Onko normaalia ettei masentunut tunne mitään ketään kohtaan?
Kommentit (25)
Itsellä ainakin ajatukset pyöri kehää. Huomio oli pelkästään joissakin ongelmissa ja ahdistuksessa niistä johtuen. Ei siinä varmaan pysty muita huomioimaan. Mulla oli vakava masennus ja itsemurhayritys.
Masennuslääkitys tappaa tunteet.
Jollei lääkitystä, tunnekirjo ihan normaali
On.
Kaikki "psykedeelinen" apu pitäisi tosiaan olla edullisesti ja helposti saatavilla, eikä aina vain joku läpäterapia ja vanhentuneet lääkkeet. LSD ja sienet pitäisi saada lähimarketista.
Mun puoliso on muuttunut masennuksen myötä ihan tunnekylmäksi. Mahtaako olla ohimenevää?
Itse ollut enemmän tai vähemmän masentunut viimeiset 15 vuotta, en voi todellakaan sanoa että tunteet olisi kadonneet. Pikemminkin vaikuttaisi, että tunnen varsinkin negatiiviset tunteet ylikorostuneesti. Ehkä tunnesäätelyn ongelmia.
Mulle sanoi joskus terapeutti, että jos joutuu tukahduttamaan vihaa, se voi johtaa masennukseen ja kyvyttömyyteen tuntea muitakaan tunteita.
mihin tarvitaan masentuneita? miksi elätte? olette turhia.
On. Kun olin vakavasti masentunut en kyennyt välittämään yhtään kenestäkään sillä ongelmieni miettimimen ja murehtiminen vei kaikki voimat ja ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen ihminen on ihan turha? Mielestäni maapallon ongelma on ihmiskunta. Mitään muuta ongelmaa ei ole.
Mutta sun kannattais käydä jonkinlainen keskustelutaidon kurssi.
On, ihan normaalia masennuksessa.
On. Masennus on juuri tuota tunteettomuutta. Ollessani itse masentunut en tuntenut lainkaan positiivisia tunteita ja negatiivisiakin hieman vähemmän. Mitään ei halunnut tehdä ja tuntui kuin olisi ollut kuin jossain kärpäspaperissa kiinni sätkimässä kun olisi pitänyt aktivoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen ihminen on ihan turha? Mielestäni maapallon ongelma on ihmiskunta. Mitään muuta ongelmaa ei ole.
Mutta sun kannattais käydä jonkinlainen keskustelutaidon kurssi.
Mielestäni maapallo on turha ilman minua.
Jollain voi olla niin että kaikki tuntemukset latistuvat. Itse kyllä koen tunteita muita ihmisiä kohtaan ja vahvasti koenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua oikeastaan tarvita yhtään mihinkään, eikä tarvittaisi vaikka olisin tervekin. Koneisto pyörii silti. Syy, miksi elän on siinä että kerään mahdollisimman paljon omaisuutta että on jotain mitä antaa perinnöksi läheisille. Tai, mulla enää mitään läheisiä ole mutta heille jotka joskus olivat.
Aloittajan kysymykseen vastaan, että kyllä mulla tunteita oli, varsin voimakkaitakin. Sen lisäksi on ollut mm epävarmuus ja estyneisyys, jotka tehokkaasti blokkasi niiden tunteiden ilmaisun. Nyt, kun olen menettänyt kaikki läheiset ympäriltäni ja päässyt siitä surusta yli, en ole enää sortunut dramatisoimaan asioita ja mikään ei suuremmin enää kosketa - ei hyvässä eikä pahassa. Ja se on mielestäni todella hienoa, koska en kärsi enää siitä yksinäisyydestä ja kyvyttömyydestä sosiaalisuuteen, joka minulla yhä vielä on.
Tuntuu terveenä ihmisenä ihan kamalalta että ihminen voi muuttua niin paljon niin nopeassa ajassa. Täysin välinpitämättömäksi läheisiään kohtaan ja kaikki ajatukset pyörii vain itsessä ja negatiivisissa ajatuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu terveenä ihmisenä ihan kamalalta että ihminen voi muuttua niin paljon niin nopeassa ajassa. Täysin välinpitämättömäksi läheisiään kohtaan ja kaikki ajatukset pyörii vain itsessä ja negatiivisissa ajatuksissa.
Niitä sanotaan haitallisiksi automaattisiksi ajatuksiksi sekä uskomuksiksi. Niiden vaikutuksia ja olemassa oloa ei tavallisesti tiedosta. Ne ovat sellaista jokapäiväistä sisäistä puhetta, jolla kerrotaan miten asiat ovat. Automaattiset ajatukset voivat olla myös mielikuvia.
Usein huomataan vain automaattisiin ajatuksiin liittyvät tunteet. Voi esimerkiksi havaita olevansa ärtynyt jossakin tilanteessa ja tämä johtuu automaattisista ajatuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä sanotaan haitallisiksi automaattisiksi ajatuksiksi sekä uskomuksiksi. Niiden vaikutuksia ja olemassa oloa ei tavallisesti tiedosta. Ne ovat sellaista jokapäiväistä sisäistä puhetta, jolla kerrotaan miten asiat ovat. Automaattiset ajatukset voivat olla myös mielikuvia.
Usein huomataan vain automaattisiin ajatuksiin liittyvät tunteet. Voi esimerkiksi havaita olevansa ärtynyt jossakin tilanteessa ja tämä johtuu automaattisista ajatuksista.
Miten niistä pääsee sitten eroon?
On normaalia. Ota taikasieniä niin lupaan, että tunnet vaikka mitä