Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisaruksen vaihtuvat kumppanit. Joululounaalla eri kun pääsiäislounaalla.

Vierailija
17.04.2022 |

Olemme kaikki jo aikuisia ihmisiä, mutta kokoonnumme perheen kanssa viettämään yhdessä joulut ja muut juhlapyhät. Eräs sisaruksistani on tuonut 10v aikana ainakin 12 eri kumppania perheen yhteisiin juhliin. On isän 60v päiviä, juhannusta, joulua, äitienpäivää ym. Joskus tuo myös suvun yhteiselle mökille milloin ketäkin mukanaan.

Kumppanit on tottakai tervetulleita mutta minua ainakin rasittaa jo koko tilanne. Ei voi olla täysin rentona ja nauttia yhdessäolosta kun aina on joku uusi kumppani matkassa mukana. Tarkoitan, että on se tietty "vieraskoreus". Näitä kumppaneita ehtii tavata max. 3 kertaa ja sitten taas vaihtuu (Meillä on n.200km välimatka)

Miten te suhtautuisitte tähän? On vaikeaa kun tietysti tulisi tutustua sisarusten kumppaneihin mutta turhauttaa että ehtii jutustella vain päälisin puolin ja sitten ei enää ikinä tapaakkaan häntä. En enää jaksa oikein edes kiinnostua näistä uusista ihmisistä ja koen siitä syyllisyyttä jos tämä nykyinen sattuukin olemaan se oikea.

Mikä on teistä sopiva aika tuoda uusi kumppani perhejuhliin?

(Jouluna oli eri kumppani ja tänään tapaan taas uuden kumppanin pääsiäisaterialla.)

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa perhe-läheisriippuvuutta kun joka juhlapyhä ollaan isillä ja äidillä ja yövytään siellä monta yötä. Aikuiset ihmiset viettää pyhät OMAN YDINPERHEEN kanssa eikä saakeli vanhoilla vanhemmillaan yöpyen.

Vierailija
62/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi ei osaa olla yksin itsensä kanssa. On näitä sarjaseurustelijoita. Kaikki käy, kunhan ei tarvitse olla yksin. Pahimmat tapaukset muuttavat joka toisen kanssa saman katon alle. Siinä menee muutama kuukausi, ja sitten erotaan. Ja ei kun uutta tilalle.

Mielestäni vanhemmillasi olisi oikeus sanoa, että näytille vaan ne, jotka ovat vakavasti otettavia kumppaneita.

Tuo on jo omalla tavallaan huvittavaa, kun joka kerta saa miettiä millainen tapaus tällä kertaa esitellään. Hyvää muistijumppaa harjoitella uusien kumppanien nimiä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin sitä kukaan haluaa parin kk:n panokaverin samaan juhlapöytään. Että ymmärrän sinua, ap. Rohkeasti vain otat vanhempiesi ja sisaruksen kanssa puheeksi, miten vanhemmat itse kokevat nämä jatkuvasti vaihtuvat kumppanit ja sisarukselle kerrot tuntemuksistasi. Oikeasti ikävää, ettei voi olla miltein ikinä rennosti oman porukan kesken, jos aina uusi naama menossa mukana.

Ihmettelen kyllä myös, miten nämä uudet tuttavuudet edes haluavat tulla lyhyen tutustumisen jälkeen koko suvun näytille, mutta näitähän riittää.

Meillä kävi vuosia takaperin tilanne, missä sisarukseni tuore seurustelukumppani (eivät olleet varmaan edes kuukautta seurustellut) tuli väkisin, kutsumatta toisen sisarukseni juhliin. Sisareni ei ollut edes puhunut asiasta mitään, kun tyyppi oli käynyt ostamassa uudet juhlavaatteet. Omaa vikaa siinä myös oli, kukaan ei siinä vaiheessa kehdannut sanoa hänelle, ettei hän ole vielä tervetullut. Ei, vaikka äitimme oli sanonut sisarukselle, että koittaisi avata suutansa että tämän tyypin olisi vielä parempi, ettei osallistuisi.

Siinä sitten esittäytyi koko suvulle juhlien lomassa. Ei mennyt kuin pari viikkoa, niin erosivat. Äitini jaksoi pitkään muistutella, miten röyhkeän rohkea tämä tyyppi oli tullessaan juhliin, jossa oman porukan kesken ei sitten voitu ottaa rennosti.

Vierailija
64/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tässä mieleen se tapaus kun eronneella miehellä oli suhde naimisissa olevaan naiseen. Mies sitten kuoli, ja nainen tuli hautajaisiin, vaikka oli tahollaan naimisissa. Sukujuhlissa on monenlaisia käänteitä.

Vierailija
65/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa perhe-läheisriippuvuutta kun joka juhlapyhä ollaan isillä ja äidillä ja yövytään siellä monta yötä. Aikuiset ihmiset viettää pyhät OMAN YDINPERHEEN kanssa eikä saakeli vanhoilla vanhemmillaan yöpyen.

t: Ainoalla Oikealla Tavalla Aikuinen Ihminen, Nih

Vierailija
66/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin sitä kukaan haluaa parin kk:n panokaverin samaan juhlapöytään. Että ymmärrän sinua, ap. Rohkeasti vain otat vanhempiesi ja sisaruksen kanssa puheeksi, miten vanhemmat itse kokevat nämä jatkuvasti vaihtuvat kumppanit ja sisarukselle kerrot tuntemuksistasi. Oikeasti ikävää, ettei voi olla miltein ikinä rennosti oman porukan kesken, jos aina uusi naama menossa mukana.

Ihmettelen kyllä myös, miten nämä uudet tuttavuudet edes haluavat tulla lyhyen tutustumisen jälkeen koko suvun näytille, mutta näitähän riittää.

Meillä kävi vuosia takaperin tilanne, missä sisarukseni tuore seurustelukumppani (eivät olleet varmaan edes kuukautta seurustellut) tuli väkisin, kutsumatta toisen sisarukseni juhliin. Sisareni ei ollut edes puhunut asiasta mitään, kun tyyppi oli käynyt ostamassa uudet juhlavaatteet. Omaa vikaa siinä myös oli, kukaan ei siinä vaiheessa kehdannut sanoa hänelle, ettei hän ole vielä tervetullut. Ei, vaikka äitimme oli sanonut sisarukselle, että koittaisi avata suutansa että tämän tyypin olisi vielä parempi, ettei osallistuisi.

Siinä sitten esittäytyi koko suvulle juhlien lomassa. Ei mennyt kuin pari viikkoa, niin erosivat. Äitini jaksoi pitkään muistutella, miten röyhkeän rohkea tämä tyyppi oli tullessaan juhliin, jossa oman porukan kesken ei sitten voitu ottaa rennosti.

Jonkunlaista rajattomuuttahan tuo on. Nopeasti alkaa ja nopeasti loppuu.

Vierailija
67/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä ei ole lapsia, asia ei kuulu kellekään.

Jos lapsia on mukana kuvioissa, keskustelisin hönen kanssaan.

En ole ap, mutta olen vastaavassa tilanteessa. Tavallaan asia kuuluu myös muulle perheelle, kun ikinä ei voi olla kodikkaasti tuttujen kanssa, vaan aina on joku vieras ihminen perhejuhlissa ja pyhäpäivissä. Pienten lastenkin kanssa saa aina miettiä, mitenhän paljon voi nyt tuohon deittiin luottaa.

Vietämme nyt pääsiäistä lapsiudenperheeni plus kumppaneiden ja lasten kanssa. Jouluna sentään oli sisaruksella tämä sama deitti.

Millä lailla luottaa? Kai sinä itse omat lapsesi valvot ja hoidat joka tapauksessa?

No toki, mutta kun yövytään useampi yö vieraiden kanssa, alkaa vähän jännittää mitä voi tapahtua Jos tämä meille vieras ihminen käyttäisikin tilannetta hyväkseen. Tai ihan vaikka vetäisikin kännit tai olisi muuten sopimatonta seuraa

Miksi ihmeessä te asutte yhdessä???

Selitys löytyy katsomalla Suomen karttaa. Kaikki eivät asu koko ikäänsä synnyinkunnassaan.

Ei tietenkään. Mä olen asunut viimeiset 28 vuotta kaukana vanhemmistani enkä silti ole ollut siellä yhtäkään yötä oli joulu tai pääsiäinen. Kaikilla ei ole noin kireä napanuora kuten ap:lla, näkemmä sitä ei koskaan leikattukaan poikki.

Onpa kiva, että sinä jaksat ajaa sen 500km suuntaansa yhden vuorokauden aikana. Vai yövytkö ehkä hotellissa?

Vierailija
68/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko39 kirjoitti:

Olisin iloinen sisarukseni puolesta ja toivottaisin hänen partnerinsa tervetulleeksi.

Mielestäni ongelma on apn korvien välissä, jos on noin sosiaalisesti kömpelö ja estynyt että ahdistaa.

Meidän suvussa ei ole olemassa koeaikaa, minkä puitteissa tulevat kumppanit joku hyväksytään tai ei. Jos sisarus on hänet kutsunut mukaan, hän on tärkeä sisarukselleni sillä hetkellä.

Lapsellista tuollainen "kuka sä oot, en muista kaikkia he he".

Ajatelkaapa jos itse olisitte tuo uusi kumppani ja koko suku pohtisi "hitto kun tonkin piti tänne tunkea, menis pois".

Olipa typerä kirjoitus sinulta ja outo tapa suhtautua.

Eihän tuo nyt todellakaan ole normaalia, että jokainen säätö tuodaan perhejuhliin. Käytökselle on rumempikin H:lla alkava sana jota en viitsi tässä mainita. Jollei itse ymmärrä elämänsä hallintaa, jonkun tulisi hänelle se kertoa. Ei tuollaista tarvitse tosiaankaan perheensä sietää.

Vierailija
69/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kaikkien Kainuun vanhusten olla yksin jouluisin, kun heidän ruuhkasuomessa asuvat lapsensa viettävät joulua OMIEN ydinperheidensä kanssa? Minulle 60+ isoäidille omat lapseni ovat edelleen perhettä ja olen aina iloinen, kun ollaan koko joukko saman katon alle.

Vierailija
70/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hassua tuollainen, että raahataan mukaan seurustelukumppani sukujuhlille noin lyhyen ajan jälkeen ja vähintään yhtä outoa se, että ihminen lähtee toisen sukujuhlille noin lyhyen seurustelun jälkeen. Itse en kyllä vastaavassa tilanteessa lähtisi. 

Aika moni on tuolla ehdotellut, että pitäisi sanoa, että ei ole tervetullut tai keskustella asiasta. Joo, varmaan näin, mutta siinä kannattaa kyllä sisaruksen luonteesta vähän riippuen harkita sitä puolta, että vetääkö hän sitten herneet kunnolla nenään ja sanoo, että pitäkääpä juhlanne. 

Vierailija
71/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kake Kainostelevainen kirjoitti:

Ärsyttää tuo sukupuolineutraali sana "sisarus" kun voisi puhua veljestä tai siskosta.

Kumpi hän siis on?

Kyselen ihan vain uteliaisuudesta, kun luulisi jotenkin, että kenen tahansa miehen voisi olla vaikeaa saada noin paljon irtopiiluuaa, ja vaikka olisi alfakin, niin kyllä tuossa jo jonkin verran joutuu töitäkin tekemään, vaikka vain pelkässä etsimisessä pitkin kapakoita (arvatenkin jossain sanotaanko Suomen Top-5 suurimmassa asutuskeskuksessa) tai kököttämällä yökaudet tietokoneen näppäimistön takana raplaamassa senssivastauksia deittipalvelujen tsirbuloille.

Mutta kyllä kai tuokin joillekin miehille toki mahdollista on. Kyllä kateeksi käy.

Ja jos tuo "sisarus" on sisko eli nainen, niin on siinä sitten melkoinen kiertopalkinto ja iloluontoinen yhteishyvä, voi hyvät hykkyrät! Ja jos tilanne on siis tämä jälkimmäinen, siis että kysymyksessä on sisko, jolla tuikkaajat vaihtuvat pari kertaa vuodessa, niin miten vanhempanne ilkeävät katsoa sellaista menoa, eivätkö ne yhtään ole antaneet palautetta sellaiselle tyttärelle?

Yök.

Tinderin miesparhaimmistolle tuo ei varmasti ole temppu eikä mikään. Sieltä vaan valkkailemaan, aina löytyy halukkaita.

Vierailija
72/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n sisko on vähintään läheisriippuvainen. Voi olla muitakin ongelmia, jos suhteet ei kestä. Ei osaa tulla tapaamisiin itsenäisesti, tulee yksinäinen olo heti, kun katselee muiden perheitä. Siks pitää joku raahata mukana, vaikka ehkä tietää itsekin, että ei tämän hetkinen suhde tule kestämään.

Ihmettelen noita kumppaneita, jotka suostuvat tuohon. Ite en lähde kenenkään perhejuhliin, jos homma ei ole vakavalla pohjalla.

Vierailija
73/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkunlaista rajattomuuttahan tuo on. Nopeasti alkaa ja nopeasti loppuu.

Niin no, en tiedä mihin heidän suhde lopulta päättyi mutta ihmeelliseltä tuntui, että en ollut nähnyt tyyppiä kuin kerran ja tulee sukujuhliin. Vanhempani tapasivat hänet juhlapäivänä.

Sisareni ei ollut sitä lajia, että kumppanit vaihtuivat jatkuvasti - häntä oikeastaan hävetti jälkeenpäin että tyyppi halusi osallistua juhliin, johon häntä ei oltu kutsuttu. Hän vain tiesi toisen sisareni juhlista, koska sisareni oli maininnut että HÄNELlÄ on viikonloppuna X perhejuhlat.

Vierailija
74/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut lapsuudenperheessä, että huomaan myös mieheni perheessä olevan käytäntö että vasta kun pari oikeasti vakiintuu, niin tuodaan ylipäätään näytille. Näytti ei koskaan ole myöskään mikään juhlaillallinen, vaan ihan vain jotkut kahvittelut, tai muu nopeahko kyläreissu, jossa vähän jutustellaan ja tutustutaan. Eli kukaan ei ole ikinä tuonut joulupöytään ketään deittiä, ainoastaan jo vakiintuneen kumppanin. Mieheni seurusteli n. 1,5v naisen kanssa jota ei näytille viety ollenkaan. Ei ollut sen sortin suhde, vaan kevyempi homma. Itse olen vienyt vanhempieni eteen ainoastaan ne joiden kanssa olen päätynyt myös asumaan yhdessä. Heitä on 3. 

Miehen sisarus seurusteli juuri reilun vuoden uuden kumppaninsa kanssa, kävivät kerran näytillä miehen vanhemmilla, mutta esim. me tai miehen muut sisarukset ei nähty kyseistä tyyppiä kertaakaan. Ovat nyt eronneet. Sisarus taisi arvailla ettei suhteella ole jatkoa. 

Minä aloin seurustelemaan mieheni kanssa eräänä kesänä. Parin kuukauden päästä kerrottiin läheisimmille kavereille. Puolen vuoden päästä minun vanhemmilleni, ja siitä vielä muutama kk niin miehen vanhemmille. Oltiin seurusteltu vuosi ennen kuin mieheni vanhemmat näkivät minut, ja sen jälkeen sitten vasta hänen sisaruksensa.

Vierailija
75/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuin mun isä. Ei nyt sentään noin usein kuitenkaan vaihtele. Muutaman vuoden välein. 7 eri naiseen olen tutustunut. Enää ei huvittaisi pätkääkään tutustua, mutta kohteliaisuudesta sitä jotain juttelee. Ei nähdä kuin kerran pari vuodessa.

Vierailija
76/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta olen vastaavassa tilanteessa. Tavallaan asia kuuluu myös muulle perheelle, kun ikinä ei voi olla kodikkaasti tuttujen kanssa, vaan aina on joku vieras ihminen perhejuhlissa ja pyhäpäivissä. Pienten lastenkin kanssa saa aina miettiä, mitenhän paljon voi nyt tuohon deittiin luottaa.

Vietämme nyt pääsiäistä lapsiudenperheeni plus kumppaneiden ja lasten kanssa. Jouluna sentään oli sisaruksella tämä sama deitti.

Millä lailla luottaa? Kai sinä itse omat lapsesi valvot ja hoidat joka tapauksessa?

No toki, mutta kun yövytään useampi yö vieraiden kanssa, alkaa vähän jännittää mitä voi tapahtua Jos tämä meille vieras ihminen käyttäisikin tilannetta hyväkseen. Tai ihan vaikka vetäisikin kännit tai olisi muuten sopimatonta seuraa

Selitys löytyy katsomalla Suomen karttaa. Kaikki eivät asu koko ikäänsä synnyinkunnassaan.

Ei tietenkään. Mä olen asunut viimeiset 28 vuotta kaukana vanhemmistani enkä silti ole ollut siellä yhtäkään yötä oli joulu tai pääsiäinen. Kaikilla ei ole noin kireä napanuora kuten ap:lla, näkemmä sitä ei koskaan leikattukaan poikki.

Onpa kiva, että sinä jaksat ajaa sen 500km suuntaansa yhden vuorokauden aikana. Vai yövytkö ehkä hotellissa?

Käyn päiväseltään tai en käy ollenkaan. Simple as that. Kaikki meistä ei ole läheisriippuvia isissä ja äitissä roikkuvia aikuisia vaan osaa viettää juhlapyhät itsekseen tai oman perheen kanssa. Ei sinne vanhemmille ole pakko tunkea.

Vierailija
77/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kaikkien Kainuun vanhusten olla yksin jouluisin, kun heidän ruuhkasuomessa asuvat lapsensa viettävät joulua OMIEN ydinperheidensä kanssa? Minulle 60+ isoäidille omat lapseni ovat edelleen perhettä ja olen aina iloinen, kun ollaan koko joukko saman katon alle.

Pitäisi, mitäs päättävät asua Kainuun pershikiällä.

Vierailija
78/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki perheet eivät vietä juhlapyhiä yhdessä lapsuudenperheittensä kanssa. Halutaan luoda omat perinteet. Meillä meni hermo tautikierteeseen, joka seurasi näitä suvun kokoontumisia. Aina oli joku puolikuntoinen paikalla ja sitten sairastui meidän perhe.

- ohis

Vierailija
79/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hämmentyny ketjusta, siis siitä miten moni viettää kaikki pyhät vanhemmillan.

Kai teillä sit on läheiset välit vanhempiin. Omat vanhemmat on aivan hirveät väkivaltajuopot eikä tulisi mieleenkään mennä pilaamaan juhlapyhiä niiden luokse. Pahimmillaan saa turpaansa siellä. Kaikki pyhät ja juhlat olisi silkkaa kauhua ja ahdistusta niiden luona. Siksipä en käy koskaan.

Ja joo tiedostan että on ihan normaalia että on hyvät suhteet, mutta on myös sekin normaalia että ei ole. Tunnen paljon muitakin joilla kamalat vanhemmat tai hankalat välit.

Vierailija
80/140 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma poistuu kun kaikki kasvavat aikuisiksi ja tekevät omat lounaspöytänsä voiden kutsua vanhempia välttyen ihan kaikilta ei toivotuilta tai käydään ravintolassa. Meillä ei ole mitään suvun yhteistä lounastusta mutta olisi todella mautonta ja kiusallista tuoda jatkuvasti uusi tyyppi perhetapaamisiin tämmöisen ollessa jo ihan vakio käytäntö.