Paljonko sulla on puskurina käyttötilillä rahaa?
Mulla menee käyttötili aina tai lähes aina nollille. Saatan kerran tai kaksi käydä ruokakaupassa visalla. Maksan sen kyllä heti pois kun palkka tulee, mutta ihan jäätävää kun koko ajan pitää laskea kaikki eikä voi oikein höllätä ja ostaa esim. vaatteita. Mulla on lainat, lapset jne.. Rahaa on ruokaan ja laskuihin, muttaa viimeiset ruokaostokset menee visalta. Täytyisi varmaan sinne käyttötilille säästää puskuri, jonka alle raha ei saisi mielellään mennä. Tokihan tuo visa saman asian ajaa, mutta tympii maksaa sillä RUOKAlaskuja. Visalla voisi mielestäni maksaa vaikka rikkimenneen pesukoneen ennemmin tai jonkun pakollisen lääkärikäynnin.
Kommentit (174)
Käyttötilillä on 400. Palkka tulee kuun lopussa. Palkasta siirrän aina 100-500 säästötilille. Korttiostoksista menee aina 1€ säästöön.
Säästössä on 5000€. En koskaan ota säästötililtä rahaa. Tavoite on ensin säästää ainakin vuoden palkan verran ennen kuin kosken säästöihin. Poikkeuksena jos tulee jotain todella yllättävää esim. Työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on sitä mieltä että rahaa menee liikaa niin ehkä kannattais niitä kuluja seurata tarkemmin ja katsoa missä kuussa mitäkin laskuja maksetaan ja kuinka paljon?
Omiin menoihin pystyy kyllä vaikuttamaan.
Tämä. Suosittelen kaikille kulutuksen seuraamista. Vaikka rahat riittäisivät ja olisi huolellinen rahankäyttäjä, menojen seuraaminen kannattaa aina ja todennäköisesti sieltä paljastuu yllätyksiä. Varsinkin ne pienet mutta usein toistuvat menot voivat olla kuukausitasolla isompi menoerä kuin on ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään säästöjä, omaisuutta tai mitään vararahastoa. Olen työtön ja tulona on pelkkä työmarkkinatuki.
Sama tilanne, täsmälleen. Ihmeen rahakasta ja järkevää porukkaa muuten täällä :D. Ei siinä mitään, hyvät heille. Mainittakoon vielä, etten ole "elämämkoululainen" vaan korkeakoulutettu, akateeminen työtön.
Tiedän, että säästäminen ja puskurin pitäminen olisi järkevää, mutta miten päästä alkuun? 🤔
Neito Kalajoelta kirjoitti:
Nuorena perheenäitinä tuli muutaman kerran tosi tiukka tilanne,ei ollut juurikaan rahaa,kun auto,pesukone ym hajosi.Mies joutui sairaalaan,lapsille olisi tarvinnut välyyämättä sitä tai tätä.Silloin aloin toellisen säästökuurin ja joka kk laitan osan syrjään. Ja myös ne rahat,kun aion vaikka ostaa uuden takin enkä ostakaan,niin oletetun summan laitan talteen.Kyllä vaan ihminen tulee todella vähällä toimeen.Nykyään minulla on käyttötili,osaketili ja rahasto.Niissä on yhteensä hieman enempi kuin vuoden palkka.On helppo ja turvallinen ole,kun on rahaa varalla.On stressi pois ,ei tarvi jännittää esim;kodinkoneiden hajoamista tms
Just näin, se puskurin tuoma turvallisuuden tunne on ihan paras.
Suosittelen ihan kaikille sitä että säästää alkuun tonnin puskuriksi meni siihen sitten kuinka kauan tahansa. Itselläni meni aikoinaan varmaan vuoden päivät, mutta se on ensimmäinen askel siihen että saa talouden kuntoon.
T:ennen korviaan myöten veloissa
Miten muka jonkun tunninkin säästäminen on mahdollista työttömälle, jonka tulot ovat pelkkä työmarkkinatuki reilut 550 euroa 4 viikon välein? Niin, eipä tuo säästäminen köyhälle köyhyysrajan alapuolella olevalle työttömälle ole mitenkään mahdollista. Olisi se varmasti mukavaa ja turvallisuutta tuovaa jos säästöjä olisi, mutta aina sellainen ei vain ole mahdollista. Mielestäni tällaisilla tuloilla on myös turhaa haukkua ihmistä tuhlariksi tai yli varojensa elävälle kun tuo tuki nyt vaan on yksinkertaisesti järkyttävän pieni ja kaikki on kallista.
Käyttötilillä on aina toimintatonni. Jos palkkapäivänä sinne on jäänyt sen yli, yleensä 200-500, siirrän sen säästötilille. Tonni on ihan sen takia, jos vaikka jostain syystä palkka ei tule tilipäivänä, niin silti laina ja yhtiövastike tulee maksettua. Säästötilillä nyt 11 k. Sijoitukset on erikseen, säästötilille kerään rahaa matkoja ja yllättäviä menoja, vaikka pesukoneen rikkoontumista tms varten. Ja remontteja varten myös, nyt suunnitteilla tehdä niillä keittiöremppaa.
2200 € viimeksi kun katsoin. En tiedä mitä nyt, kun käyn verkkopankissa vain muutaman kuukauden välein. Se mikä tulee, se aika tasaisesti samalla tahdilla menee: kaikki mahdolliset laskut on automaattisina ja tuleva on kuukausipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään säästöjä, omaisuutta tai mitään vararahastoa. Olen työtön ja tulona on pelkkä työmarkkinatuki.
Sama tilanne, täsmälleen. Ihmeen rahakasta ja järkevää porukkaa muuten täällä :D. Ei siinä mitään, hyvät heille. Mainittakoon vielä, etten ole "elämämkoululainen" vaan korkeakoulutettu, akateeminen työtön.
Tiedän, että säästäminen ja puskurin pitäminen olisi järkevää, mutta miten päästä alkuun? 🤔
Itsellänikin on AMK-tutkinto, mutta päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä en ole koskaan tehnyt. Sain kyllä yhdessä vaiheessa vähän perintöä, mutta kun en tuolloin saanut yhtään rahaa mistään piti nuo rahat käyttää ihan elämiseen ja tuosta olen erittäin katkera. Oli siis karenssi voimassa ja tietenkään en sitten saanut edes toimeentulotukea. Ei ollut mukavaa, että kuolleen omaisen piti sitten käytännössä rahoillaan elättää kun se nimenomaan olisi ollut yhteiskunnan tehtävä ja ilman tuota olisin saanut edes toimeentulotukea. Sitten aloitinkin uudet opinnot ja sain opintotukea.
5000 e mulla, miehellä paljon enemmän. Mut aloitetaan kallis remontti kohta, siihen menee suurin osa.
Taitaa olla reilut 80 euroa.
Joudun varmaan ens viikolla hiukan lisäämään.
Reilun kahden vuoden vuosipalkan verran.
N. 90 000€. En haluaisi pitää niin paljon rahaa tilillä mutta en uskalla pistää osakkeisiin tai rahastoihinkaan nyt. Pistin loppuvuonna joitain tuhansia osakkeisiin ja rahastoihin ja takkiin tuli, taisi olla silloin se huonoin hetki sijoittaa.
Minulla on kyllä osakeoptioita yritykseen jossa olen töissä ja nuo tilillä olevat rahat tulevat kulumaan osakkeiden kirjaamiseen ja niiden vuoksi maksettaviin veroihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka jonkun tunninkin säästäminen on mahdollista työttömälle, jonka tulot ovat pelkkä työmarkkinatuki reilut 550 euroa 4 viikon välein? Niin, eipä tuo säästäminen köyhälle köyhyysrajan alapuolella olevalle työttömälle ole mitenkään mahdollista. Olisi se varmasti mukavaa ja turvallisuutta tuovaa jos säästöjä olisi, mutta aina sellainen ei vain ole mahdollista. Mielestäni tällaisilla tuloilla on myös turhaa haukkua ihmistä tuhlariksi tai yli varojensa elävälle kun tuo tuki nyt vaan on yksinkertaisesti järkyttävän pieni ja kaikki on kallista.
En osaa sanoa, itse olen ollut elämässäni vain hetken työtön ja tehnyt vaikka mitä hanttihommia ja muuttanut töiden perässä niin kotimaassa kuin ulkomailla mieluummin kuin ollut tukien varassa,
Tilillä 33.170e
Käteinen 14.600e
Plus hilukippo 430e
Nyt tulee tosin vajaa 6000e lasku joten säästöt vähenee sen verran.
Viinatilillä on jonkin verran, että voi vetää lärvit joka päivä =)
600 000 € toisella tilillä ja 60 000 € toisella. Pitäisi varmaan ostaa jotakin.
25t, ne on tiukkoihin paikkoihin. Kuten nyt huoltajuuskiistan juristiin. Välillä käytän lomamatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
600 000 € toisella tilillä ja 60 000 € toisella. Pitäisi varmaan ostaa jotakin.
Just tilasin kuntosalikengät Amerikasta, harjoja ja muuta Saksasta sekä kesälakin Helsingin hattuliikkeestä. Tavoite on ostaa tänään vielä festarilippuja kesäksi.
Kahden vuoden nettopalkka.