Voiko esimies määrätä puhumaan tietyllä tavalla töissä
vai onko tämä kiusaamista. Puhun aivan normaalisti suomen kirjakieltä ja osaan käyttäytymissäännöt. MInulla on tunne, että esimiestä vituttaa että olen häntä taitavampi, minusta hänen käytöksensä on omituista.
Kommentit (17)
Jos olet asiakasrajapinnassa, niin työnantaja voi edellyttää sinulta tiettyä tapaa kohdata asiakkaat. Samoin voidaan edellyttää että puheesi kolleegoiden kanssa on yrityksen ohjeistuksen mukaista.
Esimies on ohjeistaa, miten asiakkaille pitää puhua. Työkavereiden väliseen jutusteluun ei saa vaikuttaa. Toki pitää puhua asiallisesti eikä esim. kiroilla.
Koska tällainen muutos on astunut voimaan, että työnantaja voi määritellä miten töissä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet asiakasrajapinnassa, niin työnantaja voi edellyttää sinulta tiettyä tapaa kohdata asiakkaat. Samoin voidaan edellyttää että puheesi kolleegoiden kanssa on yrityksen ohjeistuksen mukaista.
Koska tällainen käytäntö on astunut voimaan. Ennen ei tällaisia käytäntöjä ollut vaan ihmiset saivat olla sellaisia kuin ovat. Mitä jos ei noudata tällaisia sääntöjä tuleeko varoitus hui hui kamala kun pelottaa.
Meillä työnantaja vaatii sukupuolineutraalia kieltä, ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Esimies on ohjeistaa, miten asiakkaille pitää puhua. Työkavereiden väliseen jutusteluun ei saa vaikuttaa. Toki pitää puhua asiallisesti eikä esim. kiroilla.
No kyllä saa jos se tapahtuu työajalla! Vapaa-ajalla tapahtuvaan ei tietysti voi mutta jos siinä käytetään työpaikan välineitä, esim. työpuhelinta tai yhteistä whatsapp ryhmää tai jotain vastaavaa, niin silloinkin voi ohjeistaa.
Ole oma itsesi. Ei kai puhetta voi väkisin muuttaa. Normaali neutraali tai ystävällinen riittää. Ei voi koko ajan ylipirteäkään olla, koska se ajoittuu jokaisen rytmin mukaan eri tavalla. Osaat toimia varmaan hyvin.
Kerro vähän enemmän mitä tarkoitat? Avauksesi kuulostaa oudolta.
Piti puhua minä-muodossa ja ottaa vastuu sanoistaan.ei saanut valittaa vaan piti esittää rakentavia korjausehdotuksia.
Työsuojelu on työnantajan velvollisuus. Siihen kuuluu myös se, että kollegat kohdataan asiallisesti.
Kyllä saa ja pitääkin jos puhetapa on asiatonta, häiritsevää tai muuten sopimatonta työpaikalle. Itse olen useaan otteeseen joutunut huomauttamaan yhdelle työntekijälle jatkuvasta ja häiritsevästä turhasta puheesta (selittää omia asioitaan ja puuttuukaikkiin keskusteluihin vaikka ne eivät hänelle kuuluisi). Samaa työntekijää olen joutunut ohjeistamaan siten, että myös negatiivinen palaute pitää antaa asialliseen sävyyn eikä voi alkaa huutamaan työkaverille tai paiskomaan ovia. Muiden työntekijöiden viihtyvyys kärsii liikaa sellaisesta.
Kuulostaa hullulta. Onko esimiehellä mielenterveysongelmia?
Kyllä voi. Esihenkilö voi esimerkiksi määrätä ettei naisista saa työajalla puhua halveksuvasti.
Onko se ongelma?
Meillä vaadittiin kohtaamaan myymälään tullut asiakas tietyin fraasein. Ja sitten oli myös määrätty, kuinka "keskustelu" jatkui.
Näin siis sillonkin, kun se ei omaan suuhun istunut.
Ei ollut puhelinmyyntiä, jossa lauseet paperilta luetaan
Ts. Kyllä voivat
Esimiehet olivat nämä ohjeet taasen saanut omassa koulutuksessaan.
Hoitoalalla lait ja asetukset määrittelee melko tarkasti miten asiakkaille puhutaan, ja mitä työpaikalla sopii puhua ja tehdä.
Työnantajalla on velvollisuus maksaa sinulle sovittu palkka sovittuna päivänä sekä huolehtia siitä, että työn tekeminen on kaikin puolin turvallista.
Sinun velvollisuutesi on tehdä työnantajan määräämät (sopimukseen kirjatut) työt sillä tavalla kuin työnantaja haluaa. Työhön voi hyvin kuulua tietyllä tavalla puhumista. Työnantajan edustajan (esimiehen) ohjeiden noudattaminen on työntekijän velvollisuus, ei vapaavalintainen asia.
Jos ei työnantajan toivoma tapa tehdä työtä (esimerkiksi puhua) sovi sinulle, on sinun etsittävä toinen työ.
Tiätysti! Ei töis kiroilla!