Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS:n artikkeli Hope ry:lle lahjoitetusta tavarasta. Viikossa peräkärryllisen verran käyttökelvotonta jätettä!

Vierailija
14.04.2022 |

"Jukkapekka julkaisi pysäyttävän kuvan hyvän­tekeväisyyteen lahjoitetuista tavaroista: "Nyt on pakko vaan ihmetellä"

Hope ry:n vapaaehtoistyöntekijän mukaan lahjoituskuormissa on viime aikoina alkanut olla yhä enemmän käyttöön kelpaamatonta tavaraa."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008752260.html

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran ollut SPR kirpparin varastolla vapaaehtoisena ja voi sitä rättien ja jätteen määrää.

Rikkonaisia vaatteita, vetoketjut rikki, kengän pohjat irti, tahroja ja maalia, homeisia vaatteita.

Muistan yhden lahjoitussäkin, jossa oli lasten vaatteita, verisiä lakanoita ja kolme saunavihtaa ja haju oli kauhea.

Sama on ollut Ukrainaan lähetetyistä tavaroista.

OMG! 😖

Vierailija
82/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtamut vetskarin usein

Miksi hyviä mutta pikkuvikaisia ei lahjoiteta eteenpäin, moni osaa ommella vaikka ei kaikki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset näkevät asiat niin eri tavoin. Fiksu ja liikunnallinen tätini ostaa paljon laadukkaita vaatteita, mutta vei kierrätykseen likaisia vaatteita kaapistaan, koska "kyllähän ne pesevät ne kirpputoreilla".

Eivät pese, vaan kirpputorille annetaan puhtaita ja käyttökelpoisia vaatteita.

Vierailija
84/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon myös varmaan tuossa kuormassa sellaista joka kelpaisi monelle! Joku pikkuvika ei haittaa. quote]

Olisi kaunis ajatus, että revenneet, vetoketju- ja nappivikaiset vaatteet annetaisiin vaikka ilmaiseksi jollekin joka osaa korjata.

Kovin moni ei vaan nykyään osaa korjausompelua. Säilytys ja lajittelu on ongelmallista.

Olisiko tässä markkinarako? Esim. järjestöillä tai järjestöjen tiloissa voisi olla korjausompelupalvelua pientä maksua vastaan tai jopa korjausompelukursseja. Korjaajana / kurssin vetäjänä ihan vaan joku, joka osaa. Onko tällaista toimintaa olemassa?

Vetoketjun vaihto maksaa 30 e.

Ei riitä täällä, jos kyseessä talvitakin vetoketju. Juuri alkuvuodesta vaihdatin, meni 55 e ja olisi mennyt enemmänkin, jos takki olisi ollut pidempi ja/tai ketju hankalasti kiinnitetty. Kannatti silti, hyvä takki.

Vierailija
85/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kumpi vaihtoehto on pahempi:

1. Kyllä nämä vielä köyhälle kelpaavat, olkoon kiitollinen että edes tämän saa (t. Kokoomus ja KD)

Vai

2. Että joku on oikeasti sitä mieltä, että rikkinäinen ja likainen on vielä käyttökelpoista koska hän itse käyttää sellaista (oikeasti rutiköyhä, ja iäkäs, joka kuvittelee tavaraa kurantiksi ja luopuu vähästään)

Joka tapauksessa nyt tuli kova paikka:

Vienkö täysin ehjän ja toimivan, mutta 20 vuotta vanhan dvd-soittimeni suoraan seriin vai tarjoanko kierrätyskeskukseen? Käyttöohjekin tallessa ja kaikki toimii. Mä en vain tarvitse useaa dvd-soitinta kun asun yksinja sain lahjaksi uuden.

Vierailija
86/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihtamut vetskarin usein

Miksi hyviä mutta pikkuvikaisia ei lahjoiteta eteenpäin, moni osaa ommella vaikka ei kaikki!

Sinä saat tämän takin missä on vetoketju rikki ja taskuissa reikä, naapuri saa tämän juuri pakasta vedetyn upouuden takin, serkkupoika saa tämän vähän käytetyn ehjän takin... Mutta hei, eihän pikkuvioista pidä välittää, kunhan kaikki saavat takin!

Vierailija
87/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset näkevät asiat niin eri tavoin. Fiksu ja liikunnallinen tätini ostaa paljon laadukkaita vaatteita, mutta vei kierrätykseen likaisia vaatteita kaapistaan, koska "kyllähän ne pesevät ne kirpputoreilla".

Eivät pese, vaan kirpputorille annetaan puhtaita ja käyttökelpoisia vaatteita.

Sanoitko tädillesi? Voi helvetti miten tyhmä.

Vierailija
88/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka urpoja ihmiset on jotka vie käyttökelvotonta vaatetta. Kehtaakin. Kirppareillakin näkee likaisia, reikäisiä vaatteita, viimeksikin näin myynnissä saappaat, joissa oli jotain maaliroiskeita, hinta oli 10€. "Koska minä maksoin näistä joskus 20€" niin ei varmaan voi viedä roskiin vaan jotain pitää niistäkin saada ja varmasti nekin kaupaksi tosiaan menee.

Vierailija
89/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kyllä nämä vielä köyhälle kelpaavat, olkoon kiitollinen että edes tämän saa (t. Kokoomus ja KD)

Vai

2. Että joku on oikeasti sitä mieltä, että rikkinäinen ja likainen on vielä käyttökelpoista koska hän itse käyttää sellaista (oikeasti rutiköyhä, ja iäkäs, joka kuvittelee tavaraa kurantiksi ja luopuu vähästään)

Vienkö täysin ehjän ja toimivan, mutta 20 vuotta vanhan dvd-soittimeni suoraan seriin vai tarjoanko kierrätyskeskukseen? Käyttöohjekin tallessa ja kaikki toimii. Mä en vain tarvitse useaa dvd-soitinta kun asun yksinja sain lahjaksi uuden.

Avainsanat ”täysin ehjä ja toimiva” viittaavat vahvasti siihen, että kierrätyskeskus on oikea paikka.

Vierailija
90/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitettavassa vaatteessa voi olla pientä kulumaa (huom. PIENTÄ), mutta sen on tietenkin oltava ehjä ja puhdas. Itsestäänselvää, mutta ei valitettavasti kaikille.

Vierailija
91/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lahjoittaa hyväkuntoista tavaraa mutta paikallinen Hope tiedottaa huonosti ja keräyspaikka on kaukana. Jos tarvetta olisi vaatteille ja tavaroille voisi keräyspaikka olla vaikka jonkin ison marketin luona ja auki pitempään kuin muutana tunti viikossa. Toinen vaihtoehto olisi Kontti mutta siellähän henkilökunta pöllii hyväkuntoiset tavarat ja vaatteet itselleen ennen myyntiin laittoa.

Vierailija
92/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut että näissä on ideana se että viedään tarpeeton sinne, ja he ottavat mitä tarvitsevat ja heittävät loput pois. En ole kyllä syynännyt sen tarkemmin kun olen vienyt vastaaviin vanhoja vaatteita ym tavaraa pois.

Vierailija
93/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon myös varmaan tuossa kuormassa sellaista joka kelpaisi monelle! Joku pikkuvika ei haittaa. quote]

Olisi kaunis ajatus, että revenneet, vetoketju- ja nappivikaiset vaatteet annetaisiin vaikka ilmaiseksi jollekin joka osaa korjata.

Kovin moni ei vaan nykyään osaa korjausompelua. Säilytys ja lajittelu on ongelmallista.

Olisiko tässä markkinarako? Esim. järjestöillä tai järjestöjen tiloissa voisi olla korjausompelupalvelua pientä maksua vastaan tai jopa korjausompelukursseja. Korjaajana / kurssin vetäjänä ihan vaan joku, joka osaa. Onko tällaista toimintaa olemassa?

Et ole tainnut koskaan vaihtaa vetoketjua. Ei ole niin simppeli homma kuin luulet.

Olen vaihtanut ja tiedän ettei ole simppeliä. Ulkoistaisin sen mielelläni vähävaraisemmalle tavikselle, joka tekisi vähän huokeammalla kuin ammattilainen (jolla on koulutus, liikehuoneisto ja ehkä yrityslaina). Osaan korjata vaatteitani, mutta en ole kovin taitava siinä.

Vierailija
94/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat tottuneet (liian) hyvään.

Anoppi antoi hyvää hyvyttään miehelleni juuri mieheni isän vanhat sukat. Toinen pari oli parsittu ja toisessa oli pieni reikä. Sai myös vanhat nahkahanskat, joissa vuori rikki kommentilla menee vielä varmasti lumitöissä. Sitä sokeutuu , kun on koko ikänsä elänyt nuukasti. Tottahan on, että käyttökelpoisia kummatkin vielä, mutta ei tarvitse, kun kaupasta voi ostaa uudet ja paremmat. Eikös se Suomen ylikulutuspäivä ollut juuri.

Vierailija
95/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran ollut järjestämässä vaatekeräystä ja lajittelemassa keräystavaraa. Hyviä ja siistejä vaatteita oli paljon, mutta valitettavasti myös aivan käsittämätöntä roskaa oli joukossa.

Esimerkiksi vanhusten kuolinpesistä löytyneet vaatteet eivät kuuluu tällaisiin keräyksiin, koska vaatteet ovat yleensä kymmeniä vuosia vanhoja ja käyttökelvottomia, ei kukaan halua sellaisia ylleen.

MInä tyhjennän työkseni vanhusten kuolinpesiä ja parhaat tilit tehdään näillä kymmeniä vuosia vanhoilla vaatteilla, koska esim. 40 vuotta sitten vaatteiden laatu oli huomattavasti parempi kuin nyt. Silloin tehty villakangastakki on edelleen täysin käyttökelpoinen, ei se ole miksikään mennyt kerrostaloasunnon vaatehuoneessa (miksi ihmiset aina olettavat vanhusten asuvan lämmittämättömissä ja homeisissa mökeissä syrjöseudulla?). Ja se 80 v iässä kuollut vanhus oli 40 v sitten vasta 40 v eli vanhat vaatteet eivät ole mitään mummoasuja.

Mutta jokainen tietty katselee elämäänsä omalla tavallaan ja se meidän lapsen Prismasta ostettu keväthaalari on toiselle jo kaupassa myynnissä ollessaan pelkkä roska.

"40 vuotta sitten" tapahtui siis vasta 1980-luvulla, vaikea sanoa, kuinka laadukkaita vaatteita tuohon aikaan tehtiin, mutta ei ne nyt kovin tätä päivää enää ole.

Vanhusten kuolinpesien vaatteet ovat yleensä paljon vanhempaa perua, koska kyllähän vanhuksetkin osaavat säilöä tavaroita eikä mitään raaskita heittää pois. Varmasti hyvää tavaraa vaikkapa kesäteattereille tms. 

Vierailija
96/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai

Kierrötyskeskukseen tietenkin! Kyllähän DVD levyjä on vielä monilla tai Torille annetaan osastolle. Taatusti menee.

Vierailija
97/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lahjoitan tarkoituksella surkeaa tavaraa Uffelle. Homeisia, tahraisia, likaisia. Ikinä en ole hyväkuntoista tavaraa laittanut, ne heitän mieluummin roskiin.

UFFEn toiminta on täysin kestämätöntä, vaatteiden raijaaminen köyhiin maihin vain pahentaa maiden ja siellä asuvien ihmisten tilannetta, käytän siis ko.paskajärjestöä tietoisesti kaatopaikkana :)

Kiva, että sulla riittää homeisia tavaroita lahjoittaa…

Asutko jossain kaatopaikalla tai onko elämänhallinta muutenkin hukassa :D

Vierailija
98/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että tämä roskan lahjoittaminen on taas joku boomer-ongelma.

”Se on vielä ihan hyvä ja käyttökelpoinen”

Onneksi omat jo eläkeikäiset vanhempani ovat tajunneet, että itselle käyttökelvotonta roskaa on turha säästää ja tuskin sitä kukaan muukaan haluaa. Paljon näkee Torissakin myynnissä kalusteita jotka olivat muotia viimeksi 30 vuotta sitten. Kuka oikeasti haluaa 30 vuotta vanhan nahkasohvan tai lastulevyvitriinin?

Vierailija
99/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin toimivasta DVD-soittimesta annetaan-ilmoituksen Toriin.

Vierailija
100/102 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ajatellut että näissä on ideana se että viedään tarpeeton sinne, ja he ottavat mitä tarvitsevat ja heittävät loput pois. En ole kyllä syynännyt sen tarkemmin kun olen vienyt vastaaviin vanhoja vaatteita ym tavaraa pois.

Sun idea on näköjään säästää omat jätemaksut ja pistää Hope maksamaan ne. Häpeä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme