Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksamisvinkkejä kehään työssäkäyvät äidit!

Vierailija
17.08.2008 |

Nyt on se aika vuodesta, että kannattaa ennakoida oma uupumiskynnys...

eli mitä niksejä yeillä on työssäkäyvät siskot arjen jaksamiseen?

Tässä muutama oma niksini:

- ei lapsivieraita viikonloppuna

- valmisruokia launantaina

- pyykkikone käyttöön joka aamu, kun lähtee töihin- lataa koneeseen likapyykki illala, kone päälle aamulla- illalla valmiit pyykit- eikä pyykkivuori odota viikonloppuna...

- ostetaan kerralla viikon ruuat, maidot hylaa( lidlissä 75 senttiä/ tlk)- hyla kestää koko viikon ja ylikin

ENTÄ LISÄÄ!!!

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua auttavat myös seuraavat:

- mulla on suunniteltu viikon ruokalista (esim. ma keittopäivä, ti kasvisruokaa, ke kalaa) en siis suunnittele menua, vaan seuraamme sitä, että ma on keittoa, ti kasvisruokaa jne. Pieni juttu, mutta helpottaa siinä, kun arvotaan viikon ruokia

- illallisen ei tarvitse olla valmista klo 17. Silloin voi yhtä hyvin ottaa välipalaa, mennä harrastuksiin ja palattua syödä kokoperheen illallisen

- pyykkikone ei meillä pyöri päivittäin, vaan koko lauantain. Kuivausrumpu on ehdoton! Jokainen osallistuu mm. sukkiensa ja alusvaatteidensa lajitteluun ja kaapittamiseen.

- yhteinen iltapala ja yhteinen lukutuokio ennen nukkumaan menoa ja kaikki petiin riittävän ajoissa. Me luemme tällä hetkellä Narnian tarinoita.

- kerran viikossa järjestellään koti ja jokainen hoitaa osuutensa. Siivooja käy meillä 2krt/kk

- lapsille kuuluu kotitöitä ikänsä ja taitojensa mukaan

- koska lapsemme harrastavat todella paljon, limitämme myös omat kuntoilut kuljetusreissujen mukaan. Lapset harrastuksiin, itse lenkille jne. Lisäksi yksi oma "henkireikäharrastus" ihan omin päin.

-

Vierailija
22/68 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe nauttii kalaöljykapseleita. Lisäksi pimeänä aikana D-vitamiinia. Kevättalvella vielä monivitamiinitabletti.

Jos näistä ei ole hyötyä, niin ei haittaakaan. Meillä on sairaslomat olleet ihan nimimissä monta vuotta. Viime vuonna 5v., 7v. ja 11v. eivät olleen poissa koulusta/hoidosta yhtään päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi yritän tavata ystäviä (lapsen kera) aktiivisesti, sillä toisten ihmisten seura piristää ja antaa voimia arkeen.

Yritän myös pitää kodin tavaramäärän hallinnassa, fyysinen väljyys helpottaa.

Meillä on suhteellisen vähän vaatteita, joten pyykkivuori ei kasva kovin korkeaksi.

Jaksan paremmin pitää kohtuumäärän vaatteita siisteinä.

Ruokahuolto vielä tuottaa ongelmia. Siksipä alan nyt viikonloppuisin harrastamaan ruoanlaittoa, käytän tunnin pari ruokalehtien ja keittokirjojen lukuun ja suunnittelen mitä teen seuraavalla viikolla. Juuri sen keksiminen mitä tehdä, on mielestäni raskainta.

Vierailija
24/68 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatii tosin sen että illalla menee ajoissa nukkumaan....

Vierailija
25/68 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataan kahvinkeittimen valmiiksi illalla, aamulla vain napin painallus.

Vaatteet varataan jo illalla valmiiksi.

Tuo oli hyvä pointti, lapset nukkumaan klo 20 mennessä, siinä jää paljon aikaa touhuilla tai olla touhuilematta ; )

Vierailija
26/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pärjää ilman?

no oisko tarkottanu yleisesti siis sarjoja, joita seuraa?! mitä niitä nyt tulee..

hölmö kysymys

Vierailija
27/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä, miksi tästä nyt on nostettu ongelma, jos nainen haluaa renotoutua katsomalla Täydelliset Naiset digiboksilta? Mulle ainakin televisio tai kirja on parasta rentoutumista ja aivojen nollaamista. Miksi ihmisen pitäisi suorittaa vielä iltaysiltä? Eikö se ole ihan tervettä ja terapeuttistakin tehdä silloin jotain helppoa ja olla ottamatta paineita. Siitähän se ongelma tulee, jos itseltään kieltää kaiken kivan ja hauskan. Itse olen oppinut elämään löysin rantein. Jos mua huvittaa tuijottaa kaikki roskasarjat iltaisin, niin sitten katson ne joko suorana tai lapsen nukuttua boksilta.

Etkö pärjää ilman?

Vierailija
28/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pärjää ilman?

Varmaan noita sarjoja nauhoittavat pärjäisivät ilman. Mutta tässä ketjussa kysyttiin keinoja arjen jaksamiseen ja joillekin se on nauhoittaa sarjoja joiden katsomisesta nauttii, niin mikä ihme tässä on ongelma. Onko se sulta pois? Haiskahtaa taas joltakin vanhoillis lestadiolaiselta joita täällä riittää.

Vierailija
29/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla vanhemmilla on joustava työaika niin harvoin on kauheeta kiirettä aamuisin ja lapset on niin pieniä vielä ettei niillä ole iltaisin mitään harrastuksia. Ennen neljää kun tullaan päiväkodista niin on ihan rauhassa aikaa laittaa se pesukone päälle, yleensä ruoka on jotain nopeaa (pakkasesta, eineksiä, tähteitä), siivouspäiviä meillä ei ole - iltaisin vähän järjestellään leluja paikoilleen kun lapset nukahtaa ennen ysiä, imuroidaan kun huomataan että pölykoirat käy päälle jne.

Vierailija
30/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- meillä ei käy enää siivoojaa (totesin turhaksi)

- minä teen täyttä työviikkoa ja mies vielä pidempää, molemmilla ns. uratyö

- meillä tehdään itse ruuat

- meillä katsotaan joka ilta myöhään telkkua

- minä etsin aamulla vasta päivän vaatteet

- pyykkiä pestään tarpeen mukaan

Ei meillä ole mitään jaksamisongelmia. Ihan normaalia ja helppoa elämää eletään. Salaisuus on tässä: etsikää tasa-arvoinen mies! Kun mies on oma-aloitteinen ja ahkera, niin arki ei tule ongelmaksi. Meillä ei tarvi laskea kotitöitä vaan ne tekee se, joka ehtii. Ei tuollaisen yhden kodin pyörittäminen kahdelle terveelle aikuiselle niin ylivoimaista ole. Siinä se menee sivussa, kun molemmat osallistuu.

Vierailija
31/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ollessani töissä jaksamisvinkit:

* kaikista tärkeintä on puoliso, joka on yhtä sitoutunut perheeseen kuin minä; minun ei siis tarvitse selvitä töistä, kodista ja lapsista yksin

* mielekäs työpaikka; työ jota tekee mielellään auttaa jaksamisessa

* joustavat työajat; mahdollisuus vaikuttaa omaan työaikaan auttaa myös jaksamaan

* pyykkiä pestään koneellinen päivässä, niin ei pääse kertymään

* lelut raivataan joka ilta (4v ja 6v raivaavat itse)

* pidetään koti perussiistinä; tiskit suoraan koneeseen, roskat pois lattioilta, lehdet ym. paikoilleen

* seuraavan päivän vaatteet (sisä+ulko) lapsille valmiiksi - osaavat pukea itse ja pukeminen sujuu nopeammin, kun vaatteet ovat valmiina; myös tarhakassi valmiiksi

* käydään kerran viikossa ulkona syömässä - yleensä viikonloppuisin

* ei harrastusmenoja arki-iltaisin

* ulkoillaan yhdessä viikonloppuisin - samalla saa raitista ilmaa ja olla lasten kanssa

* parina iltana viikossa minäkin rentoudun hömppäsarjojen äärellä - toisista se vaan on rentouttavaa vaikka ilmeisesti joidenkin on sitä vaikea ymmärtää... =)

* kesäloma vietetään riittävän kaukana ja lomaa pidetään kunnolla (vähintään 4 vkoa ulkomailla yhteen menoon)

Vierailija
32/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa laitan joka ikinen päivä suuria määriä - se on aina loppu, seuraavana päivänä kokkaan uudestaan. Koti on aina sekaisin, joka päivä jotain järjestelyä, siivojaan ei ole varaa. Kaupassa pitää käydä jatkuvasti, kaappeihin ei mahdu eikä kukaan raahaa kerralla, jo pelkät viikon maidot noin 15 litraa vähintään. Lasten harrastuksia on joka ilta: kouluikäistä ei oikein voi estää harrastamasta edes yhtä mieluista harrastusta. Pyykkiä pesen joka päivä, aina on kuitenkin kori täynnä. Omia harrastuksia ei ole- en ehdi. Mies ei harrasta- ei ehdi. Omaa vapaa-aikaa ei ole- en ehdi. Kahdenkeskistä aikaa ei ole- ei ole tilaisuuksia. Työ on sellaista, että kotonakin pitää tehdä vielä iltasella.

Vierailija
33/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin teen useamman ison satsin erilaisia ruokia joita pakastan seuraavaa viikkoa varten. Viikolla syödään näitä pakastettuja kotiruokina mikrossa lämmitettyinä. Tai lapset syö. Minä syön leipää tms. pientä.

Pyykit ja tiskit hoidetaan viikolla iltaisin. Kaikki muu siivouspuoli hoidetaan sunnuntaisin.

Lauantai on rentoutuspäivä. Silloin tehdään mitä päähän sattuu pälkähtämään tai sitten ei tehdä mitään - ei etukäteen suunnitella mitään lauataille yleensä.

Sunnuntai on siivous ja virkistyspäivä. Tavataan kavereita, puuhataan yhdessä ja pistetään asiat kuntoon tulevaa viikkoa varten.

Töistä tultua ensin lapsille ne pakastekotiruoat. Sitten äiti soffalle viltin alle ja lapset kainaloon pikkukakkosta katsomaan. Usein silmät pilkkii tässä vaiheessa äitillä ja joskus nukahdan hetkeksi :)

Molemmilla lapsilla on 1 harrastus arki-iltoina. Toisen lapsen harrastuksen ajan vietän toisen kanssa laatuaikaa (kirjastoon kahdestaan, kävelylle, leikkipuistoon, yhdessä kauppaan jutellen). Muut illat vain ollaan rennosti ilman ohjelmaa.

Oma harrastus pitäis kait johonkin väliin lykätä. En ole jaksanut. Tää netti on mun ainoo harrastus ja lukeminen.

Lapset 4v ja 6v ja äiti 31v. Isä 32 tekee paljon reissuhommia joten kolmistaan lasten kanssa olen paljon. Teen kokopäivätyötä ja lapset käy päiväkodissa silloin.

Vierailija
34/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa laitan joka ikinen päivä suuria määriä - se on aina loppu, seuraavana päivänä kokkaan uudestaan. Koti on aina sekaisin, joka päivä jotain järjestelyä, siivojaan ei ole varaa. Kaupassa pitää käydä jatkuvasti, kaappeihin ei mahdu eikä kukaan raahaa kerralla, jo pelkät viikon maidot noin 15 litraa vähintään. Lasten harrastuksia on joka ilta: kouluikäistä ei oikein voi estää harrastamasta edes yhtä mieluista harrastusta. Pyykkiä pesen joka päivä, aina on kuitenkin kori täynnä. Omia harrastuksia ei ole- en ehdi. Mies ei harrasta- ei ehdi. Omaa vapaa-aikaa ei ole- en ehdi. Kahdenkeskistä aikaa ei ole- ei ole tilaisuuksia. Työ on sellaista, että kotonakin pitää tehdä vielä iltasella.

-- Tuntuu että MEKIN teemme jatkuvasti töitä ja silti niitä kotitöitä riittää... Onneksi teen töitä kotoa ja pystyn esim. kesken päivää ripustamaan pyykkiä tms. Mutta esim. siivoamista ois jatkuvasti, harrastamaan en ehdi yhtään koska mies usein sitten töissä iltaisin ja minä kiinni lasten kanssa. 7-vuotiasta vien kerran viikossa harrastuksiin, pienemmät mukana, huoh!

Vierailija
35/68 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna teen muutamaa ruokaa vähän enemmän ja pakastan loput arki-illoiksi. Samalla teen muutamaa ylimääräistä ruokaa pakkaseen. Ei tartte kuin lämmittää töistä tultua tai keittää pastaa/riisiä/perunaa valmiin kastikkeen kyytipojaksi. Salaatin korvaan aika usein arki-iltoina juurespaloilla/kurkku/tomaattilohkoilla, nopeasti tuorepalaa pöytään. Ruokakaupassa käyn vain kerran viikossa (tai mies käy) ja sitten vain lähikaupasta viidessä minsassa maitoa/tuoretta leipää, jos loppuu.

Joka lapsella vain yksi harrastus per lapsi, jotta jää joku arki-ilta vapaaksikin. Siivooja käy kerran kahdessa viikossa ja joka toinen viikko viikkosiivous koko porukalla. Jaan tehtävät lapsille, kuka pyyhkii pölyjä jne. Alle kouluikäisetkin osaa jo hyvin pestä vessaa, luuttuta lattioita jne.

Ja kahden keskistä aikaa aina välillä, jos mahdollista kerran kuussa leffaillan verran.

Arkea helpottaa myös se, että välillä lapset hakee tarhasta sisko/ naapuri ja sitten minä/mieheni taas vastavuoroisesti (kaikkien lapset samassa tarhassa). Ei tule niin paniikkilähtö töistä. Ja silloin otan/mieheni ottaa siskon tytön/naapurin lapset meille ja syötän senkin samalla.

Vierailija
36/68 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joitain sattuis siis, niin päivystäjä on paikalla klo 12 asti,

itse menen töihin jo klo 7.30 ma-pe.

t. ap

eli eri perheillä voi olla eri tapoja tilanteen mukaan- sekin on ok

Vierailija
37/68 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että varmasti näkee useamman sarjan kaikki jaksot?? Haloo!

Otamme kolmen (kahden) suosikkisarjamme jaksot nauhalle, ja menemme nukkumaan puoli kymmeneltä, jaksamme nousta aamulla ajoissa. JA sitten katsomme ne nauhalta seuraavana iltana lasten mentyä nukkumaan, n. 20.15-> Eikä tarvitse katsoa mainoksia!!!

Vierailija
38/68 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tää tulee vielä johonkin jaksamisketjuun! Miten kukaan jolla oikeasti on oikea arki pyöritettävänä, kantaa ensin huolta jostain saippuasarjoista??

Vierailija
39/68 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää aikaa!

Vierailija
40/68 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että varmasti näkee useamman sarjan kaikki jaksot?? Haloo!

Musta tää oli hyvä vinkki - siis että tallentaa sarjat ja menee aikaisemmin nukkumaan. Ei varmaankaan kenenkään elämä siitä ole kiinni, mutta jos se auttaa jaksamaan niin mitä väliä?

Itselleni joku torstain Teho-osasto ja maanantain Täydelliset naiset on mukava tilaisuus tyhjentää pää päivän asioista. Hömpän katsominen voi olla tosi terapeuttista :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä