Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisessa paikassa yh-äiti saisi asua?

Vierailija
17.04.2022 |

Asumiskokemukset ovat huonoja ja yleensä suhtautuminen on negatiivista, kylmää ja välttelevää. Kysymys kuuluukin, millainen asumismuoto olisi yh-äidille paras? Yh-äitejä ei tunnu asuvan missään, eikä heitä näe missään. Kaikilla äiti-ihmisillä tuntuu olevan joku mies tai ainakin kumppani ja kaikkialla asuu vain pariskuntia.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiö yksi yh osti rivarista neljän huoneen ja keittiön asunnon. Nainen remontoi asunnon, asui siinä lapsineen muutaman vuoden ja osti sitten omakotitalon. Harmi, kun muutti, oli hyvä naapuri. On tässä ollut muutama muukin yh, jotka ostivat itselleen asunnon.

Vierailija
22/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun lasten kanssa Munkkiniemessä 🙋‍♀️ tosin mulla on hyvät tulot mikä ei myöskään ole oikein sallittua yh-äideille. Pitäisi olla köyhä.

On kyllä raskasta vastustaa ennakkoluuloja 24/7. Itse asuin suomalaisena eräässä maassa, jossa ei todellakaan arvosteta suomalaisia. Olin ihan überkiltti ja asiallinen, absolutistinörtti ja silti mut rinnastettiin juoppoihin maanmiehiini ja kaikkiin rasistisiin stereotypioihin aina. Lopulta alkoi tilanne ja ennakkoluulot stressata siihen malliin, että oli pakko vaihtaa maata. Olisi ollut helpompaa heittäytyä itsekin juopoksi, niin kaikki olisovat olleet tyytyväisiä. Mutta nyt vain ahdistuin itse ja jouduin oikomaan ennakkoluuloja, mikä muistutti taistelua tuulimyllyjä vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun lasten kanssa Munkkiniemessä 🙋‍♀️ tosin mulla on hyvät tulot mikä ei myöskään ole oikein sallittua yh-äideille. Pitäisi olla köyhä.

Täällä toinen samanlainen Munkasta 🙂 Narratiivi on mitä on...

Itse en ole kokenut, että kukaan olisi minua jotenkin "tuominnut" tms. Tosin, eipä paljon kiinnosta. Elän omaa elämääni ja keskityn siihen. Kenellä on edes aikaa miettiä jotain puolituttujen parisuhdestatuksia?

Vierailija
24/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan mukaan ainoa ja oikea paikka on.. niin no, heitä ei saisi edes olla olemassa 🤔 kummallista.

Tämä pitää paikkansa ja ilmeisesti heijastelee kansan syvien rivien mielipiteitä. En ymmärrä sitäkään, miksi naisesta tulee jotenkin "arvokkaampi", jos onnistuu löytämään uuden miehen, joka olisi joku muu kuin lapsensa isä. Silloin saa taas säällistä kohtelua, ihmiset hymyilevät ja ovat kohteliaita. Eli miksi uusperhekin on parempi kuin yh-perhe?

Ei se ole näköjään sitten yh-äideilläkään helppoa jos ei sinkkunaisella....kai sitä saa olla sellaisen miehen kanssa jonka kanssa haluaa tai olla ilman jos ei oo sopiva....ei se mies siinä tee sitä asiaa mitenkään paremmaksi välttämättä :)

Vierailija
25/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä vuokrakerrostalo jossa asuu makdollisimman monen eri kulttuurin edustajia. Kukaan ei tunne toistensa kulttuuria joten kukaan ei osaa ihmetellä yksinhuoltajuuttakaan. Näistä taloista löytyy usein myös moniongelmaisia kotoperäisiä asukkaita jotka liikkuvat vain öisin, joten että todennäköisesti edes kohtaa.

Vierailija
26/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä raskasta vastustaa ennakkoluuloja 24/7. Itse asuin suomalaisena eräässä maassa, jossa ei todellakaan arvosteta suomalaisia. Olin ihan überkiltti ja asiallinen, absolutistinörtti ja silti mut rinnastettiin juoppoihin maanmiehiini ja kaikkiin rasistisiin stereotypioihin aina. Lopulta alkoi tilanne ja ennakkoluulot stressata siihen malliin, että oli pakko vaihtaa maata. Olisi ollut helpompaa heittäytyä itsekin juopoksi, niin kaikki olisovat olleet tyytyväisiä. Mutta nyt vain ahdistuin itse ja jouduin oikomaan ennakkoluuloja, mikä muistutti taistelua tuulimyllyjä vastaan.

Et halua kai paljastaa maata...? Kiinnostaisi tietää!

Vierailija
27/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni hän saa asua siellä missä haluaa. Tärkeintä on kuitenkin se että asunto on sellainen jonka pystyy omista rahoistaan maksamaan eikä lapsen elatukseen tarkoitettuja rahoja käytetä vuokranmaksuun.

Vierailija
28/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta itse kysymykseen:

-omakotitalo ei käy, sillä niillä alueilla asuu vain pariskuntia, jotka pelkäävät talonsa arvon romahtavan, jos alueelle muuttaisi yh

-omistusrivitaloon pätee sama, tosin ei yhtä vahvasti ehkä. Saattaisi päätyä valitusten ja ulos savustamisen kohteeksi.

-omistuskerrostaloissa pätee sama vahvasti, tosin eivät vain halua olla tekemisissä, mutta eivät ehkä mieti asuntonsa arvon kehitystä.

-vuokrataloissa ehkä voisi sulautua massaan, tosin vanhoissa taloissa saatetaan karsastaa uutta ihmistä ja keksivät syitä valittaa.

-kaupungin vuokratalot saattaisivat olla tosiaan ainoa mahdollisuus. Olisi muita samassa tilanteessa ja muita sellaisia, joita paheksutaan yleisesti, joten voisi kokea olonsa "normaaliksi"

Olemme oikeasti hyvinkin kaukana aidosta tasa-arvosta ja mahdollisuudesta "luokkaliikkuvuuteen" juuri näiden asenteiden vuoksi. Eli nainen EI periaatteessa SAA valita vapaasti asuinpaikkaansa, jos haluaa välttyä syrjinnältä. Mies ei päädy samanlaisen kohtelun kohteeksi, vaikka olisikin yh-vanhempi. Todella ahdistavaa ja surullista. Nainen ei saa olla äiti ilman miestä samassa kotitaloudessa. Mielestäni tilanne on väärin periaatteellisellakin tasolla. Melkein yhtä hullua kuin se, että 1960-luvulla yksinäinen nainen ei saanut mennä ilman miesseuraa ravintolaan tai edes kaksi naista keskenään.

Vierailija
29/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et halua kai paljastaa maata...? Kiinnostaisi tietää!

En kerro.

T. Sama

Vierailija
30/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen samanlainen Munkasta 🙂 Narratiivi on mitä on...

Itse en ole kokenut, että kukaan olisi minua jotenkin "tuominnut" tms. Tosin, eipä paljon kiinnosta. Elän omaa elämääni ja keskityn siihen. Kenellä on edes aikaa miettiä jotain puolituttujen parisuhdestatuksia?

Sinulla on todennäköisesti hyvä itsetunto ja sosiaalista elämää. Paradoksaalista kyllä, sellainen nainen, jolla on ystäviä ja sitä miesseuraakin, ei todennäköisesti kärsi siitä syrjinnästä yhtä paljon kuin sellainen aidosti yksinäinen ja "hylätty" yh-äiti, joka saa vain kärsiä sen muiden halveksinnan, muttei elämässä ole ketään aikuisia ihmisiä, jotka aidosti välittäisivät.

Vierailija
31/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun omakotitalossa pienellä paikkakunnalla. Tosin olen vuoroviikkoäiti ja ex asuu samalla alueella. Lasten luokkakavereissa on muitakin eroperheitä, joten ei täällä kieroon katsota. Naapureina lähinnä vanhuksia, en tunne tarkemmin. Jos paheksuvat, niin oma on ongelmansa. Vapaaviikoilla tänne saattaa tulla jopa miesvieras. Kavereita ei ole muutenkaan.

Vierailija
32/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan kaupungin vuokra-asunnon saada vain yh-statuksen vuoksi? Eli voisi laittaa omistuskämpän vuokralle tai myyntiin siitä syystä, että ei voi sosiaalisista syistä asua siellä (koska muut asukkaat eivät hyväksy osaksi yhteisöä sen naisen miehettömyyden vuoksi alemman statuksen vuoksi)? Kaverin puolesta kyselen. Hän on aidosti miettinyt, ett haluaisi paikkaan, jossa saisi olla "normaali" ja hyväksytty ihminen muiden joukossa.

Vierailija
33/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni hän saa asua siellä missä haluaa. Tärkeintä on kuitenkin se että asunto on sellainen jonka pystyy omista rahoistaan maksamaan eikä lapsen elatukseen tarkoitettuja rahoja käytetä vuokranmaksuun.

Mihin kummaan lapsen elatusmaksut saisi käyttää jos ei lapsen elämiseen?

Vierailija
34/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yh:lla on jonkinlainen stigma yllään. Tuttavani rapussa ei ole kolmatta kerrosta, vaan se on se kerros josa asuu se yh. Voidaan sanoa vaikka että voi v, hissi on siellä yh:n kerroksessa. Alas saapuessaan hississä kuraset vaunujen jäljet ja puoli kiloa hiekkalinnan jäänteitä.

Vierailija
35/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juurikin siihen lapsen elämiseen. Ei ole entisen puolison asia maksaa osuutta toisen vuokrasta tai muista asumiskustannuksista.

Vierailija
36/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse en ole yh, vaan lapset on yhteishuoltajuudessa, mutta silti yksikin naapurinmies vähän epäsuorasti ihmetteli, että kuinka mulla on varaa asua tässä omistusrivarissa hyvällä alueella pk-seudulla.

Yleisessä keskustelussa jaksetaan jauhaa, että tuilla ne elää. Veronmaksajat tuonkin asumisen kustantaa jne. Ydinperheeseen verrattuna ainoa lisätuki hyvätuloisella yhteishuoltajaäidillä on yh-korotus lapsilisään ja se on jotain 60e. Päiväkotimaksutkin menee ihan maksimin mukaan mun tuloilla. Elarihan on mun tapauksessa lapsen isän maksamaa osuutta lasten kuluista, ja taas yh:lla minimielari valtiolta on niin pieni, että se yh:n lapsille sallittakoon, jos isä on kokonaan pois kuvioista.

Jos miehet edes vähän miettisi, niin varmaan voisivat keksiä, että jännä juttu, onhan siellä työpaikoilla naisia hyvätuloisissakin hommissa (lääkäreissä, juristeissa, johtajissa jne.). Mutta pakko olla köyhä, jos ei ole miestä taloudessa. Ei kai nainen mitään voi tienata.

Vierailija
37/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juurikin siihen lapsen elämiseen. Ei ole entisen puolison asia maksaa osuutta toisen vuokrasta tai muista asumiskustannuksista.

Ai ne lastenhuoneen neliötkö on ilmaisia? Mulla on kaksi lasta ja asuisin kyllä paljon pienemmässä asunnossa, jos ei tarvitsisi olla lastenhuoneita. Vai toivoisitko, että lapsesi asuisivat yksiössä ja nukkuisivat vielä kouluikäisenäkin äidin kanssa samassa huoneessa?

Elariinhan ei huomioida koko vuokraa/asumiskuluja, vaan lasten laskennallinen osuus asumiskulusta.

Vierailija
38/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin isossa omakotitalossa anoppilan vieressä, en kysellyt lupia keneltäkään ja anoppi ja appi auttoivat lastenhoidossa. Koskaan en ole väheksyntää kohdannut tai ainakaan huomannut, ja jos olisikin joku väheksynyt, olisin paskat välittänyt.

Kateutta kohtasin paljon, onnettomissa liitoissa olevilta kavereilta ja puolitutuilta, erittäin moni tunnusti suoraan kadehtivansa kun minulla on asiat hyvin eikäole miestä riesana.

Vierailija
39/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asuin isossa omakotitalossa anoppilan vieressä, en kysellyt lupia keneltäkään ja anoppi ja appi auttoivat lastenhoidossa. Koskaan en ole väheksyntää kohdannut tai ainakaan huomannut, ja jos olisikin joku väheksynyt, olisin paskat välittänyt.

Kateutta kohtasin paljon, onnettomissa liitoissa olevilta kavereilta ja puolitutuilta, erittäin moni tunnusti suoraan kadehtivansa kun minulla on asiat hyvin eikäole miestä riesana.

Onko lasten isä kuollut kun noin hyvät välit hänen vanhempiensa kanssa?

Vierailija
40/49 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt kommuunia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän