Missä iässä vielä ehkäisyn tarvetta?
Pääsin petihommiin kuuman 48-vuotiaan rouvan kanssa. Sovittiin et mennään paljaalla kun molemmat sitä haluttiin ja terveitä siltä osastolta pitäisi olla. Hän sitten ilmoitti et haluaa spermat sisälle. Tämän päälle hän vakuuutteli minua kertomalla käyttävänsä ehkäisypillereitä ja minun ei tarvitsisi huolehtia asiasta.
Onko ehkäisy vielä tuossa iässä vielä tarpeellista ja olisiko raskaus normiseksistä kovinkaan mahdollista edes?Tietenkään en kehdannut häneltä asiasta kysyä ja nautein vaan tapaamisesta siinä tilanteessa. Jäin vaan miettimään asiaa jälkikäteen. Olisi kiva kuulla asiasta jos löytyy tietäjiä ja vaikka ikäryhmään kuuluvia.
Kommentit (54)
m38 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyä pitää käyttää, kunnes viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Se ei siis riipu naisen iästä, vaan hänen vaihdevuosiensa alkamisesta, mikä voi tapahtua vähän yli nelikymppisenä tai sitten vasta kuusikymppisenä. Keskimäärin vaihdevuodet alkavat 51-vuotiaana.
Raskaaksi tuleminen on mahdollista, jos kuukautiset ovat säännölliset ja munasarjojen toiminta on aktiivista. Se selviää ultrasta, mutta kaikki naiset eivät käy gynellä vuosittain, joten nainen itse ei välttämättä tiedä missä vaiheessa hän on omassa vaihdevuosissaan, jos kuukautiset tulevat epäsäännöllisesti.
Raskaaksi tulemiseen liittyy tuolla iällä jo paljon riskejä, vaikka tulisikin keskenmeno jo alkuvaiheessa kuten varmasti kävisi, jos raskaaksi tulisi. Eikä se keskenmenokaan riskitön ole. Itse olen 54, kuukautiset säännölliset ja munasarjat aktiiviset, joten ehkäisyä pitää käyttää. Ei raskaudenpelosta, vaan siksi, että minulla on perinnöllinen hyytymishäiriö eli raskaus voisi johtaa infarktiin.Kiitos näistä tiedoista! Auttaa taas ymmärtämään paremmin taustoja. Eli yhteenvetona voisi sanoa et raskaus 50 vuoden tienoilla on vielä jossain määrin mahdollista, mutta johtaisi keskenmenoon?
Suurin osa naisten raskauksista missä tahansa iässä johtaa keskenmenoon, mutta vuoden 50 tienoilla melkeinpä 100%.
Kyllä mielestäni tuohon 13-14v asti kannattaa ehkäisy. Eihän sitä oo oikein rahaakaan elättää vauvaa sen ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielestäni tuohon 13-14v asti kannattaa ehkäisy. Eihän sitä oo oikein rahaakaan elättää vauvaa sen ikäisenä.
Itsellä pari hurjaa ystävätärtä, jotka yliopistoaikoina antoivat paljaalla, niin Suomessa kuin ulkomailla, jossa myös oltiin yhtäaikaa opiskelemassa, kun kuulemma tunsivat, milloin ovuloivat, eli luottivat ns. varmoihin päiviin. Olihan se varmasti hauskaa saada paljaalla ja siemenet sisään, mutta ainakin toisella hoidettavana vielä pitkälle aikuisikään kondylooman aiheuttamat muutokset häpäreissä.
Näin 60 kymppisenä parhaat kyydit saa aina 50+ naisilta ensin nuolee orkut naiselle ja sitten pano sekä spermat sisään.
Mua ihmetyttää tuo ap:n kysely, että voiko kovin helposti tuon ikäinen normiseksistä tulla raskaaksi.
Siis minkälaisesta seksistä sitten pitäisi raskaaksi tulla jos ei normiseksistä?!?
Hyvä provo. Sitte ku vaihdevuodet on niin ollaan aika turvallisilla vesillä. Niin kauan ku tulee menkat voi tulla myös raskaaksi.
Oon 47- vuotias, ollut suhteessa kohta kolme vuotta ja koko ajan ollaan menty ilman ehkäisyä, mutta mun vaihdevuodet alkoivat jo nelikymppisenä, eikä kuukautisia ole enää. Joskus tulee jotain tuhrua. Teen raskaustestin silti joka kuukausi, ihan varalta.
Olen vajaan vuoden päästä viisikymppinen ja juuri ollut gynen tutkimuksissa. Kuukautiskierto on päivälleen säännöllinen ja huomaan selvät ovulaation merkit. Gyne näki ultratessaan munsarjoissani kehittyviä munarakkuloita, joista yksi oli kehittämässä munasolua. Sanoi, että tältä näyttää hedelmällisen naisen munsarjat ja ehdottomasti tarvitsen ehkäisyä, jos raskauta en suunnittele, harrastan heteroseksiä miehen kanssa, joka on hedelmällinen. Sen verran suuri riski raskaudelle. Minulla ei ole vielä edes mitään merkkejä vaihdevuosista.
Ei siis koskaan kannata luottaa iän tuomaan epätodennäköisyyteen raskautumisen suhteen vaikka miten mediassa kerrotaan, että raskautuminen on vaikeaa jo nelikymppisillä. Monella naisella hedelmällisyys on alentunut jo nuorena, mutta monella sitten ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyä kannattaa käyttää vaihdevuosien alkamiseen asti. Hormonikierukka on loistava valinta monille, koska vuodot loppuvat, eikä haittoja, saa harrastaa paljaalla seksiä ja mies saa aina laueta sisään.
Vaikuttaako hormonikierukka millään tavoin haluihin?
Valitettavasti joidenkin naisten mukaan vaikuttaa. Jotkut naiset kokevat halujen menetyksen lisäksi jopa erittäin voimakkaita ärtymyksen ja suuttumuksen tunteita, nopeaa 'kiehahtamista'.
Itse en ole kokenut.
Vaimo laittoi tästä syystä kuparikierukan. Hänellä oli aiemmin hormonipillerit vaikuttaneet voimakkaasti haluihin
Minä tiedän niin kuuman 48 v. rouvan että pamahti paksuksi uudelle miehelleen. Sitä en tiedä kuinka tarkoitus oli. Siitä on jo aikaa ja rouva oli itseasiassa koulukaverini äiti.
Eikö kukaan teistä ole ikinä kuullut sukupuolitaudeista... Aivan järjettömän vastuuntunnotonta paneskella ympäriinsä ilman ehkäisyä, siis TAUTIEN ehkäisyä!
Kyllä se on mukava tunnustella paljaalla kullilla millaiset poimut naisella on pillussa. Vaimolla ja panokaverilla on aika eri tuntuiset. Vaikea sanoa kumpi on parempi, mutta kun on vaihtelua niin lasti lentää kovemmin. Eikä tartte kummankaan naisen pillun olla liian kovilla.
Kun minä täytän 60v, niin vedän vain paljaalla niin omaa kuin vierastakin.
Kiitos näistä tiedoista! Auttaa taas ymmärtämään paremmin taustoja. Eli yhteenvetona voisi sanoa et raskaus 50 vuoden tienoilla on vielä jossain määrin mahdollista, mutta johtaisi keskenmenoon?