Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lainasin eräälle henkilölle rahaa ja nyt ei meinaa maksaa takaisin. Mitä voin tehdä?

Vierailija
14.04.2022 |

Onko mahdollista laittaa perintään? Lainasin kaverille, eikä siitä mitään paperia tehty kun lupasi maksaa takaisin.
Pankkitililtä siirsin hänen tilille, joten sellainen todiste ainakin on olemassa.
Muutamasta satasesta on kyse.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida olla mahdollisuuksia, jos ei ole paperia asiasta. 

Vierailija
2/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko juttu, ei maksa. Seuraavan kerran kun tulee pyytämään sano että saat sitten kun entiset on maksettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, saattaa olla aika vaikea laittaa perintään, jos on tehty vain sanallinen sopimus. Kaverihan voi sanoa, ettei ole mitään lainoja tehnyt, kun ei mitään todistetta löydy.

Vierailija
4/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi muuta kuin puhua kaverille tai yhteisille kavereille, hänen sukulaisilleen tms.

Ei perintään mitään yksityisten ihmisten välisiä velkoja saa ilman pätevää sopimusta.

Tiliote ei kerro siirron syystä mitään. Voit tietysti uhkailla toimenpiteillä, jos vaikka tehoisi.

Minkä syyn sanoo maksamattomuudelleen? Kiistääkö koko velan?

Vierailija
5/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta sattuu ja oppii ettei mitään lainata kellekkään ilman kirjallista paperia.

Lapsuuden ystäväkin jätti yhteyden 20e tähden. Sekö oli sitten liki 20 vuoden ystävyyden hinta?

Vierailija
6/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasta sattuu ja oppii ettei mitään lainata kellekkään ilman kirjallista paperia.

Lapsuuden ystäväkin jätti yhteyden 20e tähden. Sekö oli sitten liki 20 vuoden ystävyyden hinta?

Ilmeisesti oli molemmin puolin. Oisko kannattanut maksaa?

Vierailija
7/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli vissiin sulle jos et maksanut? Kuka nyt haluaa varkaan ystävä olla.

Vierailija
8/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa moottoripyöräjengi perimään maksu.

Vierailija
9/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis minä lainasin hänelle.

Vierailija
10/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lainannut vain sen verran että ei harmittaisi jos ei maksaisi takaisin. Yksi kaveri pyysi 300e uuteen puhelimeen, sanoin että ok, tuu hakee. Annoin velkakirjan ensin allekirjoitettavaksi, niin ei sitten rahaa tarvinnutkaan. No, tuosta kaverista en ole tuon jälkeen kuullut mitään, varmaan vippailee joltain muulta.

Vierailija
11/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vissiin sulle jos et maksanut? Kuka nyt haluaa varkaan ystävä olla.

Minä lainasin hänelle.

Vierailija
12/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis minä lainasin hänelle.

Ahaa, hän ei siis halunnut maksaa sinulle lainaamaansa rahaa ja lopetti ystävyyden? Sitten ei tosiaankaan merkinnyt paljon. 

Vierailija
13/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa lainataan tasan sen verran millä on valmis pyyhkimään takapuolensa.

Vierailija
14/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tilisiirto talteen. Yritä kaveria saada maksamaan takaisin satasen erissä ja laita hänelle kuukausittain tieto lyhentämisestä. Jos ei maksa, mene poliisille. Tuo on petos. Minulta yritti yksi tuttu vipata aika merkittävää summaa. Miksi. Lainaa saa tilille 10 minuutissa. Pankit eivät anna. Luottoa ei ole. Ei minultakaan liikene.

Vierailija
15/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa voit laitaa perintään on ihan sinun oma tappio? Itse olen olut koko aikuis ikäni yhtä tyhmä . Lainannut rahaa ihmisille, samallekin joka edellisiäkään ei maksanut takaisin. Kykenemättä sanoman EI. Antannut käytänössä paitani tarvitsevalle.Kärsinyt samalla puute itse. KUn mennyt se lanka oot nin hyvä ihminen,oot nin hyvä ystävä.Juosut autaa sivouksia,kaupassa käyntejä,pykin pesua ymm.Huom.kaupassa käynnit: laskun minä maksoin.Sitä etsi niin hyväksyntää,kuluumista joukoon ja menin se lanka: Olet niin hyvä ihminen!Nyt olen sitten tulee lähes 4 vuotta sanonnut: En auta,olen eläkkellä.Huolehdin itsestäni vain. En ole vippi kassa en pankki.Ja yllätys he katosivat jotka vedättivät. Tuohon pienen sanaa: EI ! Voit saada paskan ihmisen tittelin ei sanaan,mitä siitä. Mutta kilttikin saa rauhan kun oppi sanoman ei!( ps.suokaa anteeksi luki häiriö en osaa oikein kirjotus)

Vierailija
16/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota tilisiirto talteen. Yritä kaveria saada maksamaan takaisin satasen erissä ja laita hänelle kuukausittain tieto lyhentämisestä. Jos ei maksa, mene poliisille. Tuo on petos. Minulta yritti yksi tuttu vipata aika merkittävää summaa. Miksi. Lainaa saa tilille 10 minuutissa. Pankit eivät anna. Luottoa ei ole. Ei minultakaan liikene.

Ja poliisi aloittaa välittömästi rikostutkinnan? :D

Vierailija
17/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens kerralla velkakirja kirjallisesti ja parempi tuuri. Et oikein puheilla ja tiliotteilla kyllä mitään velkomustuomiota saa.

Vierailija
18/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lainaillut kolmelle vähävaraiselle kaverille yht noin 500 euroa. Koskaan eivät ole maksaneet takaisin, enkä.ole enää kysellyt rahojen perään. Vaan eipä ole kyselyjä enää tullut.... etäännytin nämä "ystävät", toivon että tajuavat mutta epäilen.

Vierailija
19/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap informoida lainaajan koko lähipiiri siitä, että kaveri on varas. Muuten joku toinen kaverisi voi joutua varkaan uhriksi. Samalla lainaaja joutuu myös kohtaamaan tekonsa seuraukset eikä pääse kuin koira veräjästä.

Vierailija
20/72 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan periminen kaverilta

"Lainasin kuukauden aikana kaverille yhteensä 1200 euroa n. 15 osassa ja hän lupaili maksaa jo monta viikkoa sitten takaisin mutta olen saanut vasta 160e. Minusta tuntuu etten ole koskaan saamassa rahoja takaisin. Nettipankista näkee kaikki tilisiirrot ja keskustelut ovat tallessa whatsapp sovelluksessa, jossa hän myöntää lainan ja on lähettänyt kuvia, joissa on muka siirtämässä rahaa minulle. Voinko vaatia rahoja takaisin virallista kautta? Ja jos voin niin miten? Kyseessä on työssäkäyvä ihminen."

Kyseessä on lain mukaan saatava(1200euroa) jonka sinulla on velkojana oikeus saada takasin. Tapausta helpottaa huomattavasti todistelun kannalta, jos olette laatineet velkakirjan, jolloin sovelletaan lähtökohtaisesti velkakirjalain säännöksiä. Olette sopineet lainattavan summan määrän, mahdollinen koron sekä lainan takaisinmaksupäivän tai maksuaikataulun jonka kaverisi on velvollinen noudattamaan. Jos velkaa ei makseta takasin, tai muita lainan ehtoja rikotaan, on mahdollista viimekädessä nostaa kanne riita-asiana, joka pannaan vireille käräjäoikeuden kansliaan toimitettavalla kirjallisella haastehakemuksella. Kun haastehakemus saapuu kansliaan, asia tulee vireille ja sen valmistelu alkaa. Todisteina asiassa saatavistasi toimivat hyvin nettipankin tilisiirrot ja mahdolliset kekustelut. Käräjäoikeuden tuomion jälkeen kaverisi voidaan tuomita maksamaan saatavat. Mikäli kaverisi on edelleen maksuhaluton, on mahdollista kääntyä ulosottomiehen puoleen, jonka perii velan.

Nyt kun selasin nettiä tuon tiimoilta, niin näyttäisi tuo perintä olevan mahdollista vaikkei mitään paperia ole tehtykään, vähän pidempi tie on vaan kuljettava.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi