Oletteko olleet vieraisilla siten, että talon emäntä kattaa pöydän ja istuu sitten jossain sivussa, kun muut syövät?
Kommentit (141)
Pohjois-Karjalassa vanhemmalla väellä ihan tavallinen tapa. Mitään martyyriyttä siihen ei liity, kuten täällä on väläytelty.
Vierailija kirjoitti:
Perheenäitinä tuo on ihan normaalia. On katsottava että lapset saa ruokaa ensin ja töistä tullut mies. Sitten voi istua muiden seuraan syömään itsekin.
No eikä ole normaalia! Olen kyllä nähnyt jopa ravintoloissa tapaisiasi äitejä, jotka höösää perheen pöydän ympärillä, hakee sitä ja tätä, hyppii pilkkomassa lasten annoksia ja pyyhkimässä suita - ehkä miehenkin. On häpeää herättävän näköistä, ja tekisi mieli sanoa, että istu hyvä nainen alas ja anna perheellesi ruokarauha. 😝
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla näin tehtiin viime vuosituhannella. Sekä äitini että anoppini. Tuputtaminen myös tapana. Äitini joskus sanoi ettei muista kaikkea heti ja siksi "on liikkeellä". Anoppi joskus unohti sallan ja joskus uskaltauduin kysymään, ettei sallaa jää "piiloon". Ja jonkun kerran kysyin, koskas mummu syö (anoppi) eikä hän kai oikein syönyt, vaikka diabetes oli. Levätkööt rauhassa molemmat.
Salla ?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Katettuaan pöydän emäntä istuu kiikkerällä pikku jakkaralla vieraiden selän takana. Sieltä sitten juttelee.
Lopulta ottaa pienen lautasen ja syö seisten ja hätäisesti tiskipöydän vieressä.Kuin suoraan Siskonpedin marttyyriäitisketsistä. Tapahtui savolaisessa maalaispitäjässä aina vierailuilla. Todella kiusallista.
Kaikki suakin häiritsee, miten kukin ateriansa nauttii. Mä teen näin koska pöytään ei mahdu määräänsä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla näin tehtiin viime vuosituhannella. Sekä äitini että anoppini. Tuputtaminen myös tapana. Äitini joskus sanoi ettei muista kaikkea heti ja siksi "on liikkeellä". Anoppi joskus unohti sallan ja joskus uskaltauduin kysymään, ettei sallaa jää "piiloon". Ja jonkun kerran kysyin, koskas mummu syö (anoppi) eikä hän kai oikein syönyt, vaikka diabetes oli. Levätkööt rauhassa molemmat.
Salla ?
Kerran jo selitetty salla = rosolli, jos lie jotain eroa, saa selittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, täällä idässä ainakin vanhempi väki tekee näin. Mun mummo aina äitini luona kyläillessään paheksui sitä kun tämä istui vieraiden kanssa pöydässä syömässä omia tarjottaviaan. Ai kamala.
Jatkan vielä, että mummoni teki näin myös silloin kun oltiin vaan oman perheen kesken. Jos oli lämmin ruoka, niin etsi vielä kaapista itselleen sen pienimmän ja rikkinäisimmän kahvilautasen. Sitten jossain nurkassa närpi kaikkein kuivimpia leivän kannikoita ja vähäsen lientä tms. Esim. lihaa tai perunaa ei ikinä ottanut, aina sitä vaatimattominta mitä pöydästä löytyi. Muille tyrkytti kaikkea suureen ääneen.
Myöhemmin kuulin, että hän ei ollut lapsenakaan talon nuorimpana tyttärenä saanut syödä muiden kanssa, vaan vasta kaikkein viimeisenä sitä mitä jäi - jos edes mitään jäi. Nälässäkin joutunut usein olemaan. Se varmasti jättänyt jälkensä. Ja ei kyllä liity mitenkään paikallisiin perinteisiin tuollainen lapsen kaltoinkohtelu.
Onko tämä jotain vanhakantaista naisvihaa, harvemmin kuulee että pojan pitäisi itsua nälässä ja syödä vasta sitten kun kaikki muut ovat syöneet, tai että talon isäntä ei söisi muiden kanssa. Onneksi tälläinen ei ole nykyään tapana.
Koskaan ei talon poikien eikä isännän tarvinnut jäädä pois pöydästä. Se on juuri sitä, että nainen tekee ruuan, passaa muita ja vielä siivoa jälet. Onneksi tuosta on päästy eroon!
Ei olla. Mieheni sisar käyttäytyy noin. Ollaan keskustelu miehen kanssa siitä, että en pidä hänen sukunsa vanhakantaisista tavoista. Kun mies sitten on omaksunut muita tapoja ja kun esim. huolehtii siitä, että mulla ja muilla pöydässä istujilla on kahvia kupissa, sukunsa naiset suhtautuu siihen selvän passiivisagressiivisesti. Eivät tykkää, että mä en oo siinä palvelijan roolissa, kun he ovat kylässä meillä.
Siis kutsut teille väkeä ja oletat, että he passaavat sinua? Aika outoa.
En, vaan talon väestä mieheni voi olla yhtä hyvin se, joka passaa.
Eli jos me ollaan kylässä miehen sisaren luona, sisar passaa meitä ja pöydässä kanssamme istuvaa miestään. Ja ärsyyntyy , jos meillä mieheni eli veljensä on se, joka passaa heitä, enkä minä.
Miten se ärsyyntyminen ilmenee? Näyttää hapanta naamaa vai sanoo jotain? Miksi muuten miehen pitää aina passata?
Näyttää hapanta naamaa, yrittää patistella miestäni istumaan pöytään ja jopa itse hypätä sinne lieden kulmalle, minkä mieheni torppaa.
Me miehen kanssa normaalisti passataan vieraita aika tasapuolisesti, mutta sukulaistensa seurassa hän ehkä haluaa jotenkin korostetummin osoittaa sekä sukulaisilleen että mulle, että ei ole sellainen sovinisti, millaiseksi häntä kasvatettiin.
Loistavaa, tällaisia miehiä tarvitaan enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheenäitinä tuo on ihan normaalia. On katsottava että lapset saa ruokaa ensin ja töistä tullut mies. Sitten voi istua muiden seuraan syömään itsekin.
No eikä ole normaalia! Olen kyllä nähnyt jopa ravintoloissa tapaisiasi äitejä, jotka höösää perheen pöydän ympärillä, hakee sitä ja tätä, hyppii pilkkomassa lasten annoksia ja pyyhkimässä suita - ehkä miehenkin. On häpeää herättävän näköistä, ja tekisi mieli sanoa, että istu hyvä nainen alas ja anna perheellesi ruokarauha. 😝
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia. ! Kyllä lapset tarvitsevat apua usein ruokaillessaan
Minusta tuo on epäkohteliasta, ettei istuta vieraiden kanssa samaan pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia. ! Kyllä lapset tarvitsevat apua usein ruokaillessaan
Ja mies ei sitten voi lapsia auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on? Molemmat mummoni ja äitini täti tekivät näin. Pöydässä ei ollut edes tilaa enää "emännälle". Isäntää taloissa ei ollutkaan, joten selittänee pienen pöydän. Luonnollisesti he keskustelivat sieltä selän takaa, eikä kyseessä ollut mikään "marttyyriesitys". Nykyihmiset näkevät somen kautta ja matkustamalla vaikka vallan mitä, mutta ymmärrystä ei kuitenkaan ole sille, että tapoja on erilaisia.
Tätä voi vain ihmetellä, että maailmalla lienee lukemattomia tapoja tässäkin. Maailma ei olekaan tullut tutuksi luontoa turismilla tuhoamalla. Ihmisistä on päinvastoin tulossa tyhmempiä?
Pakko nostaa tämä vielä. Olen se, joka ensin mainitsi kahvikuppineuroosin. Sen jälkeiset kommentit eivät ole minun kirjoittamiani! Mutta joo, meidän keittiö tosiaan on niin pieni, että vaikka istun siellä sivummalla, niin vallan mainiosti pystyn keskustelemaan muiden kanssa. Ja siihen pöytään kun nyt ei vaan sovi kaikki kerralla, vierasko minun pitäisi sinne sivuun heittää?
Mut monia hyviä pointteja joo, tää on ihan hyvä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on epäkohteliasta, ettei istuta vieraiden kanssa samaan pöytään.
Joskus kylässä voi olla enemmän porukkaa mitä pöydän ääreen mahtuu. Kaikilla ei ole 14 hengen jatkettavaa ruokapöytää.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Karjalassa vanhemmalla väellä ihan tavallinen tapa. Mitään martyyriyttä siihen ei liity, kuten täällä on väläytelty.
Kyllä mun mielestä jollain tapaa liittyy sitäkin. Naisen huonoa asemaa, vanhakantaisuutta ja marttyyriutta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mun mumma teki niin. Tai ei usein edes syönyt.
Meillä kans isoäiti toimii näin.
Mietin ensin, että onpas oudon kuuloinen tapa, mutta muistin et tekihän myös isoäitini näin isän puolelta. Etelä-Pohjanmaa ja maalaistalon emäntä. Syntynyt josksu 1920-luvulla. Ei olisi millään halunnut tulla samaan pöytään, istui aina sielä sivummalla emännänjakkaralla ja söi pienesti. Omat vanhempani eivät ole koskaan tehneet näin ja ovat 1950-luvulla syntyneitä.
Onko tuo mahtanut yleisestikään kuulua suurten ikäluokkien tapoihin? Onko enemmänkin heidän vanhempiensa tapoihin?
Jos olisi tupa täynnä väkeä, niin kyllä minäkin nyt sen jonkun kiikkerän lisätuolin ottaisin mieluummin itse, kun panisin vieraat istumaan.
Muutoin on kyllä ikävä, jos naisilla menee koko aika passatessa ja pöytään kantaessa, eikä pääse tai tule syömään samaan pöytään. Mutta fakta on, että joku sen kahvin pöytään kantaa, harvoin vieraat sinne keittimelle tai jääkaapille maitoa menevät itse omin nokkinensa ottamaan.
Ennen yleinen tapa Suomessa. Katsopa vaikka Rintamäkeläiset sarja 70- luvulta. Emäntä ei itse tullut kahvipöytään, koska hän olisi joka tapauksessa joutunut nousemaan tämän tästä kaatamaan lisää kahvia ym. Emännällä saattoi olla monenlaista muutakin puuhaa tekeillä, koska vieraat tulivat yleensä kutsumatta. Usein tuolejakaan ei riittänyt kaikille, joten isäntäväki antoi tilaa vieraille.
Mun anoppi. Kutsuu kahville eikä istu pöytään itse. Tuputtaa ja kiertää pöytää kuin riivattu. Todella raivostuttava tapa.
Olenkohan jotenkin "vanhanaikainen" mies kun sanasta emäntä tai emännöidä tulee mieleen vähän semmoinen vieraiden palvelija, mutta sanasta isäntä tai isännöidä mieleen tulee talon isäntä, omistaja, päättäjä, jonka päätösten mukaan tehdään :D
Voitkin ottaa ja painua takaisin sinne 1950-luvulle homeisien tapojesi ja tottumuksiesi kanssa. Kiitos ja hei!