Olen ateisti ja ajattelin mennä pääsiäismessuun - ajatuksia?
Haluaisin mennä kuuntelemaan pääsiäisyön messua, vaikka en uskokaan Jumalaan. Olen tosin silti kirkon jäsen ja haluaisin hyödyntää kirkon palveluita enemmän. Uskallanko siis mennä ja osallistua? Miten pääsiäismessuun pitää pukeutua? Laitetaanko ehtoollisella jo valmiiksi kieli ulos jeesuksen ruumista symboloivaa leipää varten?
Kommentit (82)
Miksi menisit, jos et usko? Ei mitään järkeä.
pääsiäisyön messussa ei ole ehtoollista.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut kirkollisveroa jo 10 vuotta hyödyntämättä kirkon palveluita lainkaan. Kirkot ovat mielestäni kauniita rakennuksia ja tykkään niiden tunnelmasta. Meneväthän monet kirkossa naimisiinkin uskomatta jumalaan tai ryhtyvät kummeiksi. AP
Vierailija kirjoitti:
Uskonnotonkin voi nauttia tunnelmasta. Kulttuuria sekin on. Sitä paitsi monet kirkkorakennukset ovat arkkitehtonisesti hienoja.
saahan sinne mennä jos haluaa. Itse olen myös ateisti enkä kuulu kirkkoon, mutta aina jouluna käymme perheen ja sukulaisten kanssa joulukirkossa. Mukava perinne ja kaunis tunnelma aina kirkossa.
Tottakai voit mennä. Pääsiäisyön messujen tunnelma on mahtava ja siitä,voi nauttia vaikka ei itse asiaan uskoisikaan. Eihän oopperatkaan ole totta, ja silti niistä nautitaan.
Ehtoolliselle osallistumista ehkä kuitenkin harkitsisin vielä, sillä sen symboliikka sisältää sen, että ottaa vastaan Jeesuksen pelastuksen, ja se on tarkoitettu kastetuille luterilaisen kirkon (tai tiettyjen muiden kirkkojen) jäsenille. Ei ehkä ole kunnioittavaa osallistua siihen, jos ei sen sisältöä hyväksy. Jos kuitenkin päätät osallistua, niin katso mallia viereisiltä. Yleensä ehtoollisleipä annetaan nykyisin käteen ja viini nautitaan erillisistä pikareista.
Ihanaa !
Mene ihmeessä.
Vain kirkossa ja Seurakunnan tapahtumissa saan OIKEESTI RAUHAN ja levollisen olon ❤️
Toki voi mennä kulttuurista nauttimaan vaikka kuka! Eri asia, jos joku uskontokunta kieltäisi, mutta ei kyllä Suomessa kiellä.
Kokonaan toinen kysymys on, miksi olet ateistina kirkon jäsen?
T. Agnostinen kulttuurikristitty.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voit mennä. Pääsiäisyön messujen tunnelma on mahtava ja siitä,voi nauttia vaikka ei itse asiaan uskoisikaan. Eihän oopperatkaan ole totta, ja silti niistä nautitaan.
Ehtoolliselle osallistumista ehkä kuitenkin harkitsisin vielä, sillä sen symboliikka sisältää sen, että ottaa vastaan Jeesuksen pelastuksen, ja se on tarkoitettu kastetuille luterilaisen kirkon (tai tiettyjen muiden kirkkojen) jäsenille. Ei ehkä ole kunnioittavaa osallistua siihen, jos ei sen sisältöä hyväksy. Jos kuitenkin päätät osallistua, niin katso mallia viereisiltä. Yleensä ehtoollisleipä annetaan nykyisin käteen ja viini nautitaan erillisistä pikareista.
Tämä on mielestäni hyvä idea. Siis jättää ehtoollinen väliin. Olisin siis menossa kaupunginosamme lähiökirkkoon Helsingissä ja vähän jännittää onko paikalla tarpeeksi muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehtoollinen ei ole hyvä idea tässä tilanteessa. Luterilaisessa kirkossa ei ehtoollisen yhteydessä kysellä kenenkään uskoa eikä rakenneta korkeita raja-aitoja, mutta kyllä lähtökohta silti on se, että osallistujilla on jotain uskontapaista asiaa kohtaan. Toki ateisti kirkon jäsenkin voi tilaisuuden aikana alkaa tuntea kaipausta Jumalaa kohtaan, ja mikäpä siinä sitten. Ihan täysin en myöskään ymmärrä sitä, miksi haluaisi osallistua ehtoolliselle, jos ei millään tasolla usko kristinuskoon. Hengellisellä tasolla se on toki hieno tilanne, joskus voimakkaan tunteellinenkin, mutta ilman sitä tasoa siinä ei tapahdu mitään sellaista, johon ajattelisin ateistin kovasti haluavan päästä mukaan. Jos joku nyt sellaista kuitenkin haluaa, niin ihan vaan seuraamalla miten muut toimivat, pystyy luultavasti esittämään tottunutta ehtoollisella kävijää uskottavasti. Mutta en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
pääsiäisyön messussa ei ole ehtoollista.
Mikä messu se sellainen on, missä ei ole ehtoollista?
Uskoisin että muitakin on. Ei yhtä paljon kuin jouluna mutta enemmän kuin normaaleissa jumalanpalveluksissa. Etkä varmasti ole ainoa fiilistelijä. :-)
Vierailija kirjoitti:
No kai sitä saa ateistikin mennä ehtoolliselle, jos haluaa? Jos vaikka sit tuurilla sattuu pelastumaan, vaikkei uskoisikaan. :D
Tuossahan olisikin oikea säästövinkki. Eiku kiertään jumalanpalveluksia ja ehtoollisia, niin ei tartte omia viinejä ostaa.
Entäs kun pappi sanoo: "Nouskaamme nyt tunnustamaan kristillinen uskomme", mitä sinä ap silloin teet? Jäätkö penkkiin istumaan kun muut nousevat?
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun pappi sanoo: "Nouskaamme nyt tunnustamaan kristillinen uskomme", mitä sinä ap silloin teet? Jäätkö penkkiin istumaan kun muut nousevat?
Mä oon ateisti ja au pairina ollessani katolisessa perheessä kävin muutamia kertoja kirkossa heidän kanssaan. Siellä vedin ristinmerkkiä muiden mukana, ei sen kummempaa. Maassa maan tavalla. :D
Mä ymmärrän, että messu voi kiinnostaa ateistiakin ja kaippa siitä voi myös jollain tapaa nauttia, vaikka itse meinasin ainoassa osallistumassani messussa vain nukahtaa, mutta sitä en kyllä ymmärrä, miksi ateisti menisi hakemaan vielä ehtoollisen siihen päälle. En itsekään usko Jumalaan, ja tuntuisi todella vieraalta ajatukselta ja jollain tapaa vähän toisten uskon halventamiselta ottaa osaa tuollaisiin riitteihin, joilla ei itselle ole mitään merkitystä. En menisi ottamaan minkään muunkaan uskontoon liittyviä vihkimyksiä vastaan, niin tuntuisi oudolta ottaa osaa tuollaiseen rituaaliin.
Siitä vaan. Ei siellä ovella kysytä mitään asiasta. Tuskin siellä nyt mitään pahaa opetetaan muutenkaan.
Messu on kuin hyvä(tai huono) näytelmä.
Pastori kyllä tunnistaa syntisen ja sinuun kohdistetaan valonheitin epärehellisyytesi tähden.