Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuva hengenahdistus, ei koskaan yskää - mistä voi johtua?

Vierailija
15.04.2022 |

Olen 30-vuotias, normaalipainoinen nainen. Pef-mittausjaksolla puhalsin 80% ideaalista, avaavalla ei ollut merkitystä tuloksiin (tuntuu tosin hieman auttavan). En yski, jos ei jotain mene väärään kurkkuun. Vuosikausiin ei ole ollut yskää, edes allergiakausi ei enää saa yskimään. Hengenahdistus on aika lailla samalla tasolla ympäri vuorokauden ja vuoden, allergiakausi vähän pahentaa.

Jaksan kävellä 5km lenkin, mutta reippaasti vain ensimmäiset 5-10min. Sen jälkeen tallustelen. Raskaampaa liikuntaa en jaksa harrastaa, vaikka todella haluaisin ja vielä muutamia vuosia sitten harrastin hyvin aktiivisesti.

Kyseessä ei ole korona, tämä on alkanut jo reilusti ennen pandemiaa. Nyt viimeisen vuoden aikana pahentunut sen verran, että en enää jaksa katsoa tvtä/lukea, vaan makoilen suurimman osan päivästä sängyssä silmät kiinni. Verikokeita otettu vuosien varrella, kaikki kuulemma hyvillä tasoilla, ferritiinitkin hyvät. Samoin verenpaine ollut aina erinomainen.

Spirometriaan aika varattu, mutta meni kuukauden päähän. Sen jälkeen 4vk hoitavaa astmalääkettä ja uusi pef-seuranta, sitten lääkäriaika. Kuulisin vain mielelläni kokemuksia ja tietoa jo etukäteen, kun alkaa käydä hyvin haastavaksi tämä tilanne...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että myös EKG ollut aina normaali. 

-ap

Vierailija
2/30 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulotauti on sun diagnoosi.

Ja itsesi liiallinen tarkkailu, ja huono kunto, koska kerran makaat päivät pitkät.

Oletko työtön vaiko sairaseläkkeellä, kun kerran pystyt makaamaan sängyssä koko päivän?

Ja nuori nainen vielä.

Huono kunto hengästyttää, ja se astama tietenkin, mutta siihen sulla on lääkkeet.

Voi kuinka toivoisin, että olisit oikeassa. Olen kuitenkin ollut aktiivinen ihminen, ja kaikkeni yrittänyt pysyä normaalielämässä kiinni, mutta se ei vain onnistu. Olen opiskelija, opinnot toistaiseksi etänä. Astmaa ei ole diagnosoitu, pef-mittaus ei kuulemma viittaa siihen, mutta tosiaan tutkimukset jatkuvat. 

Tämä elämä ei ole minkään arvoista tällaisenä, jos jollain tästä pääsen ylös, niin kaikkeni olen valmis tekemään. 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin minun kirjoittama teksti. Olen 10 vuotta vanhempi, ja olen myös ollut aina kova liikkumaan ja tekemään töitä. Viime talvena pystyin vielä hiihtämään 10km/h vauhtia vaikka kaikki oireet olivat silloinkin, tänä talvena hiihdosta olen voinut enää unelmoida. Kävelylenkillä pystyn käymään jos kuumeilulta jaksan lähteä, kaikki rankempi liikunta on täysin poissuljettua. Tämän talven aikana myös työssäkäynnistä on tullut melkeinpä mahdotonta.

Vuosi sitten minulta on mitattu ferritiini ja se oli 15. Olen syönyt siitä asti rautaa, mutta en usko ferritiinin nousseen yhtään, päinvastoin. Olen nyt tehnyt kaksi viikkoa pef-mittauksia ja minulla myöskään avaava lääke ei auta lainkaan, sama hengenahdistus pysyy. Mittaustulokset ovat noin 90% normaalista ilman lääkettä sekä lääkkeellä. Itse kärsin myös lämmön noususta, keskimäärin 3-4 päivää viikosta nousee lämpö 37.4-37.7 välille. Olen sairastanut nyt tänä talvena koronan, tämä ei vaikuttanut millään tavalla näihin oireisiin. Aiemminkin testattu useita kertoja negatiivisena.

Minulla on ensi viikolla spirometria, ja siitä mietitään mitä tutkitaan seuraavaksi. Keuhkoröntgenissä ei näkynyt mitään.

On tämä pelottavaa ja todella ahdistavaa kun ei jaksa tehdä oikein mitään ja aiemmin olen ollut hyvinkin energinen.

Vierailija
4/30 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma tai sepelvaltimotauti

Vierailija
5/30 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkoahtaumatauti?

Vierailija
6/30 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen vajaatoiminta, kilpparin vajaatoiminta, keuhkoahtauma, krooninen tulehdus, raudanpuute, astma, allergiat, verenkiertohäiriöt, reumataudit, kohonnut keuhkoverenpaine. Kylläpä näitä potentiaalisia syitä riittää.

Itellä sama tilanne. Kolmatta kertaa viiden vuoden sisällä pef-seuranta menossa. Ei mulla tulokset koskaan täytä diagnoosin kriteereitä. Astma voi silti olla. Pitää mennä rasituskokeeseen, jos oireet ilmenee liikkuessa. Näin mullakin on. Toivottavasti tällä kertaa pääsen rasituskokeeseen, alkaa risoa kun ei jaksa mitään ja on vuosikausia rampannut lekurissa uupumuksen takia.

Mulla on tosin myös ferritiini nyt 16 ja kilpirauhasarvo viittaa lievään vajaatoimintaan, eli nuokin varmasti vaikuttaa oloon ja niillekin pitää jotain tehdä, mut epäilen itse myös astmaa, koska kortisoni parantaa oloa niin huomattavasti. Siis suun kautta otettava, ei se hengitettävä lyhytvaikutteinen.

Pyydä lääkäriltä hoitokokeilua kortisonilla ja pyydä lähete rasituskokeeseen. Kannattaa katsoa se ferritiiniarvo itse. Pitäisi olla mielellään lähellä 100 se arvo. Mulla loppui levottomien jalkojen oireet, kun pääsin pari vuotta sitten lähelle 60 ferritiinissä. Nyt on taas tipahtanut, vaikka syön pari rautatablettia joka viikko. Tosi turhauttavaa.

Oon samassa tilanteessa kun sinä ap. Oon reilu kolmekymppinen ja jaksaminen on ollut uupumisen tasolla viimeiset kolme vuotta. Voimat menee jo kaupassa käynnistä, mitään kuntoliikuntaa ei pysty edes ajattelemaan. Oon tosi surullinen, kun elämä tuntuu valuvan sormien välistä ja lääkärit ei tee mitään. Itse pitää vaatia ja selvittää kaikki. Munkin oireet laitettiin aluksi henkisen uupumisen piikkiin, mutta itsellä on selvä tunne, että kropassa ei jokin toimi oikein. Nyt oon päättänyt, että ravaan niin kauan työterveydessä, että syy selviää. Mä haluan mun elämän takas.

Vierailija
7/30 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen vajaatoiminta?

Vierailija
8/30 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydämen vajaatoiminta?

Vinkuu

Vierailija
9/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin hyvin samanlaista, hengitys on vaikeampaa puhti on ihan pois. Alkanut tänä talvena niin mietin voiko liittyä koronarokotteeseen? Ei aleta vänkäämään aiheesta. Pidän outona sitä et oireet alkaneet näin yhtäkkiä.

Vierailija
10/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskiminen viittaa sydänperäiseen ongelmaan, mutta vain tietynlainen yskiminen.

Vierailija
11/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin hyvin samanlaista, hengitys on vaikeampaa puhti on ihan pois. Alkanut tänä talvena niin mietin voiko liittyä koronarokotteeseen? Ei aleta vänkäämään aiheesta. Pidän outona sitä et oireet alkaneet näin yhtäkkiä.

Tarkistin juuri, onko edellispäivänä tekemääni aloitukseen otsikolla "Onko lapsesi sairastanut tavallista enemmän viime aikoina, verrattuna edellisiin vuosiin?" tullut yhtään vastausta - aloitus oli poistettu! Miksi!?? Olin sulkeissa maininnut, että lapsi on rokotettu, nyt en keksi muuta syytä miksi aloitus piti poistaa!! Onko rokotteet vaurioittavia, onko salattavaa?

Vierailija
12/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuttavani, jotka ovat rokottautuneet, ovat sairastelleet mutta osa muutenkin.

Vierailija
13/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että pitkäaikainen/liiallinen rautalisän käyttö saattaa vaurioittaa sydäntä. Ei kuureja ilman diagnoosia sekä seurantaa!!!

Vierailija
14/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireeton korona. 

Vierailija
15/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli niinkin paha, että pari kertaa olin päivystyksessä lääkityksessä. Ei syytä. Astmatestit sairaalassa saakka ja tosi laajat. Ei astmaa. On yhäkin, mutta ei enää niin pahana, vaikka on 24/7. Todettu  voimakas pöly- ja pölypunkkiallergia ja esim. pyykkiin vaatteiden nostelu saa silmät vuotamaan ja aivastelemaan ja nenän ja korvat kutisemaan. Olen asunut asunnossa, jossa hometta ja sädesientä ja tuon altistuksen poistuttua katosi kuiva yskä ja pahin hengenahdistus. 

Vierailija
16/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla selvisi, että anemia. Mulla on myös astma ja refluksitauti.

Vierailija
17/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin juuri, onko edellispäivänä tekemääni aloitukseen otsikolla "Onko lapsesi sairastanut tavallista enemmän viime aikoina, verrattuna edellisiin vuosiin?" tullut yhtään vastausta - aloitus oli poistettu! Miksi!?? Olin sulkeissa maininnut, että lapsi on rokotettu, nyt en keksi muuta syytä miksi aloitus piti poistaa!! Onko rokotteet vaurioittavia, onko salattavaa?

Rokotteet on vaarallisia, ihmisiä on kuollut näihin paljon. Sori, on ikävä totuus. Tästä ei saa tosiaan keskustella täällä. Itse olen sairastellut normaalia enemmän, saman olen huomannut rokotetuista tutuista.

Yritä olla panikoimatta, mutta seuraa lapsen vointia tarkasti. Esim sydänongelmiakin on tullut lapsillekin näistä piikeistä.

-sama kommentoija

Vierailija
18/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut samaa useita vuosia ja on todettu sekä alhainen ferritiini että kilpparin ja sydämen vajaatoiminta. Jaksan yhä ihmetellä, miksei henki kulje kuten ennen, vaikka noissa piilee selitys.

Vierailija
19/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan astmaa.

T. Astmaatikko.

Vierailija
20/30 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut samaa useita vuosia ja on todettu sekä alhainen ferritiini että kilpparin ja sydämen vajaatoiminta. Jaksan yhä ihmetellä, miksei henki kulje kuten ennen, vaikka noissa piilee selitys.

Tarkennan että useita vuosia on pitempi aika kuin pandemia-aika. Onneksi, koska muuten sitä voisi luulotella jotenkin koronaan liittyväksi.