Uupunut äiti ei saa lastaan pikaisesti päivähoitoon vaan joutuu odottamaan sen 4 kk
Näin ystävälle sanottiin, että uupumus ei ole syy nopeuttaa hoitopaikan saamista kuten opiskelu tai työ. Just ja mihinhän kuntoon 4 kk:ssa uupunut äiti mahtaa mennä...
Kommentit (57)
Pyytänyt lähetteen lääkärille ja saanut todistuksen uupumuksestaan? Onko hän hakenut apua psykologilta? Valitettavasti yhteiskunnalla ei ole varaa tarkkailla koko ajan kaikkia äitejä siltä varalta että he uupuvat ja tarjota sitten nopeasti hoitopaikkaa (ja eikö sitäkin sitten moitittaisi holhoukseksi?). Apua on osattava itse hakea. Toisaalta äitien uupumukseen voidaan suhtautua kvin vähättelvästi, se on totta ja ikävää.
Missään nimessä päiväkoti ei voi nopeuttaa kenenkään hoitopaikan saamista vain koska äiti sanoo olevansa uupunut - jokin ulkopuolisen todistus pitää olla näyttää. Muuten siellä on äkkiä jonossa pelkkiä uupuneita äitejä ja se joukon ainoa rehellinen saa paikan viimeisenä.
se EI ole peruste olla itse sitä, vaan päinvastoin. Jokainen eläköön elämänsä, niin, että tekee parhaansa ja kohtelee muita hyvin. Koskaan ei kannata sanoa, että en mä viitsi, kun joku muukaan ei viitsi.
voi hyvää päivää! En sinua sentään ihan noin tyhmäksi kuvitellut. 9
Vierailija:
itse olen sitä mieltä, että äidin pitäisi hakea apua mielenterveystoimistosta, eiköhän sossu järjestä kodinhoitajan tai muuta apua, kun vie lapun , että on täysin uupunut. Toki huostaanottokin voi olla mahdollista.
Ei mikään valtaeliitti. Ihan lapsellista höpönhöpöä.
Jos ei halua lasta hoitaa, ei sellaista pidä hankkia. Yksinkertaista.
Ja sitten kun saa lapsensa hoitoon, joku kyyläävä sivullinen toitottaa ympäriinsä, kuinka lapsi kiikutetaan hoitoon ja äiti on kotona ja plaa-plaa-plaa...
Hoh-hoijaa.
Toivottavasti hoitopaikkajärjestyy ja äiti pääsee keräämään voimiaan. Ja koko perhe samalla! Isälläkään ei varmasti ole helppoa tuollaisessa tilanteessa.
Käsittääkseni nyt ei ole kyse siitä, ettei joku haluaisi hoitaa lastaan, vaan on nyt hetkellisesti " sairas" ja tarvitsee apua.
Aika kärkevä sun kommenttis.
vaan hyvin arvostetun valistusfilosofi Humen.
Jos ihminen elää yhteiskunnassa, joka ei ole moraalisesti oikealla pohjalla, tämä ihminen itsekin alkaa toimia moraalittomasti.
Kannattaa tutustua Humen filosofiaan. Tarve yksityisten ihmisten arvosteluun vähenee välittömästi.
ymmärtämään se, mitä lukee??? Missähän sanoin, että se olisi parempi??! Olen vain kuullut tapauksista, jossa lapset on huostaanotettu, kun äiti on uupuneena sanonut, ettei jaksa hoitaa näitä. . .
jos ei ole lähipiirissä ketään joka auttaisi lastenhoidossa, niin päivähoitoon laitto on hyvä juttu
Vierailija:
ymmärtämään se, mitä lukee??? Missähän sanoin, että se olisi parempi??! Olen vain kuullut tapauksista, jossa lapset on huostaanotettu, kun äiti on uupuneena sanonut, ettei jaksa hoitaa näitä. . .
on moraalisesti oikealla pohjalla? Epäilen, että tällaista ideaaliyhteisöä ei olekaan. Ja varmaan siksi, kun ihmiset ovat yksilöitä, joilla on erilaiset moraalit ja tarpeet.
No voi voi ja höpönlöpö. Oletko liittänyt tuon omaan päivähoitohakemukseesi? Päivän parhaat naurut!
Vastuu jälkeläisistä on VANHEMMILLA. Jos ei ole valmis vanhemmuuteen, ei pidä hankkia lapsia.
voi välttää pelkällä tahdonvoimalla. Kertoisitteko siitä lisää, miten se onnistuu? Jos sairastunut äiti on teidän mielestänne vain laiska eikä häntä huvita hoitaa lapsiaan???
en ole näin väittänytkään. Huostaanotettujen lasten vanhemmista suurin osa pitää tekoa vääränä(vaikka olisi aihettakin).
Ei tämä nyky-yhteiskunta ole yhtään sen mädempi kuin ennenkään. Lapsellista kuvitellakaan moista! Aina on köyhiä kyykytetty ja yksinkertaisia vedätetty ja ahneet vetäneet välistä.
Se ei ole mikään tekosyy jättää omat lapset heitteille.
jokainen äiti haluaa huolehtia lapsistaan. Ei kukaan voi ennalta tietää uupuvansa taakan alle.
Se, miksi niin moni uupuu eikä jaksa kantaa vastuuta, on mielestäni erittäin mielenkiintoinen kysymys. Olen täydellisen varma siitä, että tämän yhteiskunnan kovuus näkyy myös pienen ihmisen elämässä.
Ja toisinpäin: hyvinvoivan yhteiskunnan äidit jaksavat tehdä omaa työtään.
Mutta tämä yhteiskunta ei ole enää hyvinvointiyhteiskunta.
Mutta kaikin mokomin voit pitää itseäsi suurempana ajattelijana kuin esimerkiksi tuo mainitsemani HUME. Hän nyt kuitenkin sattuu olemaan yksi legendaarisimmista ihmisistä. Hänen filosofioitaan kandee ehkä kuitenkin kuunnella. Loppupeleissä sun ajatuksesi eivät kuitenkaan ehkäkään jää historiankirjoihin. Humen ajatukset jäivät.
Jokaiselle meistä voi tulla tilanne, jossa ei syystä tai toisesta pysty/jaksa hoitaa omia lapsiaan. Ei niitä tilanteita voi etukäteen ennustaa, vaikka täällä aina toitotetaan sitä, miten mitäkin asiaa olisi pitänyt ajatella etukäteen. Syyllistävällä asenteella ja naurettavan lapsellisilla omahyväisillä kommenteilla ei saada mitään aikaisiksi.
Minäkin olen hakenut apua (joo, ihan kuulkaa yhteiskunnalta) uupumuksen ja masennuksen vuoksi, kun koin, etten ole enää siinä kunnossa, että voisin hoitaa turvallisesti lapsiani. En saanut mitään apua, minulle vain voivoteltiin tilannetta. Olin loukkaantunut ja syystä. Hyvinvointiyhteiskunnassa tulisi olla resursseja auttaa lapsiperhettä viimeistään silloin kun se apua itse pyytää, sillä lapset eivät voi itse omaa asiaansa ajaa.
En ymmärrä miten ihmiset voivat olla toisillensa näin suvaitsemattomia ja julmia.
Jos joku uskaltaa tänä päivänä pyytää apua, niin kyllähän sitä silloin pitäisi ehdottomasti antaa. Liian moni ei pyydä, vaikka apua kieästi tarvitsisi. Enkä yhtään ihmettele mikseivät pyydä... Kanssaihmisten kohtelu kun on aivan jotain muuta kuin toisen tukemista ja auttamista. " Syljetään rampaa päin naamaa" niin sanotusti.
Kyllä sinä ap selviät. Päivä kerrallaan. Käy juttelemassa esim. neuvolaterveydenhoitajan kanssa tilanteesta. Useimmiten se on paikka mistä on matala kynnys hakea apua. Toivon todella että saisit nopeammin sen hoitopaikan ja sitä myöten olosikin helpottuu. Lämpimästi toivotan hyvää jatkoa sinulle.
Vierailija:
Ei tämä nyky-yhteiskunta ole yhtään sen mädempi kuin ennenkään. Lapsellista kuvitellakaan moista! Aina on köyhiä kyykytetty ja yksinkertaisia vedätetty ja ahneet vetäneet välistä.TAIDAT OLLA AINOA SUOMALAINEN YHTEISKUNTATUTKIJA, JONKA MIELESTÄ nyky-yhteiskunta ei ole mädempi kuin esimerkiksi 80-luvun yhteiskunta.
Kaikki yhteiskuntatieteilijät nimittäin kertovat meille, että tämä aika on todella kovaa aikaa niin työntekijöille, lasten vanhemmille kuin muillekin heikoille.
itse olen sitä mieltä, että äidin pitäisi hakea apua mielenterveystoimistosta, eiköhän sossu järjestä kodinhoitajan tai muuta apua, kun vie lapun , että on täysin uupunut. Toki huostaanottokin voi olla mahdollista.