Vaativa ja negatiivinen suhtautuminen omaan lapseen
Tämä varmaan herättää kaikenlaisia tunteita, ymmärrän. Mutta pakko purkaa tätä nyt johonkin.
Minulla on kaksi lasta, ovat ekalla ja kolmannella. Olen huomannut itsessäni sen, että usein olen lapsia (etenkin pienempää joka on tyttö) kovin vaativa. Ärsyynnyn herkästi jos/kun hän tarvitsee jotakin. Myös läheisyys on minulle jokseenkin vaikeaa lasten kanssa. PAITSI kun he olivat aivan pieniä; vauvoja, taaperoita ei sen suhteen ollut ongelmaa; imetin pitkään, nukuttiin perhepedissä ja muutenkin olin 24/7 heissä kiinni. Mutta asia on muuttunut sen myötä kun he ovat alkaneet kasvaa.
Meillä kyllä siis on läheisyyttä, annan kehuja, otan välillä syliin, pidän kädestä, silitän, luen joskus satuja, iltaisin peittelen ja sanon että rakastan (vaati minulta ihan VALTAVASTI harjoittelua sen ääneen sanominen). Mutta silti, tosiaan ärsyynnyn päivittäin ja olen vaativa ja tavallaan nuivakin heitä kohtaan ja se harmittaa. Koitan sitä tiedostaa ja sitä korjata, mutta se tulee jostain syvältä.
Kun kuulin ja luin kiintymyssuhdeteorioista yms, aloin miettimään omaa lapsuutta. Minusta huolehdittiin ihan hyvin, mutta muistan vahvasti sen että piti aina olla kiltti ja reipas ja sitä minussa myös aina alleviivattiin. Että kun se "Kerttu" on niin kiltti tyttö. Tosi pienestä minun piti myös ottaa vastuuta ja vähän myöhemmin (teini-iässä) äiti myös vuodatti minulle ongelmiaan.
Omalla äidilläni on ollut todella vaikea lapsuus oman äitinsä kanssa, sen tiedän. Ei ole todellakaan saanut syliä ja lisäksi on henkisesti pahoinpidelty ja laiminlyöty. Ja äidin äidillä sitten kai vielä pahemmin, kun hän on kasvanut ilman äitiä eikä kukaan muu sitä roolia ilmeisesti hänen elämässään ikinä ottanut... Näenkö siis omassa tyttäressäni itseni pienenä? Ja siirrän eteenpäin enemmän tai vähemmän tiedostamatta niitä tunteita ja tapoja joita itse olen lapsena kokenut... en nimittäin muista mitenkään erikseen että äiti olisi ollut vihainen tms. Muistan ehkä lähinnä että äiti oli etäinen/poissaoleva, leikin usein yksin omassa huoneessa tms, en kyllä muista että hirveästi olisi pidetty sylissä tms. Toisaalta en myöskään muista/koe jääneeni sitä vaille. Se mitä oli oli minulle tietty silloin normaali.
Eli sen verran ajattelisin että tämä on jotain sukupolvien ketjua mikä tässä nyt jatkuu... mutta voi kun löytyisi enemmän voimaa ja ymmärrystä katkaista se. Hyvin levänneenä toki jaksaa, mutta kun on koko ajan väsynyt ja stressaantunut niin ei onnistu ei....
Kommentit (8)
Ihan ku oisin ite kirjoittanut ton aloituksen. Surullinen olo
Se, että olet havahtunut tiedostamaan asian, on iso askel ketjun katkaisemiseksi. Et todellakaan ole ainoa, joka vie eteenpäin omilta vanhemmilta saatua "perintöä". Kun asian tiedostaa, voi sille tehdä jotain. Toki ei kannata kauhean armoton olla itseään kohtaan, kaikilla meillä on vanhemmuudessa omat haasteemme, ja kaikki me ollaan jollain lailla "rikki", joka väistämättä heijastuu ihmissuhteisiimme ja/tai vanhemmuuteeme. Elämä on kasvua. Tsemppiä ❤️
Tiedän erään henkilön, joka suostuu näkemään ihmiset vain oman alansa kautta. Myös lapsensa. Ohittaa erityisosaamisen ja puhuu vain osaamisesta omalla alallaan.
Mene hitto ammattiauttajalle! Karmea äiti, ihan hirveä ja avuton!
Ei kukaan jaksa olla jatkuvasti hyvällä tuulella edes lapsille. Minusta vaikutat ihan tasapainooselta ihmiseltä. Omat traumat vaan saa sut tuntemaan itsesi huonoksi äidiksi välillä.
Meillä kyllä siis on läheisyyttä, annan kehuja, otan välillä syliin, pidän kädestä, silitän, luen joskus satuja, iltaisin peittelen ja sanon että rakastan (vaati minulta ihan VALTAVASTI harjoittelua sen ääneen sanominen). Mutta silti, tosiaan ärsyynnyn päivittäin ja olen vaativa ja tavallaan nuivakin heitä kohtaan ja se harmittaa. Koitan sitä tiedostaa ja sitä korjata, mutta se tulee jostain syvältä.
Tässä on kaikki se mitä lapsi tarvitsee.❤️
Älä ota niin paljon stressiä. Hyvä, että olet alkanut tiedostaa noita käytösmalleja. Ei sinun tarvitse muuttua jatkuvasti halailevaksi "lällyksi". Jos sinulla on jokin tekeminen kesken, niin voithan sanoa lapselle, että odota hetki, kohta pääset syliin. Tai ohjaat isän syliin. Ei ole minusta reilua odottaa, että on jatkuvasti antennit pystyssä jonkun toisen tarpeita varten, vaikka se olisikin lapsi. Sellainen syö kaikki voimat ja kaiken sinuuden. Eli luo rajasi, mutta hellästi. Eiköhän se ole ihan riittävästi, että vaikka kerran pari päivässä antaa kunnolla hellyyttä. Sitten voi ottaa vähän rennommin näiden juttujen kanssa, eikä tarvitse suostua ihan kaikkeen lapsen vaatimaan. Nykyajan vanhemmuuden kirous on se, että yritetään olla liian täydellisiä.