En varmaan totu ikinä tuohon esihenkilö-termiin
Aina kun se tulee vastaan, niin sitä kokee tietynlaisen sisäisen epäuskoisen ajatuksen, että onko tämä pelleily nyt ihan oikeasti totta.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kommenttini poistettiin. Laitan sen uudestaan:
En käytä enkä aio käyttää kyseistä termiä. Se kuulostaa teennäiseltä ja kömpelöltä ja on lisäksi pidempi sana kuin perinteinen versio. Kutsun pomoa esimieheksi riippumatta tämän sukupuolesta, tai sitten pomoksi tai johtajaksi.
Suomessa pitäisi olla sananvapaus.
Eli voin kutsua sinua homohenryksi eikä se haittaa sua yhtään koskaan sanavapaus. Selvä.
Vaikka esihenkilö kuulostaa vähän oudolta, niin oudolta on kuulostanut esimieskin sen jälkeen kun tulin terveysalalle. Minulla on ollut noin 10 pomoa, joista kaikki ovat olleet naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies on esimies ja niin tulee aina olemaan. En käytä mitään pelleily sanaa.
Maailma muuttuu ja sinäkin sen mukana. Tulevaisuus on intersektionaalinen.
Onneksi on paljon meitä, jotka taistelevat intersektionaalista maailmaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että sukupuolittuneista etunimistä päästäisiin jo pikkuhiljaa irti. En ymmärrä tätä toksisen patriarkan rakentamaa järjestelmää, jossa tietylle sukupuolelle annetaan tiettyjä nimiä. Mielestäni valtion pitäisi pakottaa lapsille nimet tietystä listasta. Nimiä sais olla max. 15 jotta eriarvoistumista ei pääsisi tapahtumaan. Nimet voisivat olla vaikka: yksi, kaksi, kolme, neljä jne. Sukunimi pitäisi piilottaa kaikista hakemuksista ja järjestelmistä myös jotta ketään ei suosita nimen perusteella. Mitä mieltä?
Hyvä idea muuten, mutta numeroiden perusteella järjestäminen ei toimi, koska yksi on tietyissä tapauksissa ennen numeroa kaksi. Parempi ehdotus nimille olisi esim. Jalkapallo, Jääkiekko, Käsipallo eli neutraalit sanat jotka eivät herätä tunteita mihinkään suuntaan. Toksinen maskuliinisuus pitää purkaa lopullisesti ja patriarkka tuhota tästä rasistesesta maasta ja etunimien neutralisointi on pakollinen askel!
Konservatiivisille aivoille uuden oppiminen ja vanhasta pois oppiminen vaan on vaikeampaa, ei sille mitään voi. Minullakin kesti varmaan kaksi vuotta oppia esittelemään itseni uudella sukunimelläni häiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Konservatiivisille aivoille uuden oppiminen ja vanhasta pois oppiminen vaan on vaikeampaa, ei sille mitään voi. Minullakin kesti varmaan kaksi vuotta oppia esittelemään itseni uudella sukunimelläni häiden jälkeen.
Miksi pitäisi oppia pois jostain vain koska joku käskee? Älykkäät ihmiset päättävät itse, mitä kannattaa oppia ja mitä ei. Ulkoa päin ohjattavat lampaat alkavat toistaa jotain uutta nimitystä vain koska ”pitää”.
Esinahka, pitäisikö korvata jollain esim, nahkahuppu, vai leikata turhake pois, tasa-arvon nimissä
Olen valtion virkamies, enkä näe nimityksessä ongelmaa. Töissä minulla on esimies, eikä kukaan ole keksinyt sitä alkaa muuksi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka esihenkilö kuulostaa vähän oudolta, niin oudolta on kuulostanut esimieskin sen jälkeen kun tulin terveysalalle. Minulla on ollut noin 10 pomoa, joista kaikki ovat olleet naisia.
Hoitajien esimies on nimeltään osastonhoitaja ja sitten on ylihoitaja. Mitä kummallista siinä oli?
Kyllä totut. Kun toistelet sitä sanaa useamman vuoden ajan aina silloin tällöin, totut kyllä.
Meillä on töissä kauhean vihainen esi-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien esimies on nimeltään osastonhoitaja ja sitten on ylihoitaja. Mitä kummallista siinä oli?
Hoitaja on sukupuolittunut termi, miehet eivät hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies on esimies ja niin tulee aina olemaan. En käytä mitään pelleily sanaa.
Maailma muuttuu ja sinäkin sen mukana. Tulevaisuus on intersektionaalinen.
Hah! Niin varmaan sen kun vaan menee typerämmiksi asiat. Vanhassa vara parempi ja onnekseni työpaikalla tittelini on englannin kielinen eikä mikään idiotistinen sanaväärennös.
Suostuisivatko miehet olemaan esinaisia? Jos oletussukupuoli olisi siis nainen? Ei varmaan, naiset ovat mielellään "miehiä", kun se on vahvempi/parempi sukupuoli. Toisin päin ei taitaisi toimia...
Eikö vois sanoa esimuija ja esisälli sen mukaan kumpaa sukupuolta pomo o?
Se on sitten sun ongelmasi, koska tuo on ja pysyy.
Setä/täti nyt vaan kiltisti opettelee uuden termin, kyllä se siitä pikku hiljaa helpottaa 👍🌞🐈
500 merihenkilöä painui meren pohjaan Moskvan mukana.
Mulle esimies on esimies ja huoltomies on huoltomies. Kovasti meidän firma puhuu mm. "esihenkilöistä" mutta ei mukaudu suuhuni.
N27
Voihan se olla johtaja tai päällikkökin. Ne on ihan neutraaleja sanoja.