Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaa tehdä lapset nuorena

Vierailija
16.04.2022 |

Kun omat lapset olivat pieniä (sain esikoisen 25 - vuotiaana ja kuopuksen 27 -vuotiaana) ystävät ja sukulaiset bilettivät vielä täysiä ja elivät omalle itselleen, oman aikataulunsa ja mielihalujensa mukaisesti. Minulla oli pallo jalassa.
Nyt ”lapset” ovat 19 ja 18 ja minä elän omien aikataulujeni mukaan, harrastan mitä haluan ja milloin haluan. Hyvät välit on nuoriin, heistä saan seuraa milloin mihinkin ja osittain tienaavat jo omat rahansakin.
Sukulaiset ja ystävät taas.. no, heillä on monella nyt se pikkulapsivaihe menossa, hedelmöityshoitojen jälkeen. Kuulen kuinka he ovat yli nelikymppisinä jo niin väsyneitä valvomiseen, kiukutteluihin ja arkeen, johon itselle ei jää yhtään omaa aikaa. Olenkin aika-ajoin tarjonnut apuani heille, vaikka yksinhuoltajana, nuorena äitinä en heiltä aikoinani sitä saanut, mutta koska yli nelikymppiset eivät jaksakaan edes pariskuntina pikkulapsiarkea, olen tarjoutunut omien nuorteni kanssa viemään heidän lapsiaan milloin mihinkin, jotta vanhemmat saavat levähtä.
Mutta en minä vaihtaisi osia. Mitään ei jäänyt tekemättä siksi että olin kahden totaaliyksinhuoltaja. Koulutustasomme on kaikilla” ylempi korkeakoulututkinto”.
Arvostan tätä vapautta juuri nyt.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain hehkeänä ja timminä.21-vuotiaana valittua parhaan geeninlevittäjän itselleni. Kyllä sitä moni nainen katuu myöhemmin, kun ei saakaan enää parasta vaan on tyydyttävä lapatossuun.

Vierailija
2/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää lapset tekemättä kokonaan.

Vierailija
4/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin.

Vierailija
5/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kasvattaminen kestää kaikilla, jotka siihen lähtevät, ihan yhtä kauan. Toiset vaan aloittavat aiemmin ja toiset myöhemmin. Miten nyt sitten kenelläkin elämä kulkee. N43,

lapsi 21

Vierailija
6/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kasvattaminen kestää kaikilla, jotka siihen lähtevät, ihan yhtä kauan. Toiset vaan aloittavat aiemmin ja toiset myöhemmin. Miten nyt sitten kenelläkin elämä kulkee. N43,

lapsi 21

Minullakin on jo isot lapset, mutta olen vasta 42v. En todellakaan haluisi olla tuon lastenkasvattamisiän alkupäässä, herra paratkoon.

Vierailija
7/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapsi 21

Minullakin on jo isot lapset, mutta olen vasta 42v. En todellakaan haluisi olla tuon lastenkasvattamisiän alkupäässä, herra paratkoon.

Enpä minäkään, mutta jos olisin siinä alkupäässä, ajattelisin varmaan toisin?

Vierailija
8/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askarrelkaa te, minä olen pääsiäislomalla kulttuurilomalla. Mutta kun kotiudun, lupaan avata postin!

Vierailija
9/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, taaperonahan se mahtuu ulkosynnyttimestä paremmin ulos kuin kolmekymppisenä.

Vierailija
10/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia lapset silloin, kun itsestä hyvältä ja oikealta tuntuu.

Vierailija
11/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että omat valintasi sopivat sinulle. Itse tulin äidiksi nelikymppisenä ja nämä viimeiset 10 vuotta on olleet ihanaa aikaa. Olisin ollut surkea äiti nuorempana enkä usko että olisin nauttinut vanhemmuudesta puoliksikaan niin paljon kuin nyt.

Onneksi ei ole pakko tehdä asioita jonkun muun tahtiin.

Vierailija
12/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saat hoitaa lapsenlapsia.

Vierailija
13/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsiaika on jokaiselle uutta ja ainutlaatuista riippumatta siitä, missä iässä tulee vanhemmaksi. Minä olen saanut lapset aika nuorena ja tämä on sopinut minulle. Työura lähti kunnolla käyntiin vasta yli 30-vuotiaana, mutta en vaihtaisi pois kotiäitivuosia.

Vierailija
14/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmönen asia. Mun vanhemmat olivat 24v kun vanhin syntyi. Oli kivaa kun oli nuoret vanhemmat. Ymmärsivätkin asioista jotain.

Olin jo itse melkein eläkkeellä kun kuolivat. (Ei tarvinnut hoitaa, sydän vaan lopetti...)

Asioilla on puolensa ja puolensa.

Vierailija
15/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, kun mikä järki sitten haaveilla perheestä vanhanapiikana, jos markkina-arvo on jo laskenut,

kun alfat miehet valitsevat sen nuoremman, hedelmällisen naisen lastensa äidiksi.

Vierailija
16/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Askarrelkaa te, minä olen pääsiäislomalla kulttuurilomalla. Mutta kun kotiudun, lupaan avata postin!

Kiva loma sulla kun pitää aihe vapaalla notkua.

Vierailija
17/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä sain lapseni nuorena, 25-vuotiaana, enkä kadu, vaikka se eläkekertymässäni näkyy edelleen (jos olisin kouluttautunut heti ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen, olisin ehtinyt tehdä enemmän oman alani töitä eli saanut parempaa palkkaa). Pystyin olemaan paljon kotona opiskellessani vasta hänen ollessaan pieni, tosin tein ohessa myös osa-aikatyötä.

Matkustelimme yhdessä jo silloin, kun hän oli pieni, mutta vielä enemmän siinä vaiheessa, kun hän oli teini. Ja olin 43, kun hän täysi-ikäistyi ja muutti omilleen. Viimeiset 15 vuotta olen saanut ihan täysillä uppoutua työhöni, politiikkaan, opintoihin ja vapaa-ajalla matkustella ja harrastaa (mitä nyt korona tuli ja vei sen ilon..).

Lapsenlapsia ei tietääkseni ole tulossa ja jos tulisikin, niin maantieteellisen etäisyyden takia olisin vain etämummo.

Vierailija
18/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mtn lapsia tähän maailmaan.

Vierailija
19/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren elämä eletään nuorena. Huvittavaa sitten nelikymppisenä lähteä jossain leoparditopissa räkälään bilettämään ja "elämään uutta nuoruutta". Se meni jo.

Vierailija
20/23 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset teki kypsemmällä iällä, oli myös mies valmis isän rooliin, ei tarvinnut jäädä yh:ksi niin kuin nuoret äidit usein jää ja muutenkin mies teki puolet hoiva ja kotitöistä. Lisäksi varallisuutta ja säästöjä oli kertynyt niin hyvin, ettei tarvitse laskea jokaista euroa hoitovapaallakaan, vaan varaa on kaikkeen mitä tarvitaan. Jos jotain tarvii nii senkin ostaa, ei tunnu missään. Se on todella vapauttavaa, kun on rahaa. Jos oltais tehty köyhinä opiskelijoina lapset, niin oishan se ollut taloudellisesti rankkaa ja huoli suuri, pärjätäänkö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi