Onko itserakasta pitää itseään keskimääräistä paremman näköisenä?
Kommentit (28)
No jos oikeasti on, niin ei kai sille mitään voi. Mutta on typerää rakentaa elämää pelkän ulkonäön varaan. Kauneus katoaa eikä kukaan oikeasti pidä ylimielisistä ihmisistä.
No älä ainakaan sano sitä ääneen, suomalaiset ei arvosta itsensä kehumista ja ulkonäkö on yksi turhimmista asioista muutenkin.
Ei sitä palstalla ainakaan saa koskaan tunnustaa niin kuin ei sitäkään että on älykäs :D
Ei, jos on keskimääräistä paremman näkoinen. Puolet kansasta on, eli eipä tuo nyt mikään saavutus varsinaisesti ole.
Kyllähän se vähän itserakasta on. Mutta jotenkin ymmärrettävämpää, jos mahtuu yleiseen kauniina pidettävien ihmisten muottiin, jolloin on hoikka, hyväihoinen, tuuheatukkainen jne.
Minulla on ystävä, jonka äiti on hilannut ystäväni itsetunnon niin korkealle, että vaikka ystäväni on (mielestäni) aika kaukana kauniista, niin hän itse tuntuu itsestään tykkäävän kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vähän itserakasta on.
Millä tapaa? Puolet väestöstä on kuitenkin määritelmällisesti keskimääräistä kauniimpia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vähän itserakasta on. Mutta jotenkin ymmärrettävämpää, jos mahtuu yleiseen kauniina pidettävien ihmisten muottiin, jolloin on hoikka, hyväihoinen, tuuheatukkainen jne.
Minulla on ystävä, jonka äiti on hilannut ystäväni itsetunnon niin korkealle, että vaikka ystäväni on (mielestäni) aika kaukana kauniista, niin hän itse tuntuu itsestään tykkäävän kovasti.
Minä olen omassa ikäluokassani keskimääräistä paremman näköinen. Jos taas mukaan lasketaan nuoremmatkin naiset, en ole kovin kummoinen.
N40
Mikään ei ole pahempi turn off kuin itseään kauniiksi kehuva täysin keskinkertaisen näköinen ihminen. Kehu ihmeessä jos haluat olla mauton juntti.
Jos oikeasti on ja huomaa sen itsekin, niin ei kai siinä mitään. Mutta ei saa olla huomaavinaan. Ulkonäköhän on vain geenilotossa saatu ansioton etu, joten sen korostaminen on jotenkin noloa. Itse saa tietenkin salaa olla tyytyväinen peilikuvaansa, siinä kaikki.
Ei lähtökohtaisesti. Voi se olla terveellä tavalla itserakasta (= rakastaa itseään) jos on keskimääräistä paremman näköinen.
Jos ei ole, se on ehkä pikemminkin harhaista kuin itserakasta. Monet ovat harhaisia, tietty, mutta kyllä aika moni ihminen on suht realisti ja voi perustellusti pitää itseään keskimääräistä paremman näköisenä.
Se, minkä verran pitää omasta ulkonäöstään voi tehdä siitä itserakasta.
On kai se vähän. Mutta jos se on totta, ei se oikeastaan kiinnosta ketään. Liian usein törmää siihen, että joku tavis tonttu luulee olevansa keskimääräistä paremman näköinen.
Silloinhan se on tietenkin noloa. Ja sitten kun esittää kritiikkiä niin nämä tontut ottaa senkin kateutena 😆
Ei sinänsä. Mutta jatkuva (hyvän) ulkonäkönsä märehtiminen on, kuten myös asian sanominen ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole pahempi turn off kuin itseään kauniiksi kehuva täysin keskinkertaisen näköinen ihminen. Kehu ihmeessä jos haluat olla mauton juntti.
Rajansa itse kehullakin, mutta erinomaise ikävää kuunneltavaa on myös mm se, kun nainen halveksii ja sättii itseään, että kuinka hän ei ole millään muotoa tai tavoin kaunis tai viehättävä. - Olen ollut vierellä kun (lievästi) alipainoinen (52/170) nainen kehoittaa minua katsomaan osoittamalla napaansa ja sanoen, että kato nyt miten läski hän on. Kuunnellut kuinka kauneuskisoista kolmanneksi jäänyt nainen itkee, että kuinka kukaan . ei näe, miten kaunis hän on ja millainen hän on oikeasti. Ihmetellyt mielessäni kuinka nainen syyttää pientä lovea etuhampaidensa välissä ja hiustensa väriä siitä, että olen kieltäytyny seksistä hänen kanssaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä. Mutta jatkuva (hyvän) ulkonäkönsä märehtiminen on, kuten myös asian sanominen ääneen.
Niin on asioita joita ei tavata sanoa ääneen. Ei sitä, että on "normaalia paremman näköinen" mutta "vähän" on tahditonta julkisesti todeta, että on keskitasoa huonomman näköinen. - Ei kumpaakaan vaikkka kumpi tahansa saattaisikin pitää paikkansa. Mutta rajallisen kokemukseni mukaan Suomessa jostain syystä itsensä vähättelyyn ja erityiseen kursailua (e. ujostella, kainostella, empiä, ja hienostellen kieltäytyä jostakin) on pidetty kuuluvan osaksi hyviä tapoja.
Miksi ketään kiinnostaisi, mitä mieltä joku satunnainen ihminen on omasta ulkonäöstään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketään kiinnostaisi, mitä mieltä joku satunnainen ihminen on omasta ulkonäöstään?
Ihminen on lauma eläin.
Hirveän harva on mitenkään epänormaalin kaunis ihminen. 99 prossaa on tavistaatiaisia. Filmistarojenkin kauneus on vain meikkiä.
On jos ei ole.