikkoa aiemmin, jos ennen teki sen viimeisenä iltapäivänä ja löytää sieltä vielä tuhat tekemätöntä, "ihan tosi välttämätöntä" työtä.
Yritän itse opetella suhtautumaan elämään niin, ettei se ole on-off töissä ja vapaalla/ lomalla oloa. Illat, viikonloput ja lomat eivät ole sitä varten, että pelkästään toipuisi, jotta jaksaisi työssäoloajan vetää täysillä.
Tietoisesti tasaisempaa elämää siis vuoden ympäri.
pyrin siihen että kotona on aina juureksia, näkkileipää, margariinia, öljyä ja riisiä ja varalla yksi hylamaito. Sen ansiosta voi käydä kaupassa kun jaksan. Onnistun aina tekemään jonkin ruuan noista, ja ne säilyy hyvin.
-lapsilla 1 harrastus per lapsi
-siivooja joka toinen viikko
-lyhennetty työaika äidillä
-ruokaa tehdään tupla-annos kerralla
-en leivo kuin jos tulee harvinaisia vieraita
-meikkaan itseni samalla kun vahdin nuorimmaisen pottahommia
-suihkuissa käydään iltaisin
-klo 19 tullaan sisälle, että ehditään ajoissa nukkumaan
-joka päivä pyykkikone pyörimään kun tulen töistä ja levitys, kun lapset nukkumassa (ei pyykkisumaa)
-viikolla ei välitetä sotkusta
Enkä ikinä sitten ehdi ja nauhoitan päälle, kun en ehdi ja jaksa etsiä toista nauhaa. Suosittelen, aikaa säästyy. Nykyään en jaksa enää paljoa edes nauhoitella...sehän on ihan turhaa. Näin pääsin hyvin irti taikalaatikosta.