Sisaruksen vaihtuvat kumppanit. Joululounaalla eri kun pääsiäislounaalla.
Olemme kaikki jo aikuisia ihmisiä, mutta kokoonnumme perheen kanssa viettämään yhdessä joulut ja muut juhlapyhät. Eräs sisaruksistani on tuonut 10v aikana ainakin 12 eri kumppania perheen yhteisiin juhliin. On isän 60v päiviä, juhannusta, joulua, äitienpäivää ym. Joskus tuo myös suvun yhteiselle mökille milloin ketäkin mukanaan.
Kumppanit on tottakai tervetulleita mutta minua ainakin rasittaa jo koko tilanne. Ei voi olla täysin rentona ja nauttia yhdessäolosta kun aina on joku uusi kumppani matkassa mukana. Tarkoitan, että on se tietty "vieraskoreus". Näitä kumppaneita ehtii tavata max. 3 kertaa ja sitten taas vaihtuu (Meillä on n.200km välimatka)
Miten te suhtautuisitte tähän? On vaikeaa kun tietysti tulisi tutustua sisarusten kumppaneihin mutta turhauttaa että ehtii jutustella vain päälisin puolin ja sitten ei enää ikinä tapaakkaan häntä. En enää jaksa oikein edes kiinnostua näistä uusista ihmisistä ja koen siitä syyllisyyttä jos tämä nykyinen sattuukin olemaan se oikea.
Mikä on teistä sopiva aika tuoda uusi kumppani perhejuhliin?
(Jouluna oli eri kumppani ja tänään tapaan taas uuden kumppanin pääsiäisaterialla.)
Kommentit (140)
Kuulostaa siltä että veljesi ei jostain syystä halua tulla sukutapaamisiin yksin. Kokeeko tylsistyvänsä ilman seuralaista, tai joutuvansa huomiotta? En kyllä itse naisystävänä haluaisi tavata miehen sukua juhlapyhinä jos tapailua olisi takana vasta kuukausi tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopikaa jatkossa, että aveciksi kelpaa vain avopuoliso, kihlattu tai aviopuoliso. Tai joku tietty vuosimäärä pitää olla ollut yhdessä. Reilua, kun sääntö on kaikille sama.
Joo, tosi reilua kun muut ilmeisesti ovat jo vakiintuneet.
En kyllä veisi mitään uutta tuttavuutta joulupöytään vanhemmilleni, eli sikäli en ymmärrä tuota siskon toimintaa. Mutta tuntuisi kyllä myös julmalta eristää yksi.
Eristää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopikaa jatkossa, että aveciksi kelpaa vain avopuoliso, kihlattu tai aviopuoliso. Tai joku tietty vuosimäärä pitää olla ollut yhdessä. Reilua, kun sääntö on kaikille sama.
Naurettavan virallista. Eihän tuo ole sopimista, vaan sanelemista.
Ja onko se aikaisemmin parisuhteen löytäneillä ollut sama? Siis sääntö.
Olisi kyllä itsellekin jo vähän raskasta, uusien ihmisten kanssa väkisin on sosiaalisesti vähän erilaisella energialla kuin pelkän tutun porukan kesken. Ainakin jo aikaa sitten olisi itselle AP:n asemassa käynyt niin, ettei oikein jaksaisi enää yrittää, vaan kohtelisi kaikkia deittejä siten, kuin he olisivat olleet jo vuoden kuvioissa. Ei jokaista juhlapyhää viitsi käyttää jonkun uude henkilön elämästä haastattelemiseen ja ahkeraan tutustumiseen.
Mutta eikö tuossa nyt jotain tasapainoa ole löydettävissä? Ihan suoraan kysyä, onko tulossa avecia ja kuka, että tänä pyhänä meidän perhe / itse olen aika poikki ja olisi kiva olla vain tutulla joukolla. Jos sitten tavataan hänet tilaisuudessa X tämän sijaan.
Ukko39 kirjoitti:
Olisin iloinen sisarukseni puolesta ja toivottaisin hänen partnerinsa tervetulleeksi.
Mielestäni ongelma on apn korvien välissä, jos on noin sosiaalisesti kömpelö ja estynyt että ahdistaa.
Meidän suvussa ei ole olemassa koeaikaa, minkä puitteissa tulevat kumppanit joku hyväksytään tai ei. Jos sisarus on hänet kutsunut mukaan, hän on tärkeä sisarukselleni sillä hetkellä.
Lapsellista tuollainen "kuka sä oot, en muista kaikkia he he".
Ajatelkaapa jos itse olisitte tuo uusi kumppani ja koko suku pohtisi "hitto kun tonkin piti tänne tunkea, menis pois".
Meillä se aiheuttaa hilpeyttä perhejuhlissa, kun serkkuni vaihtaa poikaystävää ja isovanhemmat ei jo muistinsa vuoksi pysy perässä. Isoisä saattaa kysyä, mitä Pekalle kuuluu ja miten ne yliopisto-opinnot sujuvat? Ai, sinäkin olet Sami ja raksalla töissä. Olet sitten auton vaihtanut - en, se on jo 10v vanha jne. Miten se isoisän muisti nyt näin heittelee.
Siinä sitä vävy/miniä kokelas tutustuu sukuun, mutta ne kohteet vain muuttuvat.
Vaihtuuko hänellä myös työ- ja/tai opiskelupaikat yhtä tiuhaan?
Vierailija kirjoitti:
En viitsinyt lukea kuin ensimmäisen kappaleen, mutta eihän tuollaista pidä hyväksyä. Jos kahtena peräkkäisenä vuonna eri ihmiset, voidaan jo sopia, että pidetään pieni tauko avecin tuomisessa ja katsotaan sitten, kun olet vakiintunut.
Ja todella ikävää, että sinulla on tuollainen sisarus.
Ymmärrän hyvin ettei sisarus tahdo tulla juhliin yksin kun muilla on kumppani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavan virallista. Eihän tuo ole sopimista, vaan sanelemista.
Ja onko se aikaisemmin parisuhteen löytäneillä ollut sama? Siis sääntö.
Ilmeisesti muut eivät ole tuoneet kaikkia panojaan näytille. Tuo on raskasta.
Ehkä ne sisaruksen kumppanit vaihtuvatkin niin tiuhaan just siksi, että ne raahataan heti tapaamisen jälkeisinä juhlapyhinä sukupäivällisille, jolloin ne ajattelevat että ei helvetti, eihän tämän näin vakavaa pitänyt olla, ja syötyään mahan täyteen lähtevät lätkimään.
Kuinka moni oikeasti haluaa välittömästi tutustua uuden tuttavuuden tai panokaverin vanhempiin, muihin perheenjäseniin ja sukulaisiin? Onko sukujuhlissa pönöttäminen oikeasti niin kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä veisi mitään uutta tuttavuutta joulupöytään vanhemmilleni, eli sikäli en ymmärrä tuota siskon toimintaa. Mutta tuntuisi kyllä myös julmalta eristää yksi.
Eristää?
Laittaa eri arvoiseen asemaan vähintäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eristää?
Laittaa eri arvoiseen asemaan vähintäänkin.
Entä jos muut eivät ole käyttäytyneet näin? Vaan odottaneet suhteen vakiintuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vietämme nyt pääsiäistä lapsiudenperheeni plus kumppaneiden ja lasten kanssa. Jouluna sentään oli sisaruksella tämä sama deitti.
Miksi valitat asiasta juuri nyt, kun hänellä kuitenkin on sama deitti? Ei kovin loogista eikä ystävällistä sinulta. Voihan olla, että tuo henkilö pysyy matkassa pitempään.
Yritä parempaa tarinaa seuraavan pyhän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsinyt lukea kuin ensimmäisen kappaleen, mutta eihän tuollaista pidä hyväksyä. Jos kahtena peräkkäisenä vuonna eri ihmiset, voidaan jo sopia, että pidetään pieni tauko avecin tuomisessa ja katsotaan sitten, kun olet vakiintunut.
Ja todella ikävää, että sinulla on tuollainen sisarus.
Ymmärrän hyvin ettei sisarus tahdo tulla juhliin yksin kun muilla on kumppani.
Miksi ei? Huono itsetunto, jota pitää muiden ihmisten kautta pönkittää?
Itse olen ikisinkku ja kaikilla sisaruksillani on ollut jo pitkän aikaa kumppanit, eikä häiritse minua ollenkaan. Elän omaa elämääni ja he elävät omaansa. Mieluummin tuon joskus vuosien päästä jonkun oikeasti hyvän miehen juhliin kuin että nappaisin jonkun ekan vastaantulijan vain siksi, ettei tarvi olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
[
Vietämme nyt pääsiäistä lapsiudenperheeni plus kumppaneiden ja lasten kanssa. Jouluna sentään oli sisaruksella tämä sama deitti.
Oliko tämä ap? Aloituksessa lukee, että on eri deitti kuin jouluna.
Yritä nyt edes tuon verran pysyä kärryillä omassa provossasi.
En mä menisi, kun sellaisen perheen juhlaan, jos uskon tulevaisuuteen toisen kanssa.
Meillä on vähän saman tapainen juttu. Siskoni toi miehen näytille siinä vaiheessa, kun pullat oli uunissa. 4 lasta, 4 eri isää ja ikäeroa on vanhimmalla ja nuorimmalla 8 v.
Mitä siinä siskona voi tehdä ?
Rakastaa lapsia niin, miten siskon lapsia nyt rakastaa.
Ikävintä lapsille on se, ettei isiä liikaa näy enää. Onneksi lähisuku ollaan kaikki läheisiä. Ja siskokin otti niskasta kiinni. Enää ei kukaan ole huolissaan
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Olisin iloinen sisarukseni puolesta ja toivottaisin hänen partnerinsa tervetulleeksi.
Mielestäni ongelma on apn korvien välissä, jos on noin sosiaalisesti kömpelö ja estynyt että ahdistaa.
Meidän suvussa ei ole olemassa koeaikaa, minkä puitteissa tulevat kumppanit joku hyväksytään tai ei. Jos sisarus on hänet kutsunut mukaan, hän on tärkeä sisarukselleni sillä hetkellä.
Lapsellista tuollainen "kuka sä oot, en muista kaikkia he he".
Ajatelkaapa jos itse olisitte tuo uusi kumppani ja koko suku pohtisi "hitto kun tonkin piti tänne tunkea, menis pois".
Meillä se aiheuttaa hilpeyttä perhejuhlissa, kun serkkuni vaihtaa poikaystävää ja isovanhemmat ei jo muistinsa vuoksi pysy perässä.
Parin vuoden päästä isovanhemmat eivät edes muista sinua, vaikka kuinka olisit tähän asti rakas ja tuttu.
Heh heh.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin on joku joka löytää poikaystävän. Itse en edes haluaisi tulla mukaan ennen kuin seurusteltu tarpeeksi kauan jos siis olisin tuo poikaystävä.
Poikaystävän löytäminen ei ole temppu eikä mikään, mutta hyvän sellaisen löytäminen on haastavaa. Eipä tuolla ap.n sisaruksellakaan kumppanivalinnat ole tainneet ihan nappiin mennä, kun noin tiheästi vaihtuu seuralaiset. Epäsopivien ihmisten kanssa sekoileminen ei ole mikään meriitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Oliko tämä ap? Aloituksessa lukee, että on eri deitti kuin jouluna.
Yritä nyt edes tuon verran pysyä kärryillä omassa provossasi.
Tuon lainatun viestin alussa sanotaan, ettei kirjoittaja ole ap. Ilmeisesti useammalla ihmisellä on samanlainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hänellä ei ole lapsia, asia ei kuulu kellekään.
Jos lapsia on mukana kuvioissa, keskustelisin hönen kanssaan.
En ole ap, mutta olen vastaavassa tilanteessa. Tavallaan asia kuuluu myös muulle perheelle, kun ikinä ei voi olla kodikkaasti tuttujen kanssa, vaan aina on joku vieras ihminen perhejuhlissa ja pyhäpäivissä. Pienten lastenkin kanssa saa aina miettiä, mitenhän paljon voi nyt tuohon deittiin luottaa.
Millä lailla luottaa? Kai sinä itse omat lapsesi valvot ja hoidat joka tapauksessa?
No toki, mutta kun yövytään useampi yö vieraiden kanssa, alkaa vähän jännittää mitä voi tapahtua Jos tämä meille vieras ihminen käyttäisikin tilannetta hyväkseen. Tai ihan vaikka vetäisikin kännit tai olisi muuten sopimatonta seuraa
Miksi ihmeessä te asutte yhdessä???
Selitys löytyy katsomalla Suomen karttaa. Kaikki eivät asu koko ikäänsä synnyinkunnassaan.
Ei tietenkään. Mä olen asunut viimeiset 28 vuotta kaukana vanhemmistani enkä silti ole ollut siellä yhtäkään yötä oli joulu tai pääsiäinen. Kaikilla ei ole noin kireä napanuora kuten ap:lla, näkemmä sitä ei koskaan leikattukaan poikki.
Sinulla on liikuttavan idealistinen mielikuva "aikuisista" ihmisistä. Ikä ei tarkoita järkeä.