Tuo Raudanpuute ryhmä on sekaisin-nyt jopa tukkoisen nenän syy om alhainem ferritiini
Miten sekaisin porukka on kun raudanpuute syy KAIKKEEN! Itsellä alhainen ferritiini enkä ikinä syyttäisi oikein mitään vaivaa siitä.
Kommentit (46)
Itse menin joskus sanomaan, että fer 19 nousi vuodessa yli 100:aan, kun söin menkkojen aikana caprilonia (vähentää vuotoa). Ammuttiin nopeasti alas, kun oli vissiin liian helppo ratkaisu ja "siinä on iso veritulppariski". No ei muuten ole, enemmän kärsin alhaisesta ferritiinistä ja isoista menkoista kuin siitä lääkkeestä (joka ei aiheuttanut mulle mitään sivuvaikutuksia).
No, tajusin jättää hirmonaalisen ehkäisyn pois ja kappas. Se oli tehnyt menkoistani juoksevaa, luomuna mulla on paljon niukemmat enkä tarvitse enää edes capriloneja. Tämäkin ammuttiin alas, koska ehkäisy ei kuulemma vaikuta vuotoon.
Ilmeiseti ryhmässä pitäisi kärsiä rautalisän aiheuttamista krampeista, ummetuksesta, pukamista vuosikaudet, jotta olisi ryhmän täysiarvoinen jäsen
En ole minkään ryhmän jäsen mutta pistää kyllä kiukuksi, kun aina lytätään toisten oireet normaaliksi, kun itse ei niistä kärsi. Olen vuosia kärsinyt hiustenlähdöstä,jäätävästä väsymyksestä ja hengästymisestä esim. portaiden nouseminen on ollut tosi vaikeaa. Olen syönyt rautalisää ja rukannut ateriani uusiksi. Tuloksena ferritiinin kahden pykälän nousu kahdeksaan ja hemoglobiinin lasku alle sadan. Tuolloin nukuin kaiken mahdollisen vapaa-ajan ja töissäkin esim. ruokatunnin.
Nyt viiden vuoden jälkeen ja kohdun poiston jälkeen on tilanne kohentunut ja hemoglobiini on normaali (130) ja ferritiini 14 eli tuplaantunut. Onko olo nyt huikea? Ei. Hiukset lähtee päästä, tarvitsen edelleen päiväunet eli noin 12 tuntia unta päivässä. Portaiden nousu onnistuu mutta ylämäessään jo vaikeuksia.
Elämänlaatu ei edelleenkään ole hyvää, vaikka ferritiini tuplaantui. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos olisit lähes jatkuvasti uupunut ja haluaisit vain nukkua? Tottakai olo on parempi kuin ennen, on päiviä, jolloin en nuku päiväunia ja tunnen oloni jopa melkein normaaliksi hetken. Miksi en silti saisi vaatia enempää? Miksi pitäisi tyytyä tähän?
Minulla ei ole ongelmia raudan kanssa, mutta tukkoinen nenä poistui kun lopetin gluteenin. Syön tuotteita, jossa ei pitäisi olla gluteenia ja tukkoinen nenä kertoo oliko tuottaassa gluteenia. Gluteenin syönnin jälkeen portaiden nousu on todella työlästä vaikka muuten pystyn portaat juoksemaan lähes hengästymättä.
Olisi hyvä tiedostaa mistä vaiva johtuu ettei turhaan tee jotakin.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja matala ferritiini (36) eli meemisairaudet löytyy. Kyllä noi vaikuttaa kumpikin, molemmat isoon osaan kehon toiminnoista. Esim. tukkoinen nenä voi olla infektioherkkyyttä eli on vähän väliä flunssassa.
Tietenkään jokainen kehollinen kremppa ei mene noiden kahden alle ja joku tolkku täytyy pitää asian kanssa. Itse hyödyn säännöllisestä liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta sekä kilpparilääkityksen tarkistuksesta riittävän usein. Olen pystynyt kuitenkin esim. painoa pudottamaan pätkäpaastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät syö ruokia, joista saa rautaa?
Sanoppa se😅 on kyllä varsin sekaista porukkaa
En tiedä, minkälaista porukkaa ovat, kun en itse ryhmään kuulu, mutta typeriä on myös tollaset heitot rautapitoisista ruokien syömisestä. Katsos kun voi olla, että se rauta ei syystä tai toisesta imeydy. Tai voi olla niin kuin itselläni oli, että kohdunsuulla oleva kasvain aiheutti anemian. Kasvain jonka olemassaolosta en edes tiennyt.
Anemiani paljastui vahingossa, muun terveydenhuollon yhteydessä. Sillä selittyi mm. hiusten lähtö, aivosumu, hengästyminen, pyörryttäminen, lihasten voimattomuus ja jatkuva väsymys. Kaikki em. oireet olin kyllä havainnoinut, mutta pistänyt rankan työputken piikkiin ja ajattelin loman korjaavan asian.
Söin normaalin rautapitoisen ruokavalion lisäksi lisärautaa noin vuoden ennen kuin ferritiiniarvo oli noussut 15 -> 35, mikä sekin on vielä alhainen naisella.
Tuo ryhmä on oletettavasti yhtä hurmoshenkinen kuin kaikki muutkin faceryhmät johonkin asiaan hurahtaneilla, mutta kaikkia ei tarvitse pitää tyhminä/pelleinä joidenkin uskovaisten takia.
Kaikki johtuu masennuksesta, myös matalan ferritiini. Sekä hammassärky, nivelreuma, karsastus, nälkä, ruokahaluttomuus, ripuli, kynsisilsa ja mitä näitä nyt on. Juokaa karpalomehua, se auttaa.