Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotteko pitää edelleen maskia? Yleinen suositus poistuu

Kommentit (368)

Vierailija
201/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, ja toivoisin, että mahdollisimman monella olisi rohkeutta jättää ne luonnottomat kapistukset jo sinne kauppaan. Ja alkaa nauttimaan tulevasta keväästä ja kesästä. Vapaasti ja luonnollisesti.

Mitä ihmettä.  Jos menee kauppaan, niin eikö ole ihan sama, jos käyttäisi maskia. Kuinka paljon siellä kaupan sisällä nautit yleensäkin keväästä ja kesästä vaikka ilman maskia? 

maski suojaa vähän hajuiltakin. miksi sitä hajuvettä on pakko kaataa litra päälle?

Vierailija
202/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maskia edelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alffanainen kirjoitti:

Kyllähän se naurattaa kun jotkut lammaskansalaiset jatkavat naamavaipan käyttöä vaiks ei ois tarvetta :D:D:D

Naurattanut alusta asti tämä.... : )

Mut mikäs siinä, tukehtukoot maskeihinsa, kerta siitä niin tykkäävät.

...sanoo joku, joka ei edelleenkään ymmärrä miksi maskeja pidettiin. Onko teitä trolleja hoitava hammaslääkäri tai kirurgi myös "lammas" jos pitää teitä hoitaessaan maskia?

;D Ootko sä kauppakeskuksessa tai bussissa toisten ihmisten suussa?? Tai avaat heidän vatsoja? :D

Uskomattoman typerä vertaus...

En ole tuo, kenelle vastaat, joten en osaa sanoa mitä hän asialla tarkoitti. Mutta itse kyllä pidän perin kummallisena sitä, että nimenomaan hammaslääkärien ja kirurgien kohdalla kaikki hyväksyvät, että maski kyllä pysäyttää pisarat (vai pitäisikö kukaan maskia käyttämätöntä kirurgia minään muuna kuin ammattitaidottomana ja vaarallisena?). Kuitenkin jostain syystä muiden ihmisten kohdalla maskit eivät sitten mukamas pysäytä yhtään mitään.

Ja pisaroistahan tässä on koko ajan kyse. Maskien käytöllä on tarkoitus vähentää aerosoleiksi hajoavien pisaroiden määrää ilmassa suljetuissa julkisissa tiloissa.

Vierailija
204/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion käyttää niin kauan kuin se ärsyttää foliohattuja. Iloni mullakin 🤭

Sitten keksin toisen tavan.

Vierailija
205/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän, koska entinen flunssataipumus on maskiaikana siirtynyt historiaan.

Pidän nyt myös ulkona katu- ja siitepölyn takia.

Samoin, toinen kevät peräkkäin että ulkoileminen ei jatkuvasti yskitä. Katupölyä vielä taitaa olla enemmän kuin aiempina keväinä nyt kun hiekotettu paljon.

Sen verta paljon nyt virusta liikkeellä, ennätyksiä jätevesiseurannoissa, että myös änkyröitten on syytä alkaa pitämään, sanoin thl mitä tahansa. Koko alkuvuoden eli omikron-ajan ovat kuolemien määrätkin ennätyslukemissa, paitsi korona, myös siitä aiheutuen ylikuolleisuus ja kokonaiskuolleisuus.

Omikron aikana on syytä siirtyä ffp3-maskeihin, virusta ilmassa siinä määrin enempi sen muunnuttua, jollei ole jo siirtynyt.

Kirurginmaskeja muuten edelleen tarjoavat esim. terveyskeskuksissa eli omat mukaan niihin mennessä. Mikäli siellä on useampia henkilöitä odottamassa kuten nyt varsinkin on lakkopaikkakunnilla, ilmassa on jo todennäköisesti virusta. Englannissa laskivat että maassa paraikaa sairastaa koronaa päälle seitsemän prosenttia kansasta, mikä on jo melkoinen lukema, eikun seuraavaa varianttia sitten sairastamaan taas.

Kouluissa ollut sama, nyt menneet poistaan ensin suosituksia kouluista ja sitten vielä thl yleisen niin alkaa virus leviämään entistäkin enempi pääsiäisen jälkeen. Ensi viikolla voi pääsiäisen ansiosta olla pienempi lukema koska ollut pari päivää vähempi koulua mutta sitten seuraavalla nousee taas.

Vierailija
206/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion käyttää jatkossakin. Ehkä tulee sairastettua flunssaa vähemmin. Nyt en ole sairastunut kahteen vuoteen laisinkaan. 

Vierailija
207/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Mä aloitinkin maskin käyttämisen paljon ennen kuin sitä suositeltiin. Käytän siis kaupassa/apteekissa/pankissa ym sisätiloissa.

Sinänsä kyllä jännä, että ei ole kauaakaan kun kerrottiin kuinka maskinkäyttö on tehokkaampi keino kuin mikään estää tartuntoja ja siksi rajoitukset voidaan poistaa ja nyt sitten taas se onkin ihan tehoton kun tartuntamäärät on huippulukemissa rajoitusten poistamisen vuoksi.

Sama kävi rokotustenkin kanssa. Niiden piti olla niin hyvä keino itsensä suojaamiseen tartunnalta vaikka jo alusta saakka oli tiedossa, ettei nämä nykytehoiset rokotteet yksinään riitä vaan tarvitaan lisäksi niin kokoontumisrajoituksia kuin maskinkäyttöäkin. Silti päätettiin heittäytyä pelkkien rokotusten varaan.

Mä olen monessa asiassa tosi itsekäs. Ehkä juuri siksi nyt koronan takia olen koittanut ajatella enemmän muita, ottanut ne rokotteet, pidän turvaväliä ja maskia. Enkä lopeta nyt käyttämistä kaupoissa ja kulkuvälineissä.  En halua ottaa vastuulleni muitten sairastumisia ja mahdollisia kuolemia.

Ja eiköhän maskisuosituskin kohta palaa, kun tartuntamäärät kasvaa.

PS: Olen mäkin lopen kyllästynyt koronaan.

Kukaan ei nää sua minään pelastajana tai supersankarina, vaikka sä kuvittelet sen maskin antavankin susta sellasen vaikutelman. Todellisuudessa kaikki näkee sut rasittavana, raskaana ja neuroottisena kontrollifriikkinä.

Sanoo harvinaisen rasittava tyyppi joka haluaa kontrolloida muita ihmisiä ja saada heidät toimimaan oman tahtonsa mukaan haukkumalla ja nimittelemällä.

Kiukuttelusta voisi kuvitella että ihan kuin joku olisi väkisin laittamassa nyt sun naamalle maskin, jos aikoo itse jatkaa sellaisen käyttämistä.

Keskittäisit tuon tarmosi/vihasi johonkin oikeaan ongelmaan/tapaan josta on aidosti pelkkää haittaa muille ihmisille. Se maski toisen kasvoilla ei sellainen ole.

Ja jos on, niin ongelma ei ole sen maskillisen korvien välissä.

Vierailija
208/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjän hyökkäyssota sai ihmiset unohtamaan koronan niin ettei kukaan varmaan edes tiedä mikä tilanne sairaaloissa on. Mut ekaa kertaa pandemian aikana on lähipiirissä näin monta sairastunutta.

Ja rokotuksia on monellako...?

Kuinka hyvin ne auttoikaan.. eiku ?

En ole sama jolle vastasit mutta onhan se jännä juttu jos rokotuskattavuus lisääntyy, tauti lievenee ja "ihmisiä kuolee ja sairastuu enemmän kuin koskaan" niin missä se rokotusten hyöty oli?

Vierailija
209/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan pidä maskia ja tästä eteenpäin aion myös esittää paheksuntaa niille jotka vielä ovat maskiholisteja.

Tämä on sinällään erikoinen ilmiö, koska paheksua saisi muita ihmisiä halutessaan monistakin esim. pukeutumiseen liittyvistä asioista. Ei jaksa...

Käytänkö itse? Mulla on joitain maskeja tallella niin pidän pari mukana. Lähipiirissäni on esim. stytostaattihoidoissa käyvä henkilö ja aion huomioida hänet liikkuessamme yhdessä. Muutoin aion totutella oleman ilman.

Itse en ole sairastanut vielä korona tai saanut oireita, vaikka yleisiä ohjeistuksia lukuun ottamatta olen koko korona-ajan käyttänyt julkisia, harrastanut ryhmäliikuntaa ja käynyt töissäkin. Luonnollisesti olen pahimpaan aikaan ollut etätyöjaksoilla, kun tarkoitus on ollut tavata esim.riskiryhmäläisiä, joihin pääosin olin kuitenkin yhteydessä vain puhelimitse.

Vierailija
210/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen työnantaja vastaa työturvallisuudesta. Ja maskisuositus ei poistu sisätiloista:

Poikkeukset ovat seuraavat:

THL suosittelee maskin käyttöä edelleen julkisissa sisätiloissa ja liikennevälineissä

niille, jotka hakeutuvat koronaepäilyn vuoksi hoitoon tai testiin

niille, joilla on hengitystieinfektion oireita, mutta kodin ulkopuolella liikkuminen on välttämätöntä

niille, jotka tietävät altistuneensa koronavirukselle (esim. perheessä on todettu tartuntoja) ja kodin ulkopuoliset lähikontaktit eivät ole vältettävissä.

Komenttisi on virheellinen tummennetussa kohdassa. Korjaan väittämäsi oikeaksi.

Maskisuositus POISTUU myös sisätiloista, POISLUKIEN mainitsemasi poikkeudet. Eli, jos OLET SAIRAANA ja kuljet julkisilla paikoilla, KÄYTÄ MASKIA.

Näin, nyt on kommenttisi korjattu. 

OLET VÄHÄ-ÄLYINEN IDI OOT TI!

Julkisissa sisätiloissa maskinkäyttöä suositellaan KAIKILLE.

Julkisissa liikennevälineissä maskinkäyttöä suositellaan koronatestiin mennessä ja ruuhka-aikoina.

Noin. Nyt on virheelliset väittämäsi korjattu.

Kyllä se sinä olet vähä-älyinen idiootti, joka ei ymmärrä lukemaansa. Missä näissä tiedotteissa mainitaan, että suositus sisätiloissa pysyy KAIKILLE?

TAPA ITSESI SAA TA NAN IDI O OTTI!

Thl EI päätä maskisuosituksista! Niistä päättävtä aluehallintovirastot. Maskisusuostukset ovat edelleen voimassa. Tässä esim. Pirkanmaan sairaanhoitopiirin maskisuositus:

Maskisuositus

Yleiset tilat ja liikennevälineet

12 vuotta täyttäneille henkilöille kasvomaskin käyttöä suositellaan seuraavissa tilanteissa:

Julkisessa liikenteessä ja takseissa sekä matkustajille että kuljettajille

Kaikissa yleisissä sisätiloissa, joissa oleskelee paljon ihmisiä lähellä toisiaan

Koronavirustestiin hakeutuvat henkilöt matkatessaan näytteenottoon ja ennen negatiivisen testituloksen saamista, mikäli joutuvat välttämättömän syyn vuoksi liikkumaan kodin ulkopuolella

Ulkotilat

Kasvomaskin käyttöä suositellaan 12 vuotta täyttäneille henkilöille ulkotiloissa tilanteissa, joissa syntyy pitkäkestoisia ruuhkia, joissa liikkuminen vaikeutuu

Työpaikat

Maskia suositellaan työpaikoilla lähityössä. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on toistaiseksi voimassa yleinen maskisuositus kaikissa tiloissa.

Työnantaja vastaa työturvallisuudesta ja voi velvoittaa maskin käyttöön työpaikalla."

Ja tässä Pohjois-Pohjanmaa sairaanhoitopiirin suositukset:

Maskisuositukset (koskevat yli 12-vuotiaita)

aina julkisissa sisätiloissa.

matkalla koronavirustestiin ja ennen testituloksen valmistumista, jos on välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella.

joukkoliikenteessä etenkin ruuhka-aikana.

sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä sisätiloissa.[/quote

En ole pitäny edes niissä terveydenhuollon toimipisteissä.

Kannattaisi miettiä uudelleen, ihmisiä on heitetty ulos toimipisteestä kun ovat kieltäytyneet maskin käytöstä!

Saahan sitä yrittää. kyllä minullekin tuli joku asiasta mussuttamaan. Sanoin että lähden heti kun näyttää laista kohdan joka pakottaa sitä naurettavaa ja turhaa rättiä pitämään. ei näyttäny ja sain hoitaa asiani

Vierailija
211/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjän hyökkäyssota sai ihmiset unohtamaan koronan niin ettei kukaan varmaan edes tiedä mikä tilanne sairaaloissa on. Mut ekaa kertaa pandemian aikana on lähipiirissä näin monta sairastunutta.

Mä tunnen kanssa todella monta rokotettua jotka on sairastuneet nyt tämän vuoden puolella ja näistä iso osa jätti maskien käytön jo aikaa sitten. Ei toki kaikki. Kukaan näistä ei ole myöskään sairastanut oireettomana vaan jokainen on ollut ihan kunnolla kipeä ja sairaalahoitoakin on osalla oireet vaatineet.

Rokottamattomia en tunne kuin kaksi ja he on käyttäneet maskeja jo jostain helmikuusta 2020 asti julkisilla paikoilla (sisätiloissa) eikä kumpikaan ole ainakaan tietääkseni saanut tartuntaa.

Yksi tuttu myös kuoli koronatartuntaan alkuvuodesta. Oli rokotettu kolmesti, mutta se kolmas annos ei tainnut ehtiä vaikuttamaan kun ilmeisesti sai siltä rokotusreissultaan tartunnan. Oli kuulemma ollut hurjat jonot.

Vierailija
212/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä enää. Korona on tullut jäädäkseen. Ne voivat käyttää, jotka tautia pelkäävät. En myöskään enää nuhan takia jää kotiin.

Vierailija
213/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän hengityssuojainta ne kerrat, kun ylipäänsä ihmisten ilmoilla on pakko liikkua.

Parempi vaan ettå kudot sukkaa kotona etkä poistu mihinkään.

Ja sä et keksi elämässäsi mitään muuta tekemistä kuin sukan kutominen kotona tai sitten kauppakeskuksissa, ravintoloissa yms paikoissa hengailemisen? En ole tuo, jolle vastasit, mutta mulla on onneksi paljon muutakin tekemistä kuin sukankutominen kotona. Oli jo ennen pandemiaakin. 

Vierailija
214/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ajon.

Olen parhaillani kipeä. En haista tai maista mitään.

Testiä en ole tehnyt. Mutta ilman testiä kyllä tietää. Tauti on.

Mä todellakin ajon pitää.

Vierailija
215/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin tämän kevään käytän. Se on ihan selvä.

Kesällä ei ehkä tartte ja katson syksyllä tilanteen sitten uudelleen.

Vierailija
216/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Mä aloitinkin maskin käyttämisen paljon ennen kuin sitä suositeltiin. Käytän siis kaupassa/apteekissa/pankissa ym sisätiloissa.

Sinänsä kyllä jännä, että ei ole kauaakaan kun kerrottiin kuinka maskinkäyttö on tehokkaampi keino kuin mikään estää tartuntoja ja siksi rajoitukset voidaan poistaa ja nyt sitten taas se onkin ihan tehoton kun tartuntamäärät on huippulukemissa rajoitusten poistamisen vuoksi.

Sama kävi rokotustenkin kanssa. Niiden piti olla niin hyvä keino itsensä suojaamiseen tartunnalta vaikka jo alusta saakka oli tiedossa, ettei nämä nykytehoiset rokotteet yksinään riitä vaan tarvitaan lisäksi niin kokoontumisrajoituksia kuin maskinkäyttöäkin. Silti päätettiin heittäytyä pelkkien rokotusten varaan.

Mä olen monessa asiassa tosi itsekäs. Ehkä juuri siksi nyt koronan takia olen koittanut ajatella enemmän muita, ottanut ne rokotteet, pidän turvaväliä ja maskia. Enkä lopeta nyt käyttämistä kaupoissa ja kulkuvälineissä.  En halua ottaa vastuulleni muitten sairastumisia ja mahdollisia kuolemia.

Ja eiköhän maskisuosituskin kohta palaa, kun tartuntamäärät kasvaa.

PS: Olen mäkin lopen kyllästynyt koronaan.

Kukaan ei nää sua minään pelastajana tai supersankarina, vaikka sä kuvittelet sen maskin antavankin susta sellasen vaikutelman. Todellisuudessa kaikki näkee sut rasittavana, raskaana ja neuroottisena kontrollifriikkinä.

Mä olen siitä mielestä massasta poikkeava, että mua ei yhtään kiinnosta, mitä ventovieraat musta ajattelevat. Ventovieraat, joita kohtaan muutaman sekunnin ostoskeskuksissa, ohikulkiessa. Ei niinku pätkääkään kiinnosta. 

Vierailija
217/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen kanssa todella monta rokotettua jotka on sairastuneet nyt tämän vuoden puolella ja näistä iso osa jätti maskien käytön jo aikaa sitten. Ei toki kaikki. Kukaan näistä ei ole myöskään sairastanut oireettomana vaan jokainen on ollut ihan kunnolla kipeä ja sairaalahoitoakin on osalla oireet vaatineet.

Rokottamattomia en tunne kuin kaksi ja he on käyttäneet maskeja jo jostain helmikuusta 2020 asti julkisilla paikoilla (sisätiloissa) eikä kumpikaan ole ainakaan tietääkseni saanut tartuntaa.

Yksi tuttu myös kuoli koronatartuntaan alkuvuodesta. Oli rokotettu kolmesti, mutta se kolmas annos ei tainnut ehtiä vaikuttamaan kun ilmeisesti sai siltä rokotusreissultaan tartunnan. Oli kuulemma ollut hurjat jonot.

Otan osaa.

Täälläkin ahtaissa sisätiloissa oli rokotukset. Periaatteessa rokotuksen jälkeen neuvovat istumaan vielä hetken mutta eipä paljoa huvittanut vaikka oma (ffp3) maski olikin mukana.

Pitkittävät epidemiaa entisestään ja aiheuttavat hirmuisen määrän kärsimystä entistäkin useammalle kun menivät suosituksen poistamaan.

Neljänsiä rokotuksiakaan eivät ole kiirehtineet joten vähiin jäänee tänäkin vuonna kesänvietto.

Vierailija
218/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, ja toivoisin, että mahdollisimman monella olisi rohkeutta jättää ne luonnottomat kapistukset jo sinne kauppaan. Ja alkaa nauttimaan tulevasta keväästä ja kesästä. Vapaasti ja luonnollisesti.

Missä todellisuudessa hengityssuojaimen käyttäminen kauppareissulla estää nauttimasta tulevasta keväästä ja kesästä?

Siinä todellisuudessa, missä keväästä nauttiminen on kevätvaatteiden, kevätverhojen yms ostamista :D

Vierailija
219/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs paviaanilauma täällä meluaa?

On tainnu korona jo pehmentää valtaosalta aivot? Ja joka kierta aina vaan heikkenee aivotoiminta.

Tottakai pidän suusuojusta, edelleenkin koronaa paljon liikkeellä.

Vierailija
220/368 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän, koska entinen flunssataipumus on maskiaikana siirtynyt historiaan.

Pidän nyt myös ulkona katu- ja siitepölyn takia.

Samoin, toinen kevät peräkkäin että ulkoileminen ei jatkuvasti yskitä. Katupölyä vielä taitaa olla enemmän kuin aiempina keväinä nyt kun hiekotettu paljon.

Sen verta paljon nyt virusta liikkeellä, ennätyksiä jätevesiseurannoissa, että myös änkyröitten on syytä alkaa pitämään, sanoin thl mitä tahansa. Koko alkuvuoden eli omikron-ajan ovat kuolemien määrätkin ennätyslukemissa, paitsi korona, myös siitä aiheutuen ylikuolleisuus ja kokonaiskuolleisuus.

Omikron aikana on syytä siirtyä ffp3-maskeihin, virusta ilmassa siinä määrin enempi sen muunnuttua, jollei ole jo siirtynyt.

Viiikossa 28 891 tartuntaa, tarvittaisiin maskipakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän