Lainasin eräälle henkilölle rahaa ja nyt ei meinaa maksaa takaisin. Mitä voin tehdä?
Onko mahdollista laittaa perintään? Lainasin kaverille, eikä siitä mitään paperia tehty kun lupasi maksaa takaisin.
Pankkitililtä siirsin hänen tilille, joten sellainen todiste ainakin on olemassa.
Muutamasta satasesta on kyse.
Kommentit (72)
Tuliko edes tilisiirtoon merkittyä että raha on laina?
Vaikka voisit todistaa että olet lainannut rahaa, joka on tarkoitus maksaa takaisin, niin sopimatta ja toteennäyttämättä varemaan jää se että milloin laina pitäisi maksaa takaisin. Voihan näitä yrittää käräjöidä, mutta aika äkkiä se tyssää siihen että on sana sanaa vastaan, eikä kumpikaan pysty todistamaan väitteitään oikeiksi.
Paljonko tämä kaverin luotettavuuden toteaminen tuli maksamamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ap informoida lainaajan koko lähipiiri siitä, että kaveri on varas. Muuten joku toinen kaverisi voi joutua varkaan uhriksi. Samalla lainaaja joutuu myös kohtaamaan tekonsa seuraukset eikä pääse kuin koira veräjästä.
Kunnianloukkaus, vaikka olisi tottakin. Eli ei kannata ellei välttämättä oikeuteen halua.
Sanoo vaan että on lainannut rahaa, eikä saa sitä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainan periminen kaverilta
"Lainasin kuukauden aikana kaverille yhteensä 1200 euroa n. 15 osassa ja hän lupaili maksaa jo monta viikkoa sitten takaisin mutta olen saanut vasta 160e. Minusta tuntuu etten ole koskaan saamassa rahoja takaisin. Nettipankista näkee kaikki tilisiirrot ja keskustelut ovat tallessa whatsapp sovelluksessa, jossa hän myöntää lainan ja on lähettänyt kuvia, joissa on muka siirtämässä rahaa minulle. Voinko vaatia rahoja takaisin virallista kautta? Ja jos voin niin miten? Kyseessä on työssäkäyvä ihminen."
Kyseessä on lain mukaan saatava(1200euroa) jonka sinulla on velkojana oikeus saada takasin. Tapausta helpottaa huomattavasti todistelun kannalta, jos olette laatineet velkakirjan, jolloin sovelletaan lähtökohtaisesti velkakirjalain säännöksiä. Olette sopineet lainattavan summan määrän, mahdollinen koron sekä lainan takaisinmaksupäivän tai maksuaikataulun jonka kaverisi on velvollinen noudattamaan. Jos velkaa ei makseta takasin, tai muita lainan ehtoja rikotaan, on mahdollista viimekädessä nostaa kanne riita-asiana, joka pannaan vireille käräjäoikeuden kansliaan toimitettavalla kirjallisella haastehakemuksella. Kun haastehakemus saapuu kansliaan, asia tulee vireille ja sen valmistelu alkaa. Todisteina asiassa saatavistasi toimivat hyvin nettipankin tilisiirrot ja mahdolliset kekustelut. Käräjäoikeuden tuomion jälkeen kaverisi voidaan tuomita maksamaan saatavat. Mikäli kaverisi on edelleen maksuhaluton, on mahdollista kääntyä ulosottomiehen puoleen, jonka perii velan.
Nyt kun selasin nettiä tuon tiimoilta, niin näyttäisi tuo perintä olevan mahdollista vaikkei mitään paperia ole tehtykään, vähän pidempi tie on vaan kuljettava.
ApPerintä ei vielä tarkoita, että rahat saadaan perittyä. Otitko myös selvää mitä tuo perintä maksaa sinulle?
Jos kaveri häviää, niin hän maksaa oikeuskulut ja mahdollisen ulosoton. Jos kotivakuutuksessa on oikeuskuluvakuutus niin sekin voi mahdollisesti korvata kuluja.
Olen vienyt 700e summan ulosottoon ja ikävä kyllä siitä tulee kuluja kummallekkin. Tuosta 700e summasta taisin saada takaisin 590e, eli 110e meni niihin kuluihin.
Eli jos kyse on muutamasta satasesta, niin todennäköisesti saat satasen takaisin.Minä laitoin 300 euron velan käräjäoikeuteen ja sitten ulosottoon ja sain kyllä joka sentin takaisin, myös kaikki käräjäoikeuden kulut. Ensin toki maksoin ne itse mutta kun siirsin käräjäoikeuden tuomion ulosottoon lisäsin maksamani käräjäoikeuden maksut ja nekin ulosmitattiin velalliselta. Mitään en siis jäänyt tappiolle.
Mutta minulla oli täydellinen velkakirja, ilman sitä en olisi edes lähtenyt koko prosessiin.
Tapahtuiko tuo milloin? Koska tuleehan perinnästä käsittelykulut joiden osamaksu tulee myös sinulle. Koska eihän ne ilmaiseksi sitä asiaa tee, saatikka eivät kaikki kulut kaadu perittävän niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellasta sattuu ja oppii ettei mitään lainata kellekkään ilman kirjallista paperia.
Lapsuuden ystäväkin jätti yhteyden 20e tähden. Sekö oli sitten liki 20 vuoden ystävyyden hinta?
Jos ei ole rahaa, niin sitten ei pysty maksamaan. Tuohan on ihan siedettävä hinta kaveruuden tason selvittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lainasin kuukauden aikana kaverille yhteensä 1200 euroa n. 15 osassa ja hän lupaili maksaa jo monta viikkoa sitten takaisin mutta olen saanut vasta 160e. Minusta tuntuu etten ole koskaan saamassa rahoja takaisin. Nettipankista näkee kaikki tilisiirrot ja keskustelut ovat tallessa whatsapp sovelluksessa, jossa hän myöntää lainan ja on lähettänyt kuvia, joissa on muka siirtämässä rahaa minulle. Voinko vaatia rahoja takaisin virallista kautta? Ja jos voin niin miten? Kyseessä on työssäkäyvä ihminen."
Kyseessä on lain mukaan saatava(1200euroa) jonka sinulla on velkojana oikeus saada takasin. Tapausta helpottaa huomattavasti todistelun kannalta, jos olette laatineet velkakirjan, jolloin sovelletaan lähtökohtaisesti velkakirjalain säännöksiä. Olette sopineet lainattavan summan määrän, mahdollinen koron sekä lainan takaisinmaksupäivän tai maksuaikataulun jonka kaverisi on velvollinen noudattamaan. Jos velkaa ei makseta takasin, tai muita lainan ehtoja rikotaan, on mahdollista viimekädessä nostaa kanne riita-asiana, joka pannaan vireille käräjäoikeuden kansliaan toimitettavalla kirjallisella haastehakemuksella. Kun haastehakemus saapuu kansliaan, asia tulee vireille ja sen valmistelu alkaa. Todisteina asiassa saatavistasi toimivat hyvin nettipankin tilisiirrot ja mahdolliset kekustelut. Käräjäoikeuden tuomion jälkeen kaverisi voidaan tuomita maksamaan saatavat. Mikäli kaverisi on edelleen maksuhaluton, on mahdollista kääntyä ulosottomiehen puoleen, jonka perii velan.
Nyt kun selasin nettiä tuon tiimoilta, niin näyttäisi tuo perintä olevan mahdollista vaikkei mitään paperia ole tehtykään, vähän pidempi tie on vaan kuljettava.
ApPerintä ei vielä tarkoita, että rahat saadaan perittyä. Otitko myös selvää mitä tuo perintä maksaa sinulle?
Jos kaveri häviää, niin hän maksaa oikeuskulut ja mahdollisen ulosoton. Jos kotivakuutuksessa on oikeuskuluvakuutus niin sekin voi mahdollisesti korvata kuluja.
Olen vienyt 700e summan ulosottoon ja ikävä kyllä siitä tulee kuluja kummallekkin. Tuosta 700e summasta taisin saada takaisin 590e, eli 110e meni niihin kuluihin.
Eli jos kyse on muutamasta satasesta, niin todennäköisesti saat satasen takaisin.Minä laitoin 300 euron velan käräjäoikeuteen ja sitten ulosottoon ja sain kyllä joka sentin takaisin, myös kaikki käräjäoikeuden kulut. Ensin toki maksoin ne itse mutta kun siirsin käräjäoikeuden tuomion ulosottoon lisäsin maksamani käräjäoikeuden maksut ja nekin ulosmitattiin velalliselta. Mitään en siis jäänyt tappiolle.
Mutta minulla oli täydellinen velkakirja, ilman sitä en olisi edes lähtenyt koko prosessiin.
Tapahtuiko tuo milloin? Koska tuleehan perinnästä käsittelykulut joiden osamaksu tulee myös sinulle. Koska eihän ne ilmaiseksi sitä asiaa tee, saatikka eivät kaikki kulut kaadu perittävän niskaan.
Totta helvetissä kaikki kustennukset tulee sille joka häviää oikeuden päätöksellä. Ne kuluthan ovat syyttömälle osapuolelle turhia ja kuuluu syyllisen maksaa, koska ne ovat hänen aiheuttamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos kaveri ei häviä, niin sitten maksut kaatuvat omaan niskaan.
Jos kirjallista velkakirjaa ei ole, niin on aika vaikeaa saada kaveri häviämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aikuisiälläni lainannut yhdelle "kaverille" 50 e, toiselle 60 e, kolmannelle 70 e ja neljännelle 15 e. Yhtäkään velkaa en ole saanut takaisin, ovat kaikki entisiä "kavereita". Itsehän tässä tyhmä on kun kerta toisensa jälkeen lainaan vaikka tiedän ettei rahoja saa takaisin. Nyt kyllä loppui rahan lainaaminen, ihan sama kuka pyytää. Ei kannata. Ihmiset muuttuu todella kummallisiksi kun rahasta on kyse.
Ei vissiin kovin läheinen kaveri ollut, jos 15€ oli se summa mistä laitoit välit poikki?
Et nyt toki asiasta sen kummemmin maininnut, että kyselitkö kuinka perään jne, mutta tuollaisen summan kyllä voi ihan rehellisesti unohtaakin, varsinkin jos on yhtään useammalta ihmiseltä lainannut.
Raamatussakin sanotaan, joka köyhää armahtaa ei pulaan joudu. Älä siis missään nimessä ala vaatia saamisia takaisin. Kyllä Jumala sen sinulle siunaa tavalla tai toisella!.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä kaikki kustennukset tulee sille joka häviää oikeuden päätöksellä. Ne kuluthan ovat syyttömälle osapuolelle turhia ja kuuluu syyllisen maksaa, koska ne ovat hänen aiheuttamia.
Ei tarvitse alkaa räyhäämään. Rauhoitu vähän ja juo aamukahvi
Ei auta vaikka tilisiirrossa lukisi laina. Kaveri voi sanoa, että takaisinmaksupäiväksi on sovittu 31.12.2089. Korko 0% ja tottakai hän maksaa lainan sovitusti. Piste.
Jos haluat jostain ihmisestä eroon pysyvästi, lainaa hänelle rahaa. Toimii!
Raamatussa sanotaan, että älä kiellä apua siltä joka sinulta sitä pyytää. Joka köyhää armahtaa, ei pulaan joudu. Jos lainaatte, älkää odottako ja pyytäkö saavanne mitään takaisin. Jumala kyllä siunaa sen sinulle tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ap informoida lainaajan koko lähipiiri siitä, että kaveri on varas. Muuten joku toinen kaverisi voi joutua varkaan uhriksi. Samalla lainaaja joutuu myös kohtaamaan tekonsa seuraukset eikä pääse kuin koira veräjästä.
Kunnianloukkaus, vaikka olisi tottakin. Eli ei kannata ellei välttämättä oikeuteen halua.
voihan nyt sanoa harmittaa lainasin Millalle 200 euroa ja ei suostu maksamaan/ ei ole vieläkään maksanut takaisin
Olen lainannut parille kaverille, jotka ovat aina maksaneet takaisin.
Kaksi ei maksanut. Toiselle annoin anteeksi, koska hän köyhtyi ja sairastui kohtalokkaasti.
Toinen porskuttaa työelämässä ja on ilmeisesti sitä mieltä, että "kuka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään". Hänelle siis näköjään lahjoitin aikoinaan n. puolen kuukauden nettopalkan verran. Luotin, koska oli maksanut aiemman isohkon vipin takaisin. Emme tietenkään ole enää yhteyksissä, koska tämä raha-asia makaa välissämme.
Ensi kerralla sitten osaat joko olla lainaamatta tai ainakin laatia jonkinasteisen lainapaperin allekirjoituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin saat takaisin mutta voit ärsyttää henkilön elämää lähettämällä hänelle päivittäin viestejä, joissa kysyt takaisinmaksusta. Soittojakin kannattaa tehdä ja aina nähdessä muistuttaa asiasta. Voit myös tehdä ilkivaltaa hänen autolleen.
Muistutus on hyvä mutta ilkivalta on inhottavaa ja saattaa itte joutua maksamaan!
Tottakai ilkivalta on inhottavaa ja tottakai siitä saattaa joutua itse maksamaan. Ilkivallan tarkoitus on nopeuttaa takaisinmaksua ja renkaan puhkomisesta kiinnijääminen on kyllä todella epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa sanotaan, että älä kiellä apua siltä joka sinulta sitä pyytää. Joka köyhää armahtaa, ei pulaan joudu. Jos lainaatte, älkää odottako ja pyytäkö saavanne mitään takaisin. Jumala kyllä siunaa sen sinulle tavalla tai toisella.
Saa yläpetin taivaassa, vai?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aikuisiälläni lainannut yhdelle "kaverille" 50 e, toiselle 60 e, kolmannelle 70 e ja neljännelle 15 e. Yhtäkään velkaa en ole saanut takaisin, ovat kaikki entisiä "kavereita". Itsehän tässä tyhmä on kun kerta toisensa jälkeen lainaan vaikka tiedän ettei rahoja saa takaisin. Nyt kyllä loppui rahan lainaaminen, ihan sama kuka pyytää. Ei kannata. Ihmiset muuttuu todella kummallisiksi kun rahasta on kyse.
Oletko tosissasi vai trollaatko? Muutaman kympin takia kaverisuhteet poikki? Voi luoja jos olet tosissasi. Sinun on pakko olla nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi vai trollaatko? Muutaman kympin takia kaverisuhteet poikki? Voi luoja jos olet tosissasi. Sinun on pakko olla nainen.
Mainituista muutamistä kympeistä kertyy jo iso summa.
Tulkitsin kyllä niin, että tuossa velalliset ovat ottaneet etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla sitten osaat joko olla lainaamatta tai ainakin laatia jonkinasteisen lainapaperin allekirjoituksilla.
Ei tule ensi kertaa sellaisen kanssa, joka ei maksa. Eihän hän enää uutta lainaa kysy, kun entinen on palauttamatta. Tiedän, että häpeää asiaa. Siksi ei ole ilmoittanut muuttunutta puhelinnumeroaan.
Luotettavat kaverit saavat aina lainata. Puolin ja toisin. :)
Oppirahat on nyt maksettu. Ystäviä ja raha-asioita ei pidä sekoittaa keskenään, älä enää koskaa lainaa rahaa. Muutama satanen on oikeastaan aika halpa hinta.