Lainasin eräälle henkilölle rahaa ja nyt ei meinaa maksaa takaisin. Mitä voin tehdä?
Onko mahdollista laittaa perintään? Lainasin kaverille, eikä siitä mitään paperia tehty kun lupasi maksaa takaisin.
Pankkitililtä siirsin hänen tilille, joten sellainen todiste ainakin on olemassa.
Muutamasta satasesta on kyse.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainan periminen kaverilta
"Lainasin kuukauden aikana kaverille yhteensä 1200 euroa n. 15 osassa ja hän lupaili maksaa jo monta viikkoa sitten takaisin mutta olen saanut vasta 160e. Minusta tuntuu etten ole koskaan saamassa rahoja takaisin. Nettipankista näkee kaikki tilisiirrot ja keskustelut ovat tallessa whatsapp sovelluksessa, jossa hän myöntää lainan ja on lähettänyt kuvia, joissa on muka siirtämässä rahaa minulle. Voinko vaatia rahoja takaisin virallista kautta? Ja jos voin niin miten? Kyseessä on työssäkäyvä ihminen."
Kyseessä on lain mukaan saatava(1200euroa) jonka sinulla on velkojana oikeus saada takasin. Tapausta helpottaa huomattavasti todistelun kannalta, jos olette laatineet velkakirjan, jolloin sovelletaan lähtökohtaisesti velkakirjalain säännöksiä. Olette sopineet lainattavan summan määrän, mahdollinen koron sekä lainan takaisinmaksupäivän tai maksuaikataulun jonka kaverisi on velvollinen noudattamaan. Jos velkaa ei makseta takasin, tai muita lainan ehtoja rikotaan, on mahdollista viimekädessä nostaa kanne riita-asiana, joka pannaan vireille käräjäoikeuden kansliaan toimitettavalla kirjallisella haastehakemuksella. Kun haastehakemus saapuu kansliaan, asia tulee vireille ja sen valmistelu alkaa. Todisteina asiassa saatavistasi toimivat hyvin nettipankin tilisiirrot ja mahdolliset kekustelut. Käräjäoikeuden tuomion jälkeen kaverisi voidaan tuomita maksamaan saatavat. Mikäli kaverisi on edelleen maksuhaluton, on mahdollista kääntyä ulosottomiehen puoleen, jonka perii velan.
Nyt kun selasin nettiä tuon tiimoilta, niin näyttäisi tuo perintä olevan mahdollista vaikkei mitään paperia ole tehtykään, vähän pidempi tie on vaan kuljettava.
ApPerintä ei vielä tarkoita, että rahat saadaan perittyä. Otitko myös selvää mitä tuo perintä maksaa sinulle?
Jos kaveri häviää, niin hän maksaa oikeuskulut ja mahdollisen ulosoton. Jos kotivakuutuksessa on oikeuskuluvakuutus niin sekin voi mahdollisesti korvata kuluja.
Olen vienyt 700e summan ulosottoon ja ikävä kyllä siitä tulee kuluja kummallekkin. Tuosta 700e summasta taisin saada takaisin 590e, eli 110e meni niihin kuluihin.
Eli jos kyse on muutamasta satasesta, niin todennäköisesti saat satasen takaisin.Minä laitoin 300 euron velan käräjäoikeuteen ja sitten ulosottoon ja sain kyllä joka sentin takaisin, myös kaikki käräjäoikeuden kulut. Ensin toki maksoin ne itse mutta kun siirsin käräjäoikeuden tuomion ulosottoon lisäsin maksamani käräjäoikeuden maksut ja nekin ulosmitattiin velalliselta. Mitään en siis jäänyt tappiolle.
Mutta minulla oli täydellinen velkakirja, ilman sitä en olisi edes lähtenyt koko prosessiin.
Tapahtuiko tuo milloin? Koska tuleehan perinnästä käsittelykulut joiden osamaksu tulee myös sinulle. Koska eihän ne ilmaiseksi sitä asiaa tee, saatikka eivät kaikki kulut kaadu perittävän niskaan.
Tämä oli 2014-2015. Kyse kahden yksityishenkilön välisestä velasta, joten mitään perintäkuluja ei tullut (tietenkään en ollut niin hullu että olisin lähtenyt jonkun perintätoimiston kautta tuota yrittämään takaisin). Käräjäoikeus otti yli 100 euroa kuluja koko prosessista mutta ne sain takaisin velalliselta. Samoin ulosottomaksu maksoi velallinen. Hoidin koko prosessin itse netin kautta, oli itse asiassa yllätys miten helppoa ja selkeää se oli. En laskuttanut itseltäni perintäkuluja. :-)
Ikinä ei kannata lainata mitään kenellekään. Vain hyvin pieni osa ihmisistä on rehellisiä ja maksaa lainan tai palauttaa tavaran.
Liian monen mielestä laina = lahjoitus. Lainata voi siis vain, jos on valmis lahjoittamaan lainaamansa rahan tai tavaran.
Tää koskee läheisiäkin ystäviä ja samoin perheenjäseniä. Ja puhun kokemuksesta. Ei ole kiva kysellä kerta toisensa jälkeen rahojensa perään. Eikä ole kivaa tajuta, että ihminen, jota pidit ystävänäsi, on kusettanut sua ja odottaa vain, että ”unohdat” koko lainan.
Hyvästi. Se ystävyys meni halvalla. Laitoin kuitenkin sanan kiertämään, että muut osaavat varoa. Osa ystäväpiiristäni oli jo saman kokenut, mutta eivät valitettavasti varoittaneet muita. Nyt kaikki kuitenkin tietää ja harvoin enää näkee kyseistä ”ystävää”. Kuka tuollaisen varkaan kanssa haluais olla :(
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aikuisiälläni lainannut yhdelle "kaverille" 50 e, toiselle 60 e, kolmannelle 70 e ja neljännelle 15 e. Yhtäkään velkaa en ole saanut takaisin, ovat kaikki entisiä "kavereita". Itsehän tässä tyhmä on kun kerta toisensa jälkeen lainaan vaikka tiedän ettei rahoja saa takaisin. Nyt kyllä loppui rahan lainaaminen, ihan sama kuka pyytää. Ei kannata. Ihmiset muuttuu todella kummallisiksi kun rahasta on kyse.
Pidättekö te muutamasta kympistä kiukustuneet myös kirjaa siitä kuka maksoi taksimatkan/lounaan/kahvin/oluen?
Vierailija kirjoitti:
Unohda koko juttu, ei maksa. Seuraavan kerran kun tulee pyytämään sano että saat sitten kun entiset on maksettu.
Harvemmin seuraavaa kertaa tulee. Tuollaisiin on tapana laittaa välit poikki ja huom! kertoa muille tutuille että tuo pelle pyysi rahaa lainaksi muttei maksanut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aikuisiälläni lainannut yhdelle "kaverille" 50 e, toiselle 60 e, kolmannelle 70 e ja neljännelle 15 e. Yhtäkään velkaa en ole saanut takaisin, ovat kaikki entisiä "kavereita". Itsehän tässä tyhmä on kun kerta toisensa jälkeen lainaan vaikka tiedän ettei rahoja saa takaisin. Nyt kyllä loppui rahan lainaaminen, ihan sama kuka pyytää. Ei kannata. Ihmiset muuttuu todella kummallisiksi kun rahasta on kyse.
Pidättekö te muutamasta kympistä kiukustuneet myös kirjaa siitä kuka maksoi taksimatkan/lounaan/kahvin/oluen?
Kato lokki närkästyi.
Katkaise välit. Epäluotettava tyyppi.
Jo on taas settiä täällä. Ei perintätoimisto ota yhtäkään toimeksiantoa ilman käräjäoikeuden päätöstä.
Ihan kuin sieltä voisi vain tilata perinnän. Toki käytävän päätös usein on vain leimaisin, mutta sen läpi käydään. Julkisoikeudelliset maksut ovat erityisasemassa. Ne menevät hoitamattomana suoraan ulosottoon.
Ei kavereille kannata lainata sillä odotuksella että niitä lainoja sais välttämättä takasin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin ihmiskohtaista. Saahan tuolla aika pikaisen katsauksen ihmisen luonteeseen ja kaverisuhteen laatuun. Jotkut ei meinaa millään maksaa muistuttamatta, jotkut ei muistuttamallakaan ja sitten on niitä jotka maksaa mahdollisimman pian oma-alotteisesti ja kenties jopa ylöspäin pyöristäen.
pistä hänen faseen että hän on epärehellinen ja ulko oveen karhu ilmoitus liimalla kiinni. jos ei häpeä riitä sitten alan miehet perimään.
kusettaa sinua kirjoitti:
pistä hänen faseen että hän on epärehellinen ja ulko oveen karhu ilmoitus liimalla kiinni. jos ei häpeä riitä sitten alan miehet perimään.
Onks tää se elämäm koulun ratkasu :D
Kyllä vaan 15 euroakin on sellainen summa, joka on maksettava takaisin, kun sen kerran on luvannut takaisin maksaa. Kyse ei siinä ole rahan suuruudesta, vaan toisen luottamuksen pettämisestä. Ja luottamus toiseen on kaveruudessa aika iso asia. Kun jotain lupaat, sen myös teet.
Lainaajan ei kuuluisi joutua kyselemään rahansa perään.