Kaikki idätyksestä
Heips,
kertokaa te tietäjät mitä voisi idättää. Olen sinimailasta idätellyt ja auringokukanversot ovat kasvamassa. Nyt kiinnostaisi tietää mitä kaikkea voi idättää tai... versottaa.
Kommentit (14)
Mä laitoin justiin jo toisen satsin vihanneskrassia tulemaan, ehkä helpoin kasvatettava. Joskus oon idättänyt myös vihreitä linssejä ja mungpapuja.
Syödäänkö ne idut sitten papuineen päivineen? Ne kai täytyy keittää?
Lehtikaali (huonompi kestämään kirppoja, kuin mustakaali).
Luulin, että tarkoitat idättämisellä suunnilleen suomettumista. 😁
Mulla on nyt itämässä satsi vihreitä linssejä. Niitä en ole kokeillut aikaisemmin. Mung-papuja olen idättänyt paljonkin, hyvällä menestyksellä.
Pienten siemenien ituja ei yleensä tarvitse keittää. Isoja papuja (butter beans, kidneypavut, soijapavut) pitää keittää. Härkäpapujen kanssa on kahdenlaista ohjetta, suomalaiset ohjeet on, että ne pitää keittää. En ole kokeillut.
(ja papujen keittotarve liittyy siihen, että niissä on sitä jotain myrkyllistä ainetta, joka hajoaa kuumennettaessa)
Herneitä ja auringonkukkaa olen versottanut paljonkin, ja ihan popkorn-maissia, niiden kanssa kannattaa syödä ne versot mahdollisimman nopeasti ennenkuin niistä tulee heiniä (kovia säikeitä niissä versoissa).
Onko joku idättänyt härkäpapua?