Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE ja työnhaun uusi palvelumalli

Vierailija
17.04.2022 |

Tästä asiasta on ollut tällä palstalla useaan kertaan aloituksia, joissa nyt jankutetaan sitä sun tätä, mutta ei koskaan esim. Te-palveluiden sivuilta löytyviin teksteihin perustuvaa sitä sun tätä.
Lakiin perustuva uusi malli astuu voimaan 2.5.

No, kävinpä nyt katsomassa, mitä siellä te-toimiston sivuilla asiaan liittyen on tekstejä. Ja ministeriön omaa köysymys-vastaus-osiota lukiessa tuli pitkäaikaistyöttömien osalta tällaista tekstiä eteen (pitkääääään luettelon viimeinen kohta, Miten malli ottaa huomioon pitkäaikaistyöttömät):

* Uudistuksessa myös pitkäaikaistyöttömien palveluja tehostetaan. Nykyisten kolmen kuukauden välein järjestettävien haastattelujen lisäksi työnhakijalle järjestetään puolen vuoden välein kuukauden kestävä tehostettu palvelujakso, jonka aikana järjestetään kaksi täydentävää työnhakukeskustelua. Näiden keskustelujen tavoitteena on ehkäistä työttömyyden pitkittymistä, tarjota työnhakijalle syvennettyä tukea työnhakuun ja työllistymiseen sekä ohjata tarpeellisiin palveluihin.

Jos pitkäaikaistyöttömän palvelutarve sitä edellyttää, hänelle voidaan aina tarjota palveluprosessiin kuuluvien tapaamisten lisäksi ylimääräistä henkilökohtaista palvelua ja tukea.*

Pitkäaikaistyöttmät: Onko teitä tavoiteltu te-toimiston haastatteluihin tähänkään asti? Onko teihin oltu yhteydessä? Oletteko saaneet palveluita?

No, mutta tuon tekstin perusteella, jonka tänne kopioin, pitkäaikaistyöttömien ei todennäköisesti tarvitse hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa tai tehdä mitään muutakaan, eikä heitä myöskään tulla mitenkään auttamaan te-toimiston taholta, mitä nyt jonnekin SPR:n kirpputorille tarjotaan jotain työpaikkaa mahdollisesti sitten vuoden päästä!

No, niinhän se on, että kukin auttakoon itseään. Mutta mitä me teemme millään te-toimistolla ja mitä nämä ministeriön tekstinikkaritkaan valheita ilmoille päästävät, kun ei niitä kontakteja ole tähän astikaan ollut. Ja huomatkaa myös tuo, "Jos pitkäaikaistyöttömän palvelutarve sitä edellyttää, hänelle voidaan aina tarjota palveluprosessiin kuuluvien tapaamisten lisäksi ylimääräistä henkilökohtaista palvelua ja tukea", eli tuohan tarkoittaa, että te-toimiston harkinnan mukaan ollaan yhteydessä ja he harkitsevat että ei olla.

Nauraa!

https://tem.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia-pohjoismaisesta-tyovoimapalve…

Jos ei mitään tietoa henkilökohtaisella yhteydenotolla tästä asiasta tule, niin eipä tarvitse asiasta välittää mitään!

Kommentit (270)

Vierailija
201/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.5 alkaen tulee työttömälle tunne, että hänestä välitetään<3  Se on tärkeintä<3

Vierailija
202/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mulle sanottiin että vanhojen asiakkaiden ei tarvitse hakea niitä 0-4 työpaikkaa kuussa. Eli sitä velvoitetta ei ole, mutta työkkäri on kuulemma meihinkin enemmän yhteydessä.

Sinua on neuvottu väärin. Työnhakuvelvollisuus koskee kaikkia työttömiä.

Vielä varmistin häneltä asian pariin kertaan. Mua ei ole neuvottu väärin.

Kyllä sinua on neuvottu väärin! Olen pahoillani, että saamasi tieto ei pidä paikkaansa, mutta voit varsin hyvin tarkistaa asian lukemalla hallituksen esityksen 167/2021. Uusi malli koskee jokaista TE-toimiston asiakasta! Myös sinua.

Ja jos olet kuntakokeilun asiakas, niin asia ei muuksi muutu.

Mutta silloin koskee myös se tapaaminen työvoimatoimiston kanssa jokaista työtöntä. Siellähän se pitää selvittää, että mikä on se lukumäärä 0-4 välillä!

Jos et itse ole työvoimavirkailija, niin ole hiljaa!

Jos ei tule tapaamista tai yhteydenottoa, niin enpä rupea mitään hakemuksia vääntämään. Kun en edes tiedä, miten te-toimiston kanssa asioidaan, kun tuossa toukokuussa nykyinen te-palvelut.fi lakkaa toimimasta, eikä tässä työmarkkinatorissa näytä olevan yhtään mitään konstia, millä asioisin te-toimistoon päin!

Älä nyt leiki tyhmää!

Kyllä ne omat sivut siellä pysyy ja sitä kautta saa yhteyden. 

Ja sulla pitää olla suunnitelma aina voimassa tai sun etuus olisi katkaistu. Ja siinä sun sopimuksessa lukee että sun pitää hakea töitä tai sopivaa koulutusta, se on kaikilla ollut aina pakollinen.

Se tapaaminen ei tarvitse olla paikan päällä toimistolla, vaan voidaan entiseen tapaan hoitaa puhelimitse tai sähköisesti vaikka teamsillä.

En leiki tyhmää, vaan oletan, että kun kerran laki sanoo, että te-toimisto kontaktoi, niin silloin sen on kontaktoitava. Sen on itse ilmoitettava mitä velvoitteita se tämän uuden mallin perusteella mulle asettaa... LAKI VELVOITTAA MYÖS TE-TOIMISTOA!

Kyllä. En ole väittänyt mitään että ei kontaktoisi. Vaan että sulla on nyt suunnitelma voimassa, ja sinä noudatat sitä siihen asti kunnes uusi suunnitelma tehdään seuraavan 3kk sisään.

Älä, missähän vaiheessa se suunnitelma on päivitetty... Tiiätkö?

Mistä minä sen voisin tietää? Kyllä sun se pitää itse tietää, ja voit tarkistaa sen sieltä omilta sivuilta. Oletettavasti se on päivitetty silloin kun olet viimeksi ollut yhteydessä työkkärin virkailijan kanssa ja olet sen sitten itse käynyt siellä hyväksymässä ja kuittaamassa. Tai olet itse tehnyt sen ja virkailija on kuitannut ja hyväksynyt sen.

EI. Nykyään työvoimatoimiston asiakasrekisteriin merkitty työtön työnhakija ei ole OMA-ALOITTEISESTI YHTEYDESSÄ TYÖVOIMATOIMISTOON MUUSSA TAPAUKSESSA KUIN ILMOITTAESSAAN ETTÄ ON SAANUT TYÖPAIKAN.

NYKYÄÄN TYÖVOIMATOIMISTO OTTAA YHTEYTTÄ, EI TYÖNHAKIJA.

NYKYÄÄN SE YHTEYDENOTTO VOI OLLA MYÖS TIETOKONEOHJELMAN TEKEMÄ, ELI EHKÄ KOLMEN KUUKAUDEN VÄLEIN ohjelma vilauttaa henkilön rekisteritietoa virkailijalle, ja se yhteydenotto on siinä, että virkailija kuittaa nähneensä.

SIINÄ SE YHTEYDENOTTO!

MISSÄS VAIHEESSA ON PÄIVITETTY?

Mistäs sinä sen tiedät? Taitaa olla niin, että sinä et tiedä muutakaan asioista!

Ei sitä kuitata nähdyksi,  mistä moista keksit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan pitkäaikaistyötön saanut yhteydenottoa te-toimistolta! Onko?

TEM valehtelee teksteissään!

Olen vielä töissä normi sopimuksella, mutta viesti aiheesta tuli.

Niinkö. Minkäs sortin työtä teet, kun et näköjään edes ymmärrä mitä tarkoittaa pitkäaikaistyötön niin ei taida järin vaativaa se työ olla mitä nyt teet. 

Valtion virastossa olen.

Valtion virastoissa on porukkaa palkkatuella töissä, sama kaupungin yksiköissä toimistotyötä esim. asiakaspalvelua

Valtio virasto ei ole koskaan kaupungin yksikkö!

Lauseessa luki valtion virastoissa ja kaupungin yksiköissä.

Kaupungin yksiköissä tehdään toimistotyötä myös työkokeiluna esim. sairaalat, sosiaalitoimistot, museot, taidemuseot, vapaa-aikatoimi eli esim. nuorisotalot, hautausmaiden toimistot, kansalaisopistot, vesilaitokset, sähkölaitokset, kirjastot, ympäristötoimi, sivistyskeskus, seurakuntien toimistot jne.

Jos on normisopimuksella töissä, niin ei kyllä ole pitkäaikaistyötön, vaan työllinen! Sitten kun se loppuu se sun työ, niin sitten olet työtön, ilmeisesti taas, mutta et ole pitkäaikaistyötön vaan toistuvaistyötön!

Työkokeilussa ei saa palkkaa vaan työmarkkinatuen ja 9 euron kulukorvauksen / työpäivä.

Työkokeilussa ei ole töissä, on tutustumassa alaan tai ammattiin toisen ohjauksessa. Ei tarvitse olla aamulla eka tai illalla vika, riittää, että ohjaajan kokoaikaisella opastuksella kokeilee alaa, ei siis tee töitä.

Kyllä työkokeilu on nimenomaan sitä, että kokeillaan työtä, eli tehdään työtä kuten palkalliset, tosin palkallisen rinnalla, ei yksin koko puljua pyörittäen.

Työhön tutustuminen on sitten tuota mitä sinä kuvailet. 

Työkokeilussa pitkään sairaslomalla tai muuten työelämästä pois ollut kokeilee kykeneekö tekemään täyttä työtä, täyttä päivää, tai sitten alan vaihtaja kokeilee tykkääkö siitä työstä, että hakeutuuko sitten alan kouluun.

Työkokeilussa ei todellakaan tehdä työtä, sitä kokeillaan! Ei siis hyllytetä yksinään 3 kk ajan, vaan mennään yhdessä ohjaajan kanssa tekemään muutakin - tai pelkästään katsomaan, miten tehdään tilaus tms. Työkokeilijan ei tarvitse tehdä töitä kuin palkalliset, se ei todellakaan ole homman tarkoitus ja vain työtön luulee, että noin se menee.

Älä höpise! Laki on laki. Työhön tutustuminen on eri asia. Työkokeilussa kokeillaan työn tekemistä, ja nimenomaan niin että töitä pitää tehdä. Mitä luulet että ottaako firmat sinne jonkun pyörimään työkokeiluun 6kk joka ei tee mitään töitä?

Niinpä, laki on laki ja jos sieltä katsot, niin työkokeilussa ei todellakaan olla töissä eikä kokeilijalta edellytetä työntekoa. Sen sijaan työnantajalla on velvollisuus antaa työttömälle mahdollisuus tutustua erilaisiin työtehtäviin.

Jostain syystä työttömät ovat ihan itse keksineet, että työkokeilussa pitää tehdä töitä samaan tahtiin kuin palkkaa saavat, mutta lainsäädännössä tai lain esitöissä ei moista edellytetä. Lisäksi 6 kk on maksimi samalla työnantajalla, käytännössä 1-2 kk riittää.

Minä ainakin postitin sairaalassa epikriisejä eikä osastonsihteeri ehtinyt mitään tarkistella. Työtön saa tunnukset potilasohjelmaan, muuten ei voisi kuin istua ja katsella.

Vierailija
204/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä kuntouttavassa työtoiminnassa kerta viikkoon puolen vuoden tai vuoden sopparilla jos haluaa olla rauhassa.

Ja jotkut kovasti inttää että kaikkien pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa,

ei tarvitse, esim. kuntouttavan sopparin omaavat.

Ja taitaa koskea vain uusia työttömiä, ei meitä jotka ollaan oltu kymmene tai viistoista vuotta työttömiä.

Mistä keksit, että kuntouttavan sopparin omaavat on jotenkin poikkeustapauksia? Jos saat työttömyysetuutta, niin sinulla on työnhakuvelvollisuus ja se on 4 työpaikkaa/kk ellei toisin ole laissa säädetty.

Mistä te näitä vääriä tietoja oikein saatte?

Kyllä tämä tieto pitää paikkansa. Lain mukaan kuntouttavassa työtoiminnassa on henkilöitä jotka eivät syystä tai toisesta kykene hakemaan töitä tai koulutusta. Siksi heidät on (yleensä sosiaalitoimen aloitteesta, joskus työkkärin) siirretty typin asiakkaaksi, se on aikuissosiaalityöhön kuuluvaa, mutta samalla myös työkkärin työllistämistoimeksi laskettava. 

Olisihan se hullua että jos peruste kutylle on ettei voi hakea töitä, ja sitten laitettaisiin että pitää hakea 4 työpaikkaa kuussa.

Kuntouttavaan voidaan laittaa vain niitä, jotka joutuvat työmarkkinatuen lisäksi tukeutumaan toimeentulotukeen.

Ja tuolle joka nyt kivenkovaan tätä neljän hakemuksen velvoitetta huutaa, niin hänelle vielä kerran:

LAKI VELVOITTAA MYÖS TYÖVOIMATOIMISTOA. Eli työkkärin pitää nyt ensin olla yhteydessä, jotta tässä saa tietää, mitä velvoitteita tässä on ja lisäksi sen pitää kertoa miten siihen päin sitten ollaan yhteydessä jotta niitä hakuja voi ilmoitella.

ASIAHAN ON NIIN, näin on julkisuudessa puhuttu, että sitä hakemusmäärää voidaan sovitella työttömän edellytysten mukaan... Kaikkia ei koske se neljä paikkaa per kk. Jo senkin takia, että joillakin seuduin on mahdotonta hakea neljää paikkaa kun ei niitä paikkoja ole... Näin siellä artikkelissakin sanotaan, jota aloittjaa on linkittänyt tekstiinsä.

0-4.... No, mitäs sinä neljästä huutaja meinaat, millaisin perustein sitten joku joutuis vaikka kahta hakemaan tai kolmea tai yhtä saati sitä nollaa......

JA LAKI VELVOITTAA MYÖS TYÖVOIMATOIMISTOA, SINÄ HUUTAJA VELVOITAT VAIN TYÖTTÖMÄKSI TYÖNHAKIJAKSI ILMOITTAUTUNUTTA!

Senkin kokoomuslainen!

"Kuntouttavaan voidaan laittaa vain niitä, jotka joutuvat työmarkkinatuen lisäksi tukeutumaan toimeentulotukeen." Yleensä näin on että ovat sosiaalitoimen asiakkaita, mutta kaikki sosiaalitoimen asiakkaat eivät saa toimeentulotukea, ne on kaksi eri asiaa. Pitää olla typin asiakas, se on se lähettävä taho kutyyn. Ja se on moniammatillinen ryhmä jota johdetaan sosiaalitoimesta käsin.

Niin, mutta se typ, se ei tarkoita sitä, että joutuu pakosta tai välttämättä tai väistämättä kuntouttavaan työtoimintaan mukaan. Ei. Sinne kuntouttavaan laitetaan niitä, joilla on toimeentulotukiasiakkuus työmarkkinatuen lisäksi, no, joku voi olla poikkeus. Mutta typ ei välttämättä tarkoita väistämätöntä joutumista kuntouttavaan työtoimintaan!

Typ avautuu kun työttömyys on jatkunut riittävän kauan, silloin joutuu monialaisen palvelun piiriin. Välttämättä se ei tarkoita sen enempää kuin että yhden kerran ehkä näkee sekä sen te-toimiston naureskelevan tyypin ja sitten siinä on se sossutäti myös paikalla.... 

Välttämättä typ:läinen ei edes käytä toimeentulotukea.... 

Typ:iin putoaminen on myös työttömyyden kestosta kiinni.

Älä taas levitä väärää tietoa.

Eikä sinne typpiin pudota mistään, vaan päästään, kun tarvitsee enemmän apua.

Typin asiakkaaksi lähettää yleensä sosiaalitoimisto asiakkaitaan tarpeen vaatiessa. Ja nyt lakimuutos poistaa senkin että ei ole mitään määräaikaa miten pitkään on pitänyt olla työttömänä että voi mennä typin asiakkaaksi.

Kaikki sosiaalitoimen asiakkaat eivät ole typin asiakkuuden tarpeessa. Ja kaikki jotka saavat toimeentulotukea eivät ole pitkäaikaistöttömiä, sosiaalitoimen asiakkaita tai typin asiakkaita.

Niin,  sosiaalitoimisto, josta ennen haettiin toimeentulotukea. 

Se on jossakin lakiperusteisessa tekstissä tullut nähtyä, että kuntouttavaan työtoimintaan laitetaan toimeentulotuen asiakkaita.

Typpiin pudotaan, sinne pudotaan siinä vaiheessa kun työttömyys on kestänyt tietyn ajan. 

Näin se on.

Levität itse väärää tietoa.

Edelleenkään ei pidä paikkaansa. Nyt on niin että typin asiakkaaksi päästäkseen pitää olla ollut nuoren henkilön 3kk ja vanhemman 6kk työttömänä, se tulee nyt poistumaan. Se on fakta.

Nyt kun kela maksaa perustoimeentulotukea, ei tarvitse olla sosiaalitoimen asiakas.

Sosiaalitoimi on lähettävä taho typpiin ja typ on lähettävä taho kuntouttavaan työtoimintaan, tiedän koska olen vuosia ollut töissä työpajalla jonne kutyyn lähetetään porukkaa, minä palaveeraan monta kertaa kuukaudessa typin, eli sossun virkailijoiden kanssa.

Itse olen ollut monesti pitkäaikaistyötön, yli 500 päivää, ja pisin aika oli 5,5 vuotta että en ollut missään töissä, eikä koskaan ole ehdotettu typin asiakkuutta. Koska en ollut sosiaalitoimen asiakas, vaan ihan tavallinen työnhakija.

Vierailija
205/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mulle sanottiin että vanhojen asiakkaiden ei tarvitse hakea niitä 0-4 työpaikkaa kuussa. Eli sitä velvoitetta ei ole, mutta työkkäri on kuulemma meihinkin enemmän yhteydessä.

Sinua on neuvottu väärin. Työnhakuvelvollisuus koskee kaikkia työttömiä.

Vielä varmistin häneltä asian pariin kertaan. Mua ei ole neuvottu väärin.

Kyllä sinua on neuvottu väärin! Olen pahoillani, että saamasi tieto ei pidä paikkaansa, mutta voit varsin hyvin tarkistaa asian lukemalla hallituksen esityksen 167/2021. Uusi malli koskee jokaista TE-toimiston asiakasta! Myös sinua.

Ja jos olet kuntakokeilun asiakas, niin asia ei muuksi muutu.

Mutta silloin koskee myös se tapaaminen työvoimatoimiston kanssa jokaista työtöntä. Siellähän se pitää selvittää, että mikä on se lukumäärä 0-4 välillä!

Jos et itse ole työvoimavirkailija, niin ole hiljaa!

Jos ei tule tapaamista tai yhteydenottoa, niin enpä rupea mitään hakemuksia vääntämään. Kun en edes tiedä, miten te-toimiston kanssa asioidaan, kun tuossa toukokuussa nykyinen te-palvelut.fi lakkaa toimimasta, eikä tässä työmarkkinatorissa näytä olevan yhtään mitään konstia, millä asioisin te-toimistoon päin!

Älä nyt leiki tyhmää!

Kyllä ne omat sivut siellä pysyy ja sitä kautta saa yhteyden. 

Ja sulla pitää olla suunnitelma aina voimassa tai sun etuus olisi katkaistu. Ja siinä sun sopimuksessa lukee että sun pitää hakea töitä tai sopivaa koulutusta, se on kaikilla ollut aina pakollinen.

Se tapaaminen ei tarvitse olla paikan päällä toimistolla, vaan voidaan entiseen tapaan hoitaa puhelimitse tai sähköisesti vaikka teamsillä.

En leiki tyhmää, vaan oletan, että kun kerran laki sanoo, että te-toimisto kontaktoi, niin silloin sen on kontaktoitava. Sen on itse ilmoitettava mitä velvoitteita se tämän uuden mallin perusteella mulle asettaa... LAKI VELVOITTAA MYÖS TE-TOIMISTOA!

Kyllä. En ole väittänyt mitään että ei kontaktoisi. Vaan että sulla on nyt suunnitelma voimassa, ja sinä noudatat sitä siihen asti kunnes uusi suunnitelma tehdään seuraavan 3kk sisään.

Älä, missähän vaiheessa se suunnitelma on päivitetty... Tiiätkö?

Mistä minä sen voisin tietää? Kyllä sun se pitää itse tietää, ja voit tarkistaa sen sieltä omilta sivuilta. Oletettavasti se on päivitetty silloin kun olet viimeksi ollut yhteydessä työkkärin virkailijan kanssa ja olet sen sitten itse käynyt siellä hyväksymässä ja kuittaamassa. Tai olet itse tehnyt sen ja virkailija on kuitannut ja hyväksynyt sen.

EI. Nykyään työvoimatoimiston asiakasrekisteriin merkitty työtön työnhakija ei ole OMA-ALOITTEISESTI YHTEYDESSÄ TYÖVOIMATOIMISTOON MUUSSA TAPAUKSESSA KUIN ILMOITTAESSAAN ETTÄ ON SAANUT TYÖPAIKAN.

NYKYÄÄN TYÖVOIMATOIMISTO OTTAA YHTEYTTÄ, EI TYÖNHAKIJA.

NYKYÄÄN SE YHTEYDENOTTO VOI OLLA MYÖS TIETOKONEOHJELMAN TEKEMÄ, ELI EHKÄ KOLMEN KUUKAUDEN VÄLEIN ohjelma vilauttaa henkilön rekisteritietoa virkailijalle, ja se yhteydenotto on siinä, että virkailija kuittaa nähneensä.

SIINÄ SE YHTEYDENOTTO!

MISSÄS VAIHEESSA ON PÄIVITETTY?

Mistäs sinä sen tiedät? Taitaa olla niin, että sinä et tiedä muutakaan asioista!

Ei sitä kuitata nähdyksi,  mistä moista keksit?

Niin, kuitatkoon mitä kuittaavat, mutta se yhteydenotto tapahtuu tietokoneohjelman tekemänä. Eli juu, siinä sitä kolmen kuukauden kontaktointia.'

Kieliiks tää siitä että on maantietellinen alue jolla ei ole mitään tarjottavaa!

Vierailija
206/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin TE-virkailijaltani ja hän sanoi että koskee vaan uusia työttömiä toi työnhakuvelvoite!

Olen työkkärin virkailija ja tiedän, että koskee ihan kaikkia työkkärin asiakkaita. Tästä on ollut koko kevään ajan koulutuksia, ei voi olla yhdellekään virkailijalle epäselvä asia.

Juu, se koskee, mutta se on sillä lailla että nollasta neljään työpaikkaa työttömän tilanteesta riippuen.

Neljä työpaikkaa ei ole pakollinen hakuvakio!

Ja juu, milloinkas niitä yhteydenottoja alkaa tulla! Niin ja mieluusti tietty sellaisia, ettei nyt ihmistä lyödä ihan lyttyyn, että "mitäs sinua hyödyttyää kouluttaa tai mitään muutakaan".

Ai te autatte ja katsotte niin kuin kokonaisvaltaisesti, te olette ASIANTUNTIJOITA! Tiiäks sä edes eroa tietosuojavaltuutetun ja tietosuojavastaavan välillä? 

Käytännössä neljä on vakio. Miksi työttömän on niin hankala uskoa tätä? Poikkeuksena on työvoimakoulutuksessa oleva (3 työpaikkaa/3kk) ja osa-aikatöissä olevat (1 työpaikka/3 kk) ja täysin työkyvyttömät, mutta heillä on työkyvyttömyydestään lääkärintodistus.

Turha haaveilla, että saa hakupakoksi 1 työpaikan kuukaudessa, koska kivoja töitä ei ole tarjolla.

Vierailija
207/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2.5 alkaen tulee työttömälle tunne, että hänestä välitetään<3  Se on tärkeintä<3

Päästään keskustelemaan hoitajien tunnin kahvitauoista ja salatupakalla käymisestä mitä työkokeilussa nähtiin ja muista työpaikkojen epäkohdista.

Vierailija
208/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisten tukien alhaisuuden vuoksi käytännössä jokainen yksin asuva joka saa työmarkkinatukea ja asumistukea on myös oikeutettu toimeentulotukeen. Joten toimeentulotukiasiakkuus voi olla välttämätön muttei suinkaan riittävä peruste TYP palvelun tarvetta arvioitaessa.

Vierailija
209/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä kuntouttavassa työtoiminnassa kerta viikkoon puolen vuoden tai vuoden sopparilla jos haluaa olla rauhassa.

Ja taitaa koskea vain uusia työttömiä, ei meitä jotka ollaan oltu kymmene tai viistoista vuotta työttömiä.

Mistä keksit, että kuntouttavan sopparin omaavat on jotenkin poikkeustapauksia? Jos saat työttömyysetuutta, niin sinulla on työnhakuvelvollisuus ja se on 4 työpaikkaa/kk ellei toisin ole laissa säädetty.

Kyllä tämä tieto pitää paikkansa. Lain mukaan kuntouttavassa työtoiminnassa on henkilöitä jotka eivät syystä tai toisesta kykene hakemaan töitä tai koulutusta. Siksi heidät on (yleensä sosiaalitoimen aloitteesta, joskus työkkärin) siirretty typin asiakkaaksi, se on aikuissosiaalityöhön kuuluvaa, mutta samalla myös työkkärin työllistämistoimeksi laskettava. 

Olisihan se hullua että jos peruste kutylle on ettei voi hakea töitä, ja sitten laitettaisiin että pitää hakea 4 työpaikkaa kuussa.

Kuntouttavaan voidaan laittaa vain niitä, jotka joutuvat työmarkkinatuen lisäksi tukeutumaan toimeentulotukeen.

Ja tuolle joka nyt kivenkovaan tätä neljän hakemuksen velvoitetta huutaa, niin hänelle vielä kerran:

LAKI VELVOITTAA MYÖS TYÖVOIMATOIMISTOA. Eli työkkärin pitää nyt ensin olla yhteydessä, jotta tässä saa tietää, mitä velvoitteita tässä on ja lisäksi sen pitää kertoa miten siihen päin sitten ollaan yhteydessä jotta niitä hakuja voi ilmoitella.

ASIAHAN ON NIIN, näin on julkisuudessa puhuttu, että sitä hakemusmäärää voidaan sovitella työttömän edellytysten mukaan... Kaikkia ei koske se neljä paikkaa per kk. Jo senkin takia, että joillakin seuduin on mahdotonta hakea neljää paikkaa kun ei niitä paikkoja ole... Näin siellä artikkelissakin sanotaan, jota aloittjaa on linkittänyt tekstiinsä.

0-4.... No, mitäs sinä neljästä huutaja meinaat, millaisin perustein sitten joku joutuis vaikka kahta hakemaan tai kolmea tai yhtä saati sitä nollaa......

JA LAKI VELVOITTAA MYÖS TYÖVOIMATOIMISTOA, SINÄ HUUTAJA VELVOITAT VAIN TYÖTTÖMÄKSI TYÖNHAKIJAKSI ILMOITTAUTUNUTTA!

Senkin kokoomuslainen!

"Kuntouttavaan voidaan laittaa vain niitä, jotka joutuvat työmarkkinatuen lisäksi tukeutumaan toimeentulotukeen." Yleensä näin on että ovat sosiaalitoimen asiakkaita, mutta kaikki sosiaalitoimen asiakkaat eivät saa toimeentulotukea, ne on kaksi eri asiaa. Pitää olla typin asiakas, se on se lähettävä taho kutyyn. Ja se on moniammatillinen ryhmä jota johdetaan sosiaalitoimesta käsin.

Niin, mutta se typ, se ei tarkoita sitä, että joutuu pakosta tai välttämättä tai väistämättä kuntouttavaan työtoimintaan mukaan. Ei. Sinne kuntouttavaan laitetaan niitä, joilla on toimeentulotukiasiakkuus työmarkkinatuen lisäksi, no, joku voi olla poikkeus. Mutta typ ei välttämättä tarkoita väistämätöntä joutumista kuntouttavaan työtoimintaan!

Typ avautuu kun työttömyys on jatkunut riittävän kauan, silloin joutuu monialaisen palvelun piiriin. Välttämättä se ei tarkoita sen enempää kuin että yhden kerran ehkä näkee sekä sen te-toimiston naureskelevan tyypin ja sitten siinä on se sossutäti myös paikalla.... 

Typin asiakkaaksi lähettää yleensä sosiaalitoimisto asiakkaitaan tarpeen vaatiessa. Ja nyt lakimuutos poistaa senkin että ei ole mitään määräaikaa miten pitkään on pitänyt olla työttömänä että voi mennä typin asiakkaaksi.

Kaikki sosiaalitoimen asiakkaat eivät ole typin asiakkuuden tarpeessa. Ja kaikki jotka saavat toimeentulotukea eivät ole pitkäaikaistöttömiä, sosiaalitoimen asiakkaita tai typin asiakkaita.

Se on jossakin lakiperusteisessa tekstissä tullut nähtyä, että kuntouttavaan työtoimintaan laitetaan toimeentulotuen asiakkaita.

Typpiin pudotaan, sinne pudotaan siinä vaiheessa kun työttömyys on kestänyt tietyn ajan. 

Näin se on.

Edelleenkään ei pidä paikkaansa. Nyt on niin että typin asiakkaaksi päästäkseen pitää olla ollut nuoren henkilön 3kk ja vanhemman 6kk työttömänä, se tulee nyt poistumaan. Se on fakta.

Nyt kun kela maksaa perustoimeentulotukea, ei tarvitse olla sosiaalitoimen asiakas.

Sosiaalitoimi on lähettävä taho typpiin ja typ on lähettävä taho kuntouttavaan työtoimintaan, tiedän koska olen vuosia ollut töissä työpajalla jonne kutyyn lähetetään porukkaa, minä palaveeraan monta kertaa kuukaudessa typin, eli sossun virkailijoiden kanssa.

Itse olen ollut monesti pitkäaikaistyötön, yli 500 päivää, ja pisin aika oli 5,5 vuotta että en ollut missään töissä, eikä koskaan ole ehdotettu typin asiakkuutta. Koska en ollut sosiaalitoimen asiakas, vaan ihan tavallinen työnhakija.

Joo, se voi olla lähettävä taho, mutta se johtuu siitä, että siinä kun typpiin pudotaan, niin syntyy monialapalvelutapahtuma, johon sossu tulee te-toimiston rinnalle.

Eli..... Kuule mä tiedän tyypin joka typissä, mutta ei ole joutumassakaan kuntouttavaan työtoimintaan. Hänellä ei ole myöskään toimeentulotuen asiakkuutta koskaan ollut.

Sitten tiedän tyypin, joka on siellä typissä ja hänellä on toimeentulotuen asiakkuus ja hän on kuntouttavassa työtoiminnassa.

Vierailija
210/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senkin kokoomuslainen!

Näin se on.

Puolison kanssa asuva ei saa sossutukia, kun se puoliso saa palkkaa.

Vierailija
211/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan pitkäaikaistyötön saanut yhteydenottoa te-toimistolta! Onko?

TEM valehtelee teksteissään!

Olen vielä töissä normi sopimuksella, mutta viesti aiheesta tuli.

Niinkö. Minkäs sortin työtä teet, kun et näköjään edes ymmärrä mitä tarkoittaa pitkäaikaistyötön niin ei taida järin vaativaa se työ olla mitä nyt teet. 

Valtion virastossa olen.

Valtion virastoissa on porukkaa palkkatuella töissä, sama kaupungin yksiköissä toimistotyötä esim. asiakaspalvelua

Valtio virasto ei ole koskaan kaupungin yksikkö!

Lauseessa luki valtion virastoissa ja kaupungin yksiköissä.

Kaupungin yksiköissä tehdään toimistotyötä myös työkokeiluna esim. sairaalat, sosiaalitoimistot, museot, taidemuseot, vapaa-aikatoimi eli esim. nuorisotalot, hautausmaiden toimistot, kansalaisopistot, vesilaitokset, sähkölaitokset, kirjastot, ympäristötoimi, sivistyskeskus, seurakuntien toimistot jne.

Jos on normisopimuksella töissä, niin ei kyllä ole pitkäaikaistyötön, vaan työllinen! Sitten kun se loppuu se sun työ, niin sitten olet työtön, ilmeisesti taas, mutta et ole pitkäaikaistyötön vaan toistuvaistyötön!

Työkokeilussa ei saa palkkaa vaan työmarkkinatuen ja 9 euron kulukorvauksen / työpäivä.

Työkokeilussa ei ole töissä, on tutustumassa alaan tai ammattiin toisen ohjauksessa. Ei tarvitse olla aamulla eka tai illalla vika, riittää, että ohjaajan kokoaikaisella opastuksella kokeilee alaa, ei siis tee töitä.

Kyllä työkokeilu on nimenomaan sitä, että kokeillaan työtä, eli tehdään työtä kuten palkalliset, tosin palkallisen rinnalla, ei yksin koko puljua pyörittäen.

Työhön tutustuminen on sitten tuota mitä sinä kuvailet. 

Työkokeilussa pitkään sairaslomalla tai muuten työelämästä pois ollut kokeilee kykeneekö tekemään täyttä työtä, täyttä päivää, tai sitten alan vaihtaja kokeilee tykkääkö siitä työstä, että hakeutuuko sitten alan kouluun.

Työkokeilussa ei todellakaan tehdä työtä, sitä kokeillaan! Ei siis hyllytetä yksinään 3 kk ajan, vaan mennään yhdessä ohjaajan kanssa tekemään muutakin - tai pelkästään katsomaan, miten tehdään tilaus tms. Työkokeilijan ei tarvitse tehdä töitä kuin palkalliset, se ei todellakaan ole homman tarkoitus ja vain työtön luulee, että noin se menee.

Älä höpise! Laki on laki. Työhön tutustuminen on eri asia. Työkokeilussa kokeillaan työn tekemistä, ja nimenomaan niin että töitä pitää tehdä. Mitä luulet että ottaako firmat sinne jonkun pyörimään työkokeiluun 6kk joka ei tee mitään töitä?

Niinpä, laki on laki ja jos sieltä katsot, niin työkokeilussa ei todellakaan olla töissä eikä kokeilijalta edellytetä työntekoa. Sen sijaan työnantajalla on velvollisuus antaa työttömälle mahdollisuus tutustua erilaisiin työtehtäviin.

Jostain syystä työttömät ovat ihan itse keksineet, että työkokeilussa pitää tehdä töitä samaan tahtiin kuin palkkaa saavat, mutta lainsäädännössä tai lain esitöissä ei moista edellytetä. Lisäksi 6 kk on maksimi samalla työnantajalla, käytännössä 1-2 kk riittää.

"Työkokeilun päätteeksi työkokeilun järjestäjä, työkokeiluun osallistuva ja TE-toimiston edustaja arvioivat yhdessä työkokeilun sujumista suhteessa sen tavoitteisiin.  

Mikäli tämä ei ole mahdollista, työkokeilun järjestäjä ja työkokeiluun osallistuva voivat antaa myös kirjallisen palautteen. Jos työnantajan palaute on kirjallinen, antaa TE-toimisto sen työkokeiluun osallistuneelle henkilölle.

Jos työkokeilun tavoitteena on ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojen selvittäminen, palautteen pitää  sisältää mm. arvion soveltuvuudesta

työhön

ammattiin

alalle.

Jos työkokeilun tavoitteena on arvioida paluuta työmarkkinoille, palautteen pitää sisältää mm. arvion

työelämävalmiuksista

osaamisen kehittämistarpeista.

Työkokeiluun osallistuneen henkilön ja työkokeilun järjestäjän palautteet ovat henkilön jatkosuunnitelmien pohjana."

Miten kuvittelet että nuo palautteet voi antaa jos se työkokeilija ei ole tehnyt mitään töitä?

Vierailija
212/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisten tukien alhaisuuden vuoksi käytännössä jokainen yksin asuva joka saa työmarkkinatukea ja asumistukea on myös oikeutettu toimeentulotukeen. Joten toimeentulotukiasiakkuus voi olla välttämätön muttei suinkaan riittävä peruste TYP palvelun tarvetta arvioitaessa.

Yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa, mutta kyllä vuokralla yksin asuva voi saada toimeentulotukea.

Vierailija
213/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin TE-virkailijaltani ja hän sanoi että koskee vaan uusia työttömiä toi työnhakuvelvoite!

Olen työkkärin virkailija ja tiedän, että koskee ihan kaikkia työkkärin asiakkaita. Tästä on ollut koko kevään ajan koulutuksia, ei voi olla yhdellekään virkailijalle epäselvä asia.

Juu, se koskee, mutta se on sillä lailla että nollasta neljään työpaikkaa työttömän tilanteesta riippuen.

Ja juu, milloinkas niitä yhteydenottoja alkaa tulla! Niin ja mieluusti tietty sellaisia, ettei nyt ihmistä lyödä ihan lyttyyn, että "mitäs sinua hyödyttyää kouluttaa tai mitään muutakaan".

Ai te autatte ja katsotte niin kuin kokonaisvaltaisesti, te olette ASIANTUNTIJOITA! Tiiäks sä edes eroa tietosuojavaltuutetun ja tietosuojavastaavan välillä? 

Käytännössä neljä on vakio. Miksi työttömän on niin hankala uskoa tätä? Poikkeuksena on työvoimakoulutuksessa oleva (3 työpaikkaa/3kk) ja osa-aikatöissä olevat (1 työpaikka/3 kk) ja täysin työkyvyttömät, mutta heillä on työkyvyttömyydestään lääkärintodistus.

Turha haaveilla, että saa hakupakoksi 1 työpaikan kuukaudessa, koska kivoja töitä ei ole tarjolla.

No, milläs sä selvität niitten asiakkaittes tilanteen, kun et sinä ole niitä koskaan tavannut.... 

Mitä?

Minä olen työministeriön lainvalmistelusihteeristön ensimmäinen varapuheenjohtaja ja näin sanon sulle, että missäs ne kontaktit on ja missä vaiheessa olet suunnitelmia ruvennut päivittelemään ja oletko nyt kontaktoinut ketään tämän vanhan lainkaan aikana..... No joo, pari silmäniskua vaan....

Vierailija
214/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senkin kokoomuslainen!

Näin se on.

Puolison kanssa asuva ei saa sossutukia, kun se puoliso saa palkkaa.

Ei niin. Mutta se henkilö voi tarpeen niin vaatiessa olla sosiaalitoimen asiakas.

En minä ole missään kohtaa sanonut että jos puoliso on töissä niin saa mitään muuta kuin työttömyysetuutta. En ole itsekään saanut koska minun puolisoni on ollut aina töissä vaikka minä en ole ollut.

Vierailija
215/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla työttömistä on sairauksia joten ei tule 4 työpaikkaa haettavaksi.

Vierailija
216/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitte sä nyt unohdat, noin niin kuin koulutettuna, nimenomaan tähän asiaan koulutettuna virkalijana, vai... että pitäs olla sellaisia hakuja, jotka ovat hakijalle realistisia........ Jep! Eihän niistä kouluttamattomille tarkoitetuista tehtävistäkään kaikki sovi - oikeasti sovi - kaikille.

Niin kuin siellä te-toimistossakin taitaa olla sellaisia jotka eivät niihin tehtäviin sovi, joita siellä tekevät. Yhdessäkin paikassa invalidi ja juoppo johtajana!

Vierailija
217/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön pk-seudulta, kuntakokeilun piirissä. Teen kaikki vaaditut jutut sähköisesti. Koskaan minulle ei ole soittanut kukaan. Tekstari on tullut jos on jotain täydennettävää.

3kk:n välein on pitänyt kirjoittaa se suunnitelma (työllistymis/aktivointi/mikäonkaan). Tai oikeastaan riittää kun käy painamassa nappia ja lähettämässä vaikka sen saman ritirumpsun.

Eikö sinun ole tarvinnut valita uusia tehtäviä tai toimenpiteitä, tai miksi nitä nyt kutsutaankaan? Minä katsoin kauhulla sitä listaa, että koska olen jo aiemmin valinnut tietysti ne helpoimmat, niin kohta on jäljellä enää ilmaistyöt ja pupukurssit. 

Ei ole mikään pakko mitään ilmaistöitä valita, eikä kyllä pupukurssejakaan. Sanoo vaan virkailijalle että haen töitä ja sopivaa koulutusta, ja vielä kun tarkentaa jotain että minkälaisia ja mistä hakee, niin saavat tekstiä siihen ja ovat tyytyväisiä. Sinä olet silloin aktiivinen.

Minun kyllä käskettiin täyttää nettisivuilla lomake, eikä siitä päässyt eteenpäin, jos en valinnut tehtäviä. Noin kaksi viikkoa sitten sen tein, joten kokemukseni ei edes perustu vuosia vanhoihin juttuihin. Työllistymissuunnitelma vahvistettiin (tieto tuli tekstiviestillä) ja seuraavan kerran ovat yhteydessä kolmen kuukauden päästä. Minulla on osa-aikatyö. 

Onpas erikoista, jos nuo sivut toimivat eri tavalla eri ihmisille, vai tarkoitatko, että itse otat aina henk.koht.  yhteyttä (tai sinulle on soitettu), ja sen takia sinun ei tarvitse niitä täyttää?

Vierailija
218/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella että maan kaikki pitkäaikaistyöttömät työllistyisivät. Onnea jatkoon!

Vierailija
219/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senkin kokoomuslainen!

Näin se on.

Joo, se voi olla lähettävä taho, mutta se johtuu siitä, että siinä kun typpiin pudotaan, niin syntyy monialapalvelutapahtuma, johon sossu tulee te-toimiston rinnalle.

Eli..... Kuule mä tiedän tyypin joka typissä, mutta ei ole joutumassakaan kuntouttavaan työtoimintaan. Hänellä ei ole myöskään toimeentulotuen asiakkuutta koskaan ollut.

Sitten tiedän tyypin, joka on siellä typissä ja hänellä on toimeentulotuen asiakkuus ja hän on kuntouttavassa työtoiminnassa.

Niin, edelleen. Ei tarvitse saada toimeentulotukea ollakseen sosiaalitoimen asiakas, voi olla vaikka miljonääri mutta silti sosiaalitoimen asiakas jos elämäntilanne sitä vaatii.

Se monialainen tarkoittaa että siellä on edustaja työkkäristä, kelasta ja sossusta, ja tarpeen vaatiessa vaikka sairaanhoidon edustajakin.

Ei se että on typin asiakas tarkoita että "on joutumassa kutyyn" vaan siellä usein tehdään asiakkaan kanssa hänelle sairaseläkepaperit tai muita vastaavia, mitä hän nyt sitten tarvitseekaan. Se kuty on vain yksi vaihtoehdoista joita siellä käydään läpi.

Vierailija
220/270 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kaupungissa ei ole mitään 4 yleistyöpaikkaa, on esim. palomiestä, sähkömiestä, puheterapeuttia, parturia, putkimiestä jne. tuskin otetaan noihin ilman koulutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän